beantwoord

Station wederom voorbij gereden

Toon eerste bericht

138 reacties

Reputatie 7
Badge
laten we on topic blijven 😉
Reputatie 7
Badge +3
Noemt @klant_Jac me weer oud :(
Jij oud? Wat ben ik dan? Of Robert? Sto(c)k oud?
Ik heb die Rick hit nog bewust meegemaakt, SAW productie.
Roadblock, ook van deze heren, https://www.youtube.com/watch?v=UF28Z_lr3t4
Gelukkig gaat het topic nergens meer over, hoef ik er geen tijd meer aan te besteden.
Eenmaal voorbij gereden komt de melding "Keer om" :$

Weet je wel hoeveel werk het is om zo'n trein in zijn geheel om te keren ???

Terug rijden van de trein gaat echt sneller 😉

Daarnaast is er per trein terug te herleiden welke machinist van welke standplaats er op reed en heeft ook de NS heel veel data tot haar beschikkingen om dingen te bekijken/terug te kijken.

Almere Buiten is volgens mij inderdaad vrij goed gegaan afgelopen maanden, het is al even geleden dat ik gehoord heb dat het station overgeslagen was. Maar zeker als het Almere Buiten betreft wordt er heftig gereageerd omdat dit in het verleden veelvuldig gebeurde.

En Diemen-zuid overslaan ... heb nog even gekeken vanavond maar onbegrijpelijk dat je die mist als sprinter.
Reputatie 7
Badge +3
Daarom is het maar goed dat je geen TomTom op je trein hebt ;)

Goed om te horen dat NS heel veel data tot haar beschikking heeft. Hopelijk wordt het goed gebruikt. Je collega's op Twitter twijfelen nog wel eens aan een melding van een voorbij gereden station of verwijzen naar OVtijden, een enkeling checkt het op een andere niet-NS site als Treinposities.nl
Dat zouden ze gewoon simpel via NS data moeten kunnen checken, zo niet zelf dan wel via de juiste afdeling.

Als je Diemen Zuid onbegrijpelijk vind, hoe begrijpelijk vind je De Vink overslaan?
Gebeurde niet zo lang geleden (schat 1 a 2 maanden geleden) met de sprinter naar Den Haag van 7.08. Zo'n 10 minuten later toen ik aankwam lopen werd het net omroepen, met de excuses van de machinist.
Was de eerste keer dat ik dit van De Vink hoorde.
Daarnaast is er per trein terug te herleiden welke machinist van welke standplaats er op reed.

Tsja, en wat heb je daaraan ? Het zou toch wel erg vreemd zijn als de vervoerder niet weet welk personeelslid waar is.

In dit geval was het een machinist uit het "Westen des lands" met dienstummer 120 welke in wezen een kleine werkfout heeft gemaakt. En fouten maken we helaas allemaal, hoe vervelend ook !
@Momo, de data is niet voor iedereen inzichtelijk. Waarschijnlijk ook niet direct voor de klantenservice, daarbij blijkt ook dat meldingen van te vroeg vertrokken niet altijd kloppen.

De Vink vind ik toch weer een beetje anders, al zou je die ook niet moeten missen omdat er gewoon een verken bord staat richting het station. Maar De Vink heeft 4 sporen waarbij je als je vanaf Leiden het buitenste spoor berijdt en er een andere trein deels voor je rijdt je dit station pas heel laat ziet. Maar dan zou je toch aan het remmen moeten zijn en dan zou je hooguit wat meer aan het eind van het perron gestopt moeten zijn.

@klant_peter, de standplaats waar het hier om gaat is een vrij grote standplaats met een flink aantal lijnen waar ze op rijden. Daarnaast vermoed ik dat ze maar weinig diensten op de 2400 serie doen en weet wel dat ze geregeld op de andere IC treinen rijden welke GEEN stop op Almere Buiten hebben. Door de wisselende stations waar gestopt moet worden bij de IC trajecten is dit toch wel lastig. Een ander voorbeeld van zo'n station is Den Haag Laan van Noi, daar is het heel verschillend welke IC er wel stopt en welke niet.

