Mail van de NS-community wordt als spam aangemerkt
Meldingen van de NS-community komen bij mij steevast in de spam terecht, zonder dat ik daarvoor bewust iets gedaan heb (ik gebruik Gmail). Hebben meer mensen daar last van?
Ik vermoed dat er iets in die mails zit waardoor ze telkens als spam worden gezien, maar ik heb geen idee wat. Ze lijken ook als phishing mail te worden gemarkeerd want ik heb telkens de optie "Report not phishing”. Dat doe ik dan maar het helpt nog niet.
Bladzijde 3 / 4
Het hele NS mailplatform is gebaseerd op een handjevol Exchange-servers die KPN beheert. Dat werkt allemaal best tof tegenwoordig, maar de interessante problemen ontstaan wanneer externen willen mailen vanuit @ns.nl. Dat moet dan buiten Exchange om gebeuren, zoals hier vanuit SES, maar dan moet je je shit wel op orde brengen (mailen conform SPF, DMAC policy, et cetera). En als inSided ergens niet goed in is, dan is het wel in haar zaakjes op orde hebben.
Het hele NS mailplatform is gebaseerd op een handjevol Exchange-servers die KPN beheert. Dat werkt allemaal best tof tegenwoordig, maar de interessante problemen ontstaan wanneer externen willen mailen vanuit @ns.nl. Dat moet dan buiten Exchange om gebeuren, zoals hier vanuit SES, maar dan moet je je shit wel op orde brengen (mailen conform SPF, DMAC policy, et cetera). En als inSided ergens niet goed in is, dan is het wel in haar zaakjes op orde hebben.
De Interrail/Eurail-community gebruikt precies hetzelfde platform maar heeft dit probleem niet. Daar heeft Insided (is geen vrouwtje volgens mij, SCNR) het blijkbaar wel goed voor elkaar. SPF, DKIM en DMARC falen daar in ieder geval niet.
Ik heb ook nog steeds hetzelfde probleem. Alles komt in de spam terecht.
Wat is er dan ergens in 2021 veranderd? Want pas vanaf ongeveer half 2021 komen deze mails bij mij in de spam, daarvoor vond ik ze gewoon in mijn inbox.
Het hele NS mailplatform is gebaseerd op een handjevol Exchange-servers die KPN beheert. Dat werkt allemaal best tof tegenwoordig, maar de interessante problemen ontstaan wanneer externen willen mailen vanuit @ns.nl. Dat moet dan buiten Exchange om gebeuren, zoals hier vanuit SES, maar dan moet je je shit wel op orde brengen (mailen conform SPF, DMAC policy, et cetera). En als inSided ergens niet goed in is, dan is het wel in haar zaakjes op orde hebben.
De Interrail/Eurail-community gebruikt precies hetzelfde platform maar heeft dit probleem niet. Daar heeft Insided (is geen vrouwtje volgens mij, SCNR) het blijkbaar wel goed voor elkaar. SPF, DKIM en DMARC falen daar in ieder geval niet.
Het kan inderdaad wel, maar vereist wat communicatie tussen DNS-beheer en InSided. Het verbaast me niet dat dit bij NS/KPN niet lekker loopt, laat ons zeggen.
Wat is er dan ergens in 2021 veranderd? Want pas vanaf ongeveer half 2021 komen deze mails bij mij in de spam, daarvoor vond ik ze gewoon in mijn inbox.
Dan zal jouw provider (dat zal xs4all zijn) vanaf half 2021 strenger zijn geworden, met als resultaat wat je ziet (mail die niet van ns.nl komt is spam).
Overigens krijg ik het met geen mogelijkheid voor elkaar om NS als ‘vertrouwd’ aan te geven (in Gmail of Outlook).
Als ik nog Exchange beheerder was zou ik het kunnen testen, maar geloof maar dat het aan de Insided kant gewoon mis gaat (mails vanuit ns.nl versturen via Amazon SES/AWS).
Wat jouw provider ermee doet (bij @MoDe komen ze gewoon aan dus?) is een keuze.
Bovendien heeft MoDe een eigen domeinnaam dus zoek het zelf maar uit wat spam is. Via een Ziggo/UPC of Gmail account komen ze geheid in de spam (en dat is min of meer terecht want de afzender klopt niet dus)
Wat is er dan ergens in 2021 veranderd? Want pas vanaf ongeveer half 2021 komen deze mails bij mij in de spam, daarvoor vond ik ze gewoon in mijn inbox.
Dan zal jouw provider (dat zal xs4all zijn) vanaf half 2021 strenger zijn geworden, met als resultaat wat je ziet (mail die niet van ns.nl komt is spam).
Dan niet alleen die van mij, maar ook andere providers aangezien ik echt niet de enige ben bij wie dit gebeurt. Of iedereen die hier over klaagt moet toevallig bij XS4ALL/KPN zitten.
Ik maak me er intussen niet meer druk om, als ik nu zie dat het tellertje voor mijn spammap aangeeft dat er ongelezen mail inzit ga ik er vanuit dat het iets vanuit de NS community is. Soms wordt ik verrast en is het echte spam, en eerder deze week een aanbiedingsmail van NS (de €2,50 per maand Flex Dal Voordeel actie). Soms wanneer er in korte tijd meerdere mails vanuit de community komen vind ik eigenlijk wel prettig, blijf de gewone inbox schoon van dit soort mails. Mochten deze mail opeens niet meer in de spam komen maar gewoon in mijn inbox, ga ik misschien nog meer op “nee” zetten (prive berichten zie ik toch wel aan het blauwe cijfertje).
