beantwoord

NS Zakelijk OV-kaart kan niet uitchecken bij bussen (Geen Saldo)

• 9 januari 2018
  • 46 reacties
  • 2530 Bekeken

Ik zag de vraag ook al in een ouder topic maar die staat inmiddels dicht en gaf mij geen oplossing.

Het probleem: ik ben sinds 2 januari begonnen bij mijn werkgever en er is netjes op tijd een NS Zakelijk kaart aangevraagd zodat mijn werkgever achteraf de reizen betaald (nog in December, als dat relevant is). Op 2 januari heb ik de kaart voor het eerst gebruikt (voor de terugweg). Ik weet niet zeker of het probleem toen ook al aanwezig was. Ik weet wel zeker dat op 3 januari het probleem zowel op de heen als op de terugweg aanwezig was.

Probleem: ik reis van utrecht naar amsterdam zuid of bijlmer arena met de trein. Geen probleem. Vervolgens pak ik de bus, inchecken geen probleem, uitchecken een piep, rood kruis en de opmerking geen saldo.

Eerst mijn werkgever het nummer laten bellen van de OV kaart, die gaven aan dat het een bekend probleem is en dat ik naar een NS service balie moet om mijn saldo weer op 0 te zetten. De man bij de betreffende balie keek mij verbaasd aan en beweerde dat zij hier niets mee kunnen. Hij heeft mijn reishistorie gedownload, waarop te zien is dat ik elke keer incheck voor 4,- en niet uitcheck. Mijn saldo staat echter op 0.00. Hij geeft aan dat het toch echt telefonisch moet.

Ik dit keer zelf gebeld, wat heen en weer gevraagd op de afdeling, blijkt dat ik elke maand een mailtje moet sturen om het bedrag te corrigeren, en dat ze dit pas kunnen 7 dagen nadat de reis gemaakt is. Veel administratieve romslomp en er is geen zicht op wanneer dit probleem is opgelost. Vervolgens zit ik ook elke dag met een poortje wat ''alarm'' maakt en reist dit niet bepaald prettig. Zijn er nog suggesties om dit probleem op te lossen?

Het is tot nu toe elke busreis gebeurd, op gister ochtend na, toen kon ik opeens wel uitchecken (rond 8:45). Vaak de zelfde bus, zelfde tijd, uistap halte is altijd het zelfde (instap verschilt) ik heb nog geen logica ontdekt. Het gebeurd zowel op de heenreis (tussen 8 en 9) en op de terugreis (tussen half 5 en half 6).

Hoop dat jullie een oplossing weten want elke keer erachter aan mailen schiet ook niet op. Ik had nog geprobeerd of er ik er niet een paar euro op kan zetten, maar dit kan überhaupt niet (bij de automaat iig)

Grappig detail: de reis kost officieel meer dan 4 euro, maar door het niet uitchecken betaald mijn werkgever er 4 voor. Ik ben alleen bang dat mijn kaart hierdoor binnenkort gaat blokkeren?..
icon

Beste antwoord door Iris NS 5 maart 2018, 12:38

Update: De oplossing is er inderdaad helaas nog niet, maar Connexxion is in ieder geval bezig met het oplossen van dit probleem in de software. Deze maand zou het verholpen moeten zijn. Mocht je problemen ondervinden dan kun je terecht bij het serviceloket van Connexxion (op Schiphol Plaza staat een busje als servicepunt) of bij hun klantenservice.
Bekijk origineel

46 reacties

Welkom op het Serviceforum, Woutva.

Wat ontzettend vervelend en ik kan me wel voorstellen dat je de 'oplossing' ook wel omslachtig vindt. We willen uiteraard graag kijken of we je een betere oplossing kunnen bieden. De snelste weg is ons een bericht sturen via Twitter of Facebook. Onze collega's van NS Zakelijk zijn daar namelijk ook actief (dit is op het forum niet het geval). Je mag mij eventueel ook een privébericht sturen met daarin je NAW-gegevens en kaartnummer dan leg ik het voor aan een van mijn collega's van NS Zakelijk. Je kan een privébericht sturen door op mijn naam te klikken en vervolgens op 'stuur bericht'. Indien je mij een bericht stuurt wil ik je er wel op wijzen dat een reactie langer op zich kan laten wachten daar ik niet elke dag actief op het forum ben 🙂
Reputatie 1
Houdt u alleen uw kaart stil voor de lezer, of zit deze ergens in (bijvoorbeeld een portemonnee)?
Lijkt verdacht veel op https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/geen-saldo-bij-uitchecken-connexion-streekvervoer-43332/index1.html#post290087

Overigens klopt het gegeven antwoord daar niet, de Businesscard is een NS-product, NS is daarvoor gewoon verantwoordelijk.
Om de een of andere reden kon ik daar gisteren niet op reageren, vandaar een nieuwe, maar klinkt inderdaad als het zelfde probleem.

