Nieuwe Feature - Community Leaderboard | NS Community
Sticky News

Nieuwe Feature - Community Leaderboard

Nieuwe Feature - Community Leaderboard

Vanaf vandaag hebben we een nieuwe feature op de Community: Het leaderboard!

Het leaderboard is een rangsysteem gebaseerd op punten, die verzameld kunnen worden door bepaalde acties op de Community. Met dit leaderboard willen we gebruikers aanmoedigen om meer interactie met elkaar of op de Community te hebben.

Punten worden toegekend aan het openen van een nieuw topic, het geven van een reactie, het liken of upvoten van een reactie of het krijgen daarvan en uiteraard het geven van een beste antwoord.

De standaardweergave van het leaderboard is op weekbasis, maar je kan ook een leaderboard bekijken zonder databeperking, en je kunt doorklikken naar een volledig overzicht.

Edit 15/07: Indien je geen punten wilt verzamelen en niet mee wilt doen aan het Leaderbord, laat het in dit topic weten. Een Moderator kan dit voor je uitzetten.

De huidige stand van het leaderboard.

Wel even een disclaimer: Wij doen geen aankondigingen of mededelingen over wat er tegenover het mee doen met het leaderboard staat. Wij behouden het recht om het puntensysteem aan te passen.


100 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dan zal ik gelijk maar liken en reageren 😉

En natuurlijk ook direct weer even bijdehand zijn: het moet zijn: behulpzame 🙂

Reputatie 6
Badge +2

En natuurlijk ook direct weer even bijdehand zijn: het moet zijn: behulpzame 🙂

Op het leaderboard is het aangepast! 👌🏼

Is er een opt-out, net als badges?

Reputatie 7
Badge +3

Ik zet overigens wel mijn vraagtekens bij dit puntensysteem en de term ‘behulpzaamheid'. Het is op deze manier meer een ranglijst van meest actieve gebruikers, of die acties nou behulpzaam zijn of niet. Als het echt om behulpzaamheid gaat, zou ik het denk ik beperken tot het geven van het beste antwoord en misschien het krijgen van likes.

Af en toe ontstaan er bv. discussies tussen leden die een hoop reacties opleveren, maar verre van behulpzaam zijn 🙂

Reputatie 7
Badge

Wel een leuk systeem!

Ik hoop wel dat die Engelse tekst ook ver-Nederlandst wordt 😉

Reputatie 7
Badge

Ik ben hier nooit een grote fan van geweest. Het nodigt uit tot het plaatsen van veel reacties, die niet op inhoud beoordeeld worden. Ik heb een tijd een groot forum geleid, daar zijn we heel rap van dit soort fratsen af gestapt. Een functionele rang (zodat je weet dat iemand bv weet waar hij/zij het over heeft) is nooit verkeerd, maar een rang op basis van zoveel mogelijk posts….nope.

waarom is mijn eerdere bijdrage verwijderd?

edit: ik stond toen ik keek op plaats 62; vervolgens heb ik bij een aantal reacties in een paar topics "likes” aangeklikt, en dat uitsluitend bij reacties waar ik het oprecht en serieus mee eens was; daarna stond ik opeens op plaats 5; wat voegt dit toe en wie heeft daar iets aan?

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan me wel vinden in wat Edwin zegt, maar het ligt er wel aan of bv een goed gegeven antwoord of ontvangen likes meer meetellen dan zomaar een geplaatste post. Al kan er met likes ook heel wat gemanipuleerd worden, hebben we een aantal jaar geleden hier al gezien toen er ook een ranglijst was en een bepaalde user, intussen niet meer actief, zijn eigen posts massaal ging liken. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat laatste zou eigenlijk sowieso niet moeten kunnen. 

Reputatie 5

Ik vind het een beetje onzin. Het forum is toch vooral bedoeld zodat mensen die vragen over NS/treinreizen hebben daarmee geholpen kunnen worden? Zo wordt het meer een spelletje wie de meeste ‘punten’ haalt. 

