beantwoord

Is NS Extra er voor OV vrij?

• 20 augustus 2015
  • 10 reacties
  • 296 Bekeken

Zo niet, kan dit abonnement dan goedkoper als er geen service voor tegenover staat.
icon

Beste antwoord door Sivan NS 20 augustus 2015, 17:24

Hoi Kaatje. Goede vraag!

NS Extra is een dienst voor reizigers met een persoonlijke OV-chipkaart. Deelnemers aan NS Extra ontvangen vanuit de check-uit alert service een e-mail als ze zijn vergeten uit te checken, waarna ze dit gemakkelijk en snel kunnen herstellen. Klanten met een OV-Vrij zijn niet gebaat bij deze service, vandaar dat deze reizigers hierin niet in zijn opgenomen.
Bekijk origineel

10 reacties

Hoi Kaatje. Goede vraag!

NS Extra is een dienst voor reizigers met een persoonlijke OV-chipkaart. Deelnemers aan NS Extra ontvangen vanuit de check-uit alert service een e-mail als ze zijn vergeten uit te checken, waarna ze dit gemakkelijk en snel kunnen herstellen. Klanten met een OV-Vrij zijn niet gebaat bij deze service, vandaar dat deze reizigers hierin niet in zijn opgenomen.
De klantenservice heeft mij verteld dat met een OV Vrij abonnement je verplicht in en uit moet checken. Zeg jij nu dat die informatie niet klopt en dat er niet in/uitgecheckt hoeft te worden?

Dat is namelijk nieuwe informatie en verandert veel dingen.

Volgens mij klopt wat je zegt niet, want conducteurs hebben mij vaak genoeg verteld dat het wel moet. En als het wel moet dan is OV Vrij wel gebaat bij de service, maar hebben jullie daar blijkbaar overheen gekeken?

Ik hoor graag welk scenario klopt. Met een OV-Vrij abonnement 1) check je niet in en uit, of 2) is het wel verplicht.
Met OV-vrij moet je verplicht in- en uitchecken. Die afspraak heb je met NS gemaakt toen jullie onderling de overeenkomst aangingen. Er staat echter geen sanctie op als je vergeet in- of uit te checken.

NS extra gaat specifiek om teruggave van het teveel betaalde bij een gemiste check uit. Teruggave is bij OV vrij niet aan de orde.

Vragen om korting op je abonnement, omdat NS een pilot heeft lopen voor een ontwikkeling die niet op jou van toepassing is, is belachelijk. Je ontvangt gewoon de diensten waarvoor je betaalt en die zijn afgesproken in de overeenkomst.
De Luchtmacht 2: ik ben geen overeenkomst met de NS aangegaan, juist omdat mij verteld werd dat ik verplicht in en uit moest checken. Nu wordt er gezegd dat dit dus niet hoeft, dat er geen consequenties zijn voor niet in/uitchecken?

Over de korting: dat is een suggestie en dit is een feedback forum. Als ik met mensen in mijn omgeving spreek verbaasd het mij zeer hoe zij door de NS in de watten worden gelegd en steeds weer producten en acties aangeboden krijgen. Jouw verbitterde reactive begrijp ik niet.
Je MOET in- en uitchecken. Dat staat duidelijk in de voorwaarden, die van kracht worden wanneer er een overeenkomst wordt aangegaan. Alleen staat er vooralsnog geen sanctie op als je het vergeet, omdat er sprake is van een afgekocht reisrecht.

Ik begrijp het verband tussen de pilot (met een beperkt aantal deelnemers) en de door jou gewenste korting op een product waarop de pilot geen betrekking heeft absoluut niet.
Je moet inchecken, maar mag niet mee doen met een pilot waar je een herinnering krijgt wanneer je niet uitcheckt. Verklaar dat. Dan checkt men toch niet uit.

Overigens kreeg ik de e-mail van de NS:
Ervaar nu de voordelen van NS Extra!
Speciaal voor reizigers met een persoonlijke OV-chipkaart.

- Ben je vergeten uit te checken? Dan ontvang je automatisch een e-mail om dit snel en gemakkelijk te herstellen.
- Je ontvangt exclusieve aanbiedingen, zoals bijvoorbeeld de Meereiskaart: neem iemand mee op reis tegen een exclusief lage prijs.
- En daarnaast profiteer je van verschillende andere voordelen en extra’s.

Daar staat niks over dat dit alleen bestemd is voor reizigers van een bepaalde groep, er staat "persoonlijke chipkaart". Ook in de voorwaarden staat niet dat OV-jaar of OV Vrij uitgesloten is.

Mijn indruk was dat NS Extra een dienst is om vaste klanten te belonen, zo wordt het ook met teksten uitgedragen. Blijkbaar worden er vaste klanten uitgesloten die de NS blijkbaar niet wil belonen.

Neem deze tekst: "Ook wordt overwogen om reizigers via NS Extra op een airmilesachtige manier te belonen als zij een bepaald aantal kilometers met de trein maken."

Of: "Daarnaast krijgen gebruikers van deze nieuwe dienst, NS Extra genaamd, ook meldingen als er een storing is op het vaste traject. Tenslotte kunnen vaste klanten bij het behalen van een bepaald aantal getreinde kilometers extraatjes geboden worden. Hierbij moet gedacht worden aanbijvoorbeeld een tijdelijke upgrade naar eerste klas."

Ik snap niet waarom OV-Vrij abonnementen uitgesloten worden. Een gemiste kans.

En weer: dit is feedback en ik hoop dat Sivan door kan zetten dat hier aandacht aan besteed kan worden.
Je moet in- en uitchecken. De proef gaat erom dat reizigers zonder afgekocht reisrecht geld terug kunnen claimen als ze vergeten uit te checken. Daarvan is bij OV vrij geen sprake.

Aangezien NS blijkbaar vooral wil testen hoe dat claimen middels de pilot wordt ervaren en aan de proef slechts een beperkt aantal deelnemers kunnen meedoen, heeft NS mensen die hun reisrecht volledig hebben afgekocht uitgesloten.

De pilot is beschikbaar voor mensen met een persoonlijke OV-chipkaart. Niet speciaal voor vaste klanten. Die vaste klanten krijgen overigens gewoon de diensten waarvoor ze betalen. Dus zeuren dat ze niet beloond worden, geeft geen pas.

Succes met het verwerken van de teleurstelling verder!
Reputatie 1
Badge
De sanctie voor vergeten In te sjekken is dat je bij een station met afgesloten poortjes dan niet kan uitsjekken. Althans, dat vertellen conducteurs altijd als dreigement. Het geldt wel voor eenmalige sjipkaartjes. En dat niet kunnen blijkt in de praktijk ook een wassen neus.
Maar wat is nu eigenlijk dat enorme voordeel van dat extra (lees dit hier voor het eerst) vergeleken met de huidige systeem via MijnNS? Dat je actief erover gemaild wordt?
Ja, volgens mij inderdaad dat je gemaild wordt en dat je het bij de automaat kunt regelen. Dat betekent (volgens mij) dat je geen geld terugkrijgt op je rekening, maar rechtstreeks als saldo op je OV-chipkaart.
Dan moeten ze ook niet al die advertisements doen, als ze het niet waarmaken.

Zeg dan dat de NS wil testen hoe goed het geld terug krijgen na niet uitchecken werkt en doe niet alsof de NS zich sterk maakt voor vaste klanten.

Is er geen reclame waakhond die hier over gaat?

Reageer