beantwoord

Kan de NS Extra meereiskaart ook op een mobiel geladen worden?

• 18 oktober 2018
  • 14 reacties
  • 381 Bekeken

Hallo Ik kreeg via NS extra een kortingcode waarmee iemand voor 10 euro kan meereizen met mij,
(zie hieronder ene link) Nu heb ik twee vragen.

1. Is dit geldig voor 1 richting of kan de persoon ook weer mee terug...
  2. Kan dit kaartje ook op een mobiel geladen worden? Er staat PDF maar helaas is de printerinkt op en ik moet morgen mijn diploma ophalen...
Alvast bedankt!

https://www.ns.nl/uitgelicht/ns-extra/meereiskaart.html?utm_source=ns&utm_medium=email&utm_campaign=nsextra-welkom_consumenten&TRNSC=22534723&TRNSP=&C_CODE=C01213&Type=com
icon

Beste antwoord door Erryt NS 2 november 2018, 17:39

Ik heb een antwoord gekregen dat je deze alleen maar uitgeprint kan en mag gebruiken. Op onze site zie je achter ontvangstwijze staan dat je deze alleen kan uitprinten.
Bekijk origineel

14 reacties

Hallo johanneslol en welkom bij de NS Community,

Ik durf het niet met zekerheid te zeggen. Ik zet de vraag voor je uit. Ik heb het vermoeden dat dit niet mogelijk is. Over het algemeen dien je deze uit te printen. Ik wil alvast meegeven dat indien dit mogelijk is je vanzelf deze optie tegenkomt.
Ik heb nog geen antwoord. Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat dit mogelijk is. Ik ben ook benieuwd of al iemand dit heeft ondervonden.
Ik heb een antwoord gekregen dat je deze alleen maar uitgeprint kan en mag gebruiken. Op onze site zie je achter ontvangstwijze staan dat je deze alleen kan uitprinten.
Badge +3
Voor wie zonder printer of inkt zit, je kunt het ook laten printen bij een Tickets & Service balie. Dat kost dan wel 1 euro.
Reputatie 2
Tegen deze voorwaarde liep ik onlangs ook aan bij een e-ticket. Dit tot mijn verbazing; bij de bioscoop of op Schiphol geldt een pdf in je telefoon als ticket, waarom is dat in de trein niet?
En waarom moet ik bij een e-ticket een identiteitsbewijs tonen, als houder van Ov-kaart op naam?
Reputatie 7
Badge +4
U heeft altijd een geldig ID nodig, in de trein zelfs vanaf twaalf jaar. Een ov-chipkaart is geen identiteitsbewijs, u moet wettelijk zelfs over een ID beschikken om aan te tonen dat uw ov-chipkaart daarmee overeenkomt. In mijn woonomgeving komt het voor dat jongelui reizen op de studentenkaart van een broer. Het lijkt me wenselijk dat ze hun identiteit moeten kunnen aantonen, wil je deze vorm van oplichting kunnen bestrijden.

Voor een e-ticket in de trein gelden strengere voorwaarden, men neemt in een bioscoop mogelijk genoegen met minder controleopties. NS voorkomt met negen controlekenmerken op een papieren e-ticket dat er oneigenlijk of frauduleus gebruik van gemaakt kan worden. Als iets in niet helemaal vergelijkbare omstandigheden kan, rechtvaardigt dat die optie elders nog niet. Er is niks mis mee de eigen inkomsten te beschermen, en preventief is het beste.

Een elektronische afdruk vanuit de nsapp biedt die zekerheid ook, een gewone afdruk van een pdf niet. De meeste mensen zijn beslist van goede wil, maar er zijn helaas te veel anderen die elke mogelijkheid aangrijpen om onder controles uit te komen.
Reputatie 5

Ik heb een antwoord gekregen dat je deze alleen maar uitgeprint kan en mag gebruiken. Op onze site zie je achter ontvangstwijze staan dat je deze alleen kan uitprinten.Tegen deze voorwaarde liep ik onlangs ook aan bij een e-ticket. Dit tot mijn verbazing; bij de bioscoop of op Schiphol geldt een pdf in je telefoon als ticket, waarom is dat in de trein niet?
En waarom moet ik bij een e-ticket een identiteitsbewijs tonen, als houder van Ov-kaart op naam?

Op Schiphol wordt dit (net als bij NS) wel eens gedoogd, maar de meeste maatschappijen melden expliciet dat een pdf op de telefoon geen geldiig ticket is.

Een persoonlijke OV-chipkaart op naam is geen identiteitsbewijs, want je kunt eenvoudig een ov-chipkaart met jouw pasfoto aanmaken op een andere naam.
Reputatie 7
Badge +3

Ik heb een antwoord gekregen dat je deze alleen maar uitgeprint kan en mag gebruiken. Op onze site zie je achter ontvangstwijze staan dat je deze alleen kan uitprinten.Tegen deze voorwaarde liep ik onlangs ook aan bij een e-ticket. Dit tot mijn verbazing; bij de bioscoop of op Schiphol geldt een pdf in je telefoon als ticket, waarom is dat in de trein niet?

