beantwoord

2,50 terugvragen NS vs Connexxion

• 19 oktober 2015
  • 6 reacties
  • 258 Bekeken

Hi,

Ik ben lid van NS Extra en vul braaf iedere keer de vragenlijst in. Nu heb ik laatst een attentie gekregen voor het reizen met NS.
Als ik zesmaal reis met NS dan kan ik dit terugvragen, mits deze in de daluren zijn, dus buiten de spitstijden.

Nu reis ik vijf dagen in de week op en neer naar Amersfoort, echter maak ik dan gebruik van Connexxion. Daar dit de verbinding is met mijn woonplaats. Hoe kan ik nu deze 2,50.- terugvragen? Kom zeker aan het reisminimum van zes treinreizen, alleen valt dit onder Connexxion.. Heb wel een Abbo vanuit NS. Graag een reactie hoe en wat, alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Pe_pe 19 oktober 2015, 17:20

NS kan de reisgegevens sowieso inzien als het reisproduct van NS is. Je betaalt een abonnement bij NS, maar reist bij Connexxion, dus declareert Connexxion bij NS voor de gegeven korting op de ritprijs. Ze zijn gekke Henkie niet om zomaar korting te geven aan reizigers die bij de concurrent betalen voor een abonnement.
Bekijk origineel

6 reacties

Je kunt geen EUR 2,50 terugvragen. Die 2,50 krijg je gewoon als je zesmaal (in jouw geval) reist met NS in de Daluren. Het programma heet immers geen Connexxion Extra en de actie heeft duidelijk als titel 'een attentie voor het reizen met NS'. Wellicht dat je, als reiziger bij Connexxion, van andere acties gebruik kunt maken.

NS heeft bovendien geen inzage in reisgegevens van reizen die je met andere vervoerders maakt.
Reputatie 6
Badge +1
NS heeft bovendien geen inzage in reisgegevens van reizen die je met andere vervoerders maakt.

Dat is maar de vraag; deze reiziger meldt 5 dagen in de week van en naar Amersfoort te reizen, dikke kans dat dat is op basis van Traject Vrij. In dat geval kan NS de reisgegevens wel inzien.
NS kan de reisgegevens sowieso inzien als het reisproduct van NS is. Je betaalt een abonnement bij NS, maar reist bij Connexxion, dus declareert Connexxion bij NS voor de gegeven korting op de ritprijs. Ze zijn gekke Henkie niet om zomaar korting te geven aan reizigers die bij de concurrent betalen voor een abonnement.
Badge +3
Dat lijkt me sterk, als het niet gaat om Traject Vrij.

De kaartlezers van Connexxion herkennen het kortingsproduct op de OV-chipkaart en kunnen daarom de prijs met korting berekenen. Dat Connexxion vervolgens bij NS aanklopt om een deel van de abonnementskosten op te halen, wil niet zeggen dat er reisgegevens uitgewisseld moeten worden. Hoogstens geanonimiseerd. Het lijkt me een behoorlijk privacyprobleem als het werkt zoals jij beschrijft.
De andere vervoerders geven als motivatie voor de incheckverplichting bij afgekochte reisrechten, dat ze zonder in- en uitcheckgegevens niet kunnen declareren bij NS. Daarvan uitgaande gaat het niet om een vaste verdeelsleutel, maar om declaraties op basis van de gemaakte reizen. Dat zou geanonimiseerd kunnen zijn, maar het zou dan wel verdraaid ingewikkeld in elkaar moeten zitten, omdat NS natuurlijk wel de legitimiteit van die declaraties wil kunnen controleren. Ik geloof er niets van dat NS de andere vervoerders op hun blauwe ogen zou geloven dat ze er geen spookreizigers bij verzinnen.
Badge +3
Worden die gegevens misschien geanonimiseerd via TLS aangeleverd, die als onpartijdige derde (voor zover dat natuurlijk kan, gezien de vervoerbedrijven erachter) wel op zijn blauwe ogen geloofd wordt?

Reageer