beantwoord

Station wederom voorbij gereden



Toon eerste bericht

138 reacties

Badge +3
@iMark, je hebt het echt helemaal bij het juiste eind. Start het onderzoek en vraag meteen even aan de machinist van het regiolijntje hoe hij zijn werk ervaart. En vraag meteen even of hij over 10 jaar nog steeds op datzelfde lijntje rijdt, waarschijnlijk werkt hij dan bij de NS.
Dat lijkt me een goed startpunt voor een onderzoek. Jouw tweede opmerking begrijp ik echter niet.

Oh ja, neem ook even in je onderzoek mee hoe het zit qua veiligheid als je elke dag alleen maar op hetzelfde lijntje heen en weer rijdt.
Lijkt me prima om dat ook te onderzoeken. Toch heb ik nog nooit ergens gelezen dat een machinist op regionale lijnen of een bestuurder bij de metro meer onveilige situaties veroorzaakt dan een machinist van NS die in bijna het hele land rijdt.

Neem van mij aan dat als de NS dat zou invoeren er niet veel machinisten meer overblijven bij de NS.

Dat is een aanname. We hebben geen enkel idee of dat zo is. Ook machinisten hebben vaste lasten.

Verder neem ik aan dat jij zonder Tomtom ook nooit verkeerd bent gereden of een afslag gemist hebt. Het is en blijft de menselijke factor die wel eens een foutje maakt.

Het lijkt me niet dat het bespreken van mijn rijvaardigheid enige relevantie heeft voor dit topic. Wel is het natuurlijk zo dat ik geen hooggekwalificeerde en hoogopgeleide machinist ben die voor alle aspecten van het machinistenschap uitgebreid getest en geschikt is bevonden. Aan zulke hoogopgeleide specialisten mogen hogere eisen gesteld worden dan aan eenvoudige automobilisten.


P.S. kijk een een paar keer een cabine rit op youtube en daarna mag jij exact aangeven waar het rempunt ligt en welk station je nadert. Kijken of jij dat feilloos kunt.

Natuurlijk kan ik dat niet. Ik heb niet doorgeleerd voor machinist.
Reputatie 7
Badge +3

@Momo, De trein naar Dordrecht en de trein naar GVC rijden nagenoeg gelijktijdig weg vanaf Leiden en rijden dan redelijk gelijk op richting De Vink. Maar ook een sprinter heeft daar wel eens een trein schuin voor zich (dus op het andere spoor uiteraard) welke je het zicht op het station enigszins ontneemt en dat bedoelde ik. Wellicht dat de machinist van de sprinter teveel keek naar de trein van zijn collega en hierdoor het station miste. Het is slechts gissen in dit geval maar ik gaf een mogelijke verklaring.


Dank voor je toevoeging, ik was in de veronderstelling dat je alleen doelde op de voorgaande IC's vanuit Leiden.
En het is niet mijn bedoeling ergens de schuld neer te leggen, maar meer om te zien of er een verklaring voor is. Vandaar ook mijn vragen. Die verklaring is er zo dus niet, dus (mijn) vraag beantwoord.
@-iMark: Nou start je onderzoek maar op. Kan je wel vast meegeven dat het aantal STS incidenten per gereden kilometer bij de "kleine vervoerders" ruim hoger ligt dan bij NS.
Een STS is een veiligheidsincident, voorbij rijden station niet.
Dus de eerste weegt zeer fors zwaarder in de beslissing om niet lijnsgewijs te gaan rijden bij NS.
Badge +3
Kan je wel vast meegeven dat het aantal STS incidenten per gereden kilometer bij de "kleine vervoerders" ruim hoger ligt dan bij NS.
In de jaarrapportage STS-passages 2014 van de Inspectie Leefomgeving en Transport staat de volgende tabel:


Daaruit blijkt dat Connexxion, Syntus en Veolia Transport, de vervoerders met het kleinste aantal verschillende regionale lijnen, per gereden kilometer minder stoptonend sein-passages hadden dan NS in de periode 2010-2014. Arriva scoort wel hoger, maar de uitspraak dat het aantal incidenten per gereden kilometer bij de andere reizigersvervoerders ruim hoger is dan bij NS, volgt er mijns inziens niet uit.

