Lekker dan, zo'n cadeautje van de NS....

• 30 oktober 2018
  • 19 reacties
  • 448 Bekeken

Poosje geleden krijg ik een e-mail van de NS. Welkom bij NS Extra met de mogelijkheid om gratis een dag 1ste klas te reizen.
Leuk!

Voor u verder leest: u gaat me een zeikerd vinden die valt over kleine bedragen. Maar ik heb net (na het regelen van dit cadeautje) te horen gekregen dat ik binnenkort zonder werk zit en ik heb een hypotheek op een huis dat ik net flink heb moeten verbouwen. Spaargeld is dus zo goed als 0. En ik ben op m’n eentje. Dus ik doe een boel moeite om m’n financiën goed te houden. Dus hou dat in gedachten als u mijn frustratie nogal overdreven vindt.

Oké, terug naar de aanbieding. Ik klik op de link en regel de boel.
Begint er dan al mee dat je 1 cent moet betalen m te bewijzen dat je rekeningnummer klopt. Of zoiets. Best gek, want ik hoef niet te betalen. Maar goed, 1 cent betaald.

Gevolg 1 van dit cadeautje: 1 cent extra kosten

Vanochtend de klassewissel op m’n kaart geladen, ingecheckt en plaatsgenomen in de 1ste klasse.
Krijg nog controle van een vriendelijke conducteur. Mooi.

Op de terugweg - weer in de eerste klasse - zie ik een mail binnenkomen op m’n telefoon. Dat ik met kaartnummer zoveel gereisd heb zonder toeslag 1ste klas en dat er de eerstvolgende factuur 20 euro extra van m’n rekening gehaald wordt...

Gevolg 2 van dit cadeautje: Stress! Want ik kan die 20 euro momenteel niet missen

Op m’n eindstation ga ik naar het loket en daar kunnen ze weliswaar zien dat de klassewissel wel geladen is, maar verder niets doen.

Gevolg 3 van dit cadeautje: dit kost me ruim 10 minuten van mijn tijd

Thuisgekomen bel ik met de klantenservice. Wat er mis is gegaan is mij niet duidelijk, maar de dame aan de telefoon verzekerd me dat het in orde gemaakt wordt. Maar.... pas volgende maand. Dus 3/4 november wordt wel die 20 euro van m’n rekening geschreven... en die wordt dan volgende maand gecorrigeerd.

Gevolg 4 van dit cadeautje: weer 10 minuten van m’n tijd
Gevolg 5 van dit cadeautje: 8 belminuten naar de vaantjes
Gevolg 6 van dit cadeautje: deze maand 20 euro extra kosten die ik pas volgende maand terugkrijg. En ik moet dus ook nog in de gaten houden dat het gebeurd.

Ik snap niet dat ze de kosten trouwens binnen twee uur op je account kunnen zetten, maar dat niet met hetzelfde tempo kunnen corrigeren.

Als de NS nog eens komt met zo'n cadeautje, bedank ik voor de eer.

Overigens waren alle medewerkers die ik heb gesproken erg vriendelijk. En ja, ik snap dat er dingen mis kunnen gaan. Mensenwerk enzo.
Dus ik wil niemand afbranden. Maar ik hou aan dit cadeautje gewoon even een kater over.

19 reacties

Reputatie 5
Hallo Chantie, en welkom bij de NS Community!

Ik kan me heel goed voorstellen dat dit als een uiterst onaangename verrassing komt.
Daarom ga ik dit graag even persoonlijk bekijken, om te zien wat er nu precies mis is gegaan.
Zou je me hiervoor een privébericht willen sturen met het volgende:
NAW-gegevens, geboortedatum, OV-chipkaartnummer en e-mailadres?

(Je kunt me een privébericht sturen door op mijn naam te klikken, en vervolgens op 'stuur bericht')
Badge +3
Hier lopen twee totaal verschillende dingen door elkaar.

De 1e klas upgrade die je krijgt bij het aanmelden voor NS Extra is in de vorm van een couponcode per e-mail.

Die vul je in op deze pagina, waarna je een reisdatum moet kiezen, en je naam en geboortedatum invullen. Hierna krijg je nog een e-mail met de mogelijkheid om de upgrade uit te printen (PDF) óf in de NS Reisplanner app te laden (importeren), onderwerp van die mail is meestal "Zo haalt u uw ticket(s) op".