Het blijft voor machinisten toch een kwestie van heel goed kijken waar je moet stoppen en het blijven inderdaad mensen.
"Een trein welke schuin voor je rijd" kan je toch moeilijk aanvoeren als oorzaak voorbijrijden. Een machinist heeft toch gewoon wegbekendheid.

Een verkenbord is slechts luxe, ook stations zonder verkenbord moet een machinist volgens mij feilloos weten te liggen.

Op de Laan v NOI is het toch heel eenvoudig. Volgens de dienstregeling stoppen alle IC- treinen op spoor 5 en 6 wel, op spoor 4 en 5 niet.
Reputatie 7
Badge +3
Het is zover ik weet ook maar 1 keer gebeurt bij De Vink, dus scharen we die onder een enkel incident. Ik vroeg me alleen af er daar een reden voor te bedenken is.
Die andere trein is wanneer er geen vertragingen zijn (en die waren er volgens mij die dag niet) toch zeker 5 of 6 minuten voor je? Sprinter vertrekt 7.05 uit Leiden, IC om 7.00, komt dan rond 7.02 langs De Vink en de sprinter moet daar 7.08 zijn . Zijn dan zelfs 2 IC's, die naar naar Den Haag CS en die naar Dordrecht. Die naar Gvc komt op spoor 1 langs, de Ddr langs 2, regelmatig precies tegelijk. Treinen rijden toch niet zo dicht op elkaar dat je daardoor een station kan missen?

Laan van NOI zie ik niet echt als een probleem in dit opzicht. Ik heb alleen enkele keer gelezen (half augustus zal dat geweest zijn) dat deze werd overgeslagen op een dag dat door werkzaamheden de 2100 niet reed en de 2200 en 2400 naar Den Haag Centraal gingen ipv via HS naar Dordrecht/Vlissingen. De 2200 moest toen stoppen op Laan van NOI (op spoor 3 en 4 ipv normaal 5 en 6) en in die situatie werd het station zeker 2 keer overgeslagen.
Ik kan me indenken dat wanneer je met een IC van/naar Gvc gaat het niet in je systeem zit te moeten stoppen op Laa. Aan de andere kant, juist in dit soort afwijkende situaties moet je extra alert zijn.
Denk dat een machinist dit niet herkend al afwijkende situatie. Er wordt op routine gereden, niet op de tijdtafel.
Reputatie 7
Badge
de data is niet voor iedereen inzichtelijk. Waarschijnlijk ook niet direct voor de klantenservice, daarbij blijkt ook dat meldingen van te vroeg vertrokken niet altijd kloppen.
als particulieren de data inzichtelijke kunnen maken met websites als ovtijden, treinposities en spoorkaart, is bij NS niet willen i.p.v niet kunnen. Hetzelfde speelde bij de studenten-app TRE!N, die de dienstregeling user centric maakte en persoonlijk reisadvies gaf/geeft.

Door de wisselende stations waar gestopt moet worden bij de IC trajecten is dit toch wel lastig. Het blijft voor machinisten toch een kwestie van heel goed kijken waar je moet stoppen en het blijven inderdaad mensen.

afwisseling was toch nodig om niet in slaap te vallen, schreef je eerder... Dus toch maar rijden in je regio.
@klant_peter, er rijden op Laan van NOI IC's gewoon op door waar andere IC's moeten stoppen, dus dat is gewoon goed opletten welke serie je rijdt en of die er wel of niet stopt.

