beantwoord

NS businessscard vrij reizen boete €65.30 bij niet inchecken ns

• 19 October 2018
  • 78 reacties
  • 2991 Bekeken

Reputatie 1
10 dagen geleden (op 9 oktober 2018 om 17:50) was er geen treinverkeer van Duivendrecht richting Apeldoorn door een aanrijding. Ik heb toen de metro naar Amstelstation gepakt om via Utrecht naar Apeldoorn te reizen. Door de korte overstaptijd op het Amstelstation, de trein stond er al, ben ik direct in de volle trein gestapt. Er was bijna geen ruimte om te lopen dus ben ik met mijn 1e klasse Business Card in het gangpad gaan staan. De conducteur kwam controleren dus liet ik mijn 1e klasse Business Card zien en hij concludeerde dat ik niet was ingecheckt. Hij zei dat ik boete kreeg voor het niet inchecken. Ik was verbaasd want ik heb nog nooit een boete gehad en in de nieuwsbrief van NS staat: https://nieuws.ns.nl/geen-boete-bij-vrij-reizen/ dat een zakelijke klant met vrij reizen geen boete krijgt. De conducteur wilde niet luisteren. Hij zei in dit geval krijg ik gewoon een boete als ‘normale’ klant van €65 (kaart naar Apeldoorn €15.30 en boete € 50). De reden was omdat ik in de tweede klas stond (ruimte bij de deur is blijkbaar tweede klasse?). Ik was zeer boos! Heb hier geen woorden voor! Ik was zo boos dat ik vergeten ben om te zeggen dat als ik in Utrecht uitstapt en snel incheck ik maar een kaartje tot Utrecht zou hoeven te krijgen i.p.v. dat hij een kaart voor Apeldoorn uitschreef.

Waarom kunnen alle conducteurs die ik tegenkomen ben in de afgelopen 8 jaar wel zien dat ik een business card heb om vrij te reizen en specifiek deze conducteur hier niet van op de hoogte is en handelt strikt volgens de NS regel dat niet inchecken een boete is?

Direct na het incident heb ik de klantenservice gebeld. Diegene aan de lijn was vol begrip en kon indenken hoe vervelend dit is. Omdat de boete toen nog niet was ingevoerd in het systeem kon hij het voor mij niet annuleren. Hij had beloofd dat hij het zou afhandelen en dat het geen boete zou worden.

Vandaag wilde ik toch even kijken wat de huidige status is. NS Zakelijk-lijn was erg druk, na 15 min had ik eindelijk iemand aan de lijn. Alles weer doorgenomen, kon ze me niet helpen omdat de boete als een consument aangemeld stond dus moest ze me doorverbinden naar andere lijn. Weer 15 min verder had ik iemand anders aan de lijn en die zegt dat hij pas twee week aan het werk is, maar dat ik word doorverbonden naar andere collega. De derde persoon zegt dat ze even moet overleggen met nog een collega omdat dit is een ‘speciaal’ geval is.

Conclusie nu is dat ik schriftelijk een klacht moet indienen voor niet mee-eens met uitstel van betaling. Klantenservice raadde me aan om de boete wel te betalen omdat er anders nog een verhoging bovenop komt.
Wat moet ik doen?

NS reiziger
icon

Beste antwoord door Denice NS 31 October 2018, 11:22

Bekijk origineel

78 reacties

Denk dat het verschil in doelgroep een goede verklaring is inderdaad. In de situaties die ik heb gezien was de wens juist om wel het straftraject in te gaan.

Reputatie 7

(...)

Ik zou zelf wat terughoudender zijn met niks doen en NS direct kenbaar maken dat je de zaak niet wenst af te kopen. Het scheelt een hoop incassobureau-ellende, al zet NS in de praktijk niet inbare vorderingen wel door uiteindelijk aan het OM, voor zover ik heb opgevangen in de praktijk.

Bedankt voor de gedetailleerde informatie.

Ook ik zou in een soortgelijke situatie eerder melden, dat ik niet ga betalen, omdat ik niet dien te betalen. Anders beweert het OM later nog “Zwijgen is toestemmen”.

Interessant detail dat zeker in lijn is met dit draadje: [i}hoe[/i] meld je dat tegenwoordig bij de NS ? Op dit forum ?

Leuke casus trouwens. Er is er toch eentje helemaal doorgegaan tot aan de Hoge Raad en weer terug. 

Transactievoorstellen in Nederland zijn eenvoudig: betalen is instemmen. Niks doen is hoe het bij OM-transactievoorstellen ook hoort. In dit geval is het alleen geen CJIB-ding maar in eerste instantie NS zelf. Er zijn ook lieden die bewust stil blijven, in de hoop dat zo’n zaak blijft liggen (wat vaak genoeg aan de orde is). Ligt ook een beetje aan het doel natuurlijk. Puur onder de boete uit komen, of gelijk willen halen wat betreft je standpunt waarom je niet zou hoeven te betalen. In de situaties die mij bekend zijn, ging het juist om dat laatste.

Gevaar zit er juist in dat mensen vaak ‘bekender’ zijn met het Mulder/Wahv traject, wat bestuursrecht is. Daaronder worden eenvoudige verkeerszaken afgedaan. Alleen, omdat het bestuursrecht is, is het juist daar wel een bezwaar- en beroepsprocedure inclusief zekerheidstelling (=betalen) voor behandeling bij de rechter. Bij een transactievoorstel is betalen juist einde oefening en is de zaak afgedaan.

Ik zou nog steeds kiezen voor een briefje sturen naar de afzender, NS bureau nabetalingen. De fax zal al wel afgesloten zijn daar inmiddels. Social media en dit forum zijn daar geen wegen voor wat mij betreft, maar in theorie denk ik dat het wel kan.

Reageer