beantwoord

NS businessscard vrij reizen boete €65.30 bij niet inchecken ns

• 19 October 2018
  • 78 reacties
  • 2974 Bekeken

Toon eerste bericht

78 reacties

Denk dat het verschil in doelgroep een goede verklaring is inderdaad. In de situaties die ik heb gezien was de wens juist om wel het straftraject in te gaan.

Reputatie 7

(...)

Ik zou zelf wat terughoudender zijn met niks doen en NS direct kenbaar maken dat je de zaak niet wenst af te kopen. Het scheelt een hoop incassobureau-ellende, al zet NS in de praktijk niet inbare vorderingen wel door uiteindelijk aan het OM, voor zover ik heb opgevangen in de praktijk.

Bedankt voor de gedetailleerde informatie.

Ook ik zou in een soortgelijke situatie eerder melden, dat ik niet ga betalen, omdat ik niet dien te betalen. Anders beweert het OM later nog “Zwijgen is toestemmen”.

Interessant detail dat zeker in lijn is met dit draadje: [i}hoe[/i] meld je dat tegenwoordig bij de NS ? Op dit forum ?

Leuke casus trouwens. Er is er toch eentje helemaal doorgegaan tot aan de Hoge Raad en weer terug. 

Transactievoorstellen in Nederland zijn eenvoudig: betalen is instemmen. Niks doen is hoe het bij OM-transactievoorstellen ook hoort. In dit geval is het alleen geen CJIB-ding maar in eerste instantie NS zelf. Er zijn ook lieden die bewust stil blijven, in de hoop dat zo’n zaak blijft liggen (wat vaak genoeg aan de orde is). Ligt ook een beetje aan het doel natuurlijk. Puur onder de boete uit komen, of gelijk willen halen wat betreft je standpunt waarom je niet zou hoeven te betalen. In de situaties die mij bekend zijn, ging het juist om dat laatste.

Gevaar zit er juist in dat mensen vaak ‘bekender’ zijn met het Mulder/Wahv traject, wat bestuursrecht is. Daaronder worden eenvoudige verkeerszaken afgedaan. Alleen, omdat het bestuursrecht is, is het juist daar wel een bezwaar- en beroepsprocedure inclusief zekerheidstelling (=betalen) voor behandeling bij de rechter. Bij een transactievoorstel is betalen juist einde oefening en is de zaak afgedaan.

Ik zou nog steeds kiezen voor een briefje sturen naar de afzender, NS bureau nabetalingen. De fax zal al wel afgesloten zijn daar inmiddels. Social media en dit forum zijn daar geen wegen voor wat mij betreft, maar in theorie denk ik dat het wel kan.

Reageer