beantwoord

ongemerkt boete opgelegd krijgen

Mijn collega heeft met haar NS-businesscard gereisd van Dordrecht naar Leiden. In Dordrecht heeft zij per abuis ingecheckt bij Arriva. Het resultaat is een vergeten check-out bij Arriva, een vergeten check-in bij NS EN een boete van NS, ZONDER dat zij daar ook maar iets van meegekregen heeft. Hoewel NS in haar recht staat om een boete op te leggen en deze onder de coulanceregeling mogelijk wordt kwijtgescholden, moet de reiziger alleen al vanwege het fatsoen daarvan een mededeling krijgen van de conducteur! Daarnaast zou zij een transactiebewijs met een QR-code moeten krijgen waarmee zij kan uitchecken. De medewerkster van NS die ik sprak in dit verband bevestigt dat er ongemerkt boetes kunnen worden opgelegd. Ik vind dat dit niet kan.
icon

Beste antwoord door Erryt NS 27 maart 2018, 19:40

Je hebt helemaal gelijk, Maarten86. In dergelijke gevallen krijg je met een NS-Business Card een boete van 50 euro. Deze wordt automatisch aangemaakt en zal op de volgende rekening verschijnen. De reiziger kan vervolgens met zijn Business Card uitchecken en het instaptarief van 20 euro laten corrigeren door contact op te nemen.
Bekijk origineel

11 reacties

Hallo Hansiepansie en welkom op het NS Serviceforum,

Erg spijtig voor je collega dat ze een uitstel van betaling heeft ontvangen in de trein. Indien een reiziger geen geldig vervoerbewijs in zijn/haar bezit heeft dan kan diegene een uitstel van betaling ontvangen. Na ontvangst van de accept giro kan je dan contact opnemen met onze klantenservice. Daar kunnen we uitzoeken of een coulance regeling mogelijk is. Op de achterkant van een uitstel van betaling staat een QR code waarmee je de poortjes kan openen. Ongemerkt een boete geven is niet mogelijk aangezien er altijd gegevens worden genoteerd.

Edit: Ik heb mijn antwoord aangepast: In dergelijke gevallen krijg je met een NS-Business Card een boete van 50 euro. Deze wordt automatisch aangemaakt en zal op de volgende rekening verschijnen. De reiziger kan vervolgens met zijn Business Card uitchecken en het instaptarief van 20 euro laten corrigeren door contact op te nemen.
Reputatie 6
Badge +1
Was er echt sprake van een uitstel van betaling geschreven door de conducteur, of is vanwege het uitchecken zonder inchecken automatisch een correctietarief in rekening gebracht? Dat is nl. heel wat anders...
Reputatie 4
Het gaat hier om een NS Businesscard, dus een Uitstel van Betaling lijkt me niet van toepassing (en een acceptgiro al helemaal niet). Het antwoord van Erryt lijkt me dan ook fout.
Je hebt helemaal gelijk, Maarten86. In dergelijke gevallen krijg je met een NS-Business Card een boete van 50 euro. Deze wordt automatisch aangemaakt en zal op de volgende rekening verschijnen. De reiziger kan vervolgens met zijn Business Card uitchecken en het instaptarief van 20 euro laten corrigeren door contact op te nemen.
In de voorwaarden van ALLE abonnementen heeft NS opgenomen dat een boete opgelegd kan worden.
Hierbij wordt echter NIET aangegeven wanneer deze boete EXACT opgelegd wordt.

Mocht ik ooit nog een abonnement nemen dan komt er een aangetekend schrijven met verwijzing naar ALLE
voorwaarden waar ik het niet mee eens ben. Vooraf voor aanvragen van het abonnemment.

Bij een rechter kan hier nog wel met proportionaliteit geschermd worden.
1) er is ingecheckt en uitgecheckt, daarmee is voldaan aan de voorwaarden.
2) de wet schrijft geen vastlegging per vervoerder voor
3) de reiziger heeft al de nodige moeite om dit weer te herstellen
4) door niet de prijs van de reis te debiteren bij aanvang (art 47 bp2000-2d) wordt de reiziger onnodige handelingen opgelegd (subsidiariteit)
@Johan Koelman , En wat wil je nu bereiken met je aangetekende schrijven waarbij je aangeeft niet met alle voorwaarden akkoord te zijn ?? Wettelijk gezien sta je dan nog nergens want er staat in de voorwaarden duidelijk dat jij bij het aangaan van het abonnement akkoord gaat met deze voorwaarden.

Daarnaast begin je weer te schermen met allerlei termen en een wetsartikel waarbij we in de vorige discussie al hebben gezien dat jij dit geheel verkeerd interpreteert en je eigen jus over giet.

Nogmaals als je denkt zo stevig in je schoenen te staan bij de rechter dan lok je een keer een proces uit en ga je als man daar staan bij de rechter en zul je zien wie er gelijk hebt. Nu probeer je elke keer maar weer reizigers voor je karretje te spannen die deze kosten in jouw plaats moeten gaan maken en bij verlies van zo'n rechtszaak bedenk jij weer iets anders en zitten deze mensen met de gebakken peren.

Als je nu echt zo'n stoere man bent lok het dan een keer zelf uit en ga naar de rechter in plaats van alleen maar aan de zijlijn te roeptoeteren, het is hier geen raadzaal hoor waar je dit normaal gesproken staat te doen.
@Johan Koelman , En wat wil je nu bereiken met je aangetekende schrijven waarbij je aangeeft niet met alle voorwaarden akkoord te zijn ?? Wettelijk gezien sta je dan nog nergens want er staat in de voorwaarden duidelijk dat jij bij het aangaan van het abonnement akkoord gaat met deze voorwaarden.

