Reisproduct verwijderen van NS business card vanuit buitenland | NS Community
beantwoord

Reisproduct verwijderen van NS business card vanuit buitenland

  • 28 October 2020
  • 28 reacties
  • 1233 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Hi! Ik ben door mijn werkgever uitgezonden naar het buitenland. Mijn NS business card is nu beeindigd maar ik dien het reisproduct te verwijderen bij een NS kaartautomaat. Ik ben niet in Nederland. Hoe kan ik vanuit het buitenland het reisproduct van mijn NS business card verwijderen? Ik hoor graag of iemand een idee heeft. 

Alvast bedankt, Stephanie

icon

Beste antwoord door Mark NS 28 October 2020, 14:36

Bekijk origineel

28 reacties

Hoi S11, welkom op de NS Community. 

In bepaalde omstandigheden kan een abonnement ook beëindigd worden zonder dat het noodzakelijk is dit te bevestigen bij een kaartautomaat, maar of dit mogelijk is voor jouw Business Card, durft ik niet te zeggen. Je kunt hiervoor het beste telefonisch (030 300 11 11) contact opnemen met de Zakelijke Afdeling. Ook zijn ze bereikbaar via Facebook en Twitter. Die opties kun je hier vinden.

NS Zakelijk kan je gelukkig ook nog gewoon mailen overigens, mocht je net als ik niet zo kapot zijn van het social media-gedoe: nszakelijk@ns.nl.

 

Ik heb het een aantal keren op kunnen lossen door de kaarten gewoon te (laten) blokkeren, wanneer ze niet retour waren gekomen van vertrokken medewerkers.

Dank heren, Ik heb ze ook gemaild maar de reactietijd is 5 werkdagen. Ik heb gisteren de mail ontvangen dat ik voor 1 nov het reisproduct moet verwijderen. Dus ik vrees dat dat te lang gaat duren.

 

Ik ga Mark’s alternatief (Facebook) proberen.

Badge +3

Dan zou ik toch even bellen (+31 30 300 1111) om de kaart in zijn geheel te laten blokkeren voor treinreizen. Edit: of via Chat, Twitter of Facebook inderdaad.

Je kunt hem ook nog beëindigen via https://www.ov-chipkaart.nl/vervangen-of-beeindigen/ov-chipkaart-beeindigen.htm (en evt. opsturen voor saldo als dat er op staat) maar dan moet je daarna alsnog contact opnemen met NS om door te geven dat je de kaart beëindigd hebt.

Badge +3

En voor @Henk_NL de vraag hoe een abonnement op een BC staat, is dat niet gewoon (net als Flex) een algemeen Reizen op Rekening product?

Maar dat zal wel niet, want anders sturen ze je natuurlijk niet naar een automaat… 

Ik heb ze ook gemaild maar de reactietijd is 5 werkdagen

Ik had de laatste keren binnen enkele uren reactie ondanks dat bericht, maar dat is een paar maanden terug.

 

@Robert B BC is een soort Flex-lite qua wel/niet wegschrijven naar kaart. Producten staan in beginsel wel op de kaart (behalve wat bijzonderheden zoals bij post-actief).

Reputatie 7
Badge +3

Blijft natuurlijk de vraag staan waarom NS bij monde van @Mark NS het volgende stelt:“In bepaalde omstandigheden kan een abonnement ook beëindigd worden zonder dat het noodzakelijk is dit te bevestigen bij een kaartautomaat (...)”. NS kan dus wel degelijk abonnementen beëindigen zonder dat je langs een automaat hoeft maar kiest er blijkbaar voor om een administratief klusje dat ze zelf kunnen doen door de klanten te laten uitvoeren.

Ik ken werkelijk geen enkel ander abonnementensysteem waarbij je na het opzeggen van je abonnement nog met een pasje langs een automaat moet om de opzegging te bevestigen. Dat is echt een systeemontwerpblunder van de eerste orde. Dat dergelijke klantonvriendelijke flauwekul wordt gepikt door de managers bij NS is zo mogelijk nog idioter.

Badge +3

Probleem met administratief blokkeren is dat je kaart dan in feite waardeloos is, en hooguit nog voor bus/tram/metro gebruikt kan worden.

