beantwoord

Samenreiskorting van toepassing bij gebruik ander kaartje dan abonnement?

• 11 augustus 2016
  • 21 reacties
  • 282 Bekeken

Hoi,

ik heb een weekendvrij abonnenment en via NS Extra een gratis kaartje gekregen voor de daluren.
Stel ik reis op een doordeweekse dag, en maak gebruik van dat gratis kaartje (en check dus niet in met mijn reguliere OV-chipkaart), mag mijn medereiziger dan gebruik maken van samenreiskorting?

Op http://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/samenreiskorting.html staat namelijk niet expliciet gemeld dat je als abonnementhouder gebruik moet maken van het abonnement op het moment van reizen, om je medereiziger te laten genieten van samenreiskorting.
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 11 augustus 2016, 16:47

Je kan samenreiskorting alleen 'uitdelen' wanneer de 'hoofdreiziger' in- en uitcheckt met zijn of haar reisproduct.
Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Helaas voor u nee, want het gratis kaartje is een actiekaartje en dat mag niet met samenreiskorting worden gecombineerd.

Ik ga er even van uit dat u een gratis dagkaart heeft en geen meereiskaartje. U reist met een actiekaartje en dan heeft u het recht niet mensen met samenreiskorting mee te nemen. Dat u een abonnement bezit waarbij dat wel mag, maakt niet uit want u reist er niet mee.
Nee, want het gratis kaartje is een actiekaartje en die mag niet met samenreiskorting worden gecombineerd.

Ik ga er even van uit dat u een gratis dagkaart heeft en geen meereiskaartje. U reist met een actiekaartje en dan heeft u het recht niet mensen met samenreiskorting. Dat u een abonnement bezit maakt niet uit, want u reist er niet mee.

Dank voor het antwoord. Het gaat inderdaad om de dagkaart. Het was me inmiddels al duidelijk dat je met deze dagkaart je medepassagier geen gebruik kan laten maken van een meereiskaart. Maar voor de samenreiskorting wordt dat nergens vermeld.
Is er ergens een bron te vinden waarin staat dat je met het abonnement ook moet reizen om van samenreiskorting gebruik te maken?
Alle officiële info die ik kan vinden, vermeldt alleen maar dat je in het bezit moet zijn van een abonnement om iemand met samenreiskorting mee te kunnen nemen..
Reputatie 7
Badge +4
Actiekaartjes mogen nooit worden gecombineerd met samenreiskorting. Het abonnement geeft dit recht wel, mits u er mee reist. Het recht op samenreiskorting moet expliciet worden vermeld, niet dat u dat recht niet heeft. Het gaat niet om het bezit maar om het vervoersbewijs dat u gebruikt. U reist niet met uw abonnement en heeft de rechten die u op grond daarvan bezit dus ook niet. Wel als u er zelf mee reist en dat doet u alleen als u u abonnement geldig heeft gemaakt, normaal door in te checken. De AVR is leidend.

Er zijn wel situaties dat het bezit voldoende is. Als u met een internationaal ticket reist en 100 procent korting heeft opgegeven dan moet u dit met het bezit van een abonnement aantonen. Dat is echter wat anders. Het internationale kaartje dat wel betaald is, is alleen dan geldig.
Reputatie 3
TS bedoelt ws dat er nergens staat dat de reiziger met het abonnement ingecheckt moet zijn om iemand mee te laten reizen met samenreiskorting

Er staat : Met een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) en een NS Business Card met daarop een NS-abonnement, mag u in de daluren maximaal 3 personen met 40% korting met u mee laten reizen

Aan die voorwaarde voldoet TS dus in feite als hij een abonnement kan tonen.

Op zich is het best logisch dat je moet zijn ingecheckt, maar het zou wel vermeld moeten worden.
Precies zoals PaulusH zegt. :)
Ik vind het ook wel logisch, maar het staat er niet vermeld.

(...)
Het gaat niet om het bezit maar om het vervoersbewijs dat u gebruikt. U reist niet met uw abonnement en heeft de rechten die u op grond daarvan bezit dus ook niet. Wel als u er zelf mee reist en dat doet u alleen als u u abonnement geldig heeft gemaakt, normaal door in te checken. De AVR is leidend.

Juist in de productvoorwaarden (http://www.ns.nl/binaries/_ht_1465462296419/content/assets/ns-nl/abonnementen/2016/voorwaarden-abonnementen-consumenten-201606.pdf) staat:

Het Abonnement geeft u dus geen recht op vervoer maar het recht om vervoerbewijzen met korting aan te schaffen.

