beantwoord

NS businessscard vrij reizen boete €65.30 bij niet inchecken ns

• 19 oktober 2018
  • 78 reacties
  • 2887 Bekeken

Reputatie 1
10 dagen geleden (op 9 oktober 2018 om 17:50) was er geen treinverkeer van Duivendrecht richting Apeldoorn door een aanrijding. Ik heb toen de metro naar Amstelstation gepakt om via Utrecht naar Apeldoorn te reizen. Door de korte overstaptijd op het Amstelstation, de trein stond er al, ben ik direct in de volle trein gestapt. Er was bijna geen ruimte om te lopen dus ben ik met mijn 1e klasse Business Card in het gangpad gaan staan. De conducteur kwam controleren dus liet ik mijn 1e klasse Business Card zien en hij concludeerde dat ik niet was ingecheckt. Hij zei dat ik boete kreeg voor het niet inchecken. Ik was verbaasd want ik heb nog nooit een boete gehad en in de nieuwsbrief van NS staat: https://nieuws.ns.nl/geen-boete-bij-vrij-reizen/ dat een zakelijke klant met vrij reizen geen boete krijgt. De conducteur wilde niet luisteren. Hij zei in dit geval krijg ik gewoon een boete als ‘normale’ klant van €65 (kaart naar Apeldoorn €15.30 en boete € 50). De reden was omdat ik in de tweede klas stond (ruimte bij de deur is blijkbaar tweede klasse?). Ik was zeer boos! Heb hier geen woorden voor! Ik was zo boos dat ik vergeten ben om te zeggen dat als ik in Utrecht uitstapt en snel incheck ik maar een kaartje tot Utrecht zou hoeven te krijgen i.p.v. dat hij een kaart voor Apeldoorn uitschreef.

Waarom kunnen alle conducteurs die ik tegenkomen ben in de afgelopen 8 jaar wel zien dat ik een business card heb om vrij te reizen en specifiek deze conducteur hier niet van op de hoogte is en handelt strikt volgens de NS regel dat niet inchecken een boete is?

Direct na het incident heb ik de klantenservice gebeld. Diegene aan de lijn was vol begrip en kon indenken hoe vervelend dit is. Omdat de boete toen nog niet was ingevoerd in het systeem kon hij het voor mij niet annuleren. Hij had beloofd dat hij het zou afhandelen en dat het geen boete zou worden.

Vandaag wilde ik toch even kijken wat de huidige status is. NS Zakelijk-lijn was erg druk, na 15 min had ik eindelijk iemand aan de lijn. Alles weer doorgenomen, kon ze me niet helpen omdat de boete als een consument aangemeld stond dus moest ze me doorverbinden naar andere lijn. Weer 15 min verder had ik iemand anders aan de lijn en die zegt dat hij pas twee week aan het werk is, maar dat ik word doorverbonden naar andere collega. De derde persoon zegt dat ze even moet overleggen met nog een collega omdat dit is een ‘speciaal’ geval is.

Conclusie nu is dat ik schriftelijk een klacht moet indienen voor niet mee-eens met uitstel van betaling. Klantenservice raadde me aan om de boete wel te betalen omdat er anders nog een verhoging bovenop komt.
Wat moet ik doen?

NS reiziger
icon

Beste antwoord door Denice NS 31 oktober 2018, 11:22

Kort samengevat komt het hier op neer: van de Hoofdconducteur hebben wij doorgekregen dat aan de hand van de gebeurtenis blijkt dat er geen mogelijkheid is om coulance toe te passen. Verder kan ik daarover helaas niet uitweiden.
Bekijk origineel

