beantwoord

prive en zakelijk op de business card

we hebben onze medewerker een business card gegeven traject vrij ( kwam als beste optie uit de bus).
Echter, we wilden niet dat ze ook prive reizen erop maakt.
dat gebeurt nu volgens mij wel.
Had ik een traject kaart moeten afnemen ipv traject vrij?
had gedacht dat het juist makkelijker zou zijn ,maar nu moeten we alsnog kijken wat zakelijk en prive is.
icon

Beste antwoord door Loes 27 november 2017, 17:33

Traject Vrij is hetzelfde als een trajectkaart. Dat maakt weinig verschil. Maar als uw medewerker niet prive mag reizen, kunt u dat nadrukkelijk aangeven aan uw medewerker en ik geloof dat er belasting technisch ook wat om de hoek komt kijken. Ik ben er niet exact van op de hoogte, maar ik kom vaker reizigers tegen die niet prive mogen reizen met hun Business Card. De zakelijke afdeling weet daar meer van vermoed ik en ms ook wel een forumlid.

Bekijk origineel

4 reacties

Traject Vrij is hetzelfde als een trajectkaart. Dat maakt weinig verschil. Maar als uw medewerker niet prive mag reizen, kunt u dat nadrukkelijk aangeven aan uw medewerker en ik geloof dat er belasting technisch ook wat om de hoek komt kijken. Ik ben er niet exact van op de hoogte, maar ik kom vaker reizigers tegen die niet prive mogen reizen met hun Business Card. De zakelijke afdeling weet daar meer van vermoed ik en ms ook wel een forumlid.
Tegenwoordig is er een variant van de Traject Vrij-abonnementen waarbij de reizen buiten het afgekochte traject aan de medewerker worden gefactureerd. Daarmee is het een en ander eenvoudig te splitsen, maar er is een minimale afname van, uit mijn hoofd, 50 kaarten: https://www.ns.nl/producten/overige-abonnementen/p/zakelijk-traject-vrij-gesplitst-betalen.

Bij de andere (zakelijke) abonnementen is het niet mogelijk om prive-reizen te blokkeren, het systeem kan immers niet bepalen of een medewerker prive of zakelijk reist. De oplossing daarin is toch om goede afspraken te maken met de medewerkers die de kaart gebruiken en daarin expliciet aan te geven dat privegebruik van de kaart niet toegestaan is.

De fiscus vindt er inderdaad ook nog het een en ander van, maar dat is een totaal andere discussie. Denk dat dat buiten de scope van de vraag, of uberhaupt dit forum valt 🙂 Zakelijk heeft er een korte informatiepagina over: https://www.ns.nl/zakelijk/meer/fiscale-aspecten-ns-business-card.html
Reputatie 7
Badge
Lastig punt. Blokkeren, verbieden of afraden i v m fiscale gevolgen. Maar ook voor de fiscus is het niet simpel, want als de werknemer moet omreizen en uit/inchecken i v m stremming... Gaat het bedrijf dan de extra gemaakte reiskosten terug vragen bij NS? Of komt alles op de grote hoop, zoals bij vele bedrijven?

De werknemer afraden om de kaart voor privereizen te gebruiken i v m fiscale problemen (bijtelling bij salaris als loon in natura) is de meest gebruikelijke stap. En vertrouwen in de werknemer hoort daar ook bij.
@Henk en klant_Jac

Bedankt voor de aanvullingen ?

Reageer