E-mail naar aanleiding van vergeten check-uit

• 1 september 2015
  • 14 reacties
  • 647 Bekeken

Hoi iedereen,

Velen vragen zich af hoe lang het duurt voordat ze een mail krijgen nadat ze vergeten zijn uit te checken. Dit kan tussen de 3 en 8 werkdagen duren. Dit heeft te maken met de duur van het verwerken van reisgegevens. In de tussentijd hoef je dus niet zelf actie te ondernemen; de mail komt vanzelf jouw kant op.

14 reacties

Reputatie 1
Gisteravond gereisd van Hoofddorp naar Leiden, in en uitgechecked,maar bij uitchecken is blijkbaar iets fout gegaan. Staat in "Mijn NS" dat ik niet ben uitgechecked.Wanneer kan ik daar mijn geld terug vragen??
De 0,01 cent kan je wel terugvragen via de telefonische klantenservice, maar niet via NS Extra. Concrete plannen zijn er zeker, en je wordt daarvan op de hoogte gesteld als de communicatie daaromtrent klaar is en naar alle klanten van Traject Vrij wordt verstuurd.
Merel NS, jullie houden weldegelijk geld in namelijk die ene cent. Zeker als het tarief straks naar 10 euro gaat lijkt het mij slim on nu alvast deze groep te betrekken bij de testen, juist nu het tarief nog 1 cent is.

Verder ben ik benieuwd naar deze verhoging naar 10 euro, zijn daar concrete plannen voor inclusief hoe jullie dit gaan communiceren?
Hoi Errico, ik heb het even voor je uitgezocht. Jij hebt een Traject Vrij abonnement waar de Inital Fee €0,01 is. Dit betekent dat er niks wordt ingehouden, dus we hoeven ook niet te notificeren/restitueren.
Dit gaat binnenkort wel veranderen voor Traject vrij dan gaat de intital fee naar €10. Dan zal je dus ook notificaties krijgen als je vergeten bent uit te checken!
Heb je ook NS Extra aangevraagd Errico? Ik zou je willen adviseren om contact op te nemen met NS Klantenservice door te bellen naar 030-751 51 55 (lokaal tarief). Hier kunnen ze alles nakijken en ook gelijk de claim voor jou in behandeling nemen. NS Klantenservice is 24/7 bereikbaar.
Ik wacht op die e-mail al tien dagen...wanneer het gaat gebeuren, NS??:?

Hoi allemaal,

Thanks voor het meedenken! Voordat hier grote discussies ontstaan over waarom het zo lang duurt voordat de mail verzonden kan worden, wil ik jullie vertellen dat dit te maken heeft met verschillende data systemen die aan elkaar gekoppeld worden en waar bepaalde doorlooptijden aan vast zitten. Wij zouden liever ook eerder de notificatie versturen en nemen dit ook zeker als een verbeterpunt mee voor later.
Dat gaan wij ook zeker doen, Momo! We zijn blij dat je dit (uitgebreid en helder) aan ons meldt.
Reputatie 7
Badge +2
@Loes
Een dergelijke situatie (op de terugreis vergeten uit te checken) heb ik nog niet gehad, dus heb geen voorbeeld hiervan.

In zo ongeveer alle communicatie over tot wanneer je kan uitchecken wordt gesproken over een periode van 6 uur, daar staat volgens mij niets bij over een volgende dag. Iemand kan wel rond middernacht beginnen aan de reis naar huis, of pas rond 3 uur in een nachttrein stappen en vervolgens vergeten uit te checken. Dan is pas de volgende ochtend om 6 uur de periode waarin je zou kunnen uitchecken verstreken. Ik kan niet vinden hoe daar dan mee om wordt gegaan. Zoals je al zegt, koffiedik.

Maar waar het mij gewoon omgaat, is hoelang het duurt voordat je bij registratie bij NS Extra de mail ontvangt dat je vergeten bent uit te checken. Met de moderne techniek zou het toch al sneller duidelijk moeten zijn? Bij niet uitchecken staat er wel in Mijn NS dat er niet in of uitgecheckt is.

Zou die mail na de 6 uurs periode worden verstuurd en ik bv om 17.00 zou hebben ingecheckt in Delft, dan zou ik na 11 uur die avond naar het station kunnen gaan, wanneer je toch nog na die 6 uur kunt uitchecken bij paaltjes zoals bij mij maandag het geval was.
Of ik er om die tijd nog zin in heb om naar het station te gaan, is dan maar vraag, maar het zou wel kunnen.