Ik herinner me dit, omdat ik het destijds opvallend vond, daar ik ook vaak hoorde dat het bij de kleine vervoerders juist hoger zou zijn. Helaas kon ik zelf geen recentere gegevens vinden. Heb jij de beschikking over de gegevens van de afgelopen jaren en laten die een ander beeld zien?
Er zijn ILT overzichten tot en met 2016, echter niet uitgesplitst op vervoerder. Die heb ik wel gezien, maar kan ze nu niet terugvinden.
maar als je elke dag of regelmatig hetzelfde traject rijdt, dan weet je uit ervaring toch wanneer en waar je moet stoppen ongeveer

Natuurlijk moet een machinist feilloos weten waar bijvoorbeeld de stations liggen, en nog veel, veel meer over het te bereiden baanvak.

Voordat deze het baanvak gaat bereiden heeft deze uitgebreid wegleren, met zolang totdat hij de kennis voldoende heeft opgenomen.
Daarna is er wegexcamen waarbij je natuurlijk alleen slaagd als je voldoende kennis hebt.

Een station voorbij rijden omdat je het niet weet lijkt mij onmogelijk.
Reputatie 7
Badge
P.S. kijk een een paar keer een cabine rit op youtube en daarna mag jij exact aangeven waar het rempunt ligt en welk station je nadert. Kijken of jij dat feilloos kunt.ik wel. Ook live. Een keer bij een onwillige HC aan de noodrem getrokken, en trein stopte keurig bij perron, waarna ik verder kon (lopen). Is geen hogere machinisten opleiding nodig, maar feeling en reiservaring.
Reputatie 7
Badge
Er zijn ILT overzichten tot en met 2016, echter niet uitgesplitst op vervoerder. Die heb ik wel gezien, maar kan ze nu niet terugvinden.
gelieve voortaan alleen iets te stellen, als je het direct met feiten/cijfers kunt onderbouwen.
Sorry Klant_Jac, zal mijn vele voorschriften en overige paperassen wat beter gaan ordenen.
Badge +3
Het Jaarverslag Spoorwegveiligheid 2016 van ILT is hier te vinden: https://www.ilent.nl/documenten/publicaties/2017/08/08/jaarverslag-spoorveiligheid-2016
Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen de vervoerders. Het lijkt mij niet zo zinvol om bijvoorbeeld STS-passsages af te zetten tegen het aantal gereden kilometers wanneer je de prestatie per vervoerder zou willen beoordelen. Je zou het moeten afzetten tegen het aantal te passeren seinbeelden per vervoerder.
Die conclusie heeft u mooi gefilterd uit het verslag.
Volgens het verslag lopen goederentrein machinisten daardoor een hoger risico op een STS dan reizigersmachinisten, terwijl de eerste groep veel minder kilometers maakt.
Maar goed, we dwalen wat af in dit topic welke (gelukkig) over iets anders ging.
Badge +3
Met dat laatste ben ik het helemaal eens. Het voorbijrijden van een station is vervelend en lastig voor de reizigers die daardoor vertraging oplopen. Een veiligheidsrisico is het natuurlijk niet.
Ook daar kan je over discussiëren. De vigilante is dan toch niet helemaal op peil, lijkt me.
Zeker als je het bv over De Vink of Diemen-Zuid hebt.
Reputatie 7
Badge +3
Gister nog een rare, wordt er speciaal een extra trein ingezet van Rotterdam Stadion naar Dordrecht, slaat deze Lombardijen en Barendrecht over, terwijl deze daar wel had moeten stoppen. Melding kwam van iemand die er Barendrecht uit had gemoeten.
Was deze::
https://www.ovtijden.com/arnu/rl/28823/2018-04-15T16:48:00+0200
Badge +3
Ook daar kan je over discussiëren. De vigilante is dan toch niet helemaal op peil, lijkt me.
Zeker als je het bv over De Vink of Diemen-Zuid hebt.

