beantwoord

NS businessscard vrij reizen boete €65.30 bij niet inchecken ns

  • 19 October 2018
  • 78 reacties
  • 2991 Bekeken


Toon eerste bericht

78 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het is een kafkaësk verhaal geworden. NS stelt nota bene zelf dat een reiziger met afgekocht reisrecht nooit een boete zal krijgen wegen niet inchecken.

Het lijkt me belangrijk om nog even terug te lezen wat NS zelf gezegd heeft en wat gepubliceerd is op 2 april 2015:

“Abonnementhouders met een vrij reizenabonnement van NS krijgen geen boete
als zij vergeten zijn om in te checken op een volledig afgekochte dag. We kunnen
daar kort over zijn: dat gebeurt niet”, dat zegt Ron Schneider, hoofd
Consumentenmarkt van NS in reactie op de verwarring die lijkt te ontstaan over
de vraag of NS vaste klanten boetes geeft.

“Als het per ongeluk toch eens voorkomt, dan maken wij daar onze excuses voor
en corrigeren wij de boete (dat heet de coulanceregeling). Wij zijn blij met
alle reizigers maar als je vrij reizen hebt dan is dit heel simpel, zij hebben
al betaald”. 

Bron: https://nieuws.ns.nl/geen-boete-bij-vrij-reizen

Wat er indertijd gebeurd is met @Lichu is dan ook op zijn zachtst gezegd heel merkwaardig. De Hc heeft de instructies van hogerhand niet uitgevoerd en heeft iemand “per ongeluk” een boete gegeven. NS is zelf de veroorzaker van de situatie waarin @Lichu misschien wat minder vriendelijke dingen gezegd heeft tegen de Hc. Dat neemt natuurlijk niet weg dat NS zelf stelt dat wanneer er “per ongeluk” een boete wordt gegeven er excuses worden aangeboden en de boete gecorrigeerd wordt.

In deze casus heeft NS dus op meerdere momenten gefaald. Allereerst bij monde van een Hc die niet van de regels op de hoogte is en onterecht een boete uitdeelt. Vervolgens door geen excuses aan te bieden en de boete niet te corrigeren. Daarna ook nog een keer door oorzaak en gevolg te verwisselen. De Hc was in dit geval de oorzaak van de escalatie. Het uitschrijven van de boete is immers gebeurd in een situatie waarvan NS zelf stelt: “dat gebeurt niet”. Zonder het uitschrijven van de boete was er geen woordenwisseling geweest. NS had in dit geval de Hc niet de hand boven het hoofd moeten houden maar deze ogenblikkelijk naar herinstructie moeten sturen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind het “nooit” woord vooral interessant. Nooit is nooit, en niet nooit behalve als NS daar toch zin in heeft. Enige uitzondering lijkt mij het tailgaten an sich (strafzaak, geen uvb).

 

Maar ik begrijp uit het Twitter-verhaal dat er verder geen boete is uitgeschreven?

Denk het niet (UvB) maar die plicht hè? Elke keer dat in/uit/overstappen geneuzel…

En waarom kan Arriva niet zien dat ik/iemand van bijv. Leiden naar Winsum reis met Samenreiskorting en overstap in spits (en helaas geen Flex)?

En dus € 4,00 aftikt i.p.v. de € 0,40 dat zoiets normaal kost (als één reis)?

Arriva is daar overigens wél coulant mee.. en ja dan is een in/uit/overstap wel handig als je betaalt voor die reis!


Wanneer je reist met samenreiskorting vervalt deze bij overstap naar andere vervoerder.