78 reacties

Reputatie 1

Ik vroeg me af wat onwelvoeglijk taal gebruik zal het zijn. Ik scheld niet en had toen ook niet gedaan. Ik praat toen wel met iets harde stem dat ik zei of hij niet even met zijn collega kan nachecken dat niet inchecken met mijn kaart betekent niet dat ik illegaal reis omdat ik wel volbetaald jaarkaart heb. Ik reis meer dan 10 jaar met hetzelfde kaart en dit is eerste keer dat ik behandeld wordt op deze manier. Ik heb nooit boete gehad van NS. De keren dat ik door haast niet kon inchecken, zei alle conducteurs, je hebt jaarkaart. Het is goed zo. Misschien doet deze conducteur zijn werk te goed. Daarom vroeg ik aan NS wat hun voorgepubliceerd artikel betekent en dat schets verwarring voor hun personeel en ns reizigers. Ik heb nooit antwoord gekregen. Het heeft me wel extra 5 uurtjes gekost inclusief wachten aan de lijn en elk keer mijn verhaal te vertellen. Personeel van klantenservice aan de lijn is vriendelijk maar ze kunnen niks voor me doen. In mijn geval het is totaal niet transparant bij NS. Voor mijn zwangerschap heb ik toen zo bij gelaten. Het is niet waard om door te gaan en negatief blijven door 1 conducteur terwijl alle anderen die ik ben tegengekomen wel vriendelijk zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind het “nooit” woord vooral interessant. Nooit is nooit, en niet nooit behalve als NS daar toch zin in heeft. Enige uitzondering lijkt mij het tailgaten an sich (strafzaak, geen uvb).

Maar ik begrijp uit het Twitter-verhaal dat er verder geen boete is uitgeschreven?

Denk het niet (UvB) maar die plicht hè? Elke keer dat in/uit/overstappen geneuzel…

En waarom kan Arriva niet zien dat ik/iemand van bijv. Leiden naar Winsum reis met Samenreiskorting en overstap in spits (en helaas geen Flex)?

En dus € 4,00 aftikt i.p.v. de € 0,40 dat zoiets normaal kost (als één reis)?

Arriva is daar overigens wél coulant mee.. en ja dan is een in/uit/overstap wel handig als je betaalt voor die reis!

Wanneer je reist met samenreiskorting vervalt deze bij overstap naar andere vervoerder.

Reputatie 7
Badge +3

Het is een kafkaësk verhaal geworden. NS stelt nota bene zelf dat een reiziger met afgekocht reisrecht nooit een boete zal krijgen wegen niet inchecken.

Het lijkt me belangrijk om nog even terug te lezen wat NS zelf gezegd heeft en wat gepubliceerd is op 2 april 2015:

“Abonnementhouders met een vrij reizenabonnement van NS krijgen geen boete
als zij vergeten zijn om in te checken op een volledig afgekochte dag. We kunnen
daar kort over zijn: dat gebeurt niet”, dat zegt Ron Schneider, hoofd
Consumentenmarkt van NS in reactie op de verwarring die lijkt te ontstaan over
de vraag of NS vaste klanten boetes geeft.

“Als het per ongeluk toch eens voorkomt, dan maken wij daar onze excuses voor
en corrigeren wij de boete (dat heet de coulanceregeling). Wij zijn blij met
alle reizigers maar als je vrij reizen hebt dan is dit heel simpel, zij hebben
al betaald”. 

Bron: https://nieuws.ns.nl/geen-boete-bij-vrij-reizen

Wat er indertijd gebeurd is met @Lichu is dan ook op zijn zachtst gezegd heel merkwaardig. De Hc heeft de instructies van hogerhand niet uitgevoerd en heeft iemand “per ongeluk” een boete gegeven. NS is zelf de veroorzaker van de situatie waarin @Lichu misschien wat minder vriendelijke dingen gezegd heeft tegen de Hc. Dat neemt natuurlijk niet weg dat NS zelf stelt dat wanneer er “per ongeluk” een boete wordt gegeven er excuses worden aangeboden en de boete gecorrigeerd wordt.

In deze casus heeft NS dus op meerdere momenten gefaald. Allereerst bij monde van een Hc die niet van de regels op de hoogte is en onterecht een boete uitdeelt. Vervolgens door geen excuses aan te bieden en de boete niet te corrigeren. Daarna ook nog een keer door oorzaak en gevolg te verwisselen. De Hc was in dit geval de oorzaak van de escalatie. Het uitschrijven van de boete is immers gebeurd in een situatie waarvan NS zelf stelt: “dat gebeurt niet”. Zonder het uitschrijven van de boete was er geen woordenwisseling geweest. NS had in dit geval de Hc niet de hand boven het hoofd moeten houden maar deze ogenblikkelijk naar herinstructie moeten sturen.