Wat ik een beetje vreemd vind is dat NS het erop blijft gooien dat het een regio probleem is, maar dat een collega die letterlijk de zelfde bus pakt, incl. zelfde instap als uitstap halte, het probleem niet heeft met zijn business kaart. Zou bijna denken dat het om een verkeerde batch kaarten gaat.
Ik heb het inmiddels meerdere keren aan de hand gehad in de nieuwe bussen van Connexxion (o.a. 346 en 300 van en naar Amstelveen en Schiphol). Inchecken verloopt probleemloos, terwijl bij het uitchecken de foutmelding volgt dat het saldo te laag is. Dus volgt in het verrekenoverzicht een correctietarief van 3,77 dat ik niet kan herstellen. Ik zal vanmiddag bij de servicebalie van de NS navraag doen, maar ik heb het vermoeden - omdat het probleem zich pas sinds een maand manifesteert - dat het te maken zou kunnen hebben met de apparatuur in de Connexxion bussen.
Dat verhaal krijg ik ook te horen. Wat dan wel weer vreemd is, is dat dit probleem dus niet voor elke gebruiker/kaart geld. Mijn collega die de zelfde bus pakt (maar al langer een kaart heeft) heeft het probleem niet.
Wel heel vreemd inderdaad dat je collega er geen last van heeft en jij wel. Heb je inmiddels al contact gehad met mijn collega's van NS Zakelijk via Facebook of Twitter, Woutva?
Ik heb contact via Twitter, maar verder dan de omslachtige oplossing komen we niet (elke keer een mail sturen om het te corrigeren). Erg vervelend.

Positieve noot: gisteren en vanochtend kon ik wel uitchecken. Ik had een bus later dus volgende week even kijken wat er gebeurd (want ik kan niet altijd deze bus pakken). To be continued.
Jammer, hopelijk is er snel een permanente oplossing. Ik ben benieuwd wat er volgende week gebeurd. Houd ons op de hoogte!
Ik ondervind hetzelfde probleem, bus 356. Al meerdere malen contact gehad met zowel connexxion als NS, reactie van nsbusiness desk ik dat ik het maar moet accepteren. connexxion geeft aan dat je de businesscard zelf maar moet opwaarderen, dit geeft overigens problemen omdat dan ook de treinkosten daarvan af worden gehaald, of te wel kosten per maand 400 euro. Het is echt en schande dat je door een fout van een vervoerder als klant wordt opgezadeld met extra kosten en dat beide partijen hun kop in het zand steken
Sterker nog, wanneer je saldo op de kaart gaat zetten is de kans groot dat dat saldo (praktisch) nooit wordt aangesproken. Er zijn namelijk reisproducten die het afvangen.

In mijn optiek is dit een goede voor NS, de leverancier van het product 'Businesscard'. Helaas neemt zij haar verantwoordelijkheid dus niet momenteel 😞
Het is bekend dat bedrijven weglopen voor hun verantwoordelijkheid.
Ik heb hetzelfde probleem. Reis van Adam Arena naar Haarlem met de nieuwe 255.
Ik heb een business kaart en kan nooit uitchecken in deze bus, behalve als de oude kasten hangen. Ook heb ik de OV-chip app waarop ik mijn reisgeschiedenis kan zien.
Het blijkt dat ik elke keer niet heb uitgecheckt door de storing "Saldo te laag" en in het slechtste geval kan ik niet doorreizen. Volgens Connexxion klantenservice zit de fout in het 'systeem' wat ik kan be-amen want mijn OV-kaart deed het daarvoor altijd goed, GVB goed, trein goed....