Plus dat de ‘blacklist’ geheugenruimte van poortjes en paaltjes nogal beperkt is, dus het op die manier doen is echt een uitzondering.

Reputatie 7
Badge +3

Je beschrijf in feite de ontwerpfout. Het wachten is op de nieuwe betaalsystemen die de huidige OV-chipkaart gaan vervangen.

Badge +3

Wat wél blijkbaar een optie is, is om het product te verwijderen op het eerstvolgende moment dat je probeert in te checken. Dit blijkt uit de recente gevallen van mensen met een VDU waar soms al jaren niet voor betaald was… 

Inchecken bij NS? Poef… product (Reizen op Saldo NS, korting) van kaart verwijderd en dus weg VDU (en een keurige incheck op voltarief)!

Maar dan heb je in ieder geval nog een bruikbare kaart en kan je een ander abonnement nemen.

Reputatie 7
Badge +3

Is er iemand wakker geworden bij NS die een achterdeur heeft gevonden om iets heel simpels te regelen?  

Als er niet betaald is voor de VDU en die een slapend bestaan geleid heeft op de OV-chipkaart dan is er in feite niets aan de hand. Of hebben mensen jaren met een VDU kunnen reizen zonder te betalen?

Badge +3

Als er niet betaald is voor de VDU en die een slapend bestaan geleid heeft op de OV-chipkaart dan is er in feite niets aan de hand. Of hebben mensen jaren met een VDU kunnen reizen zonder te betalen?

Dat laatste, en de NS lijkt hier een inhaalslag aan het maken te zijn (jarenlang niet geïncasseerd, iemand had als laatste incasso 2014 of zoiets!) en nemen daarbij hun verlies, in plaats van naheffingen sturen voor de abonnementskosten of eventueel de onterecht genoten korting.

Dat laatste wordt trouwens lastig want vraagt inzage reishistorie (ook die van andere vervoerders) tot veel te lang terug dan de AVG toestaat.

Reputatie 7
Badge +3

Als het niet zo treurig en intens incompetent was, zou ik hier hartelijk om moeten lachen.

Badge +3

Als het niet zo treurig en intens incompetent was, zou ik hier hartelijk om moeten lachen.

Dat mag, en de in eerste instantie klagende reizigers die er ineens achter kwamen dat ze ineens geen korting meer kregen vonden het uiteindelijk ook wel prima natuurlijk…

Dan maar Dal Voordeel want dat VDU zou toch einde verhaal zijn per 2021 :laughing:

Reputatie 7
Badge +3

Probleem met administratief blokkeren is dat je kaart dan in feite waardeloos is, en hooguit nog voor bus/tram/metro gebruikt kan worden.

Voor iemand die niet meer in Nederland woont en (voorlopig) niet terug komt is dan natuurlijk niet echt een probleem. 

Badge +3

Je beschrijft in feite de ontwerpfout. Het wachten is op de nieuwe betaalsystemen die de huidige OV-chipkaart gaan vervangen.

Als je @ovchipkaart ‘volgt’ op Twitter dan liever gisteren dan morgen. Dagelijkse kost:

Vraag: Kun je een OV kaart ook op je smartphone installeren? En zo ja hoe heet die app?

Antwoord: Hallo Ton, dat is op dit moment nog niet mogelijk. Wanneer dit mogelijk gaat worden kan ik je helaas nog niet zeggen. ^BV

 

Reputatie 7
Badge +3

(Muis)klik, klik… dan maar Flex Dal Voordeel want dat VDU zou toch einde verhaal zijn per 2021 :laughing:

Mijn VDU wordt per 1 november weer voor een jaar verlengd. Weliswaar met verslechterde voorwaarden per 1 januari 2021, maar dat is een ander verhaal.

Badge +3

Mijn VDU wordt per 1 november weer voor een jaar verlengd. Weliswaar met verslechterde voorwaarden per 1 januari 2021, maar dat is een ander verhaal.

Daar is misschien wel een ander topic over inderdaad :sleepy:

Maar on topic, wat op je kaart zelf staat aan doorlopende (klassieke) abonnementen wordt in principe verlengd als je zelf geen actie onderneemt. Zelfs bij een BC (reizen op rekening) dus.