Gelukkig hebben we op dit forum een IMark rondlopen die het mooi kan verwoorden. Ik neem aan dat TS nu alsnog excuses krijgt aangeboden en de boete terugkrijgt. Ik las ook dat ze op het moment van het voorval 5 maanden zwanger was. Conducteur had dat ook wel even in zijn afweging mogen meenemen.

Ik ben benieuwd naar de reactie van de dienstdoende moderator. 

Ik wil ten eerste benadrukken het het in -en uitchecken conform de verschillende voorwaarden verplicht is tenzij nadrukkelijk anders is aangegeven. Zie daarvoor bijvoorbeeld artikel 2.1.2.1 van Productvoorwaarden NS-Business Card en artikel 3.1 van de AVR-NS. Deze verplichting geldt ook voor abonnementen met een afgekocht reisrecht. Zonder incheck is er geen sprake van een geldig vervoersbewijs. Het gebruik maken van het OV zonder in het bezit te zijn van een geldig vervoersbewijs, is strafbaar conform artikel 70.1 van de Wet personenvervoer 2000. Het consequent bewust niet inchecken ongeacht het type abonnement is zodoende echt strafbaar en een sanctie zou dan volledig terecht zijn. 

Dit is natuurlijk niet het geval geweest in het geval van Lichu. Na de hier ontstane discussie gelezen te hebben met inachtneming van het persbericht van 2 april 2015 waar tot op heden geen herziening van lijkt te zijn geweest, kijk ik graag opnieuw naar de case. @Lichu zou je mij een privébericht willen sturen met je gegevens en het boetekenmerk? Ik hoop dat ik nog iets kan terugvinden. 

Ik vraag mij toch af waarom dit nu weer in deze reactie moet staan

Dit is natuurlijk niet het geval geweest in het geval van Lichu. Na de hier ontstane discussie gelezen te hebben met inachtneming van het persbericht van 2 april 2015 waar tot op heden geen herziening van lijkt te zijn geweest, kijk ik graag opnieuw naar de case.

Spreekt toch iets uit, dat je het hier eigenlijk niet mee eens bent. 

Ik zou het meer zien als een constatering naar aanleiding van brononderzoek. Wanneer een oudere bron aangehaald wordt, controleer ik toch altijd graag of die informatie nog actueel is. Dat lijkt het geval te zijn, aangezien ik niks heb kunnen vinden dat deze informatie destijds tegensprak of nu tegenspreekt. 

Reputatie 7
Badge +3

Er is in 2015 uitgebreid discussie geweest in de Tweede Kamer met de Staatssecretaris. Er is toen uitgesproken dat abonnementhouders met afgekocht reisrecht geen boete krijgen wanneer ze niet ingecheckt zijn.

Het is niet de fout van reizigers met afgekocht reisrecht, de Tweede Kamer of de Staatssecretaris dat NS vervolgens een persbericht de wereld instuurt waarin NS stelt dat reizigers met afgekocht reisrecht nooit een boete krijgen wanneer ze niet ingecheckt hebben. Maar vervolgens laat NS na om de Productvoorwaarden in lijn te brengen met de in Tweede Kamer gemaakte afspraken en het personeel te instrueren. 

NS moet handelen conform de eigen toezeggingen en dus ook het AVR-NS en de Productvoorwaarden aanpassen. Het is te idioot voor woorden dat er ruim 5 (vijf!) jaar na de toezeggingen nog steeds discussie is over dit reeds lang geleden gepasseerde station.

Zoals je kunt lezen Mark zelfs de tweede kamer en de staatssecretaris hebben zich hierover gebogen en jullie presteren het om nog steeds boetes hiervoor uit te schrijven???

Dat zullen deze Kamervragen geweest zijn. Ik begrijp uit de beantwoording van deze vragen en ook uit een brief van toenmalig staatssecretaris Mansveld aan de Consumentenbond, Rover en de Tweede Kamer van 6 mei 2015 dat aan de vervoerders inderdaad verzocht is om met een gezamenlijk coulancebeleid te komen voor reizigers met een afgekocht reisrecht die incidenteel vergeten in te checken. De staatssecretaris geeft echter ook aan dat zij niks ziet in het herzien van de in -en uitcheckplicht en maakt een duidelijk onderscheid tussen het incidentele en het structurele. Het persbericht van 2 april 2015 is in die zin in overeenstemming met het door De Kamer gewenste coulancebeleid voor de incidentele vergissing.