Omdat pdf-jes gemakkelijk met een editor gewijzigd kunnen worden en ook gemakkelijk gekopieerd kunnen worden, dus risico op fraude. Bij de bioscoop is dat geen punt omdat iedereen daar een gereserveerde stoel heeft en je niet met twee man op dezelfde stoel kunt zitten, daarnaast is daar ingangscontrole.

pdf is nu eenmaal een fraudegevoelig formaat, vandaar dat officiële documenten zoals aanmaningen en contracten ook nog altijd per post of koerier worden verstuurd.
Reputatie 5
Omdat pdf-jes gemakkelijk met een editor gewijzigd kunnen worden en ook gemakkelijk gekopieerd kunnen worden, dus risico op fraude. Bij de bioscoop is dat geen punt omdat iedereen daar een gereserveerde stoel heeft en je niet met twee man op dezelfde stoel kunt zitten, daarnaast is daar ingangscontrole.

pdf is nu eenmaal een fraudegevoelig formaat, vandaar dat officiële documenten zoals aanmaningen en contracten ook nog altijd per post of koerier worden verstuurd.

Maar ook een aangepast pdf'je kun je gewoon uitprinten, dus dat is geen sterk argument.
Reputatie 2
De afgelopen jaren ben ik vanaf Schiphol naar Duitsland, Griekenland, Spanje en Zwitserland gereisd, met verschillende vliegmaatschappijen. Altijd met ticket in de telefoon. Voor de heenreis had ik thuis een ticket kunnen printen, maar voor de terugreis was dat eigenlijk niet aan de orde, bij gebrek aan printer in de hotelkamer.
Bij het inchecken voor de vlucht is de procedure steeds dat er relatief van tevoren online ingecheckt moet worden, waarna een e-ticket gedownload kan worden. Dit verschilt niet zoveel van de procedure van een e-ticket: je gaat naar de NS site, vult gegevens als naam en reisdatum in, en betaalt. Vervolgens wordt een e-ticket gegenereerd.
Vroeger reisden we met strippenkaart en papieren ticket. Om vervalsing tegen te gaan waren die voorzien van echtheidskenmerken. Bij een e-ticket is dat niet aan de orde. De benodigde gegevens zijn vastgelegd in een database bij de NS, en worden vertaald in een QR-code. Verdere controles vinden plaats door uitlezen van de QR en terugkoppeling daarvan naar de database. Om dit sluitend te maken, moet inderdaad om een identiteitsbewijs kunnen worden gevraagd. De noodzaak tot het printen van een ticket zie ik echter niet.
Badge +3
Maar ook een aangepast pdf'je kun je gewoon uitprinten, dus dat is geen sterk argument.
PDF is voor de zichtkenmerken als fallback, want er zal een AZTEC code (ook wel blokjes of QR of 2D barcode genoemd) op staan die niet te manipuleren is (omdat die versleuteld is). PDF op telefoon is op zich dus prima en hetzelfde als homeprint qua beveiliging/verificatie.

Mocht die (om welke reden dan ook) niet te scannen zijn bij controle, dan valt men terug op de rest, dus zichtkenmerken, en dat gaat prima op een geprinte A4, net als een caissière bij de supermarkt die valse bankbiljetten meteen herkent (als het goed is).

Bij een PDF op je telefoon is dat lastiger, want dan moet de conducteur gaan inzoomen of scrollen/schuiven op jouw telefoon. Dat willen ze liever niet, want kost tijd en jij wilt dat misschien ook niet (je telefoon aan de conducteur uit handen geven).

Je ID/paspoort moet je sowieso altijd kunnen tonen, dus dat is geen specifieke eis van NS. Dat NS geen PDF maar alleen app-imports accepteert op een telefoon heeft andere redenen. Zie hier voor één van de redenen waarom (van een ontwikkelaar).
Badge +3
En @Henk_NL nailed it in de volgende reactie in dat topic.

Conducteurs zijn vaak al vergeeflijk qua tonen van een geldige blokjescode en vinden het prima, of geven je een preek "volgende keer liever op een A4 printen" in combinatie met een ID (dus neem die vooral mee, want die moet je volgens de wet toch altijd bij je hebben).

Maar het mag dus nog steeds niet eigenlijk, die PDF.
NS, doe daar wat aan!
Reputatie 2
@Erryt NS wordt dit punt binnen de NS al opgepakt?
Jullie wensen zijn bij ons bekend, maar ik heb nog niet vernomen dat dit mogelijk zal worden gemaakt.

Reageer