(in sommige gevallen 100% korting). Met deze voorwaarde in het achterhoofd, is het juist logisch dat medereizigers samenreiskorting kunnen genieten, terwijl ik een ander geldig vervoersbewijs heb dan op basis van het abonnement is gekocht.
Reputatie 7
Badge +4
Een abonnement geeft u geen recht op vervoer maar is pas geldig als u een vervoerbewijs heeft aangeschaft. In de praktijk wanneer u bent ingecheckt. Wat er staat is precies wat ik zeg 😉 Het gaat hier om een vervoersbewijs om uw abonnement geldig te maken en niet om andere vervoersbewijzen. Een vervoersbewijs met korting schaft de samenreiziger zelf aan en geldt op zijn eigen chipkaart. U bent niet degene die die vervoersbewijzen aanschaft, dus de redenering gaat niet op dat het op grond daarvan mag wat u wilt.

U schaft helemaal geen vervoersbewijzen met samenreiskorting aan, ZIJ hebben het recht dat te doen als u met een geldig abonnement reist.
Reputatie 3
Dat bedoelt TS niet, TS heeft een dagkaart en wil iemand mee laten reizen op zijn abonnement, zonder daarmee in te checken, want TS reist op die dagkaart,

Zoals het er nu staat zou dat mogen (of kan je dat in elk geval concluderen), ook al is het verplicht om in te checken met dat abonnement, maar dat staat niet vermeld op die pagina. Die regel zou er dus bij moeten komen te staan.
Een abonnement is nooit geldig als vervoerbewijs, want het is geen vervoerbewijs, maar een contract dat het recht geeft op korting. 🙂
Absurde voorwaarde is dat inderdaad. Voor sommige abonnementen betaal je meer dan 400 euro in de maand, maar daarvoor mag je geen recht op vervoer verwachten.
De jongens en meisjes van de juridische afdeling en de marketingafdeling waren vast heel voldaan over die formulering, maar je zal maar bij de klantenservice werken en die voorwaarde moeten uitleggen aan je klanten...
Reputatie 7
Badge +4
Grappige discussie. Het is zo dat je abonnement pas geldig is als je ingecheckt bent. In de praktijk valt dat mee, het aantal poortjes neemt aanmerkelijk toe 😉
Reputatie 3
Dat is zeker zo, maar met die gratis dagkaart kan je die poortjes ook openen 😃
Wellicht moet je ingecheckt zijn om je medereizigers van de samenreiskorting gebruik te laten maken, maar ik kan het nergens in een officiële tekst vinden.
Ik ben benieuwd wat de NS en andere treinvervoerders als voorwaarde reageren en hoe een rechter de voorwaarden zou interpreteren..
Je kan samenreiskorting alleen 'uitdelen' wanneer de 'hoofdreiziger' in- en uitcheckt met zijn of haar reisproduct.

Dat is volgens mij niet correct, want dat zou betekenen dat een senior die met papieren keuzedagen reist, geen samenreiskorting mag uitdelen.
Reputatie 3

Het punt is dat dat niet op de vermelde pagina staat vermeld.
We zijn oudere reizigers die serieuze moeite hebben met de ov-chipkaart tegemoet gekomen door voor hun 'papieren keuzedagen' beschikbaar te stellen. Dit zijn echter éénmalige chipkaarten. Met andere woorden, die dien je in- en uit te checken. Als de keuzedag ingecheckt is mag er dus samenreiskorting uitgedeeld worden.
Het punt is dat dat niet op de vermelde pagina staat vermeld.

Ik ga navragen of we dit duidelijker kunnen gaan vermelden. Bedankt voor je feedback!
Reputatie 7
Badge +4

Dat is volgens mij niet correct, want dat zou betekenen dat een senior die met papieren keuzedagen reist, geen samenreiskorting mag uitdelen.

Je reist dan met een Keuzedag die altijd gekoppeld is aan het Voordeelurenabonnement. Met een papieren keuzedag check je wel degelijk in met dit recht, ook al doe je dat niet met je chipkaart. Een papieren keuzedag kun je alleen hebben als je een VDU bezit en die geeft je het recht maximaal drie reizigers met samenreiskorting mee te nemen.

Het is wel leuk gevonden, grappige uitzondering 😉
Oké, dank je, dat is duidelijk. Zou fijn zijn als dit ook net zo duidelijk gemeld wordt op de informatiepagina samenreiskorting http://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/samenreiskorting.html.
En als het ergens in een van de voorwaarden vermeld wordt op www.ns.nl/voorwaarden.

Het is nu echt niet makkelijk te vinden.
Verder mag ik hopen dat een conducteur coulant is richting de samenreiziger wanneer de hoofdreiziger blijkt te zijn vergeten in te checken. Het wordt je als reiziger al niet bepaald gemaakelijk gemaakt om te controleren of je zelf over een geldig vervoersbewijs beschikt, maar het lijkt me helemaal ondoenlijk als je dat ook nog voor anderen moet gaan doen.
Ik zie helaas nog geen aanpassing, maar hier wordt wel over nagedacht. Dit naar aanleiding van PaulusH en ivans.

Reageer