Ik kan mij voorstellen dat er desondanks toch boetes worden uitgeschreven onder bepaalde omstandigheden. Per situatie zal er een inschatting worden gemaakt of er een boete wordt uitgeschreven of niet, dat is mensenwerk. Als het uitschrijven van een dergelijke boete dan onterecht blijkt te zijn waar het om een incident ging zonder bijkomende omstandigheden, dan ben ik het absoluut met jullie eens dat het coulancebeleid alsnog moet worden toegepast. Daarom wil ik ook graag opnieuw kijken naar de zaak van Lichu.

Ik kan mij voorstellen dat er desondanks toch boetes worden uitgeschreven onder bepaalde omstandigheden. 

Waarom schrijft NS in haar persbericht dan “nooit” ? Dan moet NS dat niet zo opschrijven.

Reputatie 7
Badge +3

Onbegrijpelijk dat iemand als @Mark NS (en natuurlijk de Hc van de trein waar @Lichu mee reisde) nog steeds niet doorheeft wat de strekking is van het beleid van NS: iemand die reist op een dag waarvoor de reiziger afgekocht reisrecht heeft zal nooit (en dan bedoelen we ook nooit) een boete krijgen van NS. (En als het per ongeluk toch een keer gebeurt dan maakt NS excuses en maakt ogenblikkelijk de boete ongedaan.)

En laat NS een keer toegeven dat er personeelsleden zijn die totaal niet snappen dat nooit nooit is. Ze moeten allemaal naar herinstructie en moeten zich diep gaan schamen.

Maar het kan natuurlijk nog erger, zoals in het geval Keolis. Daar was het, ook na alle gemaakte afspraken in de Tweede Kamer, beleid om niet-ingecheckte reizigers met afgekocht reisrecht te beboeten. De OV-ombudsman heeft moeten ingrijpen om Keolis op het juiste pad te krijgen. https://www.ovombudsman.nl/resultaten/keolis-gaat-toch-landelijke-coulanceregeling-bij-boetes-toepassen/ NS heeft dan in ieder geval nog het beleid in 2015 aangepast. 

Interessant is verder dat NS in de laatste versie van AVR-NS (geldig vanaf 1 juli 2015) het volgende heeft staan bij Artikel 3.1: “Als u reist met NS en daarbij gebruikmaakt van een Vervoerbewijs waarvan een OV-chipkaart onderdeel uitmaakt, bent u verplicht om altijd in- en uit te checken. Dit geldt dus ook als u een abonnement heeft, tenzij NS voor uw abonnement uitdrukkelijk heeft bepaald dat hiervoor geen in- en uitcheckverplichting geldt.” NS hoeft dus het AVR-NS niet aan te passen maar kan een aanvullende opmerking plaatsen bij de verschillende Productvoorwaarden van de abonnementen met (voor die dag geldend) volledig afgekocht reisrecht. Het lijkt me een mooie taak voor @Mark NS om in de organisatie uit te zetten hoe dit het beste verwerkt kan worden.

Het viel mij ook al op dat na de reactie van Henk_NL opeens geen reacties van Mark meer volgde. Misschien is hij in diverse woordenboeken aan het nazoeken of Nooit soms toch misschien kan betekenen. :grinning:

NS moderators zijn trouwens wel heel erg hardnekkig in het ontkennen dat de fout hier toch echt bij NS ligt.  Ik vond dit topic en er zijn er helaas nog veel meer.

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/boete-onterecht-60874

@Robert B heeft natuurlijk wel weer wat aan de hand gehaald met zijn post in dit topic.

Ik ben het met de toenmalig staatssecretaris eens dat het onwenselijk is om aan de uniformiteit van de in -en uitcheckplicht te tornen door een vrijstelling voor vrij reizen abonnementen te realiseren. Bij een incidentele fout zou nooit een boete moeten worden uitgeschreven wanneer er geen sprake is van andere omstandigheden die een boete wel degelijk zou rechtvaardigen. Indien er wel een onterechte boete wordt uitgeschreven, dan zal die kwijtgescholden worden en zal er ook een excuus plaatsvinden.

