beantwoord

Ontmoedigingsbeleid?

Goedemorgen,

Wanneer je geld terug probeerd te vragen bij vertraging moet eerst de rit zijn "verwerkt". Vandaag de dag vind ik het vreemd dat dit 2-7 dagen moet duren, met de mogelijkheden van hedendaagse technologie. Is dit een ontmoedigingsbeleid van jullie ("de klant vergeet het misschien wel", "het is teveel werk om het na een week nog te controlen", o.i.d.)?

Daarbij komt dat zelfs die melding niet klopt, ik wacht nu al 11(!) dagen op de verwerking van ritten (zie bijgevoegde afbeelding). Wanneer werken jullie de achterstand eindelijk weg?

Mvg,

Vincent.

icon

Beste antwoord door Stijn NS 30 november 2018, 11:43

Goedemorgen vcmboekholtz en welkom bij de Community!

Dit is zeker geen ontmoedigingsbeleid! De standaard verwerkingstijd van een transactie bij het klassieke Reizen op Saldo is maximaal 24 uur. Dit kan echter verschillen afhankelijk van welk product je gebruikt. Zo kan dit bij NS Flex iets langer duren, zeker als je gebruik maakt van bus-, tram- of metrovervoer, en is dit ook langer wanneer er gebruikt wordt van een zakelijke kaart.

Ik ben zelf geen onderdeel van onze Zakelijke afdeling, maar uit mijn hoofd kan het daarbij tot 7 dagen duren voordat een transactie is verwerkt. Gebaseerd daarop en de informatie in de screenshot heb ik het idee dat jij gebruik maakt van een zakelijke kaart. Klopt dat?

Edit: Ik zie nu dat je dit topic ook in de 'NS-Business Card' categorie hebt geplaatst. Je maakt dus inderdaad gebruik van een zakelijke kaart. Ik wil je in dit geval adviseren om contact op te nemen met onze NS Business afdeling, via 030 300 11 11. Zij kunnen je hier ongetwijfeld mee verder helpen.

Bekijk origineel

9 reacties

Goedemorgen vcmboekholtz en welkom bij de Community!

Dit is zeker geen ontmoedigingsbeleid! De standaard verwerkingstijd van een transactie bij het klassieke Reizen op Saldo is maximaal 24 uur. Dit kan echter verschillen afhankelijk van welk product je gebruikt. Zo kan dit bij NS Flex iets langer duren, zeker als je gebruik maakt van bus-, tram- of metrovervoer, en is dit ook langer wanneer er gebruikt wordt van een zakelijke kaart.

Ik ben zelf geen onderdeel van onze Zakelijke afdeling, maar uit mijn hoofd kan het daarbij tot 7 dagen duren voordat een transactie is verwerkt. Gebaseerd daarop en de informatie in de screenshot heb ik het idee dat jij gebruik maakt van een zakelijke kaart. Klopt dat?

Edit: Ik zie nu dat je dit topic ook in de 'NS-Business Card' categorie hebt geplaatst. Je maakt dus inderdaad gebruik van een zakelijke kaart. Ik wil je in dit geval adviseren om contact op te nemen met onze NS Business afdeling, via 030 300 11 11. Zij kunnen je hier ongetwijfeld mee verder helpen.
De standaard verwerkingstijd van een transactie bij het klassieke Reizen op Saldo is maximaal 24 uur.

Bedoel je niet minimaal 24 uur? Dit vanwege het feit dat je pas na 24 uur GTBV kunt aanvragen via je reishistorie.

Waarom is er überhaupt een check op transactieverwerking voor wat betreft het indienen van de claim? Dat de behandeling van de claim wat langer op zich laat wachten is logisch, maar het zou pas gebruikersvriendelijk zijn als je direct na afloop van je reis met vertraging een claim kunt indienen. Om het e.e.a. praktisch te houden (vanuit reishistorie) zou registratie van de incheck genoeg moeten zijn.
Omdat aan de hand van de transactie ook meteen al een controle plaatsvindt of er wel vertraging is opgelopen. Er wordt gekeken naar het station en moment van incheck en uitcheck. Vervolgens wordt er gecontroleerd of je met die informatie ook werkelijk vertraagd was. Om die controle te doen moet er echter wel zekerheid zijn dat de weergegeven transacties juist zijn, wat pas het geval is nadat de maximale verwerkingstijd is verstreken.

En nee, ik bedoel zeker maximaal 24 uur. Het kan tot 24 uur duren voordat een reguliere reizen op saldo transactie is verwerkt. Vandaar dat je pas na 24 uur 100% zeker bent dat de weergegeven transactie juist is en je vanaf dat moment een claim kunt indienen.
Reputatie 1
Ik zou dit ook prettig vinden. Niet alleen omdat ik het anders vergeet, ook omdat ik de reisdetails niet meer weet. Als ik na 7 dagen pas een claim in kan dienen dan weet ik vaak niet meer wat de oorspronkelijke vertrektijd was en hoeveel vertraging ik exact had. Daar kom je wel achter met wat speurwerk, maar bij direct indienen weet je het vaak uit je hoofd.

Verder is de automatische controle ook niet handig. Je krijgt nu een onvriendelijke "mag niet" melding, zonder de mogelijkheid daar op te acteren. Vervolgens kun je niks. Terwijl ik aan mijn in- en uitchecktijd goed kan zien dat ik een ruime vertraging had. En het staat mij ook nog bij dat de conducteur zei dat we met ruim een half uur vertraging binnen kwamen.

Betreft overigens de NS International Intercity van Amersfoort naar Amsterdam Centraal, 20 november, 10:26 tot 11:00 met een werkelijke aankomsttijd van ergens tussen de 11:30 en 11:35. Voor wie benieuwd is.
Ik snap dat het prettiger zou zijn wanneer je gelijk een verzoek tot restitutie kunt indienen. De eerste check voor restitutie wordt echter gedaan door onze systemen welke dit alleen kunnen verwerken als de reis correct is gecheckt. Wanneer de transactie niet volledig is kan het systeem niet bepalen of je daadwerkelijk in aanmerking komt voor restitutie.
Reputatie 3
Vast over uw claim:

Het is de vraag of die goedgekeurd gaat worden. Had u niet de sprinter naar Amsterdam Centraal van 10:31 kunnen nemen?
Badge +3
Ik zie op Twitter een bericht van ^JP (Justus) dat er een storing gaande is waardoor reizen vanaf ca. 19 november in bewerking blijven...

vandaar, in mijn account bij NS (Businesskaart) staat het ook al vast vanaf begin november tot heden (12-12)
heb 29 november ook vertraging opgelopen , kan dat dus (nog) niet claimen
Gisteren ook vertraging, maar dat is dan logisch dat ik dat pas ca volgende week kan indienen.
Wanneer is de storing opgelost, zodat we weer "geld terug vragen" knop kunnen gebruiken?
TIP: noteer gedurende je reis in je telefoon de datum, de vertrektijden, vertragingstijden etc. om dat dan later te kunnen gebruiken bij je claim.... (ik app het naar mezelf als reminder of zet het in Notities op je telefoon...)
Reputatie 1
Vast over uw claim:

Het is de vraag of die goedgekeurd gaat worden. Had u niet de sprinter naar Amsterdam Centraal van 10:31 kunnen nemen?

Het was een vertraging die met 5 minuten begon en langzaam opliep tot een half uur. Met de reisinformatie die ik toen had was wachten op de vertraagde intercity beter dan wachten op de sprinter.

Heb je in een geval als dat geen recht op restititue?

Reageer