Die mail over Dal Voordeel voor € 2,50 zou niet in je spam horen!
En inderdaad, aan een blauw rondje bij een volgende inlog hier zie je ook wel of iemand je een DM/PB (privébericht) gestuurd heeft.
Die mail over Dal Voordeel voor € 2,50 zou niet in je spam horen!
Klopt, ik was daar ook zeer verrast over. Maar er waren hier meer meldingen dat die mail in de spam terecht kwam.
Volgens mij speelt dit nog steeds. Pas krijg ik een notificatie in mijn spam-box. Ik kan ze bij KPN wel leuk markeren als 'Dit is geen spam’, maar dan moet dit blijkbaar wel collectief gebeuren. Liever hoop ik dat NS en InSided even de handen in-één-slaan voor een goede DNS oplossing.
Speelt inderdaad nog steeds.
NS is niet de enige, als iemand mij op Twitter een privébericht stuurt vindt Gmail het ook spam.
Edit: dat leek te komen omdat ik notify @ twitter.com geblokkeerd zou hebben (niet van bewust, dus dat zal Google wel voor mij gedaan hebben)
Augustus 2023: het speelt nog steeds… cross-link naar
Anno 13 november 2023 gebeurt dit nog steeds. Alles komt binnen in mijn spamfolder van mijn KPN-mailbox..
Wordt hier nog wat aan gedaan? Opvallend is wel dat bij mijn Gmails de mails van het KPN-forum (net als NS ook van Gainsight /Insided) wél weer goed gaan.
Ik heb het idee dat iemand bij NS even de DNS-records of wat serverthingies moet fixxen.
Wordt hier nog wat aan gedaan?
Het lijkt er sterk op dat er helemaal niks aan wordt gedaan. NS vindt het kennelijk niet belangrijk dat de vragenstellers zien dat er een reactie is.
Opvallend is wel dat bij mijn Gmails de mails van het KPN-forum (net als NS ook van Gainsight /Insided) wél weer goed gaan.
Idem voor de Eurail/Interrail community.
Hmm, dat is wel een ding. Ik zet het even uit bij IT, hopelijk kunnen ze er wat mee!
Een mail van 12 november (Robert jij bent genoemd in…) gooit Gmail nog steeds in de spam wegens DMARC:fail in de headers.
Maar dat gaat dus puur over mails vanuit de community (GainSight), andere door NS verstuurde mails komen natuurlijk gewoon netjes aan (zoals meldingen over facturen).
Bedankt voor de verdere opheldering Robert B, ik ga er achter aan bij Gainsight!
Wordt hier nog wat aan gedaan?
Het lijkt er sterk op dat er helemaal niks aan wordt gedaan. NS vindt het kennelijk niet belangrijk dat de vragenstellers zien dat er een reactie is.
Opvallend is wel dat bij mijn Gmails de mails van het KPN-forum (net als NS ook van Gainsight /Insided) wél weer goed gaan.
Idem voor de Eurail/Interrail community.
Dan hebben KPN en Eurail dus gewoon geregeld dat Gainsight mails namens hen mag versturen via hun eigen servers (die DMARC policy). Nu de NS nog inderdaad…
Overigens markeert Gmail de 2-staps verificatie mails van OV-chip ook als 'spam', maar dan op basis van de inhoud (die verdacht zou zijn, rode balk) en niet op basis van incorrecte headers (gele balk).
Zie zojuist dat Gmail iets nieuws toont bij het verplaatsen van een Community bericht uit de spam naar inbox.. Zal mij benieuwen of dat inderdaad werkt, want in de headers staat natuurlijk…
DMARC:
'FAIL'
Oh, als het niet werkt kan je nog dit proberen… maar daar wacht ik nog even mee.
Is er ooit eigenlijk een oplossing/fix geweest voor dit probleem? Sinds een paar weken krijg ik (in Outlook) opeens de melding dat de mail afkomstig is van een niet-geverifieerd adres:
Op de computer iets uitgebreider, maar het komt op hetzelfde neer:
Bij oudere mails zie ik de melding niet:
Is er ooit eigenlijk een oplossing/fix geweest voor dit probleem? Sinds een paar weken krijg ik (in Outlook) opeens de melding dat de mail afkomstig is van een niet-geverifieerd adres:
Er is uiteraard een oplossing maar NS vindt het helaas niet belangrijk dat mensen de antwoorden op hun vragen zien, dus ik zou niet te veel verwachten.
Is er ooit eigenlijk een oplossing/fix geweest voor dit probleem? Sinds een paar weken krijg ik (in Outlook) opeens de melding dat de mail afkomstig is van een niet-geverifieerd adres.
Heb je toevallig in Outlook de mails van de Community op een whitelist gezet (oftewel de afzender forum@ns.nl als vertrouwd gemarkeerd)?
Dan klopt de waarschuwing wel, want de mail komt niet van ns.nl mailsevers maar is verstuurd via amazonses.com (servers van Gainsight).
NS heeft daar geen DMARC policy voor aangemaakt, dus is het volgens Outlook (en andere mailproviders) per definitie verdacht.
Bij mij komen alle Community-mails netjes binnen, behalve die die met "Jij bent genoemd" beginnen.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.