Maar goed, NS Extra is momenteel een proef dus het is allemaal nieuw. En misschien kan dit dan meegenomen worden in de evaluatie.
Het kan soms voorkomen dat je ook nog na die 6 uur kunt uitchecken bij paaltjes, zoals bij jou ook is gebeurd. Wij hanteren daarom de marge van 24 uur zodat de gegevens goed verwerkt zijn.

Tot nu toe is ons altijd verteld dat die marge van 24 uur (en voor het claimen van GTBV zelfs 48 uur) was omdat het maximaal 24 uur duurt voor de gegevens compleet in jullie systeem zijn geland.
Deze reactie wekt echter de indruk dat jullie geen flauw idee hebben van de precieze werking van de CiCo's maar aannemen dat deze na 24 uur geen wijzigingen meer zullen aanbrengen in eerder gemaakte reizen. Hoewel dit aansluit bij eerdere reacties (zoals het niet expliciet durven uitspreken hoe een CiCo omgaat met verschillende abonnementen op 1 ov-chipkaart) mag ik toch hopen dat er mensen rondlopen bij de NS die wel weten hoe deze software functioneert om te voorkomen dat hier soortgelijke taferelen gaan spelen als bij de berekening van de variabele reiskosten bij Traject Vrij.
@Momo

Als je op je terugreis zou vergeten uit te checken, stel das rond 18.30 en de volgende ochtend ga je weer reizen, zal je geen check out meer krijgen, want een volgende dag is ingegaan. Zeker weten doe ik het niet, maar ik vermoed dat het rond de 04.00 uurs grens ligt en de 6 uurs regel wel van toepassing is. Uiteindelijk duurt een dag bij NS van 00.00 uur tot 04.00 uur de volgende dag.
Die einde dienstregeling is voor mij ff koffiedik kijken hoe de grens exact lijkt, maar als het daar rondom niet speelt is het zo als ik eerder schreef.
Wel goeie vraag overigens.
Reputatie 7
Badge +2
Bedankt voor het antwoord.
Maar toch vind ik de termijn van 3 tot 8 werkdagen waarin je de mail krijgt over een gemiste uitcheck wel erg lang. Wanneer ik bv bij mijn terugreis naar huis eind van de middag zou vergeten uit te checken en er nog dezelfde avond een mail over zou komen, dan heb ik nog de keus om even langs het station te fietsen of te lopen (woon er maar paar minuten vandaan) ipv dat ik de volgende ochtend bij inchecken zou zien dat ik eigenlijk uitcheck.
Hoi Momo. Goed punt!

Het kan soms voorkomen dat je ook nog na die 6 uur kunt uitchecken bij paaltjes, zoals bij jou ook is gebeurd. Wij hanteren daarom de marge van 24 uur zodat de gegevens goed verwerkt zijn.

Wanneer er paaltjes staan, klopt het dat je dan nog kunt uitchecken. Bij poortjes is dit niet het geval. Bovendien is hier alleen sprake van wanneer dit gebeurt op je heenreis. Indien Delft Zuid jouw eindbestemming was geweest, dan was je vermoedelijk de volgende dag pas weer op dat station gekomen (en voor mensen die niet dagelijks reizen nog veel later), en is het gewoon een gemiste check-uit.

Om concreet je vraag te beantwoorden: ja, NS Extra heeft ook zin als je een Traject Vrij hebt en iedere dag reist. Maar in het specifieke geval dat jij nu noemt, is dat niet het geval. In feite is dit voor jou denk ik alleen voordelig, omdat je nu geen handeling hoeft te verrichten.
Reputatie 7
Badge +2
Even een vraagje, heeft dit NS Extra dan nog wel zin wanneer je een Traject Vrij hebt en toch iedere dag reist?

Voorbeeld, ik was maandag ochtend bij aankomst in Delft Zuid vergeten uit te checken, dat realiseerde ik me terwijl ik al bijna op werk was met de fiets vanaf station. Gedurende de dag heb ik mijn mail in de gaten gehouden voor een mail over een vergeten check uit. Die kwam niet. Ook zag ik geen mogelijkheid in Mijn NS om het te corrigeren, wel stond daar dat ik was vergeten in of uit te checken met een bedrag van €0.01
Eind van de middag moest ik uiteraard weer terug naar huis. Delft Zuid heeft paaltjes, dus de eerste keer OV chip kaart aanbieden daar was uitchecken en daarna heb ik gelijk weer bij een ander paaltje ingecheckt.
Nu is er dus geen vergeten uitcheck meer en dus zal er ook geen mail komen.

Het bedrag van €0.01 is ook verdwenen in Mijn NS, ook al was het moment van uitchecken meer dan 6 uur na het inchecken. Betekent dit dan ook dat die ene cent niet op mijn factuur zal komen?

Reageer