Skip to main content

Ik krijg meldingen per e-mail als er is gereageerd op een topic waar ik aan deelneem, maar deze komen altijd in mijn spamfolder. Ik heb de afzender toegevoegd aan mijn adresboek, niets helpt. Tijd voor een nieuwe en vakkundige IP-warming?

Maar als ik een melding van een nieuw privébericht krijg hoort die bovenaan bij nieuw te staan en niet bijna helemaal onderaan of misschien wel halverwege de hele lijst van alle meldingen van de afgelopen 30 dagen. Dan moet je dus gaan zoeken naar meldingen met een blauw rondje in een lange lijst berichten. Dat is niet handig, dat is zelfs superonhandig en bijzonder irritant.

Daar komt nog bij dat je niet zelf kan instellen welke meldingen je ontvangt want de instellingen voor meldingen zijn voor emailberichten. Op deze manier krijg ik meer meldingen dan waarvoor ik heb ingesteld. De enige manier om geen meldingen van reacties te ontvangen is je niet abonnementen op topics, maar dan staan ze ook niet meer bij je favorieten, en dat was nu het juist het enige waarvoor ik me inschreef voor sommige topcis. 

Ik gaf eerder aan dat ik niet echt happy ben met deze nieuwe meldingen, dat was zacht uitgedrukt, ik ben er totaal niet happy mee en wat mij betreft mag dit zsm verdwijnen. 

Maar als ik een melding van een nieuw privébericht krijg hoort die bovenaan bij nieuw te staan en niet bijna helemaal onderaan of misschien wel halverwege de hele lijst van alle meldingen van de afgelopen 30 dagen. Dan moet je dus gaan zoeken naar meldingen met een blauw rondje in een lange lijst berichten.

Klopt, dat hoort anders. Maar zo lang is die lijst van meldingen toch niet (zoek de blauwe rondjes)? 😅

Nou ja, ze doen maar wat. Al maandenlang geen mails vanuit de Community (ook niet als spam) vind ik ‘ernstiger’ 😴

Opeens heb ik weer een mail van de community, weliswaar nog in de spam, maar dit is al meer dan eerst:

Vreemd genoeg bleef het bij deze ene mail, want van andere nieuwe reacties (o.a. in het zelfde topic) krijg ik nu weer niets.

Heb je toevallig nog oude ongeopende mails van de topics waar je nu geen mail van krijgt?

Vreemd genoeg bleef het bij deze ene mail, want van andere nieuwe reacties (o.a. in het zelfde topic) krijg ik nu weer niets.

Dat ene mailtje was vast een vergissing, wat ze nu gelijk weer hebben rechtgezet. Net als dat afgelopen zomer mailtjes opeens niet meer in de spam kwamen, dat was ook maar korte tijd, daarna belandden ze gewoon in de spambox. Ik wil het wel even testen met een mention ​@JurgenH , of je daar wel of niet een mailtje van krijgt. 

Wat verder ook vreemd is, ik kreeg gister via het belletje een melding van een gemarkeerd beste antwoord. Bij de e-mailinstelling is een instelling dat je een bericht krijgt wanneer een antwoord is gemarkeerd als beste antwoord in een onderwerp waarop je geabonneerd bent. Dit antwoord was in een topic waarop ik niet ben geabonneerd, ik had daar alleen een reactie geplaatst. Waarom dan wel een melding?

Test ​@Robert B (weet het antwoord al, Gmail vertrouwt het niet dus geen mail en ook niet in de spam)

Het ‘belletje’ werkt… 

Wat staat er in de mailheaders over DMARC in die ene mail?

Heb je toevallig nog oude ongeopende mails van de topics waar je nu geen mail van krijgt?

Bedoel je in mijn inbox? Ik heb slechts één mail in mijn inbox van de community: 

Ik wil het wel even testen met een mention ​@JurgenH , of je daar wel of niet een mailtje van krijgt. 

Nee, geen mail gekregen. De mail van die ene reactie in dat andere topic was vooralsnog de enige. Wel krijg ik nu netjes de meldingen in het meldingenvenster (en nu ook de “Alles markeren als gelezen” knop.

Dit antwoord was in een topic waarop ik niet ben geabonneerd, ik had daar alleen een reactie geplaatst. Waarom dan wel een melding?

Als je er op reageert, dan wordt je ook direct geabonneerd toch? Dat is bij mij wel het geval.

Als je er op reageert, dan wordt je ook direct geabonneerd toch? Dat is bij mij wel het geval.

Nee, dat kun je instellen en dat dat heb ik op Nee staan.

Ik had wel de e-mailinstelling aan staan om een mailtje van een gemarkeerd antwoord in een topic waarop ik geabonneerd ben te ontvangen. Maar ik was dus niet geabonneerd op dat topic en had er ook geen mailtje van. Die e-mailinstelling werkt dus goed. Ik heb dat nu wel op uit gezet, al zal dat niet uitmaken aangezien ik ook meldingen krijg voor iets wat uit staan en waar ik geen mail van krijg. 

Wat staat er in de mailheaders over DMARC in die ene mail?

De afzender:

En het (volgens mij) relevante deel over de headers? Outlook doet er iig het een en ander mee, en de informatie wordt als één lap tekst uitgeprint… 

Outlook (voorheen hotmail en zo) gaat er wat relaxter mee om dan Gmail, dus de mails vanuit hier (forum of community ns.nl) krijg je dan als (mogelijk) ‘spam’ ook al heeft de inhoud van de mail geen kenmerken van spam (verdachte links of vragen of wachtwoorden of zo). 😴

Ik zie het al… dank voor de info ​@JurgenH en wedden dat het morgen weer mis gaat? 