Reputatie 1

Ik vroeg me af wat onwelvoeglijk taal gebruik zal het zijn. Ik scheld niet en had toen ook niet gedaan. Ik praat toen wel met iets harde stem dat ik zei of hij niet even met zijn collega kan nachecken dat niet inchecken met mijn kaart betekent niet dat ik illegaal reis omdat ik wel volbetaald jaarkaart heb. Ik reis meer dan 10 jaar met hetzelfde kaart en dit is eerste keer dat ik behandeld wordt op deze manier. Ik heb nooit boete gehad van NS. De keren dat ik door haast niet kon inchecken, zei alle conducteurs, je hebt jaarkaart. Het is goed zo. Misschien doet deze conducteur zijn werk te goed. Daarom vroeg ik aan NS wat hun voorgepubliceerd artikel betekent en dat schets verwarring voor hun personeel en ns reizigers. Ik heb nooit antwoord gekregen. Het heeft me wel extra 5 uurtjes gekost inclusief wachten aan de lijn en elk keer mijn verhaal te vertellen. Personeel van klantenservice aan de lijn is vriendelijk maar ze kunnen niks voor me doen. In mijn geval het is totaal niet transparant bij NS. Voor mijn zwangerschap heb ik toen zo bij gelaten. Het is niet waard om door te gaan en negatief blijven door 1 conducteur terwijl alle anderen die ik ben tegengekomen wel vriendelijk zijn.

Goed om te lezen dat jullie mee-eens zijn met mij.

het wekt nog steeds woede op bij mij als ik terug herinner wat er is gebeurd. Ik was toen nog eens 5 maanden zwanger. Door Trein-vertraging Op Duivendrecht ging ik naar Amsterdam Amstel via Utrecht naar Apeldoorn. Ik reis al meer dan 30 min langer over. Plus overvolle trein dat ik in gangpad ging zitten en boete krijgt voor 2e klasse reizen terwijl ik business card volledig betaald voor sinds ik werk(meer dan 10 jaar)

Ik heb sinds maart geen trein genomen met mijn kaart. Mijn werkgever betaalt nog steeds elk maand. 
ik mis het geld niet maar wel een excuus.

groetjes

 

 

Blijkbaar heeft u destijds onwelvoeglijke taal tegen de conducteur geuit. De conducteur heeft toen een aantekening op de boete gemaakt dat deze niet met coulance mocht worden verscheurd. Probleem hier is echter dat de conducteur hier al überhaupt ten onrechte een boete heeft geschreven. Ik had het er niet bij laten zitten.  

Reputatie 1

Goed om te lezen dat jullie mee-eens zijn met mij.

het wekt nog steeds woede op bij mij als ik terug herinner wat er is gebeurd. Ik was toen nog eens 5 maanden zwanger. Door Trein-vertraging Op Duivendrecht ging ik naar Amsterdam Amstel via Utrecht naar Apeldoorn. Ik reis al meer dan 30 min langer over. Plus overvolle trein dat ik in gangpad ging zitten en boete krijgt voor 2e klasse reizen terwijl ik business card volledig betaald voor sinds ik werk(meer dan 10 jaar)

Ik heb sinds maart geen trein genomen met mijn kaart. Mijn werkgever betaalt nog steeds elk maand. 
ik mis het geld niet maar wel een excuus.

groetjes

 

 

De echte vraag is eerder waarom er in het reglement geen rekening wordt gehouden met afwijkende situaties. Daarnaast hoort zo'n belofte dat er geen boetes worden uitgedeeld bij afgekocht reisrecht ook gewoon nagekomen te worden. Geen kinderachtige kleine details die tegen de reiziger gebruikt kunnen worden. Er is gewoon betaald, punt. Kan je die belofte als semi-staatsbedrijf niet nakomen dan verdien je een dikke geldboete.

Verhaal mondkapjes is hetzelfde: je hoort (geldige) medische uitzonderingen voor welke regel of wat dan ook gewoon te faciliteren. Zo niet, dan functioneer je als bedrijf beneden de norm en is het niet meer dan logisch dat mensen naar de rechter stappen.

Badge +3

Dan is ‘laat maar gaan’ misschien de beste optie (gezien vanuit die ‘stoute’ reiziger en NS personeel)?

Voor de ‘Willem Engels’ onder de boefjes.. (ja alweer die mondkapjes, het een sluit het ander niet uit..) Zie https://www.igj.nl/onderwerpen/mondmaskers/nieuws/2020/08/12/inspectie-vraagt-opheldering-over-artsenverklaring-over-reizen-zonder-mondkapje-in-openbaar-vervoer

Tadaa.. krijgt een staartje.

Johan? Nee, ik bedoelde een programma op een commerciele omroep. Uit mijn hoofd een vrouw, denk midden 30, was een eenvoudige strafzaak waar mevrouw in verzet was gegaan tegen een “boete” bij een trajectkaart. Kan me de precieze details niet voor de geest halen, vandaar de vraag.

