Reisproduct verwijderen van NS business card vanuit buitenland | NS Community
beantwoord

Reisproduct verwijderen van NS business card vanuit buitenland

  • 28 October 2020
  • 28 reacties
  • 1233 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Hi! Ik ben door mijn werkgever uitgezonden naar het buitenland. Mijn NS business card is nu beeindigd maar ik dien het reisproduct te verwijderen bij een NS kaartautomaat. Ik ben niet in Nederland. Hoe kan ik vanuit het buitenland het reisproduct van mijn NS business card verwijderen? Ik hoor graag of iemand een idee heeft. 

Alvast bedankt, Stephanie

icon

Beste antwoord door Mark NS 28 October 2020, 14:36

Bekijk origineel

28 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Toen ik een papieren parkeervergunning had werd die ieder kwartaal vernieuwd. 

Goh, wat was dat papier eigenlijk handig.

Vergelijk het met een parkeerkaart (bijv. een simpele bezoekerspas voor gebied met vergunningparkeren) van de gemeente, waar je maandelijks een bedrag voor betaalt.

Wil je die niet meer, dan moet je hem inleveren. Bij een (doorlopend) product op een ov-chipkaart dus hetzelfde, dat moet er op een of andere manier vanaf (of de kaart administratief onbruikbaar worden gemaakt, vergelijk het met parkeertoezicht die dan een lijstje hebben met ongeldige bezoekerspassen).

Uiteraard zit er in al die parkeerkaarten tegenwoordig wel een chip (of staat er een QR-achtige code op) maar dat was ruim 15 jaar geleden nog lang niet zo…

Nee, die vergelijking gaat echt mank heden ten dage, sorry. Men heeft bewust de keuze gemaakt om het systeem jaren later nog steeds zo in te richten dat die verwijdering 1) uberhaupt nodig is, en 2) niet geautomatiseerd plaats kan vinden. Dat is natuurlijk lekker makkelijk, want je hoeft je software niet om te bouwen, maar wel echt een bewuste keuze.

 

De enige reden dat ik mijn tag voor de parkeergarage moest inleveren toen ik deze kon inwisselen voor een vergunning (op kenteken :sob: ) is vanwege de borg. Het UID van de tag was op de verloopdatum al geblokkeerd en ik kwam d’r niet meer in.

Badge +3

Zag dit topic nog terug en zat toevallig wat oude screenshots op te schonen.

Waar het dus om gaat is dat een abonnement bij een eerstvolgende (NS poortje/paaltje) incheck gewist kan worden van je kaart.

Dus als je in het buitenland zit met een actief NS abonnement is dat geen enkel probleem. Zet maar stop en verwijder het dan maar automatisch van een kaart zodra je weer (bij NS) incheckt dus.

Voorbeeld was een ‘verweesd’ VDU waar al jaren niet voor betaald was, en waarbij de NS (terecht) het verlies op zich genomen hebben, zonder ‘vervelende’ gevolgen voor de reiziger zelf.

Knap (dikke #fail), omdat een kaart van 2014 (of ouder) inmiddels al lang vernieuwd zou zijn, en het VDU dus gewoon ook op de nieuwe kaart terecht is gekomen.

Weet niet hoe het zit met de communicatie tussen TLS en NS, maar bij vernieuwing van een oude kaart (begin 2019) stond de nieuwe al keurig in Mijn NS gekoppeld (dus die communicatie is er) en was natuurlijk ‘ready to use’ na ontvangst, ook al was de oude nog meer dan een maand geldig*

* behalve voor OV-fiets, dat moe(s)t dan via de nieuwe kaart en in de tijd tussen aanvraag kaartvervanging en ontvangst van de nieuwe kaart géén fiets kunnen huren.

 

Reageer