Of andersom (jouw situatie), je kaart wordt toch niet zomaar verlengd… :sweat_smile:

Je beschrijf in feite de ontwerpfout. Het wachten is op de nieuwe betaalsystemen die de huidige OV-chipkaart gaan vervangen.

An sich valt de opzet van dit systeem nog wel te verklaren. In de tijd van ontwerp was de beschikbaarheid van allerlei middelen, waaronder permanente dataverbindingen, zeer beperkt. Het treurige is vooral dat, naarmate de technische mogelijkheden steeds ruimer werden, TLS maar zééééér beperkt is blijven innoveren. Men loopt daardoor nu hopeloos achter, moet producten als BC en Flex in elkaar “hacken”, en in plaats van een geleidelijke overgang wordt migreren naar een nieuw systeem ook nog interessant. 

Reputatie 7
Badge +3

Blijft natuurlijk de vraag staan waarom NS bij monde van @Mark NS het volgende stelt:“In bepaalde omstandigheden kan een abonnement ook beëindigd worden zonder dat het noodzakelijk is dit te bevestigen bij een kaartautomaat (...)”. NS kan dus wel degelijk abonnementen beëindigen zonder dat je langs een automaat hoeft maar kiest er blijkbaar voor om een administratief klusje dat ze zelf kunnen doen door de klanten te laten uitvoeren.

Ik ken werkelijk geen enkel ander abonnementensysteem waarbij je na het opzeggen van je abonnement nog met een pasje langs een automaat moet om de opzegging te bevestigen. Dat is echt een systeemontwerpblunder van de eerste orde. Dat dergelijke klantonvriendelijke flauwekul wordt gepikt door de managers bij NS is zo mogelijk nog idioter.


Het bevestigen moet omdat OV-chipkaart niet van NS zelf is.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Het is dus een systeemontwerpfout.

@MoDe Die moet je even uitleggen. Wat zou er anders zijn als het van NS was ?

Badge +3

Wat op een kaart staat is leidend, met als workaround bijv. Flex als ‘Reizen op Rekening’ waarbij een systeem later wel uitzoekt wat je moet betalen.

Reis je op saldo met bijv. 40% korting dan spreekt een paaltje of poortje dat saldo (op de kaart) gewoon aan, tenzij een kaart(nummer) in zijn geheel geblokkeerd is.

Zo ook het online bestellen van saldo, dat moet je ook gewoon bij een automaat ophalen want anders weet je kaart dat natuurlijk niet. Mensen maken zich daar heel druk over, maar je kunt toch ook niet online geld opnemen waarbij het automagisch in je portemonnee verschijnt?

Maar wat dus in ieder geval wél kan is bij een eerstvolgende incheck een product van je kaart wissen, dus dat biedt mogelijkheden.

Maar wat dus in ieder geval wél kan is bij een eerstvolgende incheck een product van je kaart wissen, dus dat biedt mogelijkheden.

Zelfde verhaal als blokkeren bij inchecken, et cetera. Het kan in beginsel wel, maar je moet het hele feestje binnen 200ms gedaan krijgen. Het blijft een hoop gehack binnen een systeem dat er niet op bedacht is.

Badge +3

Ik ken werkelijk geen enkel ander abonnementensysteem waarbij je na het opzeggen van je abonnement nog met een pasje langs een automaat moet om de opzegging te bevestigen. 

Vergelijk het met een parkeerkaart (bijv. een simpele bezoekerspas voor gebied met vergunningparkeren) van de gemeente, waar je maandelijks een bedrag voor betaalt.

Wil je die niet meer, dan moet je hem inleveren. Bij een (doorlopend) product op een ov-chipkaart dus hetzelfde, dat moet er op een of andere manier vanaf (of de kaart administratief onbruikbaar worden gemaakt, vergelijk het met parkeertoezicht die dan een lijstje hebben met ongeldige bezoekerspassen).

Uiteraard zit er in al die parkeerkaarten tegenwoordig wel een chip (of staat er een QR-achtige code op) maar dat was ruim 15 jaar geleden nog lang niet zo…

Reageer