Badge +3

Ben zijn naam ook alweer kwijt, maar die speelde het tot de Hoge Raad zelfs.

Iets met een J.. en of het binnengebied van Utrecht Centraal openbare weg was (totdat er poortjes kwamen). Maar dat is off-topic.

Hoe dan ook, NS of personeel wil daar een geldig vervoerbewijs zien, en een NIET ingecheckt Altijd Vrij is dat in principe.

Maar hoe ben je dan door de poortjes gekomen? Dat is een overtreding...

Wil je het echt weten, win juridisch advies in @Henk_NL . Vraag is dan, wat is juridisch gezien leidend in deze zaak, de officiële Voorwaarden of een persberichtje......

Lijkt mij zinvoller om zo’n vraag gewoon voor te leggen aan de rechter in een verzet. In mijn ervaring is men in strafzaken dan lang niet zo zwart/wit. Helaas worden maar weinig Wp2000-zaken gepubliceerd.

Iemand die de Traject Vrij-zaak weet te vinden die destijds bij een of ander televisieprogramma is uitgezonden waar men filmde in de rechtbank? Kijk veel te weinig televisie om te weten waar ik moet zoeken.

Reputatie 7
Badge +3

Juridisch leidend is wat je redelijkerwijs van een klant mag verwachten. Als NS in een persbericht naar buiten brengt dat je voor zoiets nooit een boete zult krijgen, mag je als klant verwachten dat dat ook zo is. Je kan redelijkerwijs niet van de klant verwachten dat-ie na het lezen van het persbericht de officiële voorwaarden erbij pakt om te kijken of het persbericht en de voorwaarden wel overeenkomen.

Badge +3

Oh jee @Deventer ik weet nu al dat @Henk_NL dat wint op welke manier ook.

Of er niet aan begint.. persbericht vs. jurisdictie of jurisprudentie, of wat NS dan maar ‘nou vooruit, coulance’ noemt?

Ik denk dat eerste, laat maar lekker lopen… :sweat_smile:

De wettelijke plicht om in- en uit te checken overal zoek ik ook al jaren. Als je al betaald hebt dus.

Met een e-ticket is in/uit/overchecken ook niet nodig. Uw pdf of homeprint is prima en geldig.

En dan is een missende incheck op een ov-chipkaart (consument of zakelijk) ineens een probleem?

Je kunt nog een tijdje tobben over de voorwaarden (verplicht in/uitchecken) en de redelijkheid van de boete wanneer er geen verdere schade is (afgekocht reizen). Maar NS heeft in een persbericht het standpunt aangenomen dat daar nimmer een boete op zal volgen. Duidelijke taal dus. 

Wil je het echt weten, win juridisch advies in @Henk_NL . Vraag is dan, wat is juridisch gezien leidend in deze zaak, de officiële Voorwaarden of een persberichtje......

Badge +3

Ik vind het “nooit” woord vooral interessant. Nooit is nooit, en niet nooit behalve als NS daar toch zin in heeft. Enige uitzondering lijkt mij het tailgaten an sich (strafzaak, geen uvb).

 

Maar ik begrijp uit het Twitter-verhaal dat er verder geen boete is uitgeschreven?

Denk het niet (UvB) maar die plicht hè? Elke keer dat in/uit/overstappen geneuzel…

En waarom kan Arriva niet zien dat ik/iemand van bijv. Leiden naar Winsum reis met Samenreiskorting en overstap in spits (en helaas geen Flex)?

En dus € 4,00 aftikt i.p.v. de € 0,40 dat zoiets normaal kost (als één reis)?

Arriva is daar overigens wél coulant mee.. en ja dan is een in/uit/overstap wel handig als je betaalt voor die reis!

Ik vind het “nooit” woord vooral interessant. Nooit is nooit, en niet nooit behalve als NS daar toch zin in heeft. Enige uitzondering lijkt mij het tailgaten an sich (strafzaak, geen uvb).

 

Maar ik begrijp uit het Twitter-verhaal dat er verder geen boete is uitgeschreven?

