beantwoord

NS extra meereiskaart verschillende klassen

Reputatie 3
Ik reis zelf met een weekendkaarten 1e klas. Recent kreeg ik een meeriskaartje voor 10 euro. Retourtje gekocht voor partner zodat hij mee kan reizen. Bleek dat dat een tweede klas kaartjes was. Das vreemd want we kunnen dan technisch niet samen reizen, ik zit immers eerste klas, hij tweede. Bij het boeken was geen mogelijkheid om bv met bijbetalen er een eerste klas kaartje van te maken. Eerlijk gezegd ook niet op gelet, ging er vanuit dat het een eerste klas kaartje was. Bij de meereiskaartjesbij de spoor bv staat geen klasse op. Omdat dit ook een meereiskaartje was ging ik er van uit dat het eerste klas was. Pas bij controle zag de conducteur het, we zijn toen netjes alsnog tweede klas gaan zitten en op de terugreis ook maar ik blijf het jammer vinden. Zou ik bij een volgende actie wel een eerste klas meereis kunnen kopen, eventueel met bijbetaling?
icon

Beste antwoord door Jeroen 30 september 2018, 19:55

Uw reisgenoot had inderdaad samen met u 1e klas mogen reizen met het meereiskaartje omdat u een 1e klas abonnement heeft. De fout met de vermelding van 2e klas is bekend bij desbetreffende afdeling en zou verholpen moeten zijn zoals ik begrepen heb.

Echter zorgt dit voor verwarring bij de hoofdconducteurs door de vermelding van 2e klasse wordt er (onterecht) gedacht dat deze dus alleen in de 2e klasse geldig is, helaas ook bij zeer ervaren hoofdconducteurs.

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 5
Hi Sim70,

Ik begrijp de situatie denk ik niet volledig. Het Meereiskaartje waar je op doelt, is geldig voor dezelfde klasse als het vervoerbewijs van de persoon met wie meegereist wordt.
Als jij dus met een 1e klas abonnement reist, mag je partner ook in de 1e klas zitten.

Begrijp ik verder goed dat er in dit hele verhaal sprake is van 3 producten: jouw 1e klas kaart, het Meereiskaartje en het retourtje wat je voor je partner hebt gekocht?
Badge
Recent hetzelfde verhaal gehoord waarbij er op het meereiskaartje (onterecht) 2e klasse vermeld stond, dit terwijl het meereiskaartje klasse vrij is en de klasse bepaald wordt door de klasse van degene waarmee meegereisd wordt.

In plaats van 2e klasse moet hier een * staan op het kaartje.

Was het al een ouder kaartje dat de 2e klasse er op vermeld stond?

De Hc ziet dit op het kaartje vermeld staan en handelt daarna wat begrijpelijk is.
Reputatie 3
De situatie was als volgt:
  • ik reisde op mijn NS abonnement, weekend vrij 1e klas
  • partner reisde op een meereiskaartje
  • deze kon ik aanschaffen nav een mail van NS Extra
  • ik moest het eindstation invullen, in dit geval
  • op het geprinte meereiskaartje van mijn man stond inderdaad een 2, hier had ik een sterretje of iets dergelijks verwacht

bergijp ik nu goed dat wij -theoretisch- toch eerste klas hadden mogen reizen?
Reputatie 3
Er is iets weggevallen...eindstation was Maastricht ( je moest wel een eindstation opgeven) en het kaartje was niet zo oud, de mail van NS extra was dacht ik een week of drie geleden. Ik snap de conducteur hoor maar ik ben met meereisgewend dat het in dezelfde klasse is. Beetje gek dat je met je standaard eerste klas abbo nu tweede klas moet gaanzitten.....
Badge
Uw reisgenoot had inderdaad samen met u 1e klas mogen reizen met het meereiskaartje omdat u een 1e klas abonnement heeft. De fout met de vermelding van 2e klas is bekend bij desbetreffende afdeling en zou verholpen moeten zijn zoals ik begrepen heb.

Echter zorgt dit voor verwarring bij de hoofdconducteurs door de vermelding van 2e klasse wordt er (onterecht) gedacht dat deze dus alleen in de 2e klasse geldig is, helaas ook bij zeer ervaren hoofdconducteurs.
Reputatie 3
Nou die verwarring snap ik inderdaad! Fijn dat het verholpen is...@Ben kun jij dat bevestigen?

Dus als het onverhoopt nog eens voorkomt dan kunnen we gewoon eerste klas gaan zitten?
Dat zou inderdaad verholpen moeten zijn Sim70 🙂.

Mocht je het in de toekomst weer eens treffen op een Meereiskaart laat het ons weten!

Een Meereiskaart is inderdaad geldig in dezelfde klasse als waarin de betalende reiziger reist. In jouw geval 1e klas.

Reageer