Toen inSided destijds met de badges kwam is op voorhand een groepje vaste forumleden uitgenodigd op kantoor door Sivan, Merel en trainee. Het forum was toen nog bij NS in eigen beheer (KCM, afdeling van toenmalig NS Commercie). De algehele tendens was, kort door de bocht, begin niet aan deze onzin. Het draait uiteindelijk om aantallen (berichten, likes, ...), niet om kwaliteit. Badges zijn natuurlijk doorgedrukt, het zit feitelijk gewoon in het inSided basispakket, en gelukkig nooit echt van de grond gekomen.

 

Bij deze functionaliteit ben ik bang voor hetzelfde effect, een aantal lieden scoort hoog vanwege grote aantallen reacties, terwijl anderen die weinig reageren maar inhoudelijk wel veel toevoegen ondergewaardeerd worden. Maar het zal in het basispakket zitten en past precies binnen het inSided plaatje. Een aantal Nederlandse klanten, waaronder T-Mobile, hebben een sterke community weten op te bouwen. Er zijn mogelijkheden tot inspraak, waardevolle leden komen er soms over de vloer, men doet iets met de problemen die op de community aan bod komen, et cetera. NS sukkelt daar achteraan, probeert heel leuk mee te doen met allerlei “coole” dingetjes als dit soort ranglijsten, maar de organisatie is helemaal niet klaar om iets te doen met de interessante, complexere zaken die juist hier een plek kunnen krijgen. De verplaatsing van de verantwoordelijkheid naar Webhelp is daar een typerend voorbeeld van. Het is een middel om te besparen op je kostenpost klantenservice, that’s it.

Badge +3

Van mij hoeft het ook niet, tenzij het echt gebaseerd is op van anderen gekregen likes en opgeloste topics.

Bedankt voor alle feedback tot dusver. Veel van de zorgen en tips die jullie hebben, zijn ook dingen waar wij aan gedacht hebben, wat uiteraard mee speelt in hoe de punten worden toebedeeld. Niet alle acties zijn even waardevol. We zullen uiteraard ook evalueren hoe het ervaren wordt en kunnen altijd het puntensysteem aanpassen gebaseerd op wat men waardevol acht.

Waarom, met badges uitgeschakeld in de instellingen, zijn deze toch zichtbaar op:

https://community.ns.nl/leaderboard?period=thisWeek

Lijkt me een issue.

Reputatie 4

Goed idee, alleen zul je nu zien dat over het algemeen de zeer actieve gebruikers die veel tijd in dit forum steken op het leaderboard zullen staan. Logisch, maar dat zal er vaak voor zorgen dat je dezelfde namen ziet. Kan hiervoor misschien een oplossing worden bedacht?

Sorry, maar we zijn toch geen stel kinderen die hiermee een snoepje voorgehouden wordt. Als je deze community serieus neemt dan ga je niet met dit soort dingen aan de gang.

Kun je dit als gebruiker ergens uitschakelen zodat je zo en zo niet in deze lijst voorkomt ?

Badge +3

Kun je dit als gebruiker ergens uitschakelen zodat je zo en zo niet in deze lijst voorkomt ?

Ik zou met alle plezier de mijne uitschakelen, want ik zit hier echt niet (enkele uren per dag meelezen en wat reacties en likes geven) om een ‘medaille te winnen’ 🤣

Op Twitter ook niet, waar het vanavond overigens weer een ‘feestje’ is qua miscommunicatie/informatie vanuit de NS. Willekeurige voorbeeldjes:

  • Met Weekend Vrij of als student de grens over (naar bijv. Aachen of Emmerich)? NS: “Nee, is niet geldig in het buitenland, bij de grens houdt het echt op” (en als student mag het sowieso niet want een SRP heeft andere voorwaarden!?) Vertel: sinds wanneer en waarom werkt dat dan niet, als er een (Arriva/Breng) ov-chip paaltje staat in het buitenland?
  • Waarom rijdt er om 19:44 geen trein (3900) van Utrecht naar Heerlen (staat gewoon op de vertrekstaat) maar niet op de borden op het perron dat hij niet rijdt!
    NS: Dat is een verouderde vertrekstaat 😥 (nee hoor, die is van 12 juni 2022 maar ze hebben treinen geschrapt)
  • Info op https://www.ns.nl/reisinformatie/dienstregeling Maandag 4 t/m zondag 10 juli Reizigers tussen Heerlen en de randstad stappen over in Eindhoven Centraal. (Nee hoor, die rijdt in de avond niet van/naar Eindhoven (dank @Arjan49 ), dus overstappen in Sittard). Heeft na 1 juli al niet meer gereden dus (weekend ook geschrapt).

