beantwoord

Oplossing gezocht voor privéreizen buiten de NS-Business Card

• 8 september 2014
  • 13 reacties
  • 1837 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Ik ben inmiddels opgescheept met twee ov chipkaarten als ik verder wil reizen dan mijn zakelijk traject (beverwijk-amsterdam sloterdijk), ben ik gedwongen om op sloterdijk uit te stappen uit te checken met mijn zakelijke trajectkaart en vervolgens weer in te checken met mij n prive chipkaart. Voorheen kon ik gewoon een kaartje sloterdijk - ??? kopen en zo verder reizen. NS zou hier een oplossing voor zoeken, helaas nog steeds niet gevonden. Ter info: mijn werkgever weigert de administratie voor de NS uit te voeren en heeft de medewerkers verboden de NS- businesskaart te gebruiken buiten het traject. Gevolg is dat ik vaak aansluitingen mis en langer onderweg ben.
icon

Beste antwoord door Inge NS 8 september 2014, 17:28

De nieuwe NS-Business Card is ontwikkeld als 1 kaart waarmee je zowel werkgerelateerde als privéreizen kan maken. Dit betekent dat de kaart altijd te gebruiken is. De NS-poortjes herkennen dus niet of het een zakelijke reis, woon-werk of privéreis betreft. Alle reizen die met de nieuwe NS-Business Card worden gemaakt, komen terug op de factuur. Je kunt daarom in Mijn NS Zakelijk de reizen onderverdelen in 'Privé, ‘Zakelijk’ of ‘Woon-werk' en zo achteraf het privégebruik verrekenen met je werkgever. Indien je werkgever privéreizen niet wil faciliteren, is uitstappen en opnieuw inchecken met een tweede particuliere OV-chipkaart het enige alternatief. Ik zal je feedback over deze situatie echter nogmaals doorgeven.

P.s. Ik heb de titel van je topic aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Bekijk origineel

13 reacties

De nieuwe NS-Business Card is ontwikkeld als 1 kaart waarmee je zowel werkgerelateerde als privéreizen kan maken. Dit betekent dat de kaart altijd te gebruiken is. De NS-poortjes herkennen dus niet of het een zakelijke reis, woon-werk of privéreis betreft. Alle reizen die met de nieuwe NS-Business Card worden gemaakt, komen terug op de factuur. Je kunt daarom in Mijn NS Zakelijk de reizen onderverdelen in 'Privé, ‘Zakelijk’ of ‘Woon-werk' en zo achteraf het privégebruik verrekenen met je werkgever. Indien je werkgever privéreizen niet wil faciliteren, is uitstappen en opnieuw inchecken met een tweede particuliere OV-chipkaart het enige alternatief. Ik zal je feedback over deze situatie echter nogmaals doorgeven.

Bedankt in ieder geval voor geen oplossing. Ik werk zelf bij Achmea, maar heb van diverse mensen om mijn heen gehoord dat zij met hetzelfde probleem zitten. Ik vind het van de NS bijzonder bedrijfsonvriendelijk dat
zij de administratie bij de werkgever neerleggen voor de privereizen van hun werknemers.

Ik schaar mij dan ook achter de werkgever die dit weigert uit te voeren. Het ding heet niet voor niets NS- businesscard. Wat mij vooral opvalt is dat dit soort "brandende kwesties" erg laconiek wordt afgehandeld.
De Ns zou toch in staat moeten zijn om ook voor deze mensen één goede kaart te verzinnen.

Waarom kan je trouwens met de businesscard niet op saldo reizen. (zou volgens mij het probleem in één keer oplossen.??
Mijn werkgever heeft de Business kaart volledig afgeschaft, er kunnen geen NS abonnementen meer aangeschaft worden. Is dat wat de NS wil?
Indien je werkgever privéreizen niet wil faciliteren, is uitstappen en opnieuw inchecken met een tweede particuliere OV-chipkaart het enige alternatief.

Ik vind het fnuikend hoe met deze opmerking wordt gesuggereerd dat de reiziger door onwil van diens werkgever gedwongen wordt tot deze klantonvriendelijke manier van reizen, terwijl het in werkelijkheid komt doordat de NS het vertikt om de privéreizen van een afwijkend rekeningnummer te incasseren.
We zijn nu bijna 2 jaar verder en ik zie nog geen enkele oplossing. Hallo NS wanneer worden jullie nu eens wakker en gaan is een goed product ontwikkelen???
Reputatie 6
Badge +1
De filosofie achter de Businesscard is nog altijd dat hij gemakkelijk moet zijn voor werkgevers. Met het idee dat gebruikers van de Businesscard niet vaak privé zullen reizen. De filosofie is nog niet veranderd, de Businesscard zal evenmin veranderen vermoed ik.
Badge +3
ik zie nog geen enkele oplossing. Hallo NS wanneer worden jullie nu eens wakker
In deze kamerbrief staat het volgende:

Vraag 37
Wat zijn de resultaten van het onderzoek naar het vergemakkelijken van het gebruik van de businesscard voor het deel van de reis dat niet werkgerelateerd is?

Antwoord 37
Het resultaat van het onderzoek is dat NS in december jl. een proef is gestart met gesplitst betalen. Op de rekening wordt een onderscheid gemaakt tussen zakelijke en privé reizen. De proef loopt tot en met mei van dit jaar en is alleen gericht op Traject Vrij abonnementen. Of de dienst ook na mei 2016 wordt aangeboden is afhankelijk van de resultaten van de proef.

De voorwaarden voor Traject Vrij met Gesplitst Betalen, zoals het heet, zijn hier te downloaden.
Loop ook tegen dingen aan. Sinds enkele maanden een Business card met altijd vrij. Het probleem van privereizen is dan wel opgelost, maar OV fiets, parkeren op het station, klassenwissel, dat is allemaal niet handig als je dat op één kaart doet, die kosten, ook prive, komen bij de werkgever. Die dat dan weer moet verrekenen. Daarnaast heb ik voor de bus (op saldo) een aparte kaart. Wat ik helemaal onacceptabel vind, is dat de werkgever gewoon kan inloggen en kan zien wat ik in mijn eigen tijd reis. Ik doe veel met OV, ook prive, maar zo wordt het enorm tegengewerkt.
Ik begrijp dat dat onhandig voor je is, Desire. Wat je zou kunnen doen, is je "privéproducten" op de OV-chipkaart zetten die je voor de bus gebruikt.
Ik begrijp dat dat onhandig voor je is, Desire. Wat je zou kunnen doen, is je "privéproducten" op de OV-chipkaart zetten die je voor de bus gebruikt.

Oh, dat ga ik dit weekend uitproberen!! Mijn altijd vrij op de ene kaart, klassewissel op de andere kaart. Lijkt me geen probleem.
Reputatie 6
Badge +1

Oh, dat ga ik dit weekend uitproberen!! Mijn altijd vrij op de ene kaart, klassewissel op de andere kaart. Lijkt me geen probleem.

Als u wilt reizen met Altijd Vrij + klassewissel lijkt mij dat wel een probleem. Een klassewissel kun je alleen toepassen op een kaart waarmee je reist en incheckt...
Als ik cynisme moet uitleggen, gaat de lol er af 😞
Reputatie 7
Badge +3
Cynisme is schriftelijk altijd erg lastig 🙂

Reageer