Je checkt vervolgens gewoon 2e klas in en toont bij controle de (losse) 1e klas upgrade. Deze is de hele dag geldig.

Wat je nu gedaan hebt (denk ik) is een tijdelijke klasswissel laden bij een automaat voor een 1e klas reis. Daar betaal je dus gewoon het normale 1e klas tarief voor. Kijk maar na in Mijn NS.

35 minuten na het uitchecken vervalt de klassewissel, dus had je voorafgaand aan de terugreis opnieuw een klassewissel moeten laden, als je 1e klas had willen reizen. De conducteur ziet dus 2e klas en maakt een aantekening in zijn apparaat dat je 1e klas zat, wat leidt tot een correctietarief van 20 euro (de e-mail die je kreeg vrijwel direct na die registratie door de conducteur).

De NS Extra 2-1 upgrade krijg je overigens binnen enkele weken na je aanmelding.
Dank voor je reactie!
Ik geloof dat ik het nog steeds niet snap. Ik heb gewoon alle instructies in de mails gevolgd.
Datum uitgekozen enzo. En kreeg bericht dat ik die via de automaat m’n bestelling op moest halen.
Sowieso zou de conducteur, een aardige man met wie ik nog een grapje heb gemaakt, toch gewoon gezegd hebben: mevrouw u zit ten onrechte in de eerste klas? Of dan had hij toch om de coupon kunnen vragen?
Ben voor het inchecken op de heenreis langs de automaat gegaan en m’n bestelling opgehaald, zoals dat dan heet. Dat kon ook; er was iets op te halen. En op die heenreis had ik ook de controle.

Ontdekte net wel dat de 20 euro wel meteen al is gecorrigeerd. En niet pas volgende maand. Dus dat is al heel fijn.
Badge +3
Ah, okee dan is die 2-1 upgrade dus als product te laden op je kaart. Dat is handig.

Waarom die dan niet herkend werd op de terugreis weet ik niet, maar er was toevallig eerder vandaag iemand die een soortgelijk probleem had met het vervallen van de klassewissel bij wat een overstap had moeten zijn. Misschien is er een storing in het systeem?

In ieder geval goed dat die 20 euro meteen gecorrigeerd is. Misschien zijn er meer gevallen, waardoor ze dit standaard doen.

Maar waarom je die ene cent hebt moeten afrekenen is mij ook onduidelijk.
Reputatie 5
Ik heb met Chantie contact middels privéberichten en alles lijkt er vooralsnog goed uit te zien.
@Robert B het was echt op de heenreis. Dus met het vervallen van een klassewissel kan het niet te maken hebben. Op de terugreis heb ik geen controle gehad namelijk.

Maar ik ben blij het het in ieder geval financieel meteen geregeld is. Behalve dan die ene cent en mijn belkosten 😛
Badge +3
Ik denk dat de conducteur dan even door had moeten klikken op zijn apparaat, en dan kunnen constateren dat er ook een losse 2-1 upgrade (geldig op de door jouw gekozen datum) actief was. Dat had je alle moeite bespaard.

Ik wist ook niet dat je die gewoon op je kaart kon laden als bestelling. Wellicht dat @Loes dit herkent?
Badge +3
Het klinkt alsof Chantie NS Flex heeft. De actie van NS Extra is gewoon een Toeslag 2-1. Die kan je als e-ticket afdrukken of als product laten klaarzetten voor een OV-chipkaart, ook een OV-chipkaart met NS Flex, en dan als bestelling ophalen. Maar de conducteur ziet: Reizen op rekening, 2e klas, en registreert dat de reiziger in de 1e klas zit. Vervolgens krijgt de reiziger een correctietarief van 20 euro in rekening gebracht, want dat achterliggende systeem ziet de Toeslag 2-1 niet.
Badge +3
Helder. Blijft over de vraag waarom er € 0,01 betaald moest worden voor die 2-1 upgrade 🤔 maar dat zal wel komen door de couponcode-pagina, waar een verplichte iDeal betaling aan vast hangt...

