beantwoord

Station wederom voorbij gereden


Goedemiddag, zojuist is de intercity mijn station Almere Buiten voor de zoveelste keer voorbij gereden en moest ik opnieuw bij Lelystad uitstappen en de trein terug pakken. Resultaat: half uur later thuis.

Nu is dit niet de eerste keer. Zeker 9 a 10 keer is dit gebeurt in anderhalf jaar tijd.

Nu heb ik een zakelijk abonnement dus financieel ga ik er niet op achteruit. Maar 10 keer een half uur is wel 5 uur, meer dan een halve werkdag.

Hoe krijg ik dit terug?
icon

Beste antwoord door Miriam NS 13 april 2018, 21:42

Hallo dave1975,

Vervelend dat dit je vandaag (weer) is overkomen. Ik heb er direct een melding van gemaakt. Wat betreft de extra kosten, hierin kom je inderdaad in aanmerking voor onze regeling voor Geld Terug bij Vertraging. Hier lees je daar meer over. Hoe vervelend het ook is, kan ik je helaas geen andere vergoeding aanbieden. Ik wil je wel bedanken dat je dit hier meldt!
Bekijk origineel

138 reacties

Badge +3
@ Robert B - ERTMS bij Best ?Ja, en volgend over een paar weken is Eindhoven - Weert aan de beurt..
https://www.prorail.nl/omwonenden/werkzaamheden

De werkzaamheden aan de treinbeveiliging betreffen het vervangen van traditionele relaisbeveiligingssystemen door moderne interlocking-systemen, niet het uitrollen van ERTMS.

Dat laatste laat nog wel even op zich wachten, zoals te zien is in onderstaande tabel, afkomstig uit de Kamerbrief over uitrolstrategie ERTMS uit 2016 (en daarin al "een voorlopige en zeer indicatieve planning" genoemd):

Reputatie 7
Badge +3
Ik zie daar nog een melding van op Twitter
https://twitter.com/NS_online/status/991225156650651648
Iemand die wel heel onfortuinlijk was, ging van het volgende station weer terug en weer voorbijgereden.

OVtijden geeft wel meerdere ritten als niet rijdend en klik je op zo'n rit zelf dan ontbreekt Vaartsche Rijn in het lijstje, net als Utrecht Zuilen.
https://www.ovtijden.com/avtdag/UTVR/20180501/

Zoals MFW al aangeeft heeft dit waarschijnljk te maken met de seinstoring alleen zou wat communicatie hierover wel op zijn plaats zijn.

Edit: bij de update van 10.27 wordt dit duidelijker aangegeven

Van en naar Utrecht Zuilen kunnen er geen treinen stoppen door een seinstoring.
De extra reistijd is meer dan 60 minuten.

AdviesEr rijden stopbussen tussen Maarssen, Utrecht Zuilen en Utrecht Centraal.

Treinmaatregelen
  • Sprinter 7300 Veenendaal C. - Utrecht C. - Breukelen stopt niet in Utrecht Zuilen en Utrecht Vaartsche Rijn
  • Sprinter 7400 Amsterdam C. - Utrecht C. - Rhenen stopt niet in Utrecht Zuilen en Utrecht Vaartsche Rijn
Reputatie 1
Ik zat in de trein die rond 8.45 op Vaartsche Rijn moest zijn, mijn collega die van een kwartier eerder.
Toevallig nog een tijdstip of treinnummer ter info ?

Reden ze hierbij wel langs het perron of via de perronloze sporen ?
Reputatie 1
Vanochtend reden 2 treinen vanuit Veenendaal station Vaartsche Rijn voorbij zonder te stoppen. Zal wel iets met die seinstoring te maken hebben, maar nul komma nul communicatie hierover. Niet in de app, niet op het instapperron, niet in de trein.
Iemand die zich zo geweldig vindt dat hij zichzelf continu liked en alles weet van en rondom het spoor, regels en wetgeving heeft mij toch niet nodig om hier antwoorden op te geven ??? Daarnaast als ik ergens een antwoord op geef dan weet jij het altijd toch beter of is het volgens jou anders dus ik zie geen enkele reden om hier antwoorden op te gaan geven.
Ik zou als ik jou was eens een rondje gaan reizen en de tunnels eens met elkaar vergelijken.
Binnen enkele weken zoveel opdrachten gehad van je, sorry dat gaat mij niet allemaal lukken.
Moest al:

- Me verdiepen in de manier van wegleren.
- Op groot station kijken naar de treinenloop.
- Keuring machinist doen.
- Opleiding machinist doen.
- Rondje NL doen per trein
- Tunnels bekijken

Hoe veel tyd krijg ik ervoor (ha ha) ?
Daarbij is het enige probleem op Delft een draaideur en niet de stationshal verder.

