Verbeteringsvoorstel voor de NS app

• 25 juli 2017
  • 4 reacties
  • 154 Bekeken

De vernieuwde en verbeterde NS xtra app is helemaal top. Handig ook dat je tickets vooraf kunt kopen en laden in de app. Wel een groot gemis is dat je geen kortingstickets kunt kopen, alhoewel je bij de instellingen wel aan kunt geven of je een abonnement hebt of dat je meereist met iemand met een abonnement. De juiste prijs komt ook bij de rit te staan. Wanneer je dan echter op koop kaart drukt verdwijnt het gereduceerde tarief en blijk je alleen kaartjes te kunnen reserveren voor het standaard tarief. Dat is jammer.

Hierdoor moet je bijvoorbeeld wanneer je meereist met iemand dit alsnog vooraf op je OV chipkaart activeren middels daarvoor geschikte apparaten. Die staan niet overal op alle stations en regelmatig ook hele rijen voor betreffend apparaat. Veel handiger wanneer je thuis al je ticket kunt kopen en in de mobiele app laden. Wanneer jullie extra controle willen of iemand wel echt met korting mag reizen zou je de tickets ook alleen aan kunnen laten schaffen door iemand die daarvoor het juiste abonnement heeft...

4 reacties

Reputatie 7
daarvoor geschikte apparaten. Die staan niet overal op alle stations.
Op elk station staat minimaal 1 kaartautomaat waarop dat kan, ze staan dus wel overal ;)

Verder - op het moment dat je kaartjes gaat verkopen met korting, krijg je misbruik. Mensen gaan er alleen op reizen. Nog een groter nadeel is dat zoals het eerst ging (losse kaartjes met korting) het nu niet meer gaat. Vroeger was de beperking alleen ná 9.00 (das makkelijk controleren) maar nu mag je ook korting gebruiken bij inchecken in de dal en uitchecken in de spits. Bij het incheckmoment wordt bepaald of je korting hebt of niet. Anders ga je dus krijgen dat iemand lekker midden in de spits met een kortingskaartje instapt en zegt al eerder begonnen te zijn met de reis.
Reputatie 7
Badge +3
Als je via een app met korting zou kunnen kopen, dan wil ik dat dat ook weer via internet kan en via de kaartjesautomaten. De app is (nog) niet op iedere telefoon te zetten, niet iedereen wil de telefoon gebruiken als een soort OV-chipkaart en niet iedereen kan het handig vinden.
daarvoor geschikte apparaten. Die staan niet overal op alle stations.
Op elk station staat minimaal 1 kaartautomaat waarop dat kan, ze staan dus wel overal ;)

Verder - op het moment dat je kaartjes gaat verkopen met korting, krijg je misbruik. Mensen gaan er alleen op reizen. Nog een groter nadeel is dat zoals het eerst ging (losse kaartjes met korting) het nu niet meer gaat. Vroeger was de beperking alleen ná 9.00 (das makkelijk controleren) maar nu mag je ook korting gebruiken bij inchecken in de dal en uitchecken in de spits. Bij het incheckmoment wordt bepaald of je korting hebt of niet. Anders ga je dus krijgen dat iemand lekker midden in de spits met een kortingskaartje instapt en zegt al eerder begonnen te zijn met de reis.

Maar dan is het toch juist goed te controleren??? Op de OV kaart is juist exact af te lezen wanneer iemand in checkt en waar. Ook bij losse kaartjes is dat overigens perfect te zien. Wanneer ik een kortingskaarten heb van Utrecht naar Maastricht dat pas na 09:00 uur gebruikt mag worden kan ik nooit om 09:30 al in Eindhoven zijn, tenzij ik voor het deel tussen Utrecht en Den Bosch een ticket heb voor de volle prijs.
PS. Dat er tegenwoordig op elk station apparaten staan waar alle handelingen mogelijk zijn is nieuw voor mij. Zal er de volgende keer extra op letten.

Reageer