Ik reis 10x/week met deze bus dus de ergernis is groot.
Vooral als na uitvoerig gebel met NS als met Connexxion de mensen bij de klantenservice alleen kunnen zeggen.... daar komt ie.... "We weten van de storing. We zijn er mee bezig".
Maar volgens hun duurt deze storing al sinds half december. Dus hoe lang kan je ergens mee bezig zijn.
Wat gebeurd er nu met het probleem? Niemand weet dat, of wil dat communiceren.
Het is net of het verzwegen wordt want op de website van Connexxion als wel Hier zie ik niets staan behalve op het forum.
En op dit Forum zie ik ook niet een inhoudelijke reactie van de NS.

Een hopeloos probleem...
Wordt er hier wel eens gereageerd door de NS? Of is dit forum een zoethoudertje??
Wordt er hier wel eens gereageerd door de NS? Of is dit forum een zoethoudertje??

Op sommige issues wordt wel serieus ingegaan. Op sommige heikele punten: overstappen Sloterdijk, terugsteken, dienstregeling Breda-Antwerpen en bovenstaand topic bijvoorbeeld wordt echt de struisvogelpolitiek toegepast. Ik beschouw het forum dus vaak leuk om even te lezen, maar echte oplossingen worden vaak niet geboden omdat de verantwoordelijke NS-medewerkers domweg niet antwoorden. De moderatos op dit forum rappelleren wel, maar veel effect sorteert dit niet.
Ja, beste hlubbers. Een zoethoudertje dus. Bedacht door de psycholoog van de ns hahah.
Ik stop hier.....
Tom
@TomBier; Je ziet enkele reacties van mijn collega's en nu ook van mij. We zijn er, we reageren, we zetten casussen uit en proberen een vangnet te zijn om te signaleren en te verbeteren waar mogelijk. Dit is op veel gebieden gelukt. Vaak was het een simpele en directe oplossing, soms duurt het ook iets langer en zelden is er nog geen oplossing gevonden of toegepast, zoals in de gevallen die hlubbers aangeeft. Dit kan zijn omdat alternatieven niet bestaan, onvoldoende voor verbetering zorgen of simpelweg in het kosten/baten schema te weinig winst opleveren ten opzichte van een investering elders. In dit laatste geval kun je dan ook niet meer dan een "zoethoudertje" van ons verwachten. Dit is uiteraard erg frustrerend en dit lees je ook terug in de reacties bij deze topics. Dit neemt echter niet weg dat we reacties hier op het forum altijd uiterst serieus nemen. Nouja.. wanneer nodig dan uiteraard 😉. Het kan hier ook gewoon gezellig zijn!
Reputatie 6
Ik vraag me echt af wat er nu zo mis was met de papieren zichtabonnementen, zeker in relatie met de belofte dat het met de OV-Chipkaart allemaal nog makkelijker en eenvoudiger zou worden. Nou, applaus.
Mooie reactie arnold maar geen oplossing. Jou tekst lijkt zo onder knop Alt-zoethouder vandaan te komen. Sorry maar je reactie was totaal NIET INHOUDELIJK.
...en gezellig doe il met vrienden.
Het gaat hier over een serieus probleem waar niet inhoudelijk op gereageerd word.

Daarom dit forum is bedacht door de psycho van NS als zoethouder.
@TomBier; als je de reactie goed leest staat er ook waarom. Wat jij probeert aan te geven is dat het je frustreert. Mijn begrip daarvoor lees je tevens in datzelfde bericht.
En dit is dus dat ZELDEN want het probleem bestaat vanaf half december. ... .... en niemand weet een antwoord.
Het gaat er niet om dat het mij frustreerd maar dat er niets aan gedaan wordt.

Geen antwoord
Kom op Arnold....
Vertel wat er echt speelt....
Dit is je kans 😉
Of wil je de kosten/ baten uitdiepen?

Arnold? Hoe hoehhh.
Badge +3
En dit is dus dat ZELDEN want het probleem bestaat vanaf half december. ... .... en niemand weet een antwoord.
Klopt, maar je moet echt bij Connexxion zijn voor dat probleem in hun nieuwe bussen in NH.

Ik ben geen Sherlock Holmes maar er was al een voorbeeld waar elke poging tot uitchecken als een incheck geregistreerd werd. Probeer je dat vier keer achter elkaar dan ben je € 16,- aan saldo kwijt en kom je wellicht in de problemen.

My best guess is dat het komt het omdat in de bussen mensen vooraan willen uitstappen, terwijl die apparaten alleen inchecks toestaan. Connexxion weet er van en het zou opgelost zijn of worden. Anders kan je ze bereiken via Twitter.

Reageer