een coupé voor reizigers die open staan voor een spontaan gesprek

• 20 februari 2020
  • 12 reacties
  • 385 Bekeken

Vandaag nam iemand plaats tegenover me in de trein. Normaal zeg ik dan hoi maar deze persoon ontweek angstvallig oogcontact om er maar zeker van te zijn dat ze niets hoefde te zeggen. Direct daarna werd de telefoon erbij gepakt net zoals alle andere medereizigers in de trein.

Dat bracht me op een idee. Waarom, naast de stilte coupe, geen coupe waarbij je open staat voor een spontaan gesprek. Geen verplichtingen maar de optie tot een gesprek open houden.

Pas dan begint mijn brein echt te ratelen. In de coupe zou je het aangaan van een gesprek of ontmoeting zelf kunnen aanmoedigen. Dit door af en toe een leuke actie op te tuigen, een soort verrassing voor de mensen die zich nog wel open stellen voor een gesprek. Van versierde coupe tot miniconcert tot koffieservice.. Nou ja daar kan ik nog wel even mee doorgaan.

Zullen we dit gewoon doen?

12 reacties

Een coupe zou leuk zijn maar je kan natuurlijk ook beginnen met een paar stoelen.

Hoi Susiously, welkom bij de NS Community!

Wat een tof idee zeg! Ik laat het topic open staan voor de community om hier over te sparren.

Mocht er meer bijval komen op het concept dan mag je me vragen voor een samenwerkingsproject ;)

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn al in een aantal treinen “praat” coupé, t herkennen aan een logo van pratende mensen op het raam.

Badge +3

Dat is inderdaad de Meet & Greet zone in de VIRMm en DDZ (met die loungebanken). Je vindt ze beneden onder de Werken en rust en Stilezones.

Zie https://www.ns.nl/binaries/_ht_1528098947038/content/assets/ns-nl/stationsinformatie/voorzieningen-in-de-verschillende-intercitys.pdf pagina 4.

Reputatie 7
Badge +4

In veel treinen zijn mensen als blij dat ze kunnen zitten. Ik denk dat het aan de reiziger zelf is of hij zin in een gesprek met u of een ander heeft. Veelal is dat wel in te schatten en anders merkt u dat snel genoeg. Ik reis bij voorkeur in de stiltecoupé en dat is bedoeld voor stilte tijdens het reizen maar voor het overgrote deel van de trein waar gepraat mag worden kunt u het maar het beste gewoon proberen in te schatten. Bovendien: als die indeling er zou zijn, moet je dan tot een praatje bereid zijn? 

Als ik in het Praathuis in de trein ga zitten, heb ik soms wel maar soms ook niet behoefte aan een praatje. Dat uit ik ook beleefd en non-verbaal, denk ik. 

Er zijn hier al eens ideeën voorbijgekomen als een eetcoupé, een snackcoupé voor mcNuggets, maar het vereist dan een voorselectie die niet zal werken. De enige nog enigszins werkende optie  is de stiltecoupé. Dat gaat nog redelijk tot moeizaam. Er liep/loopt nog wel een experiment met de leescoupé maar de treinen  waarin dat zit, zie je nauwelijks.

Persoonlijk geloof ik niet zo in een verregaande voorselectie naar veel categorieën. Mensen zijn al blij als ze niet hoeven te staan. Ik vraag me af of deze wens zo sterk leeft.

Maar met mij mag u buiten de stiltecoupé best een praatje beginnen. :grinning:

Badge +3

Leescoupé is een promotie-dingetje, en is maar tijdelijk net zoals de bioscoopcoupé (met een steward en popcorn) tijdens het Internationale Filmfestival in Rotterdam.

Geef mij maar een ballenbak en Disney TV op de schermen… oh wacht, ben ik iets te oud voor ;-)

Voor mij hoeft ook niet iedere dag een praatje. Gebeurt het wel dan is het ok en zo niet dan ook. Maar een goedemorgen of hallo lijkt nu al raar (haha nu klink ik als mijn oma)

Ik ben voor acties waarbij mensen heel even, op een positieve manier, uit hun automatische piloot worden gehaald zodat er verbinding ontstaat. Dat zie je al gebeuren wanneer een conducteur op een over-enthousiaste manier de reizigers welkom heet.

Wanneer je een speciale coupe of, zitplaatsen creëert voor de acties dan zullen deze op zich al aanleiding zijn tot verbinding. 

@Robert B  Ik sta trouwens echt te kijken van de meet en greet zone. Dat is me nog nooit opgevallen. Zelfs nu ik erop let heb ik het nog niet gezien. Er is dus al iemand geweest met hetzelfde idee maar misschien kunnen we nog iets doen aan de uitvoering ervan ;)

@Danny NS Op basis van de reacties hierboven. Wat denk je van een project waarbij we de ooit bedachte meet en greet zones in de trein wat aandacht geven. Waarbij we de reiziger op een positieve manier een aanleiding geven voor verbinding.

Een mooie onverwachte toevoeging aan hun reis in het kader van duurzaam en sociaal NS.

Goedemiddag Susiously

Je kan ook een samenwerkingsverzoek indienen. Ik kan best een lijntje uitleggen m.b.t. het idee, maar dan zal je hier zelf naar alle waarschijnlijkheid niet bij betrokken worden, en volgens mij is dat wel de bedoeling?

Hoi Sasha,

Niet perse, het zou wat mij betreft leuk zijn als het idee wordt opgepakt. Net zoiets als het hartkloppingen project. Creatief, positief en superleuk. Leg maar een lijntje uit en mochten ze een extra creatieve bijdrage willen dan sta ik daar wel voor open.

Reageer