@Pingpong zoals je wellicht begrijpt, heb ik ook andere taken en werk ik ook andere topics bij. Ik vind het dan ook werkelijk waar ontzettend jammer dat dit nou weer met zo'n reactie moet. Dat is toch nergens voor nodig? Bovendien ook absoluut niet constructief. 

Reputatie 7
Badge +3

@Mark NS Zonder flauw te willen zijn toch een scherpe kanttekening.

Het is voor dit topic totaal niet relevant of jij het wel of niet eens bent met de Staatssecretaris. Je behoort namens NS gewoon het beleid van het Hoofd Consumentenmarkt NS uit tevoren. Datzelfde geldt voor de Hc’s die tegen de richtlijnen ingaan en toch boetes uitdelen. Iedere boete die wordt gegeven aan een reiziger met afgekocht reisrecht die niet ingecheckt is per definitie onterecht. Het is totaal zinloos maar ook zeer irritant als NS-ers daarover in discussie gaan. 

De richtlijn is echt heel eenvoudig: een reiziger met afgekocht reisrecht voor de dag waarop gereisd wordt krijgt van NS nooit een boete wanneer niet is ingecheckt. Zou iedere NS-er die te maken heeft met reizigers dit nu eens willen onthouden? 

In dit topic geeft de moderator in ieder geval sneller toe dat er onterecht een boete is uitgedeeld dan in het door @Pingpong aangehaalde topic. Toen gingen er 25 dagen overheen voordat eindelijk werd erkend dat er totale onzin was beweerd door de moderator(s). De hardnekkigheid en halsstarrigheid waarmee NS-ers onzin beweren over dit onderwerp is de voornaamste oorzaak van de zure reacties.

@Mark NS Zonder flauw te willen zijn toch een scherpe kanttekening.

Het is voor dit topic totaal niet relevant of jij het wel of niet eens bent met de Staatssecretaris. Je behoort namens NS gewoon het beleid van het Hoofd Consumentenmarkt NS uit tevoren. Datzelfde geldt voor de Hc’s die tegen de richtlijnen ingaan en toch boetes uitdelen. Iedere boete die wordt gegeven aan een reiziger met afgekocht reisrecht die niet ingecheckt is per definitie onterecht. Het is totaal zinloos maar ook zeer irritant als NS-ers daarover in discussie gaan. 

De richtlijn is echt heel eenvoudig: een reiziger met afgekocht reisrecht voor de dag waarop gereisd wordt krijgt van NS nooit een boete wanneer niet is ingecheckt. Zou iedere NS-er die te maken heeft met reizigers dit nu eens willen onthouden? 

In dit topic geeft de moderator in ieder geval sneller toe dat er onterecht een boete is uitgedeeld dan in het door @Pingpong aangehaalde topic. Toen gingen er 25 dagen overheen voordat eindelijk werd erkend dat er totale onzin was beweerd door de moderator(s). De hardnekkigheid en halsstarrigheid waarmee NS-ers onzin beweren over dit onderwerp is de voornaamste oorzaak van de zure reacties.

Inderdaad: het maar moeten blijven schrijven om eindelijk je gelijk te krijgen. Echt heel heel vervelend. En ja ik wordt dan op een gegeven moment cynisch. Als NS medewerker heb je een complete database tot je beschikking en toch telkens weer dit. Ik vind het onbegrijpelijk.

Even een rijtje links

https://www.ovpro.nl/ov-chipkaart-2/2015/03/31/vervoerders-mogen-geen-boete-meer-geven-aan-abonnementhouders/?gdpr=accept

https://www.ovmagazine.nl/wp-content/uploads/2015/04/Juridische-analyse.pdf

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/boete-had-niet-ingecheckt-met-studenten-ov-51988/index2.html

Deze van de consumentenbond

https://community.consumentenbond.nl/vervoer-vrije-tijd-10/reisrecht-abonnementhouders-2019

en deze van Rover

https://ov-chipkaartgeldig.nl/consumentenbond-rover-zwartrijdersboete-abonnementhouders-moet-onmiddellijk-stoppen

Het verbod op deze boetes is inmiddels al meer dan 5 jaar van kracht. Toch komen dit soort topics nog op dit forum voor. En er zullen ook klanten zijn die de boete gewoon betalen en niet op dit forum en ergens anders hun gelijk gaan zoeken.

