beantwoord

NS Extra Meereiskaart

• 23 augustus 2018
  • 11 reacties
  • 987 Bekeken

Via NS Extra heb ik een Extra Meereiskaart aanbieding ontvangen voor €10. Het is mij als meereiziger helder hoe ik deze korting activeer d.m.v. het aparte e-ticket. Een paar dingen zijn mij echter onduidelijk:
  1. Moet de reiziger met wie ik meereis ook nog iets op zijn OV kaart laden als hij zelf al een geldig abonnement heeft?
  2. Moet het e-ticket uitgeprint worden of kan het ook in de NS-app op mijn mobiel gescand worden?
  3. Is het verplicht voor mij als meereiziger om hetzelfde vertrekstation te gebruiken als de persoon met wie ik meereis?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 23 augustus 2018, 15:31

Goedemiddag roger faassen en welkom bij de NS Community!

Moet de reiziger met wie ik meereis ook nog iets op zijn OV kaart laden als hij zelf al een geldig abonnement heeft? Nee, de reiziger met wie jij meereist reist gewoon zoals hij of zij dat altijd doet, met zijn of haar geldige vervoerbewijs! Denk er wel aan dat deze persoon niet kan reizen met andere actieproducten. Je mag meerdere actieproducten namelijk niet met elkaar combineren.

Moet het e-ticket uitgeprint worden of kan het ook in de NS-app op mijn mobiel gescand worden? Beide mag! Je kunt het E-ticket uitprinten, of je kunt het laden in de Reisplanner Xtra App.

Is het verplicht voor mij als meereiziger om hetzelfde vertrekstation te gebruiken als de persoon met wie ik meereis? Dit is uiteindelijk wel de bedoeling, dat je een reis maakt met zijn tweeën, maar dit is niet per se noodzakelijk. Jij kan ook een paar stations later aansluiten.
Bekijk origineel

11 reacties

Goedemiddag roger faassen en welkom bij de NS Community!

Moet de reiziger met wie ik meereis ook nog iets op zijn OV kaart laden als hij zelf al een geldig abonnement heeft? Nee, de reiziger met wie jij meereist reist gewoon zoals hij of zij dat altijd doet, met zijn of haar geldige vervoerbewijs! Denk er wel aan dat deze persoon niet kan reizen met andere actieproducten. Je mag meerdere actieproducten namelijk niet met elkaar combineren.

Moet het e-ticket uitgeprint worden of kan het ook in de NS-app op mijn mobiel gescand worden? Beide mag! Je kunt het E-ticket uitprinten, of je kunt het laden in de Reisplanner Xtra App.

Is het verplicht voor mij als meereiziger om hetzelfde vertrekstation te gebruiken als de persoon met wie ik meereis? Dit is uiteindelijk wel de bedoeling, dat je een reis maakt met zijn tweeën, maar dit is niet per se noodzakelijk. Jij kan ook een paar stations later aansluiten.
Hi Stijn,
Bedankt voor je reactie.
Valt een Dalvoordeelabbonement ook onder actieproducten waarmee niet gecombineerd kan worden?

En stel dat ik gecontroleerd wordt op mijn vervoersbewijs voordat mijn medereiziger ingestapt is, krijg ik dan een boete of kan ik in principe dan een willekeurig persoon in de trein(die zonder actieproduct reist) aanwijzen met wie ik meereis?
Reputatie 7
Hi Stijn,
Bedankt voor je reactie.
Valt een Dalvoordeelabbonement ook onder actieproducten waarmee niet gecombineerd kan worden?

En stel dat ik gecontroleerd wordt op mijn vervoersbewijs voordat mijn medereiziger ingestapt is, krijg ik dan een boete of kan ik in principe dan een willekeurig persoon in de trein(die zonder actieproduct reist) aanwijzen met wie ik meereis?

Met een Dalvoordeel mag wél gecombineerd worden.

Je mag absoluut niet in de trein aanwezig zijn voor degene met wie je meereist en je kunt géén persoon zomaar aanwijzen. Jullie gegevens van instappen, traject en inchecktijd, zullen dan immers ook niet hetzelfde zijn.
In dit geval krijg je een Uitstel van Betaling + vol tarief ritprijs (€50,- + traject)
Reputatie 7
Badge +4

Rare vraag, u reist toch correct de hele tijd met dezelfde hoofdreiziger mee? Daar zijn deze kaartjes voor. U wekt met uw vraagstelling sterk de indruk de risico's te verkennen van het reizen zonder een echte hoofdreiziger.