Daarnaast begin je weer te schermen met allerlei termen en een wetsartikel waarbij we in de vorige discussie al hebben gezien dat jij dit geheel verkeerd interpreteert en je eigen jus over giet.

Nogmaals als je denkt zo stevig in je schoenen te staan bij de rechter dan lok je een keer een proces uit en ga je als man daar staan bij de rechter en zul je zien wie er gelijk hebt. Nu probeer je elke keer maar weer reizigers voor je karretje te spannen die deze kosten in jouw plaats moeten gaan maken en bij verlies van zo'n rechtszaak bedenk jij weer iets anders en zitten deze mensen met de gebakken peren.

Als je nu echt zo'n stoere man bent lok het dan een keer zelf uit en ga naar de rechter in plaats van alleen maar aan de zijlijn te roeptoeteren, het is hier geen raadzaal hoor waar je dit normaal gesproken staat te doen.

1) ik verwijs enkel waar is vastgelegd dat er beboet kan worden
2) waarom zou ik als reiziger geen maatwerk mogen hebben? Met het bouwbedrijf kan ik ook afspraken maken over de manier waarop een dakkapel geplaatst gaat worden.
3) ik heb meerdere keren gewacht tot een vergelijkbare zaak met mijn abonnement bij de rechter zou komen......

Overigens is deze “boete” onderdeel van een civiele overeenkomst en zal deze bij niet betalen door voor een civiele rechtbank gebracht moeten worden.
2) waarom zou ik als reiziger geen maatwerk mogen hebben? Met het bouwbedrijf kan ik ook afspraken maken over de manier waarop een dakkapel geplaatst gaat worden.
3) ik heb meerdere keren gewacht tot een vergelijkbare zaak met mijn abonnement bij de rechter zou komen......

Sta je nu echt zo ver naast de werkelijkheid ????

2) Als je zelf iets laat bouwen aan je huis is het logisch dat jij bepaalt hoe het er uit komt te zien echter zal de bouwer voor jou NIETS veranderen aan de algemene voorwaarden van het bouwbedrijf.

Deze vergelijking die je hier maakt slaat dus werkelijk waar nergens op, ik ben zo blij dat je niet in mijn gemeente actief bent.

3) En wat wil je hiermee suggereren ?? Dat de rechter je liever niet ziet of ....

Echt wees nu eens een echte MAN en zorg dat je beboet wordt op eenzelfde manier als deze klant van NS en laat het dan voorkomen. Ik zou zelfs nog in staat zijn om vrij te nemen en de rechtszaak dan persoonlijk bij te gaan wonen om te zien hoe je in het ongelijk gesteld gaat worden.

En daarnaast een rechtbank is een rechtbank en daar wordt recht gesproken, toevoeging civiele rechtbank maakt daar geen verschil in.

En het ergste van allemaal is nu dat er weer verschillende posts hier staan waar de TS niets aan heeft omdat jij weer propaganda aan het maken bent.

2) Als je zelf iets laat bouwen aan je huis is het logisch dat jij bepaalt hoe het er uit komt te zien echter zal de bouwer voor jou NIETS veranderen aan de algemene voorwaarden van het bouwbedrijf.

Deze vergelijking die je hier maakt slaat dus werkelijk waar nergens op, ik ben zo blij dat je niet in mijn gemeente actief bent.

3) En wat wil je hiermee suggereren ?? Dat de rechter je liever niet ziet of ....

Echt wees nu eens een echte MAN en zorg dat je beboet wordt op eenzelfde manier als deze klant van NS en laat het dan voorkomen. Ik zou zelfs nog in staat zijn om vrij te nemen en de rechtszaak dan persoonlijk bij te gaan wonen om te zien hoe je in het ongelijk gesteld gaat worden.

En daarnaast een rechtbank is een rechtbank en daar wordt recht gesproken, toevoeging civiele rechtbank maakt daar geen verschil in.

En het ergste van allemaal is nu dat er weer verschillende posts hier staan waar de TS niets aan heeft omdat jij weer propaganda aan het maken bent.

Ik heb ze staan... ik kan de brieven er zo bij halen.... inclusief de uitnodiging aan NS/Veolia om de boetes graag aan een rechter voor te leggen.
Helaas.... gebeurt niet. Met all plezier had ik bij de rechter gestaan.

Leer eens het verschil tussen een civiele zaak en strafzaak.
Deze opgelegde boete is een onderdeel van een civiele overeenkomst. Als de reiziger deze niet betaald dan moet NS een civiele zaak aangaan alvorens een rechter deze boete kan bevestigen waarna een deurwaarder beslag kan leggen bij niet betalen.
Reizen zonder vervoersbewijs is echter aan de bevoegdheid van de BOA deze (zonder kosten voor NS) bij een strafrechter neer te leggen.

Het kan heel goed dat de klant te veel betaald heeft door de verkeerde uitcheck en daar bovenop nog een boete.

En waarom zou je geen maatproduct mogen afnemen bij een bedrijf? Wat is het verschil tussen een vervoerder en een autobedrijf?
Artikel 53 van de concessie biedt ruimte voor maatwerk.

Reageer