Privacy inleveren voor service

• 28 juni 2016
  • 4 reacties
  • 189 Bekeken

Privacy gedwonoen inleveren voor service

4 reacties

Waarom moet ik mijn privacy inleveren om te horen te krijgen dat ik vergeten ben uit te checken. Is er geen service zonder uitbuiting mogelijk?
Als niemand mag weten wie je bent, hoe moet de NS je dan informeren dat je niet hebt uitgecheckt?
Reputatie 3
Tegenwoordig leveren we al zo veel privacy in, dat dit er volgens mij ook nog bij kan.

Wist je dat er door alleen al hier op het forum te zitten, er al heel wat gegevens worden verzameld? Er staan tenminste 2 trackers op het forum die surfgedrag kunnen koppelen aan een account en op basis van het surfgedrag dingen kunnen tonen op andere websites. Om nog maar te zwijgen over de "onzichtbare" tracking die het door Insided gebouwde forum al uit zichzelf uitvoert.

Ook op straat is onze privacy al niet mee gewaarborgd: kijk maar eens om je heen naar de hoeveelheid camera's die overal hangen. Of denk eens na over die smartphone in je broekzak, die met dan aan wifi, bluetooth, het mobiele netwerk en GPS tot op de nauwkeurig kan worden gevolgd. Of alle pasjes in je portemonnee, waarmee o.a. wordt bijgehouden welke boodschappen je allemaal dagelijks doet.

We worden allemaal gevolgd. Overal. 24 uur per dag, 7 dagen per week. Wat maakt het dan nog uit dat ook de NS even kijkt of we wel netjes hebben uitgecheckt en een herinnering stuurt op het moment dat je dat nog niet hebt gedaan? Dit lijkt me zelfs in vergelijking met de rest een heel acceptabel iets.
Het is niet verplicht mee te doen aan deze service. Je kan er altijd nog voor kiezen te reizen met een anonieme ov-chipkaart, in het uiterste geval. Of je schaft een éénmalige chipkaart aan op het station. Maar dan natuurlijk niet met je pinpas.

Reageer