Het is geen gratis dagkaart en veel van uw medepassagiers stellen het niet op prijs 'aangewezen' te worden. In het verleden heeft deze vorm van bedelreizen nogal wat agressie opgeleverd van de kant van de mensen die met een meereiskaartje instapten en zogenaamd meereisden maar in de praktijk gewoon parasiteerden. Mensen stemmen maar toe uit angst voor ellende. Hoe minder mensen betalen, hoe groter de problemen, is de ervaring van veel conducteurs en dat is hier naar voren gekomen bij V en S.

De controle zou zo moeten zijn dat de inchecktijd en -plaats altijd dezelfde moet zijn, je reist samen of niet, maar er zit in de praktijk een beetje rek in als je net iets later instapt. De gegevens moeten dan wel met je hoofdreiziger overeenkomen. Die rek zet de poort open voor deze ellende. Formeel zit je eigenlijk al fout als je je zonder de hoofdreiziger achter de poortjes bevindt.

Dit soort vraagstelling maakt duidelijk dat het principe van het meereiskaartje niet goed is en oplichting en een slechte sfeer in de trein in de hand werkt.

Is het teveel gevraagd aan de betalende reiziger dat hij niet met bedelen geconfronteerd wenst te worden en al helemaal niet met de maar al te vaak voorkomende agressie als het geweigerd wordt?

Ik mag toch zeker wel kunnen reizen met de Nederlandse spoorwegen zonder hiermee gecontronteerd te worden?

Maak het systeem zo dat het meereiskaartje alleen geldig wordt op een automaat, waarbij de kaart van de hoofdreiziger wordt gescand en gegevens op het meereiskaartje worden gezet. Dan is het meereiskaartje waarvoor het bedoeld is, de gedachte er achter is niet onsympathiek. De praktijk wel.

Als het zo werkt als nu, kan NS deze ellende beter afschaffen. Het gevoel van veiligheid neemt dan toe.
Reputatie 7
Badge +3

Is het verplicht voor mij als meereiziger om hetzelfde vertrekstation te gebruiken als de persoon met wie ik meereis?Dit is uiteindelijk wel de bedoeling, dat je een reis maakt met zijn tweeën, maar dit is niet per se noodzakelijk. Jij kan ook een paar stations later aansluiten.

en

Jullie gegevens van instappen, traject en inchecktijd, zullen dan immers ook niet hetzelfde zijn.
In dit geval krijg je een Uitstel van Betaling + vol tarief ritprijs (€50,- + traject)

stroken niet met elkaar.
Als degene met meereiskaart later aansluit, zullen ook de gegevens van instappen, traject en inchecktijd niet hetzelfde zijn.
Badge +3
Maak het systeem zo dat het meereiskaartje alleen geldig wordt op een automaat, waarbij de kaart van de hoofdreiziger wordt gescand en gegevens op het meereiskaartje worden gezet.
Kan niet, zijn e-tickets in dit geval en automaten kunnen daar niets mee.

Dan zou je van tevoren moeten gaan aangeven met wie je mee gaat reizen en dat past ook niet op een e-ticket. Bovendien onhandig als die persoon niet kan en je dezelfde reis met iemand anders besluit te maken.

Meereisbedelen (op het perron mensen gaan vragen) is inderdaad niet de bedoeling, en als helemaal niet als je al in de trein zit iemand gaan 'aanwijzen'.

Samen uit samen thuis dus, met desnoods onderweg opstappen bij je reisgenoot of een paar stations eerder er uit.
Reputatie 7
Badge +4
Het gaat alleen op bij meereiskaartjes zoals bij de spoordeelweken, voor een e-ticket is het uiteraard geen oplossing, dat is zeker waar.
Ik zou per direct een meereisticket voor 10 euro krijgen ivm mijn deelname aan NS Extra. Hoe kan ik ticket vinden c.q. verzilveren? Heb geen e-ticket per mail ontvangen en zie niks in de app. Wil morgen met iemand met de trein weg. Help!
Badge +3
Die attenties van NS Extra krijg je normaal gesproken binnen 5 dagen na het aanmelden.

Waar zie je dat het per direct zou zijn?
Er stond letterlijk dat ik er per direct beschikking over zou krijgen...
Ik begrijp dus dat ik geduld moet hebben en er een andere keer gebruik van moet maken. Bedankt!

Reageer