Zolang de NS en Gainsight (amazonses) niet iets regelen met de DMARC policy komen mails die niet serieus via door de NS beheerders toegestane servers verstuurd worden dus terecht niet eens meer aan (voordien nog als verdacht/spam).

En dat speelt pas een jaartje of vier. Kan het niet checken maar zie https://support.google.com/mail/thread/6120394/how-do-you-stop-gmail-from-bouncing-emails-because-of-dmarc-policy?hl=en

Dit belooft niet veel goeds:

@Erryt NS Er is in 4 jaar tijd dus helaas niks veranderd. Weet Gainsight dat ze dit niet goed hebben ingesteld?

@Erryt NS Er is in 4 jaar tijd dus helaas niks veranderd. Weet Gainsight dat ze dit niet goed hebben ingesteld?

De temperror  liet de mail door, weet je wat, action=none want we weten het nu even niet zeker.

Dat lost zichzelf wel op… en wordt dus vanzelf weer action=c quarantine (spam) of reject dus.

Kan er eigenlijk niet om lachen, zo iets simpels voor een paar server-beheerders.

Dit is wat er nu bij mij staat bij een mail die vandaag in de spam terecht kwam::

In spambox

En in de prullenbak zaten nog enkele mailtjes van afgelopen juli die NIET in de spam terecht kwamen. Dan stond er dit: Kun je mooi vergelijken.

NIET in spambox

De diverse notificatie e-mailtjes (reactie geplaatst, antwoord geselecteerd, genoemd zijn, prive bericht ontvangen) hebben alle als afzender (zie from header) forum@ns.nl.

De juiste spf/dkim/dmarc gegevens moeten zonodig ingevoerd worden in de dns server van het domein ns.nl en in de server die de forum e-mailtjes opstelt.

Wiens taak is dit?

De juiste spf/dkim/dmarc gegevens moeten zonodig ingevoerd worden in de dns server van het domein ns.nl en in de server die de forum e-mailtjes opstelt.

Wiens taak is dit?

Het is de software van Gainsight die de mails verstuurt, dus zij moeten weten wat er waar aangepast moet worden. Daaruit volgt dan vanzelf door wie.

Wiens taak is dit?

Het is de software van Gainsight die de mails verstuurt, dus zij moeten weten wat er waar aangepast moet worden. Daaruit volgt dan vanzelf door wie.

Er worden mails verstuurd door Gainsight namens ns.nl terwijl de autorisatie daarvoor niet goed is geregeld. Primair is het denk ik aan NS om te bepalen of ze vinden dat dit moet mogen en dit dan te regelen, hoewel het mogelijk is dat Gainsight een door NS aan te leveren certificaatje in gebruik moet nemen o.i.d.

Wiens taak is dit?

Niet noodzakelijk. Dit soort checks werkt deels via de dns-registratie van het domein waarvan wordt gemaild en dat is hier ns.nl, wat hopelijk door NS wordt beheerd.

Het lijkt mij toch allemaal geen rocket science lijkt mij om dit voorelkaar te krijgen.

De vraag is of dit nu nogmaals wordt doorgezet kan worden, desnoods inclusief dit topic met de benodigde informatie.

Ik zal dit nog eens onder de aandacht brengen. Hopelijk is het spoedig op te lossen!

Als aanvulling op de eerder ontvangen, verdwaalde mail: Nu wederom één mail gekregen, weer in de spam, en weer op één reactie in één topic.

De header-informatie lijkt iig hetzelfde (nog steeds temperror). Het lijkt erop dat, zoals ​@Robert B al schreef, outlook deze mails “per ongeluk” door laat:

De temperror  liet de mail door, weet je wat, action=none want we weten het nu even niet zeker.

Dat lost zichzelf wel op… en wordt dus vanzelf weer action=c quarantine (spam) of reject dus.

Waarom dat nu opeens een paar keer gebeurd, en eerder maandenlang niet is mij wel een raadsel. Wellicht dat Microsoft heeft gesleuteld aan haar beveiliging o.i.d.?

Goed, hopelijk wordt het probleem inderdaad snel opgelost.

Dit ligt niet zozeer aan Microsoft maar aan een of andere missende security key:

dkim=temperror (no key for signature), dat kan natuurlijk een eenmalige time-out zijn op een drukke server.

En omdat dan niet bepaald kan worden of de mail legitiem is komt hij gewoon aan (en bepaalt Outlook zelf wel of het spam is op basis van de inhoud).

Het vreemde is dat ik zulke ‘doorgelaten’ mails nog altijd helemaal niet krijg, ook niet als spam. Heb alle meldingen aan staan en het e-mailadres in mijn profiel klopt gewoon. Nou ja, maakt mij niet uit want het belletje doet zijn ding.

Oh, ik vond nog deze van november 2024 dus het zou inderdaad toch aan Microsoft/Outlook kunnen liggen. Verklaart ook meteen waarom ik in Gmail de mails alsnog gewoon (terecht, fail policy) niet krijg.

https://www.uriports.com/blog/outlook-com-dkim-temperror-in-dmarc-reports

Het is totaal niet spannend, maar toch 🙄
Als de NS en Gainsight het al jarenlang niet wensen te fiksen/fixen.. 

Reageer