NS Community: nieuw jasje en nieuwe naam | NS Community

NS Community: nieuw jasje en nieuwe naam


Reputatie 2
Hoi allemaal,

Toen je net op het forum belandde, heb je wellicht even gedacht: ”hé, ik zit op de verkeerde site…”. Maar niets is minder waar. Welkom op het nieuwe NS Serviceforum! Of eigenlijk: Welkom in de nieuwe NS Community! Want we hebben het forum niet alleen in een nieuw, fris, eigentijds jasje gestoken, we hebben ook de naam aangepast naar een variant die de lading beter dekt.

Wat is er precies veranderd?
  • Het is eindelijk mogelijk om ook bovenaan een topic naar een volgende pagina met reacties te klikken. Je hoeft dus niet meer naar beneden te scrollen om bij de gewenste reactie uit te komen.
  • Het opstellen van een topic is nu net zo eenvoudig als het opstellen van een gewone e-mail. Je hoeft geen codes meer te gebruiken voor het toevoegen van een hyperlink bijvoorbeeld.
  • Het nieuwe forum is zo gebouwd dat het zich automatisch aanpast aan de grootte van je scherm. Of je nu op je desktop, je smartphone of op je tablet de Community bezoekt, je hebt steeds dezelfde look en functionaliteiten.
  • Vanaf de beginpagina kun je direct naar de meest recente actieve topics gaan. Dit is vooral handig als je dagelijks actief bent op de Community, en dat zijn veel van jullie!
  • Wanneer je inlogt krijg je een overzicht van de nieuwe reacties sinds je laatste bezoek.
  • De zoekfunctie is nu prominent op elke pagina aanwezig.
  • Onze moderators hebben meer mogelijkheden topics uit te lichten en visueel aantrekkelijk te maken. Hierdoor ben je nog beter op de hoogte van actuele onderwerpen.
  • Je kunt nu ook andere leden uit de Community taggen met een zogenaamde @mention. Zo kun je anderen wijzen op mogelijk interessante topics. Daar krijgen zij dan ook een e-mail notificatie van.
  • Er is een uitgebreide set emoticons toegevoegd, die je nu naar hartenlust kunt gebruiken.
  • Je kunt zien wie jouw reacties hebben geliket.

We zijn natuurlijk heel benieuwd naar jullie reactie. Laat ons vooral weten wat je vindt van de nieuwe NS Community!

848 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ach ja, er zijn momenteel wel dingen belangrijker dan dit.
Maar mocht een moderator (bv na het weekend) dit nog willen doorzetten, graag.

Edit, intussen wel gelukt.
Waarom mag ik er in een topic waarin de moderator de schuld van een onjuist in rekening gebracht bedrag bij de klant legt omdat die mails niet heeft gelezen niet op wijzen dat die mails überhaupt nooit verzonden hadden mogen worden als de fiets op tijd is ingeleverd?
Reputatie 7
Badge +3

Sinds een week of zo is er een nieuwe opmaak voor het reageer veld. Ten eerste werkt het met quoten van iemand Kwalitatief Uitermate Teleurstellend. 

Maar wat ik daar ook mis is de melding dat je geen persoonlijke informatie moet vermelden omdat topics openbaar staan. Nu waren er ondanks dat het er voorheen wel stond altijd nog mensen die wel persoonlijke informatie vermeldden, maar zonder deze melding zou dat wel eens flink meer kunnen worden. 

Is er wat veranderd aan de opmaak? Ik kan geen nieuw topic aanmaken omdat de spraaksoftware bijvoorbeeld de velden waarin de hoofdinhoud van de post niet herkent, of moeite heeft met de lijst met subforums. Iemand achter het forum ooit van webrichtlijnen gehoord?

Voor alle duidelijkheid: dat ging over het aanmaken van een nieuw maken.
Het invoerveld voor een reactie heb ik al langer een haatliefdesverhouding mee.

Badge +3

Het reageerveld (Rich Text Editor) is inderdaad rukkie, met name bij quoten van anderen. Je kunt dan wel op het Enter-achtige :arrow_lower_left: icoontje drukken om uiteindelijk zelf iets onderaan toe te kunnen voegen op een nieuwe regel, maar de namen die je juist uit een ‘geneste’ quote wilde verwijderen lukt niet.

Dan tik je dus uiteindelijk één zin als reactie op persoon X die persoon Y had gequote.. en heb je een hele lap tekst terwijl het in twee regels zou passen.