@Momo, De trein naar Dordrecht en de trein naar GVC rijden nagenoeg gelijktijdig weg vanaf Leiden en rijden dan redelijk gelijk op richting De Vink. Maar ook een sprinter heeft daar wel eens een trein schuin voor zich (dus op het andere spoor uiteraard) welke je het zicht op het station enigszins ontneemt en dat bedoelde ik. Wellicht dat de machinist van de sprinter teveel keek naar de trein van zijn collega en hierdoor het station miste. Het is slechts gissen in dit geval maar ik gaf een mogelijke verklaring.

Wat betreft de afwisseling, ja die moet er zijn maar daarmee bedoel ik meer in gereden routes dan verschillende series op nagenoeg dezelfde route. Want ook in 1 dienst loop je er dus tegenaan dat je met de ene treinserie welke je rijdt niet stopt op NOI en met de andere wel. Dit blijft dus erg goed opletten.

Bij werkzaamheden loopt een machinist er zelfs tegenaan dat als hij pendelt het gebeurt dat er de ene rit wel gestopt wordt op bv NOI en de andere keer niet, dit terwijl de serie hier dan normaal niet stopt. Soms zie je dat ook niet in 1 oogopslag op je dienstkaartje en hoor je zo'n station opeens omgeroepen worden door de HC. Als machinist krijg je gewoon je dienstkaartje zonder een extra vermelding dat er een ongewone stop in de rit zit.

En aangezien dat dan weer heel sporadisch voorkomt is het begrijpelijk dat een machinist er bij die enkele stop tijdens werkzaamheden overheen kijkt op zijn dienstkaartje.
Grappig dat blijft aangeven dat een trein een station (De Vink) voorbij rijdt omdat een machinist het station niet ziet door een andere trein. Terwijl een trein "niet op zicht" rijdt. Vandaar ook de luxe van verkenbord.
Een machinist welke meer naar andere treinen kijkt dan naar zijn eigen rijweg (en seinen) zou eens bij de vigulantietest langs moeten gaan.
Grappig dat blijft aangeven dat een trein een station (De Vink) voorbij rijdt omdat een machinist het station niet ziet door een andere trein. Terwijl een trein "niet op zicht" rijdt. Vandaar ook de luxe van verkenbord.
Een machinist welke meer naar andere treinen kijkt dan naar zijn eigen rijweg (en seinen) zou eens bij de vigulantietest langs moeten gaan.

Ik geef alleen een suggestie, ondanks dat een machinist getest wordt op vigilantie kan deze toch afgeleid worden. Neem bijvoorbeeld op je rempunt of vlak daarvoor dat je gebeld wordt door de treindienstleider, die bellen echt niet op de meest gunstige momenten tijdens een rit.

En een verkenbord luxe ??? Dat ben ik niet met je eens, ga jij maar eens in het donker rijden of met dichte mist zonder al te veel herkenningspunten op zo'n route direct naast het spoor kan het erg lastig zijn om in te schatten waar je bent. En als je dan nog even afleiding hebt door een gesprek met de treindienstleider of porto contact met je HC ben je toch even afgeleidt. Het blijven mensen die voorin de trein zitten ook al is er een zware selectie en keuring om de x aantal jaar. En juist om je niet blind te staren op het spoor is een blik opzij juist goed voor je scherpte daarna.

Een tegenvraag, als jij in een boekje leest of in gesprek bent in de trein weet je dan ook altijd waar de trein zich exact bevindt ???
Hoe deden machinisten dat dan pakweg 15/20 jaar geleden, toen waren er amper verkenborden. Een goede wegbekendheid lijkt me essentieel.
Als reiziger rij ik geen trein, dus een boek lezen of telefoneren kan gewoon.
Als je als machinist afgeleid raakt door telefoneren of portogebruik dan ben je in mijn ogen verkeerd bezig.
Dan maar niet oppakken, immers bij dit soort activieten tijdens het rijden gaat de veiligheid voor. Naast een station kan je ook, en waarschijnlijk veel makkelijker, een sein of bord missen.
Badge
Maar een trdl kan ook bellen om door te geven dat het baanvak recht voor je geblokkeerd is (bv. boom, auto of persoon in het spoor) en dat je onmiddellijk een snelremming moet uitvoeren. Dan is het wel zo handig als je opneemt.

