beantwoord

wat word doorbelast?

• 15 april 2021
  • 7 reacties
  • 106 Bekeken

Ik moet een lange reis maken : Harlingen-Mariënberg

Om 15:46 Van Harlingen - Leewarden met Aziza. Aankomst 16:11.

Om 16:47 Van Leewarden - Zwolle met NS

Aankomst 17:42.

Om 17:51 Van Zwolle - Mariënverg met Blauw net.

Aankomst 18:13

Mijn reis begint om 15:46 en eindigt om 18:13

Ik heb een Flex abbonnement en mag voor 16:00 en na 18:30 gratis reizen. Men zeg dat de aanvang van de reis bepalend is. Wat ga ik nou voor deze reis moeten betalen?

Niets, omdat mijn reis voor 16:00 begint. 

Alleen traject Harlingen -Leeuwarden is gratis.

Iets anders?

Wie zou mij dit goed uit kunnen leggen?

icon

Beste antwoord door Momo 15 april 2021, 22:40

Het staat eigenlijk al duidelijk uitgelegd op https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/veelgestelde-vragen-rit-naar-reis.html

Is de eerste check-in ook bepalend wanneer je overstapt van treinvervoerder?

• Ja. bij NS Flex wel. Het moment van inchecken bepaalt of je met korting reist, ook als je overstapt naar een andere vervoerder.

Bij Flex blijf je dus reizen in dezelfde tariefperiode als wanneer de incheck was. Was de incheck in de daluren (en reis je met een Dal Vrij zonder extra kosten) dan bijf je tegen daltarief reizen bij een overstap, ook als dat naar een andere vervoerder is. Je moet dan wel binnen 35 minuten na uitchecken weer inchecken.

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het staat eigenlijk al duidelijk uitgelegd op https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/veelgestelde-vragen-rit-naar-reis.html

Is de eerste check-in ook bepalend wanneer je overstapt van treinvervoerder?

• Ja. bij NS Flex wel. Het moment van inchecken bepaalt of je met korting reist, ook als je overstapt naar een andere vervoerder.

Bij Flex blijf je dus reizen in dezelfde tariefperiode als wanneer de incheck was. Was de incheck in de daluren (en reis je met een Dal Vrij zonder extra kosten) dan bijf je tegen daltarief reizen bij een overstap, ook als dat naar een andere vervoerder is. Je moet dan wel binnen 35 minuten na uitchecken weer inchecken.

Reputatie 7
Badge +4

Momo was weer snel;-). Een Flexabonnement op zich is niet voldoende om in deze situatie gratis te reizen, er moet wel Dalvrij op staan.

Reputatie 7
Badge +3

Gezien Rosa66 zegt “Ik heb een Flex abbonnement en mag voor 16:00 en na 18:30 gratis reizen” ben ik er vanuit gegaan dat zij een Flex Dal Vrij heeft.

Reputatie 7
Badge +4

Heel logisch, maar ik heet Thomas en wil een potentiële fout voorkomen. Ik denk wel dat het goed zit, maar even checken.

Reputatie 7
Badge +1

Ik vraag me wel een beetje af waarom Rosa66 niet de Intercity richting Den Haag Centraal van 16:17 neemt op Leeuwarden, dan komt ze om 17:12 op Zwolle aan en kan dan de Blauwnet trein van 17:21 nemen zodat ze om 17:43 al in Mariënberg kan zijn.

6 minuten overstaptijd op Leeuwarden moet genoeg zijn, zeker als je in Harlingen al helemaal voor in de trein gaat zitten.

Reputatie 7
Badge +4

Goed opgemerkt. Mogelijk zit de tweede intercity nog niet in het ‘systeem’ van Rosa, ik nam altijd de xx47 en ‘vergat’ de xx17 ook bijna. Er is natuurljk minder gereisd door de Corona. De xx17 is een betere keus.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien wil Rosa eerst nog in Leeuwarden iets kopen bij een winkeltje.

En voor de gestelde vraag maakt het niet uit. Je moet alleen niet om 16:11 uitchechecken bij Arriva en om 16:47 bij NS inschecken want dan zit er 36 minuten tussen. Dus wel doen: uitchecken bij Arriva en direct erna inchecken bij NS.

Reageer