En nog wat dingen… 

Edit: https://twitter.com/annannananas/status/1545119611628277763 met een Jongeren Dagkaart in een trein van 8:59
NS: “Voor het bepalen van wel of geen korting en daluren kijken we altijd naar de check-in tijd. Als de trein dan om 8:59 vertrekt is dat dus in de Spits” (Nee hoor, met een e-ticket kan je helemaal niet inchecken, dus als je na 9:00 en een station verder dan waar de trein stopt gecontroleerd wordt zit je goed. Tot die tijd op eigen risico).

Reputatie 7
Badge

Grappig hoor, maar kunnen de ontwikkelaars die blijkbaar tijd hebben om dit soort zaken op te pakken niet eerst eens aan de slag met bijvoorbeeld het probleem dat een reiziger die o.b.v. een reisadvies omreist en daarbij poortjes passeert te veel wordt gefactureerd of het feit dat reizigers bij vertraging in alle situaties zelf compensatie moeten claimen bij vertraging terwijl NS in veel gevallen ook zelf kan vaststellen dat er veetraging is geweest en proactief zou kunnen compenseren? Dat - en een nog wel een hoop andere verbeteringen - lijkt me een stuk zinniger.

De forumsoftware is een extern feestje, gemaakt door het Amsterdamse inSided. Kant-en-klaar product voor heel veel organisaties, inclusief dit soort onzin.

Reputatie 7
Badge +1

Grappig hoor, maar kunnen de ontwikkelaars die blijkbaar tijd hebben om dit soort zaken op te pakken niet eerst eens aan de slag met bijvoorbeeld het probleem dat een reiziger die o.b.v. een reisadvies omreist en daarbij poortjes passeert te veel wordt gefactureerd of het feit dat reizigers bij vertraging in alle situaties zelf compensatie moeten claimen bij vertraging terwijl NS in veel gevallen ook zelf kan vaststellen dat er veetraging is geweest en proactief zou kunnen compenseren? Dat - en een nog wel een hoop andere verbeteringen - lijkt me een stuk zinniger.

Kijk maar eens rond op communities van andere organisaties (Die van KPN bijvoorbeeld) en je ziet meteen de overeenkomsten qua functionaliteit. 😉

Badge +3

Even wat zitten ‘speulen’ en het werkt ongeveer als volgt:

Like geven: 1 punt
Like ongedaan maken: -1 punt
Like krijgen: ? (aan jezelf in ieder geval 0 punten)
Reactie plaatsen: 2 punten
Reactie van jou die als 'Beste antwoord' gemarkeerd wordt: 5 punten
Antwoord markeren (door auteur, super user of moderator): 5 punten naar de 'Beste antwoorder'

Topic starten: ?

Reputatie 7
Badge +4

Vijf punten voor een goed antwoord lijkt me niet te kloppen. Dan komen @Tochjo en ik toch wat punten te kort in het all-time overzicht., ook wat de likes betreft. 😀

Badge +3

Vijf punten voor een goed antwoord lijkt me niet te kloppen. Dan komen @Tochjo en ik wat punten te kort.😀

Ik heb een kwartiertje geleden een reactie van jou als ‘Beste antwoord’ gemarkeerd, zie https://community.ns.nl/search/activity/solved?userid=1197) dus zou je er 5 punten bij moeten hebben (van 110 naar 115 in de ‘Week’ ranking en door jouw bovenstaande reactie nu 117*) 🤔

Nou ja, het zal allemaal wel… De ‘All time’ periode zal een half jaar zijn?

* Oh. en dat zijn er nu 127 wegens twee beantwoorde topics sinds een kwartier geleden.

Hehe, ik heb het al beredruk en om eerlijk te zijn zal ik hier weinig mee doen, maar das mijn persoonlijk inzicht in deze.

Reputatie 7
Badge +4

We gaan gewoon door zoals we al deden, @Loes.

Reageer