Over De Vink en Diemen Zuid ben ik het met je eens. Zeker als daar altijd met specifiek Sprintermaterieel gereden wordt. Voor stations met minder voor de hand liggende stoppatronen als Almere Buiten niet. Ook niet voor stations waar bijvoorbeeld een IC een paar keer in de spits stopt.
Badge +3
Deze keer De Klomp overgeslagen (rit 3063 Den Helder - Nijmegen)

Zit je nu werkelijk 24 uur per dag te zoeken naar treinen welke een station voorbij rijden.
Van mij mag je, maar het lijkt me zo'n troosteloos leven.

Zat je zelf in deze trein ?

Je kan je ook afvragen waarom hij wel gestopt is station Wolfheze ?
Te laat doorgehad dat hij moest stoppen, heeft nog wel een remming ingezet maar zag dat het kansloos was.

Nabij Wolfheze kreeg deze trein eerst een geel sein en vervolgens een rood sein gok ik aan de hand van de snelheidstabel van de trein 🙂
Badge +3
Zit je nu werkelijk 24 uur per dag te zoeken naar treinen welke een station voorbij rijden.
Van mij mag je, maar het lijkt me zo'n troosteloos leven.

Zat je zelf in deze trein ?

Je kan je ook afvragen waarom hij wel gestopt is station Wolfheze ?

Nee, nee en ja.

Voor wat betreft de eerste nee... Ik zag het toevallig voorbij komen in mijn @NS_online kolommetje op TweetDeck. Zit muziek te luisteren, administratie te doen, stukje ander forum/chat moderatie te doen en nog wat andere dingen op de PC, vandaar. Toeval dus, ik ga er echt niet op zoeken (dus de door mij hier geposte incidenten zijn maar een tipje van de ijsberg, ik moet het echt toevallig live zien..)

Door mijn Twitter activiteiten (en vaak goede opmerkingen/antwoorden/suggesties) heeft Thomas NS me een jaartje of zo geleden gevraagd om hier in het forum ook bij te dragen. Bij deze 😃
Tsja, bedankt voor de uitleg.
Hoeveel keer zouden alle NS treinen samen, stoppen op één dag.
Dan staat de score gelijk in een ander daglicht, ook al is elke voorbij rijden station er natuurlijk één te veel.
[quote=Robert B]Door mijn Twitter activiteiten (en vaak goede opmerkingen/antwoorden/suggesties) heeft Thomas NS me een jaartje of zo geleden gevraagd om hier in het forum ook bij te dragen. Bij deze :D

En daar zijn we je nog steeds erg dankbaar voor, Robert!
Reputatie 7
Badge
En daar zijn we je nog steeds erg dankbaar voor, Robert!
Bof jij, Robert

Ik ben ook gevraagd, maar zulke dankbaarheid heb ik nog niet in het kerstpakket teruggevonden 😉
Wat een unieke status Robert.
Krijg je er ook voor betaald, immers
niemand werkt voor niets.
Badge +3
We dwalen af, maar dit topic is toch al redelijk 'vervuild'... dus dank klanten _Jac en -peter (en NS Erryt) voor #95-97

Voor wat betreft #98: Als ik ervoor betaald zou krijgen wordt het al gauw een verplichting, om dingen op of uit te gaan zoeken en zo.

Dát is dus juist niet mijn insteek of ambitie op dit moment. Ik signaleer slechts, en trek gewoon een biertje open en zie wel wat er voorbij komt (hoe toepasselijk, gezien het onderwerp) op twitter, forum, andere social media, of soms op het spoor... je weet wel #treinleven maar zo vaak reis ik niet eens met de trein.

Ik beschouw dit niet als 'werk voor niets' dus, en ook al krijg af en toe wat voor elkaar (coulance) geeft dat mij geen unieke status, tenzij de moderators daar anders over denken maar in dat geval heb ik daar ook niet om gevraagd uiteraard. :P

Zullen we weer on-topic :?
Badge +3
Begrijpelijk in dit geval, maar toch..

Trein 1138 volle vaart door Best terwijl die daar had moeten stoppen.

Bron: Tweet

Reageer