Kan me overigens niet herinneren dat ik ooit bij een elders gekocht ticket (bijv. Vakantieveilingen of Actievandedag) alsnog 1 cent extra moest betalen om te verzilveren bij NS. Die vraag dan weer voor @RailRunner15
Badge +3
Dat is inderdaad een raadsel. Ik heb in het verleden regelmatig couponcodes ingewisseld waar geen betaling voor nodig was, ook geen cent.
Reputatie 5
Inderdaad.

Maar ook: indien Tochjo gelijk had, dan had die controleur daar ook (vriendelijk) wat op kunnen zeggen of (nog gemakkelijker) gewoon zelf beter op zijn apparaatje moeten kijken.

Terzijde: begrijp ik hieruit ook, dat grijs reizen met NS Flex (eersteklas zonder daar recht op te hebben) slechts 20 euro kost ? Vriendenprijsje.
Badge +3
Terzijde: begrijp ik hieruit ook, dat grijs reizen met NS Flex (eersteklas zonder daar recht op te hebben) slechts 20 euro kost ? Vriendenprijsje.
Nee, want een 2e klas enkele reis (voltarief) kost maximaal € 25,30 en 1e klas € 42,50, zie o.a. dit topic.

Als je dus 20 euro extra betaalt, dan is dat dus € 2,80 in jouw nadeel. Bij kortere reizen (minder dan 150 km) of reizen met korting natuurlijk nog veel meer in jouw nadeel :P

De upgrade van €25 (niet geldig i.c.m. Flex) voor 1e klas is voor een hele dag, dus kun je ook mee retour (of ergens anders naar toe).

Daar reken je dus mis, want bij controle later op de dag krijg je gewoon opnieuw die 20 euro voor je kiezen.
Ik ben toch ff benieuwd inderdaad wat voor toeslag in combinatie met welk abonnement. Voor Flex kan ik upgrades niet altijd uitlezen, bij ROS (of vrij reizen abonnementen) lees het apparaat pas laat uit of er een correcte toeslag is geladen. Toont er in het controlescherm geen toeslag is deze in beginsel niet geldig. Ik kan in de servicemodus veel uitlezen, dus ook toeslagen die op dat moment niet geldig zijn. Aangezien ik te weinig weet, ga ik hier geen uitspraak over doen, wel dat ik dit niet vaak meer tegen kom.
Reputatie 7
Badge +2
Ik denk dat er niet voor NS extra is aangemeld, maar NS Flex. Het is een beetje vreemd dat je voor een gratis upgrade je rekeningnummer moet opgeven. Die cent moet je ook overmaken als je een OV-fietsabonnement afsluit, zodat NS weet van welke rekening geincasseerd kan worden.
Badge +3
@Loes een losse 2-1 upgrade (de NS Extra aanbieding voor één dag 1e klas) die je dus als bestelling op je kaart mag zetten) zie je 2e klas, dus een reguliere incheck.

Dat moet je dus registreren bij Flex of Traject Vrij en zo.. (kan klasse niet bepalen) maar staat gewoon op de kaart! Dus jou kennende kijk je daar ook even, en dan is het ok verder. Dat kan jjij toch dus zien, als je dieper zoekt op de MCL?

Nou ja, die 20 euro e-mail over een correctie kan je dus gewoon negeren eigenlijk als je Flex hebt.

Dat gaat de backend regelen, en zo te lezen gaan die correctie-mails in de meeste gevallen nergens over. Vals alarm en niets aan de hand dus!
Ik zie die toeslag onder het hoofdreisrecht staan, moet wel ff wachten dat ie is uitgelezen idd.
Bij Flex durf ik dat niet te zeggen. Heb ik nog te weinig ervaring mee 😅
Badge +3
Geen toeslag, maar een losse 2-1 upgrade dus. Ingecheckt 2e klas + aantoonbaar cadeautje voor een dag 1e klas.

Met aantoonbaar bedoel ik geprint óf in de app óf geladen op je persoonlijke kaart.

Dat dus. Even kijken op de mcl voor de datum en zo. Dank @Loes voor de info!
Als een reiziger mij aangeeft dat ie een toeslag 2-1 heeft en ik zie hem niet, zal ik altijd ff gaan scrollen naar het servicemenu. Ik check het liever dubbel.
Badge +3
Dat dus, heb mjn vorige reactie nog wat aangepast. We zijn het eens!

Reageer