Als dat echt het enige probleem is te Delft, waarom is er dan al 2 jaren een flinke snelheidsbeperking in de tunnel voor alle treinen, terwijl de draaideuren al twee jaren verwijderd zijn (en voorlopig ook niet terugkomen) ?
Reputatie 7
Badge +3
En die draaideuren van station Delft zijn kort na de ingebruikname van de tunnel verwijderd. Zo'n 2 jaar geleden werd gemeld dat de deuren weer teruggeplaatst zouden worden maar dat is nog steeds niet gebeurd.

Op het perron merk je overigens wel wat van die luchtdruk. Ga maar eens bij spoor 2 op het bankje het dichtst bij de noordelijke tunnelingang zitten. Nog voor je een binnenkomende trein kan zien of horen merk je het al aan de wind 😁
Daarbij kun je de tunnelbuis van Delft weer beter vergelijken met de tunnelbuis van de Drontermeertunnel dan Best al heeft Delft natuurlijk het station in de tunnel en de Drontermeertunnel weer niet. Daarbij is het enige probleem op Delft een draaideur en niet de stationshal verder.

Als een tunnel breder is treedt dit verschijnsel veel minder op en laat tunnel Best nu eens breder zijn ....

Ik zou als ik jou was eens een rondje gaan reizen en de tunnels eens met elkaar vergelijken.
Tunnel Best kun je niet vergelijken met de Drontermeertunnel dit zijn compleet andere situaties.

Maar het natuurkundige verschijnsel is precies hetzelfde. De luchtdruk loopt sterk op door de trein welke de lucht wegdrukt.
Inderdaad is de Best tunnel fors ruimer dan de Drontermeertunnel.
Deze luchtdrukproblemen zijn er bv ook in Delft, (stationshal) daarom mogen treinen er niet op volle snelheid er door heen.
Nee, ik wacht een beetje op het moment dat de camera's van Candid Camera tevoorschijn komen hier op het forum. Voel me niet echt geroepen momenteel om nog actief aan topics bij te gaan dragen, maar dit wilde ik wel even kwijt. Heb kort nadat treinposities openbaar werden al eens geopperd dat het mij niet zou verbazen als binnen de kortste keren de Telegraaf een item heeft "Machinisten rijden stelselmatig te hard, LEVENSGEVAARLIJK!". Afkloppen......... 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Hé Henk, weer achter je haardvuurtje vandaan gekomen? 🔥
Dacht die SGM soms dat 'ie een Eurostar was, haha
145 is gewoon GPS-afwijking i.c.m. een paar slechte metingen, gebeurt heel veel. Hanteer een paar km/h marge, maak van die mug geen olifant alsjeblieft.

Ik vond SGM dat 320KM/h doet veel leuker. Was helaas ook een slechte meting 😕
Tunnel Best kun je niet vergelijken met de Drontermeertunnel dit zijn compleet andere situaties.

Dat je het rijden door een tunnel merkt aan je oren zal toch niet liggen aan het feit dat je een tiental meters naar beneden gaat en weer om hoog.
Dat heeft een heel andere oorzaak.
Vertel.... want voor mijn oren voelt het als een 'luchtzak', en natuurlijk is de luchtdruk in een tunnel niet veel hoger dan boven de grond.

Hoe dan ook, ik merk het aan mijn oren, en ben niet de enige denk ik.

De oorzaak is dat de trein met grote snelheid de krappe tunnelbuis vult, de aanwezige lucht moet ergens naar toe en luchtdruk wordt kortstondig hoger.
Hoe smaller de buis, des de groter de kans op dit verschijnsel. De Drontermeertunnel is daar een mooi voorbeeld van. Vele reizigers klagen daar over pijn in de oortjes.
Zou van alles kunnen zijn ik heb geen idee, vroeg me ook al af of er daar misschien nog seinen aangepast worden naar ATB-vv want daar zijn ze ook nog her en der mee bezig.

