beantwoord

ns business card trein vrij.

• 20 June 2020
  • 5 reacties
  • 591 Bekeken

Ik heb van mijn werkgever een ns business card gekregen die ik ook in privé tijd mag gebruiken. Nu vraag ik me af of mijn werkgever ook mijn (privé) reis historie kan inzien als ik incheck met deze kaart. Heeft iemand hier het antwoord op?

icon

Beste antwoord door Slidestops 20 June 2020, 09:35

Ja, die kan de werkgever ook zien. Dat is namelijk degene die voor de kaart betaald en die heeft dus recht op inzage in de kosten.

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7

Ja, die kan de werkgever ook zien. Dat is namelijk degene die voor de kaart betaald en die heeft dus recht op inzage in de kosten.

Badge +3

Ja, de werkgever kan elke reis zien.

Dank voor de reacties. Opmerking over inzage in de kosten ben ik het niet helemaal mee eens. Immers het is een soort all in abonnement waarvoor maandelijks een factuur wordt betaald. Die kosten blijven maandelijks het zelfde of ik de kaart nu bijna nooit gebruik of dat ik elk weekend van Maastricht naar Leeuwarden reis met de trein... inzage in de kosten is mi dus niet relevant omdat die op voorhand al bekend zijn.

Reputatie 6
Badge

Doodsimpel-kan je vast zelf ook wel bedenken: dat systeem registreert enkel welke reizne je maakt en KAN dus geen onderscheid maken tussen voor de zaak of voor jezelf. Als de privacy of weetikwat weer gaat opspelen: dan moet je bij je OR wezen.

Badge +3

In dit specifieke geval is de reis/gebruikshistorie totaal niet interessant voor de werkgever, omdat aan privéreizen verder geen extra kosten verbonden zijn, maar een verbod om die in te zien lijkt me wat ver te gaan.

Als het om kortingsabonnenten gaat dan zal een werkgever natuurlijk op zijn minst willen weten welke reizen privé zijn, en dat kan dus ook want die staan gewoon op de factuur.

Omdat daar niet op staat of een reis zakelijk of privé was, en NS verder ook niet weet welke afspraken er zijn tussen werkgever en kaarthouder (bijv. je mag in het weekend wel privé naar bestemming X, bijv. bij gedeeld ouderschap) is het lastig om dat soort dingen te implementeren (andere reizen worden afgeschermd op de factuur).

Dan moet je denken aan elke niet-zakelijke reis achteraf zelf handmatig in Mijn NS als privé ‘flaggen’ waarbij de werkgever dan natuurlijk wél de prijs ziet maar niet waar je heen geweest bent… en dan die reizen verrekenen met jouzelf.

Ik denk niet dat de AVG daar aanleiding toe geeft, dus zie het niet snel gebeuren. Voor een werkgever is het natuurlijk wel handig om direct een overzicht te hebben van reizen die jijzelf dient te betalen (Totaal: X, waarvan privé: Y).

Voor de rest, zie het uitgebreide topic waar @Tochjo naar linkte.

Reageer