Verschil NS Flex en NS Zakelijk | NS Community
beantwoord

Verschil NS Flex en NS Zakelijk

  • 28 May 2022
  • 8 reacties
  • 949 Bekeken

Wat is het beste voor de ZZP’er? Een zakelijk abonnement (met NS Business Card) of een particulier abonnement met NS Flex.

  • De kosten lijken hetzelfde.
  • Je betaalt achteraf via automatische incasso.
  • Je kunt je zakelijke rekening koppelen aan NS Flex

Wat zijn de verschillen?

icon

Beste antwoord door Henk_NL 29 May 2022, 13:43

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 6

Hey tice17. Welkom bij de NS Community! 

Het grootste verschil is belastingtechnisch. Met een zakelijk product krijg je een overzicht waar de BTW kosten apart staan. Een Flex factuur toont alleen de kosten inclusief BTW, maar voor ov reiskosten is dat altijd 9%. Dit is dus ook handmatig uit te rekenen zou je alsnog een Flex product kiezen. 

Reputatie 7
Badge +3

Ook bij Flex wordt de BTW apart vermeld. Niet per reis, maar wel van het totaalbedrag.

Ik heb toen ik nog een eigen onderneming had, ook altijd een particulier abonnement gehad, die ik alleen zakelijk gebruikte. Geen probleem, zolang je maar aannemelijk kunt maken dat het daadwerkelijk zakelijke kosten zijn.

Badge +3

Er zijn wel meer verschillen. Zo is NS Flex Dal Voordeel geldig bij alle treinvervoerders, maar is het Dal-abonnement voor de NS Business Card alleen geldig bij NS. En sommige abonnementen zijn alleen verkrijgbaar bij NS Flex (zoals Dal Vrij), en andere alleen bij de NS Business Card (zoals OV Vrij).

Badge +3

Detail: zakelijke klanten krijgen facturen (het voorblad) per e-mail. Bij NS Flex krijg je alleen een notificatie dat er een factuur voor je klaar staat.

Flex is eigenlijk altijd interessanter als zelfstandige, de voorwaarden zijn veelal (iets) gunstiger zoals Tochjo reeds heeft aangegeven, de Flex-techniek zit (relatief) beter in elkaar dan de Businesscard, et cetera.

 

Redenen om (nog) voor de Businesscard te kiezen zijn gemak in het beheren van meerdere kaarten en kaarthouders, abonnementen met gesplitst betalen, volumekortingen, anonieme afdelingskaarten, enzovoort. Vooral praktische zaken bij meerdere medewerkers. De perk van achteraf betalen is reeds geïntroduceerd voor consumenten met Flex.

 

Vroeger was de kwaliteit en bereidheid van de zakelijke klantenservice duidelijk beter, maar tegenwoordig is dat (in mijn ogen naar beneden) gelijkgetrokken met particulier.

Hartelijk dank voor de reacties!

Samengevat: De producten lijken erg op elkaar en verschillen slechts op details…

Snap niet waarom de NS deze verschillen niet zelf op een rij zet. Dat zou het kiezen weer wat eenvoudiger maken.

Ook bij Flex wordt de BTW apart vermeld. Niet per reis, maar wel van het totaalbedrag.

Ik heb toen ik nog een eigen onderneming had, ook altijd een particulier abonnement gehad, die ik alleen zakelijk gebruikte. Geen probleem, zolang je maar aannemelijk kunt maken dat het daadwerkelijk zakelijke kosten zijn.

Prima! Ik gebruik de trein in de praktijk alleen voor woon-werk, dus uitsplitsen tussen privé en zakelijk is voor mij een non issue. Een totaalbedrag aan BTW volstaat voor mij.

Verder: Ik zag ergens genoemd worden dat je met NS-Flex ook nog na inchecken van klasse kunt wisselen. Dat lijkt me een faciliteit waar ik wel eens gebruik van zou maken. Ik heb nergens gezien dat dit met een NS Business Card ook kan. Door dit ene detail zou ik voor NS Flex kiezen.

Dat wisselen na inchecken kan inderdaad niet met de Businesscard. De Businesscard is gebouwd op een wat oudere, door NS zelf ontwikkelde (lees: ingehackte) techniek. Andere vervoerders kunnen hier veelal niks mee. Een klassewissel 2-1 die niet is opgehaald bij een kaartautomaat, is bijvoorbeeld ook enkel geldig bij NS. Immers, enkel NS controleapparaten kunnen hier iets mee.

 

NS Flex is gebaseerd op een techniek ontwikkeld door Translink, de uitbater van de kaart. Andere vervoerders zijn (of worden) hier ook op aangesloten, waardoor zaken als klassewissels ook daar zichtbaar zijn. En inderdaad, met de perk dat deze tot 15 minuten na inchecken nog gedaan kan worden.

 

Op termijn wordt de Businesscard-achterkant ook omgebouwd naar de Flex-techniek, waardoor deze functionaliteit ook wel gelijkgetrokken gaat worden. Maar verwacht geen wonderen, dat loopt reeds uit...

Badge +3

Niet op jou van toepassing, maar het uitsplitsen per reis (privé, zakelijk, woon-werk) voor declareraties is bij Flex nog wel een dingetje.

Vroeger kon dat via je Mijn NS (website) Reishistorie maar dat lukt niet meer, de categorie wordt daar niet getoond.

In de NS app kan je nog wel reizen categoriseren (en daarop filteren) maar vanuit de app kan je weer geen declaraties maken/downloaden.

 

Reageer