beantwoord

NS Business card icm OV-fiets

• 11 mei 2020
  • 8 reacties
  • 180 Bekeken

Hoi,

Via mijn werkgever krijg ik een NS Business Card, echter wordt er geen deur-tot-deur vervoer vergoed. Dit betekent dat ik met mijn NSBC geen OV-fiets kan gebruiken. Hoe zorg ik ervoor dat ik toch met mijn NSBC een OV-fiets kan lenen (op eigen kosten)? Kan er een persoonlijk abonnement aan mijn NSBC worden toegevoegd?

Groet,

Willem

icon

Beste antwoord door Rueben NS 11 mei 2020, 17:59

Dag WillemD en welkom op onze Community!

En goed dat je dit even navraagt. Wat je kan doen is aan je werkgever vragen om wel gebruik te maken van het OV-fiets abonnement en dat de kosten daarvan bij jou in rekening worden gebracht. Een andere optie is om een persoonlijke OV-chipkaart te nemen en daarop een OV-fiets abonnement af te sluiten. Het is helaas niet mogelijk om een een particulier abonnement toe te voegen aan een NS Businesscard.

Bekijk origineel

8 reacties

En goed dat je dit even navraagt. Wat je kan doen is aan je werkgever vragen om wel gebruik te maken van het OV-fiets abonnement en dat de kosten daarvan bij jou in rekening worden gebracht. Een andere optie is om een persoonlijke OV-chipkaart te nemen en daarop een OV-fiets abonnement af te sluiten. Het is helaas niet mogelijk om een een particulier abonnement toe te voegen aan een NS Businesscard.

Badge +3

Jammer, want een OV-fiets abonnement (en andere gerelateerde dingen zoals stallen op rekening van je eigen fiets) staat helemaal niet als product op welke kaart dan ook! Is ook niet nodig want het saldo wordt niet aangesproken.

Het is alleen een administratieve koppeling tussen het nummer van je ov-chipkaart en een IBAN voor de incasso’s.

Of dat toevallig een Business Card is zou niet uit moeten maken. Als jij (via je IBAN en de incassomachtiging) fietsen wilt huren moet dat gewoon kunnen lijkt me. En al helemaal als het een persoonlijke BC is met je naam en foto (dus geen afdelingskaart o.i.d.).

Ik zou zeggen probeer het gewoon via https://www.ns.nl/deur-tot-deur/ov-fiets Laat maar weten welke foutmelding je krijgt.

Ik heb de tip van Robert B geprobeerd maar dan krijg je de melding dat het niet mogelijk is op een NS Business Card. Als het inderdaad een administratieve koppeling is tussen kaartnummer en rekeningnummer dan begrijp ik niet waarom het uitmaakt wat voor type kaart het is. Ik heb een persoonlijke business card.

Het hebben van een aparte OV-chipkaart voor een OV-fiets abonnement vind ik eigenlijk niet echt een klantvriendelijke oplossing. Zoals gezegd gebruik ik de OV-fiets niet heel vaak. Natuurlijk heb ik ook geinformeerd of mijn werkgever de OV-fiets wil toestaan, maar hierin zijn ze heel duidelijk. Het beleid is dat niemand gebruik kan maken van geen enkele deur-tot-deur dienst.

Zijn er nog meer mogelijkheden?

Reputatie 5
Badge

Nee, niet echt.

het is gewoon een van de vele kleine zaken die het ontzettend en veel te ingewikkeld geworden chipkaartsysteem voor de trein met zijn veel gecompliceerde tarieven en uitzonderingen zoals bij jou etc. niet kan verwerken. Dat chipgedoe werkt prima waar het begon: grote zeer massale stadsvervoerders met een zeer simpel (vaak zeer tijdsgebonden) tariefsysteem zoals Hongkong en Singapore en nu in Japan op grote schaal. Op bustram in NL werkt het ook prima voor de basiszaken. Het zou bij NS al enorm schelen als ze zouden meedoen in een landelijk zonetariefstelsel, maar ook dat helpt dat met bisnis en prive door elkaar niet. Zeer complicerend in de administratieve afhandeling is dat houder en betaler niet dezelfde hoeven te zijn, kan bvb ook ouder voor schoolgaand jonger kind zijn. Dat is eerder een indirect gevolg van hoe NS het heeft opgezet en niet tot in alle mogelijke kleine details heeft doordacht.

In jouw situatie zou het ook al stukken makkelijker zijn als die chipkaart -persoonlijk net als in BElgie of Paris/RATP ala minute aan een loket zou kunnen worden aangemaakt ipv dat omslachtig gedoe bij OV-chip.

Bij mijn Businesscard moet ik zelf aangeven welke reizen prive zijn. Als je hetzelfde systeem heb moet je dus voor elke  OV fiets rit een melding in de app/website maken.

Natuurlijk heb ik ook geinformeerd of mijn werkgever de OV-fiets wil toestaan, maar hierin zijn ze heel duidelijk. Het beleid is dat niemand gebruik kan maken van geen enkele deur-tot-deur dienst.

Ook niet als je zelf betaald ?

Badge +3

Dat is het probleem, de factuur voor reizen op een BC gaat volgens mij altijd in zijn geheel naar de contractant (in dit geval werkgever). Als daar OV-fiets (deur-tot-deur) bij hoort die dus ook.

Dat jijzelf reizen kunt labelen als prive/zakelijk/overig en daar dan een declaratie van kunt maken is leuk, maar daar wil de werkgever dus niet aan in dit geval. Uiteraard is dat wel nuttig als jijzelf zzp’er bent (dus je eigen BC) en factureert aan je werk/opdrachtgever.

Dat jijzelf reizen kunt labelen als prive/zakelijk/overig en daar dan een declaratie van kunt maken is leuk

Ik hoef geen declaratie te maken - als ik het een juist label geef gaat de rest vanzelf ( maar misschien doen mijn werkgever dit op de achtergrond ).

Reageer