Dus bij deze de vraag:

Wat gaat NS er nu echt aan doen om ervoor te zorgen dat alle conducteurs en conductrices dit ter harte nemen en nooit maar dan ook nooit meer een boete hiervoor uitschrijven???? 

Ik wil echt een spoedige reactie. 

Badge +3

Volgens mij zijn de reizigers met 100% afgekocht reisrecht die structureel niet inchecken of meteen na inchecken bij poortjes weer uitchecken (wetende dat ze geen boete mogen krijgen) vooral bezorgd om hun privacy, want NS (of anderen met toegang tot je reisgegevens) hoeven niet te weten waar IK zoal heen reis!

Dat zullen er niet zoveel zijn, of hooguit mensen die regelmatig de grens over reizen en bij te vaak niet in/uitchecken tegen een kaartblokkade aan lopen. Dus ja, dan maar alvast uitchecken direct na het inchecken… Bij Altijd Vrij (klassieke versie) krijg je overigens niet meer die kaartblokkade na 12 incomplete reizen. Bij de Flex versie wél.

Vandaag nog wat reacties op Twitter over hetzelfde:

Ze (conducteurs) zullen het dus vertellen, maar de instructie is ‘geen boete geven’. Daarmee is het in en uitchecken enkel geworden tot reisgegevens verzamelen. Dank voor de informatie. Scheelt weer tijd asla je op een station komt zonder poortjes, hoef je niet onnodig werk te doen.

en 

Er zijn genoeg stations waar je op het perron kunt in/uit checken. Neem station Utrecht. Ik zie mensen vaak genoeg ‘zwart’ rijden. Uit de trein stappen en dan pas inchecken, vervolgens via de poortjes naar biiten gaan om uit te checken. Ook op Arnhem CS gebeurt het.

Dat laatste is natuurlijk redelijk suf, want dan weet NS alsnog waar je heen gereisd bent… Maar goed, je moet legaal door die poortjes zien te komen. Lastig zonder (anonieme) passagepas.

Volgens mij zijn de reizigers met 100% afgekocht reisrecht die structureel niet inchecken of meteen na inchecken bij poortjes weer uitchecken (wetende dat ze geen boete mogen krijgen) vooral bezorgd om hun privacy, want NS (of anderen met toegang tot je reisgegevens) hoeven niet te weten waar IK zoal heen reis!

Als ik zo even naar de voorwaarden kijk in dat andere topic( Het zomer dal….), dan lijkt mij die zorg niet geheel ten onrechte. Dus ik geef ze groot gelijk. Heb mezelf voorgenomen om het de komende weken met mijn weekend vrij eens te gaan testen. Probleem is natuurlijk wel dat er dan wel een conducteur moet langskomen.

Paar jaar terug deed ik het ook vaak, vergat op Utrecht CS het paaltje namelijk veel doordat je hem makkelijk over het hoofd zag. Enkele keer leverde het een preek op waarom het toch echt zo belangrijk was, maar meestal hoorde ik niks. 

Reputatie 7
Badge +3

De mensen die met afgekocht reisrecht bij een poortje inchecken en dan meteen weer uitchecken omdat ze niet willen dat hun reis ergens wordt opgeslagen lijken me enorme sukkels. Zeker wanneer ze reizen met een mobiele telefoon op zak en betalingen doen met hun pinpas of creditcard.

Dat neemt niet weg dat ze van NS nooit een boete mogen krijgen. We hebben het hier niet over zwartrijders maar over een bijzonder soort querulanten. En op het zijn van querulant staat nu eenmaal geen boete.