Ik mag toch wel hopen dat een moderator dit oppakt? Lijkt mij niet de bedoeling dat de toegankelijkheid van dit forum voor mij als gebruiker met een schermlezer achteruit is gegaan?

 

Ik had begrepen dat dit probleem reeds bekend was bij de ontwikkelaar van de community. Zij zullen dit proberen te verhelpen bij een volgende update.

Reputatie 7
Badge +3

Het reageerveld (Rich Text Editor) is inderdaad rukkie, met name bij quoten van anderen. Je kunt dan wel op het Enter-achtige :arrow_lower_left: icoontje drukken om uiteindelijk zelf iets onderaan toe te kunnen voegen op een nieuwe regel, maar de namen die je juist uit een ‘geneste’ quote wilde verwijderen lukt niet.

Dan tik je dus uiteindelijk één zin als reactie op persoon X die persoon Y had gequote.. en heb je een hele lap tekst terwijl het in twee regels zou passen.

Als je met de muis linksboven de quote ‘zweeft', verandert de cursor in een kruis van pijltjes. Als je dan één keer klikt en op delete drukt, verwijder je de quote. Dit werkt ook bij geneste quotes.

@Danny NS: weet je ook wanneer die volgende update is? Ik probeerde je bericht net te quoten, maar mijn spraaksoftware krijgt daar nu ook een vervelend humeur van…

Ik heb helaas niet meer info verkregen dan dat het bij de volgende update beschikbaar zal zijn. Heb jij wellicht ook screenshots waarop ik kan zien wat er mis gaat?

@Danny NS: kun je z.s.m. laten weten wanneer de eerstvolgende update is? Ik neem aan dat er daarna even goed wordt gesproken met de ontwikkelaars over toegankelijkheid?

Probleem met een schermlezer is dat je niet zo heel erg veel aan screenshots hebt. ;) 

Joehoe, moderatoren?
 

Reputatie 7
Badge

Joehoe, moderatoren?
 

Iets minder opdringerig komt prettiger over @VIRM  Zo heel erg belangrijk lijkt me een forumpje nu ook weer niet dat je niet een paar uurtje kan wachten op een (eventuele) reactie, welke je overigens al hebt van Danny.

Bedankt voor je geduld, VIRM

Op dit moment is niet bekend wanneer de volgende update is. We moeten het eerst hier mee doen. Mocht er nog een terugkoppeling komen met meer informatie, dan wordt dat hier zeker gedeeld.

Kan het forum dan wel worden teruggezet naar een vorige versie? Want dit is echt niks.
 

Kan het forum dan wel worden teruggezet naar een vorige versie? Want dit is echt niks.
 

Inderdaad,

Die quotes en andere werken voor geen meter. Wat een bucht.

Ik wou gisteren een bericht achterlaten in https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/ov-chip-kaart-voor-kinderen-vol-tarief-52979. Doordat ik wat tekst voor een quote wou zetten, ben ik uiteindelijk al mijn tekst kwijtgeraakt. Dus maar gewacht met antwoorden tot vandaag, op mijn laptop.

 

Kan de NS dringend vragen dat Insided eens wat beter werk aflevert. Of als Insided het zelf niet kan, dat ze dan Henk_NL in dienst nemen tegen zijn normale tarief. Want zo stuur je me met spoed naar https://community.ns.nl/off-topic-32/afmelden-voor-community-ns-nl-57686

 

Al die nieuwigheden sinds de naamswijziging. Ik zie maar van een beperkt aantal zaken het nut in. Bovenaan met het logo van NS kon ik vroeger in één stap in de reisplanner komen. Nu moet ik via ns.nl. En zo zijn er nog andere zaken zoals het niet meer vermelden van hoe lang geleden de laatste reactie geschreven werd. Me not a happy customer. :rage::skull:

Badge +3

Voor de reisplanner gebruik ik ns.nl/reisplanner want dan heb je al die opsmuk van de homepage er niet omheen.

Via je instellingen kan je de tijd van de laatste reactie(s) laten tonen, en hoeveel dat er zijn (x nieuw in het blauw) sinds je het topic voor het laatst gelezen hebt.

Voor wat betreft de editor, da’s inderdaad bijna hogere wiskunde als je wilt quoten of juist quotes uit lange reacties wilt verwijderen. Op een laptop/desktop pc lukt dat nog met wat moeite, maar op een telefoon geen beginnen aan.

Voor de reisplanner gebruik ik ns.nl/reisplanner want dan heb je al die opsmuk van de homepage er niet omheen.