Bij mijn weten dient een machinist altijd te reageren op 'belletjes' van collega's, HC's en trdl's, tenzij hij/zij minder dan 40 km/h rijdt. Dan is het verboden om op te nemen.
Badge +3
Dit hele topic is een verkapt pleidooi voor een meer lijngebonden of regiogebonden inzet van het personeel. Hoe vaker je ergens rijdt, hoe beter de wegbekendheid.

Een ander punt is briefing van het personeel voor aanvang van de dienst. Het zou kunnen helpen wanneer het werkplan van de dienst voor aanvang kort wordt doorgenomen met een andere medewerker. Wanneer bijvoorbeeld bekend is dat Almere Buiten wel eens wordt overgeslagen dan zou het kunnen helpen wanneer iemand voor de dienst te horen krijgt dat er moet worden opgelet tijdens rit nummer x omdat in Almere Buiten gestopt moet worden.
@klant_peter, vraag het eens aan die machinisten van 15/20 jaar gelden, die reden vast ook wel eens een station voorbij denk ik zo.

Wegbekendheid is belangrijk maar dat zorgt er niet voor dat je blindelings weet waar welk station is. Er zit al een enorm verschil in het tijdstip waarop je rijdt, Met daglicht rijden is heel anders dan in het donker rijden, rij zelf maar eens in het donker op een weg zonder wegwijzers dan kun je er nog zo bekend zijn als het hetzelfde lijkt weet jij op een gegeven moment toch niet zeker waar je bent. Zoveel herkenningspunten zijn er onderweg niet op het spoor en een machinist is geen machine die een filmpje afspeelt van het traject in zijn hoofd.

Wat betreft het opnemen van de telefoon, de treindienstleider belt je alleen als dit echt noodzakelijk is en meestal is dat in verband met de veiligheid. Dus je neemt die speciale telefoon eigenlijk altijd op mits dat van de regelgeving mag, ook dit is omkaderd wanneer dat wel en wanneer dat niet mag.

Porto contact kan ook heel urgent zijn, is dat het niet dan kies je het moment dat je het beste past als machinist om te reageren.

Denk er vooral niet te makkelijk over, de selectie van machinisten is niet voor niets erg streng.

@iMark, geen machinist in Nederland gaat hierin met je mee, voor een leek lijkt dit misschien de oplossing maar in de praktijk .....
En wederom komen er dingen niet bij je aan die hier inmiddels in het topic en andere topics vermeld zijn.
Badge +3
@JBa
Ik zou wel eens een vergelijkend onderzoek willen zien hoe vaak er bij de verschillende vervoerders in Nederland stations voorbijgereden worden, afgezet tegen het totaal van het aantal geplande stationnementen per vervoerder.
Zonder een diepgaand onderzoek kunnen machinisten van NS makkelijk zeggen dat ze het niet eens zijn met een meer lijngebonden dan wel regiogebonden inzet en dat de huidige werkwijze geen extra kans op het voorbijrijden van stations oplevert. Op deze manier staat het denken over deze materie gewoon stil.

Het feit dat jij het niet me eens bent wil natuurlijk niet zeggen dat je gelijk hebt. Dat heeft niets te maken met het feit dat dingen niet bij mij zouden aankomen. Op een forum behoren meningen uitgewisseld te kunnen worden. Dat mijn meningen en suggesties jou niet aanstaan is inmiddels wel duidelijk. Het wordt een beetje problematisch wanneer je de kaart speelt dat jij de autoriteit bent en de ander de leek. Autoriteiten behoren kritisch benaderd te worden en hebben de wijsheid niet in pacht. Ook autoriteiten debiteren wel eens de grootste onzin.