Afwachten dus wat er veranderd wordt ...
Badge +3
Ik lees alleen 'vervangen treinbeveiliging' maar ik lees niets over ERTMS ?

Bij vervangen denk ik ook niet aan ERTMS omdat we in Nederland niet zonder ATB in het conventionele spoor de treinen kunnen laten rijden.

Maar als het wel zo is dat er ERTMS wordt aangelegd is dat een nieuwtje voor mij, ik kom er zelf niet dus ben er ook niet geheel van op de hoogte.

Ik doe ook maar een gok, maar die werkzaamdeden zijn al lang gaande.

Ik zie dagelijks (als taxi chauf) ongeveer 20 keer een overgang in Eindhoven, Geldrop, Helmond met rood/witte hekken langs het spoor en mensen met hesjes die van alles of eigenlijk helemaal niets (zichtbaars) aan het doen zijn... :P

Iets met rode en blauwe buizen naast het spoor.. 😃
Niet gehoord of er ook mensen stonden te wachten aangezien er een hoop lol om was vanmorgen juist door het teveel stoppen natuurlijk. Dit omdat de klachten meestal gaan over vergeten te stoppen 😃 😃
Dit was op een sprinter traject waar elke halte een stop is en dan mocht je er nu 2 overslaan, macht der gewoonte dat je dan toch stopt.

Je wordt geacht goed naar je dienstkaartje/tijdtafel te kijken op dit soort bijzondere dagen en natuurlijk ook vooraf te kijken naar eventuele wijzigingen t.o.v. de normale dagen.
Reputatie 7
Badge +3
Als compensatie voor Best begreep ik vandaag dat er ook aardig wat collega's teveel gestopt zijn tijdens hun dienst op Koningsdag. Zo waren er op sommige trajecten halte's vervallen op Koningsdag op last van gemeente/politie (vaak vanwege activiteiten of i.v.m. veiligheid) maar hier is per ongeluk wel gestopt uit gewoonte 😃 :D
Stonden er dan uit gewoonte ook reizigers te wachten op dat station die het geluk hadden dat er per ongeluk gestopt werd? 😅

Maar worden machinisten er bij zo'n speciale dienstregeling niet op één of andere manier extra alert op gemaakt om ergens extra of juist niet te stoppen? Juist vanwege de gewoonte.
Ik lees alleen 'vervangen treinbeveiliging' maar ik lees niets over ERTMS ?

Bij vervangen denk ik ook niet aan ERTMS omdat we in Nederland niet zonder ATB in het conventionele spoor de treinen kunnen laten rijden.

Maar als het wel zo is dat er ERTMS wordt aangelegd is dat een nieuwtje voor mij, ik kom er zelf niet dus ben er ook niet geheel van op de hoogte.
Badge +3
@ Robert B - ERTMS bij Best ?
Ja, en volgend over een paar weken is Eindhoven - Weert aan de beurt..
https://www.prorail.nl/omwonenden/werkzaamheden
Badge +3

Dat je het rijden door een tunnel merkt aan je oren zal toch niet liggen aan het feit dat je een tiental meters naar beneden gaat en weer om hoog.
Dat heeft een heel andere oorzaak.

Vertel.... want voor mijn oren voelt het als een 'luchtzak', en natuurlijk is de luchtdruk in een tunnel niet veel hoger dan boven de grond.

Hoe dan ook, ik merk het aan mijn oren, en ben niet de enige denk ik.
Als compensatie voor Best begreep ik vandaag dat er ook aardig wat collega's teveel gestopt zijn tijdens hun dienst op Koningsdag. Zo waren er op sommige trajecten halte's vervallen op Koningsdag op last van gemeente/politie (vaak vanwege activiteiten of i.v.m. veiligheid) maar hier is per ongeluk wel gestopt uit gewoonte 😃 😃

Dus het kan ook andersom.

@ Robert B - ERTMS bij Best ?
Robert B schreef:
Je merkt het zelfs aan je oren (zoals in een vliegtuig) dat je daalt en daarna weer opstijgt. Zal in Delft ook wel zo zijn.

Dat je het rijden door een tunnel merkt aan je oren zal toch niet liggen aan het feit dat je een tiental meters naar beneden gaat en weer om hoog.
Dat heeft een heel andere oorzaak.

Reageer