Handig voor jou, maar ik vond de oude werkwijze handiger.

Als er een vraag langs kwam, die ik via de reisplanner kon nakijken, was ik in 2 klikken in de reisplanner. Nu moet ik veel meer stappen ondernemen. :-(

Via je instellingen kan je de tijd van de laatste reactie(s) laten tonen, en hoeveel dat er zijn (x nieuw in het blauw) sinds je het topic voor het laatst gelezen hebt.

Maar dan moet ik de hele tijd ingelogd zijn. :rage:

Ik vind het al erg genoeg dat NS mijn IP-adres kan traceren. Dan gaat heel de tijd ingelogd zijn gewoon om de nieuwe berichten van de oude te onderscheiden veel verder.

In de oude situatie keek ik via “Categorieën” en de subfora aan de hand van de tijd van het laatste bericht na of er nog iets nieuws geschreven was. Nu moet ik al bijna het aantal reacties per topic bijhouden omdat er geen andere manier is vanuit “Recent Actief” om dit bij te houden. Zoals gezegd: not a happy customer.

Voor wat betreft de editor, da’s inderdaad bijna hogere wiskunde als je wilt quoten of juist quotes uit lange reacties wilt verwijderen. Op een laptop/desktop pc lukt dat nog met wat moeite, maar op een telefoon geen beginnen aan.

Gelukkig zit ik nu op de laptop.

En toch ben ik daarnet mijn eerste versie kwijt geraakt omdat ik in een ander scherm wou zien hoe “categorieën” noemt.

Als de NS een van de weinige actieve Belgische leden wil wegjagen, dan zijn ze goed bezig.

Is er inmiddels al iets meer bekend? Met een schermlezer blijft dit forum echt een heel slecht jasje hebben.
 

Ik ben bang van niet, VIRM. Ik snap dat deze functionaliteit voor jou erg belangrijk is, maar helaas kunnen wij het updaten van het platform door de ontwikkelaar niet versnellen.

Badge +3

 

Gelukkig zit ik nu op de laptop.

En toch ben ik daarnet mijn eerste versie kwijt geraakt omdat ik in een ander scherm wou zien hoe “categorieën” noemt.

Als de NS een van de weinige actieve Belgische leden wil wegjagen, dan zijn ze goed bezig.

 

Haha, niet alleen de zuiderburen maar iedereen heeft daar last van dus :sweat_smile:

De aanhouder wint (eventueel in meervoud zetten die woorden)… hopelijk spoedig een ‘fix’.

Voor die ‘categorieën’ (in de trein, op het perron, abonnementen) mag je gerust het woord subforums gebruiken. Maar goed, als Vlaming is dat net zo suf als voor de meesten hier.

Rubrieken lijkt me een beter woord. De overgang van reizigersforum (klinkt nogal besloten) naar community (iedereen mag meedenken/doen, wel even aanmelden natuurlijk) vond/vind ik wel een goede zet.

@Stein: nu blijft het updaten een beetje in het luchtledige hangen. Het lijkt mij dat NS waarde hecht aan de toegankelijkheidsrichtlijnen, zodat ook gebruikers met een schermlezer de NS Community op een goede manier kunnen gebruiken. Immers wordt de NS Community ook door NS aangeprezen als communicatiekanaal. Het lijkt mij dat NS de ontwikkelaar ook betaalt om een goed toegankelijk product af te leveren.

Of zit ik er met beide punten gewoon naast? In ieder geval blijf ik met een onbevredigd gevoel hier achter.
 

Badge +3

Nee hoor @VIRM, mensen die ‘accessibility’ nodig hebben (zoals een schermlezer) hebben gewoon groot gelijk.

Een optie om de weergave aan te passen aan ‘zonder opsmuk’ is zeer welkom. Desnoods met wat beperkingen aan functionaliteit.

Zelf zou ik een ‘donkere modus’ prettig vinden, maar dat terzijde. En ns.nl/reisplanner is ook veel simpeler/sneller dan alleen maar ns.nl (de homepage met van alles er omheen).

Zojuist weer eens geprobeerd om een topic aan te maken, zonder succes. Een topic aanmaken is toch wel een basishandeling op een forum, dus er gaat echt iets mis bij de ontwikkelaar (en bij NS, aangezien dit kennelijk wordt geaccepteerd). Na meer dan een maand vind ik het eigenlijk wel fatsoenlijk als ik een inhoudelijk antwoord krijg. Als dit hier niet kan, houdt niks een opperhoofdmoderator tegen om een PB te sturen.

Reageer