Ben benieuwd of ik vandaag nog wat antwoorden krijg van Mark

Dat is vandaag zeker het geval @Pingpong. Ik kan helaas in de praktijk niet garanderen dat er nooit meer een Uitstel van Betaling zal worden uitgeschreven aan iemand met een ontbrekende incheck met een volledig afgekocht reisrecht. Waar mensen werken worden fouten gemaakt. Het is echter absoluut niet de bedoeling dat er in dergelijke gevallen een Uitstel van Betaling wordt uitgeschreven zoals ook aangegeven is in de instructie. Wel zal er bij een ontbrekende incheck conform de instructie gewezen worden op het belang van het inchecken. In het geval iemand met een volledig afgekocht reisrecht toch een Uitstel van Betaling ontvangt, dient die kwijtgescholden te worden en dient er een excuus gemaakt te worden. Ik heb deze concrete handelswijze intern onder de aandacht gebracht zodat dit duidelijk naar voren komt in de handleiding voor het afhandelen van een Uitstel van Betaling door de klantenservice. Dit moet leiden tot een effectievere afhandeling van een onterechte Uitstel van Betaling. 

Dat een Uitstel van Betaling bij een volledig afgekocht reisrecht nooit zou mogen plaatsvinden, wil niet zeggen dat daarmee de incheckplicht te vervallen komt, deze blijft van kracht. Correct inchecken is ook van belang om aanspraak te kunnen maken op bepaalde regelingen. Een niet ingecheckt volledig afgekocht reisrecht is in alle gevallen wel een geldig vervoersbewijs.

Reputatie 7
Badge +3

Dat een Uitstel van Betaling bij een volledig afgekocht reisrecht nooit zou mogen plaatsvinden, wil niet zeggen dat daarmee de incheckplicht te vervallen komt, deze blijft van kracht. Correct inchecken is ook van belang om aanspraak te kunnen maken op bepaalde regelingen. Een niet ingecheckt volledig afgekocht reisrecht is in alle gevallen wel een geldig vervoersbewijs.

Ik moest erg lachen toen ik deze passage las. Wat een moeizame tekst om net te doen of de incheckplicht in april 2015 de facto niet is komen te vervallen bij een volledig afgekocht reisrecht. “Een niet ingecheckt afgekocht reisrecht is in alle gevallen wel een geldig vervoerbewijs.

Het is heel vriendelijk dat NS reizigers wijst op het feit dat bij niet inchecken geen aanspraak gemaakt kan worden op bepaalde regelingen. Maar een reiziger met afgekocht reisrecht heeft wel degelijk de keus om af te zien van dergelijke aanspraken. 

Persoonlijk zou ik niet moeilijk doen en gewoon in- en uitchecken. Maar dat is voor de casus totaal irrelevant.

Toch wil ik nog een kanttekening plaatsen. Niet voor de TS, maar ik heb echt wel situaties die ik kan bedenken waar ik toch een uvb moet uitschrijven voor een later blijkend afgekocht reisrecht. 

Dit is algemeen bedoeld, niet als verdediging.

Een OV chipkaart is niet uit te lezen en de HC kan niet nagaan of de betreffende reiziger het afgekochte reisrecht heeft. Systeem ligt plat.

Reiziger is OV chipkaart vergeten en natrekken lukt niet.

Reiziger frustreert de controle door zijn kaart niet te geven, dit kan ook een aanleiding zijn.

Ben ik dit vaak tegengekomen? Gelukkig niet, dus ik wil alleen maar aangeven dat er situaties zijn waar er toch een uvb voor geschreven wordt, terwijl de reiziger dus een afgekocht reisrecht heeft.

Nooit is inderdaad een te groot woord.

Ok Loes ik wil toch dan nog even hierop in gaan 

1. Een OV chipkaart is niet uit te lezen en de HC kan niet nagaan of de betreffende reiziger het afgekochte reisrecht heeft. Systeem ligt plat.

Als het systeem plat ligt, lijkt mij het vreemd om ûberhaupt boetes te gaan uitdelen. Vraag: Kan je dan nog wel de gewone inchecks zien? Hoe vaak komt dit voor op jaarbasis?

1. Reiziger is OV chipkaart vergeten en natrekken lukt niet.

Daar gaat het topic niet over een vergeten OV-chipkaart is gewoon beboeten lijkt mij normaal. Kan achteraf dan hersteld worden. Het gaat hier in dit topic over een reiziger met zichtbaar afgekocht reisrecht. Dat is hier niet het geval

1. Reiziger frustreert de controle door zijn kaart niet te geven, dit kan ook een aanleiding zijn.

Als de reiziger zijn chipkaart niet wil laten scannen dan is er ook geen sprake van zichtbaar afgekocht reisrecht.

Reageer