beantwoord

Toeslag IC direct in daluren niet op mijn ns app te koop

• 5 oktober 2018
  • 5 reacties
  • 245 Bekeken

Hoi!

Ik heb een vraagje over iets wat me opviel!

ik reis regelmatig voor mijn werk naar Amsterdam via Schiphol en helaas ben ik de laatste tijd genoodzaakt om de IC direct te nemen.
Het lijkt alsof er nu helemaal geen normale treinen meer gaan richting Amsterdam via schiphol merk ik op..

Maar doordat ik dus constant met de IC Direct moet reizen betaal ik altijd de toeslag, die ik tegenwoordig online gelijk via mijn telefoon via de app mijn NS koop.

Wat mij dus opviel was dat de toeslag in dalurenvorm niet via de app te verkrijgen is, terwijl je alle andere normale kaartjes wél in kortingsvorm kan vinden..

Het scheelt elke x de helft ( 1,40) maar als je dat elke dag reist, 5 dagen per week.. tikt dat toch wel lekker aan als je vaker in de daluren reist.

NS kunnen jullie die toevoegen? Anders blijf ik ( en anderen de volle pond betalen en dat zou zonde zijn als het niet hoeft!

Groetjes Chantje
icon

Beste antwoord door Tochjo 6 oktober 2018, 07:57

Bij de informatie over de toeslag in de daluren is expliciet vermeld dat de tijdelijke korting in de daluren alleen geldt als de toeslag wordt gekocht bij de rode Toeslagzuil op het perron.

Het is beleid van NS om kortingen alleen te geven aan reizigers die met een OV-chipkaart reizen. Zo kunnen houders van een kortingsabonnement ook geen papieren kaartjes of e-tickets met korting meer kopen, en moeten reizigers die met Samenreiskorting met een abonnementhouder meereizen daarvoor ook een OV-chipkaart gebruiken. U geeft aan dat "alle andere normale kaartjes wel in kortingsvorm" te vinden zijn, maar volgens mij is dat onjuist. Ik heb net even gekeken en ik kan ze niet vinden.

Er zijn overigens vier reismogelijkheden per uur tussen Rotterdam en Amsterdam via Haarlem met gewone intercity's: twee rechtstreeks en twee met een overstap in Leiden. Er zijn inderdaad geen rechtstreekse intercity's die via Schiphol Airport rijden. Wel zijn er eveneens vier reismogelijkhede per uur tussen Rotterdam en Schiphol Airport: ook hier twee rechtstreeks en twee met een overstap in Leiden. In Schiphol moet u dan overstappen op een andere trein naar Amsterdam Centraal.
Bekijk origineel

5 reacties

Badge +3
Bij de informatie over de toeslag in de daluren is expliciet vermeld dat de tijdelijke korting in de daluren alleen geldt als de toeslag wordt gekocht bij de rode Toeslagzuil op het perron.

Het is beleid van NS om kortingen alleen te geven aan reizigers die met een OV-chipkaart reizen. Zo kunnen houders van een kortingsabonnement ook geen papieren kaartjes of e-tickets met korting meer kopen, en moeten reizigers die met Samenreiskorting met een abonnementhouder meereizen daarvoor ook een OV-chipkaart gebruiken. U geeft aan dat "alle andere normale kaartjes wel in kortingsvorm" te vinden zijn, maar volgens mij is dat onjuist. Ik heb net even gekeken en ik kan ze niet vinden.

Er zijn overigens vier reismogelijkheden per uur tussen Rotterdam en Amsterdam via Haarlem met gewone intercity's: twee rechtstreeks en twee met een overstap in Leiden. Er zijn inderdaad geen rechtstreekse intercity's die via Schiphol Airport rijden. Wel zijn er eveneens vier reismogelijkhede per uur tussen Rotterdam en Schiphol Airport: ook hier twee rechtstreeks en twee met een overstap in Leiden. In Schiphol moet u dan overstappen op een andere trein naar Amsterdam Centraal.
Hallo Chantje en welkom bij de NS Community,

Ik heb het vermoeden dat je erg ver komt met het gegeven antwoord van Tochjo. Als er nog vragen zijn dan mag je deze hier gerust komen stellen.
Reputatie 3
Ik vind het toch wel vreemd dat dat een korting kaartje niet online ook gekocht kan worden, of bij de automaat. Ik reis zakelijk veel met de NS en heb hiervoor een OV-Vrij op een OV chipkaart. Ik maak voor prive een reis naar Rotterdam. De geadviseerde reis gaat via de HSL met een toeslag en wil deze extra kosten gescheiden houden van mijn werkgever. Ik heb eerst gekeken om mijn andere OV-chipkaart, waar € 5,40 op staat om de toeslag, voor € 1,40 te kopen bij de zuil. De zuil meldt: OV kaart verlopen... Op de kaart staat echter geen verloopdatum. Het is een eerdere NS business card die ik vaker gebruikt heb, om de prive toeslagen te kopen.

Dan maar online een ticket voor de daluren kopen. Dat werkte doorgaans ook prima, maar blijkbaar niet meer. het bedrag blijft €2.40. Wel is er een mogelijkheid om een kortingcode in te voeren, maar die heb ik niet. Waar kan ik die verkrijgen?

Zou het handig zijn om het resterende bedrag van de verlopen kaart direct op mijn huiige zakelijke kaart te zetten?

Wat adviseren jullie? Ik heb inmiddels een handvol OV chipkaarten op naam, sommige ook met foto.
Reputatie 5
De reden dat de toeslag met de korting alleen bij de zuil aangeschaft kan worden, is dat er dan makkelijker te controleren is of er wel daadwerkelijk in de gestelde tijden mee gereist wordt.

Het saldo van je OV-chipkaart kun je via deze pagina terugvragen!
Reputatie 3
De reden dat de toeslag met de korting alleen bij de zuil aangeschaft kan worden, is dat er dan makkelijker te controleren is of er wel daadwerkelijk in de gestelde tijden mee gereist wordt.

Natuurlijk is dat makkelijk. Als er maar 1 manier is. Zou ook makkelijk zijn als er maar 1 manier is om te betalen, maar we hebben Cash, PIN, CreditCard, Contactloos enz. enz. Al deze manieren zijn geldig. Het is de keuze van de reiziger. Natuurlijk had ik graag de preferente methode van NS gebruikt, maar die werkte helaas niet. Dan gebruiken we alternatieven.

Als ik een toeslag e-ticket bestel voor een zaterdag of zondag is dat toch ook wel duidelijk te zien en te controleren? hetzelfde geldt ook voor toeslagen in de daluren doordeweek.

Elk bedrijf zou ten miste 1 alternatieve methode om hetzelfde product aan te schaffen moeten bieden. Zo ook NS.

Reageer