Uiteindelijk is dit het Serviceforum van NS. Volgens mij het is het het doel om de service van NS te verbeteren. Dan ontkomen we er niet aan om allerlei zaken dieper te bespreken en soms ook fundamentele kwesties aan te roeren. Dat is niet bedoeld om NS af te zeiken of in een kwaad daglicht te zetten. Dat is bedoeld om tot betere dienstverlening te komen. Zoals in dit topic het zoeken naar de oorzaken waarom machinisten soms stations voorbijrijden. En om te kijken hoe dat probleem opgelost zou kunnen worden. Als er nooit een station voorbijgereden zou worden dan zouden we deze discussie helemaal niet hebben.
@iMark, je hebt het echt helemaal bij het juiste eind. Start het onderzoek en vraag meteen even aan de machinist van het regiolijntje hoe hij zijn werk ervaart. En vraag meteen even of hij over 10 jaar nog steeds op datzelfde lijntje rijdt, waarschijnlijk werkt hij dan bij de NS.

Oh ja, neem ook even in je onderzoek mee hoe het zit qua veiligheid als je elke dag alleen maar op hetzelfde lijntje heen en weer rijdt.

Neem van mij aan dat als de NS dat zou invoeren er niet veel machinisten meer overblijven bij de NS.

Verder neem ik aan dat jij zonder Tomtom ook nooit verkeerd bent gereden of een afslag gemist hebt. Het is en blijft de menselijke factor die wel eens een foutje maakt.

Keep on Dreaming

P.S. kijk een een paar keer een cabine rit op youtube en daarna mag jij exact aangeven waar het rempunt ligt en welk station je nadert. Kijken of jij dat feilloos kunt.
Reputatie 7
Badge
Uit Europees onderzoek van data van verzekeringsmaatschappijen blijkt dat de ongelukken voor het overgrote deel worden veroorzaakt tijdens het eerste of laatste kwartier autorijden. Niet uit het ''saaie'' regio-rijden. Het zou me verbazen als zoiets ook niet geldt voor NS machinisten.
Wegbekendheid is belangrijk maar dat zorgt er niet voor dat je blindelings weet waar welk station is

Ik hoop toch van harte dat je dit niet serieus meent ! Waar de stations liggen, de te rijden snelheden en de locatie van de belangrijkste seinen is toch wel de basiskennis voor een machinist.
Ik schrik hier echt van !
Als je dit niet weet kan je inderdaad maar beter lijnsgewijze gaan rijden (of kort door de bocht, helemaal niet).

De GSM-R heeft net als de Porto een alarm. Daarop zou je altijd moeten reageren, de rest alleen als de veiligheid dit toelaat en niet voor afleiding zorgt.
Als er een boom of auto op het spoor stast gaat volgens mij een treindienstleider niet bellen, maar bedient onmiddellijk het alarm.
Badge +3
Op 'automatische piloot rijden' is een risico inderdaad.

Laatst zelf ook iemand gereden die altijd (doe die rit ongeveer 3 keer per week) van en naar huis moet, maar toevallig op vrijdag naar een ander adres.

Wist ik veel, maar stond duidelijk op mijn BCT (boordcomputer taxi) dat andere adres, en het klopte met de normale route ook nog...
@klant_peter, jammer zo een reactie, probeer maar eens met een blinddoek te rijden. Gelukkig weet jij van elke route welke je rijdt exact waar alles staat langs de weg. Verder mis je duidelijk kennis over hoe een en ander werkt.

Ik pas verder in deze discussie ik heb geprobeerd de andere kant uit te leggen maar het stuit op onbegrip.
Niemand hoeft met een blinddoek te rijden, maar als je elke dag of regelmatig hetzelfde traject rijdt, dan weet je uit ervaring toch wanneer en waar je moet stoppen ongeveer.

Ik weet met de auto ook precies waar evt pijnpunten liggen waar ik extra uit moet kijken op mijn vaste traject.

Reageer