 

 

Badge +3

Het C-woord is wel interessant, want die krijg je eens per (half) kalenderjaar of zoiets, en bij een volgende keer heb je pech.

Maar het grotere woord is al gezegd “boete gebeurt niet!” En dan niet ‘omdat het op Feestboek stond’ maar gewoon via NS Communicatie dus.

Dat gezegd hebbende ga ik tanden poetsen, en voor Willem Engel zonder mondkapje nog even https://www.igj.nl/onderwerpen/mondmaskers/nieuws/2020/08/12/inspectie-vraagt-opheldering-over-artsenverklaring-over-reizen-zonder-mondkapje-in-openbaar-vervoer

Game on!

Of zulke contstructies 100% te verdedigen zijn geen idee (als zakelijke klant anoniem reizen door nooit in/uit te checken)?

Je kunt nog een tijdje tobben over de voorwaarden (verplicht in/uitchecken) en de redelijkheid van de boete wanneer er geen verdere schade is (afgekocht reizen). Maar NS heeft in een persbericht het standpunt aangenomen dat daar nimmer een boete op zal volgen. Duidelijke taal dus. 
 

Er kan natuurlijk een belangrijk detail ontbreken in het verhaal, maar ik zou me niet zomaar neerleggen bij een coulance-besluit van NS.

Badge +3

Of zulke contstructies/reisgedrag 100% te verdedigen zijn geen idee (als zakelijke klant anoniem reizen door nooit in/uit te checken)?

Terecht dat webcare en alles (zelfs de wet, waar staat dat dan?) eist dat je netjes incheckt en uitcheckt overal...

NS heeft zelf destijds aangegeven dat bepaalde afgekochte abonnementen nimmer een boete krijgen voor niet inchecken. Dan moet je daar niet ineens van afwijken natuurlijk, of die uitspraken niet zo stellig doen. 
 

Sterker nog, het was een persbericht vanuit woordvoering: https://nieuws.ns.nl/geen-boete-bij-vrij-reizen/

Badge +3

History repeats @Henk_NL…  en op Twitter zelfs dus een zakelijke klant (die het nut van in/uitchecken niet zo zag, dus tailgaten of elke keer melden bij een SOS/Info zuil oke vindt?)

Helaas, oud topic, ik had toch verzet willen adviseren in it geval haha. 

Badge +3

That sucks.. want genoeg soortgelijke gevallen (consumenten Altijd Vrij)

Die andere Robert zoekt wel de randjes op qua anoniem reizen trouwens  (tailgaten bij poortjes, gewoon snel met je geldige abonnement achter aan lopen) https://twitter.com/oldschoolrobert/status/1294013528525934594?s=20

Neemt niet weg dat iemand (al is het een consument en geen zakelijke klant) met 100% afgekocht voor die hele dag niet beboet mag worden. “Dat gebeurt gewoon niet”… Toch? :thinking:

En als het toch wel gebeurt, waarom dan het C-woord (coulance) elke keer?

Kort samengevat komt het hier op neer: van de Hoofdconducteur hebben wij doorgekregen dat aan de hand van de gebeurtenis blijkt dat er geen mogelijkheid is om coulance toe te passen. Verder kan ik daarover helaas niet uitweiden.
@s1mon9
Heeft 9 oktober plaats gevonden, dus zelfs nu nog geen maand geleden.

@Denice NS geeft inderdaad niet duidelijk aan waarom de boete toch betaald moet worden.
Krijgt TS deze dan weer terug ?
Reputatie 5
Update:

Inmiddels heb ik met Lichu contact gehad via een privébericht. De openstaande boete dient alsnog voldaan te worden.

Voor de meelezers:
Wanneer je een boete hebt ontvangen waarmee je het oneens bent kan je via onze Klantenservice bezwaar maken. Doe dit binnen één maand na de reisdatum. Overigens adviseren we wel om het bedrag eerst te betalen om verdere verhogingen (€ 15 herinneringskosten, € 25 incassokosten) te voorkomen.


Dus de reden is dat het niet binnen een maand is aangekaart? Volgens mij heeft Lichu uitgelegd dit wel gedaan te hebben, maar van het kastje naar de muur werd gestuurd. Vreemd hoe jullie hier met jullie trouwste vaste klanten omgaan.

Reageer