beantwoord

Wat houdt de marge van 5 minuten in bij de NS-Business Card met Dal abonnement?

Reputatie 6
Badge +2
Op http://www.ns.nl/zakelijk/producten/abonnementen/dal-abonnement.html staat "Het moment van inchecken bepaalt of u in aanmerking komt voor de korting (met een marge van 5 minuten, checkt u bijvoorbeeld om 08.57 uur in, dan reist u met korting)."

Opmerkelijk is dat op het zakelijke deel van de site wel een 5-minutenregel staat. Wat houdt de marge van 5 minuten aan het eind van de spits in bij de NS-Business Card met Dal abonnement, in termen van moment van inchecken en moment van vertrek?

En aan het begin van de spits?

Is dit allemaal hetzelfde voor de consumentenmarkt?
icon

Beste antwoord door Tochjo 23 juni 2014, 19:36

Er is een marge van vijf minuten in het voordeel van de reiziger. Zo wordt de periode van 16:00 tot 18:30 als middagspits gecommuniceerd, maar geeft inchecken tot en met 16:04 en vanaf 18:25 recht op korting. De marge aan het eind van de spits wil dus zeggen: vanaf 18:25 al inchecken en daarna reizen met korting. U mag direct de trein van 18:25 pakken, als u die kunt halen.

Voor de abonnementen voor consumenten geldt dit ook, maar wordt dit niet gecommuniceerd.
Bekijk origineel

5 reacties

Zover ik weet zijn die regels hetzelfde. Ik ben er niet van op de hoogte dat zakelijk het anders zit dan particulier, dus ik ga in deze mee met Tochjo.
Hallo Dennis,

De regelgeving blijkt inderdaad hetzelfde te zijn als bij de consumentenmarkt. Tochjo heeft hier gelijk.

Je topic heb ik naar het forum 'abonnementen' verplaatst.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Badge +3
Er is een marge van vijf minuten in het voordeel van de reiziger. Zo wordt de periode van 16:00 tot 18:30 als middagspits gecommuniceerd, maar geeft inchecken tot en met 16:04 en vanaf 18:25 recht op korting. De marge aan het eind van de spits wil dus zeggen: vanaf 18:25 al inchecken en daarna reizen met korting. U mag direct de trein van 18:25 pakken, als u die kunt halen.

Voor de abonnementen voor consumenten geldt dit ook, maar wordt dit niet gecommuniceerd.
Reputatie 6
Badge +2
Bedankt, dat vermoedde ik ook.
Reputatie 6
Badge +2
Er wordt nu ook bij enkele consumentenabonnementen (o.a. http://www.ns.nl/reizigers/producten/abonnementen/dal-voordeel.html) iets vermeld over de 5-minutenmarge, maar dan onvolledig en op een warrige manier verstrengeld met een ander onderwerp (namelijk het feit dat uitchecken in de spits geen afbreuk doet aan de korting). Er staat bijvioorbeeld: "Checkt u 5 minuten voor aanvang van of tijdens de daluren in maar uit in de spitsuren? Dan profiteert u toch gewoon van korting voor die rit!". 5 minuten voor aanvang van de daluren inchecken en in de spitsuren uitchecken betekent binnen 5 minuten, of na meer dan 7 uur.

Reageer