Volg de ontwikkelingen van de NS treinen. En het is interessant om te zien welke NS treinen uitstroomt. En welke NS treinen erin stroomt.
Zoals de plan V/plan T, locomotief serie 1700 die al uitgestroomd is. SLT was al lang geleden de eerste opvolger van de plan V/plan T. Daarna vervingen de NS Flirt en SNG de overige plan V/plan T en de DD-AR. De DD-AR werd getransformeerd tot DDZ.
De rol van de locomotief serie 1700 werd al minder nadat het vervangen werd door DDZ. De treinen richting Emmerich (Köln), Bad Bentheim (Berlijn) werd daarna nog getrokken door de locomotief serie 1700. De Traxx serie 186 en daarna vooral de Vectron heeft de locomotief serie 1700 volledig overbodig gemaakt.
Nu komt de volgende fase met ICM-M en DDZ aan. De ICM-M wordt nu héél geleidelijk afgevoerd:
Mijn vraag is: Zal ICM-M direct/indirect vooral afgevoerd worden door ICNG? Er zullen zoal 109 ICNG 109 treinstellen (60 achtdelige ICNG en 49 vijfdelige ICNG) geleverd worden. De ICNG zal vanaf 2025/2026 instromen vanaf de HSL richting het klassieke spoornet. Het lijkt erop dat de ICNG tussen Brussel/Breda - Rotterdam - Schiphol - Flevoland/Noord Nederland/Oost Nederland zal worden ingezet tot 2030. Inzet richting Zeeland wordt ook besproken in het rapport Wind in de Zeilen. Dit rapport werd geschreven vanwege compensatie maatregelen voor Zeeland. Dit omdat Zeeland geen kazerne kreeg.
Tussen Noord Nederland/Oost Nederland - Randstad v.v. rijden genoeg ICM-M. Lijk me dat de vervanging van ICM-M richting Flevoland - Zwolle - Noord Nederland en Oost Nederland direct door ICNG gebeurt. De overige ICM-M zal dan vervangen worden door DD-NG.
Er zullen 30 zesdelige en 30 vierdelige DD-NG geleverd worden. Daarmee zullen zoal de 30 vierdelige DDZ en 20 zesdelige DDZ vervangen worden. Waarmee 60 DD-NG nog overblijven om de overige ICM-M te kunnen vervangen. Grote kans dat er nog een extra bestelling komt bij CAF voor extra DD-NG om alle overige ICM-M te vervangen. Of zal het door die Sprinters worden vervangen die deels ook als Intercity zal worden ingezet?
Op welke trajecten zal de DD - NG eerst worden ingezet? Denk bijvoorbeeld aan de spoortrajecten tussen Arnhem - Utrecht - Schiphol - Den Haag - Rotterdam, Venlo - Utrecht - Schiphol.
ETCS is standaard bij bijna alle nieuwe NS treinen. Behalve bij SLT. Zal inzet van nieuwe NS treinen op ETCS spoortrajecten standaard zijn? Zoals Zwolle - Lelystad - Schiphol? Er is nog véél onduidelijk over uitrol van ETCS op Nederlands spoornet.