beantwoord

15 minuten regel klassewissel

• 20 april 2019
  • 8 reacties
  • 496 Bekeken

Ik heb autisme en reis regelmatig met de trein. Drukte kost mij altijd veel energie, waardoor het voor kan komen dat ik niks meer over heb na een treinreis.
Toen ik de aankondiging van NS Flex zag dag ik hier gelijk een groot voordeel in: Ik kan namelijk normaal 2e klas reizen, en op de momenten dat ik met grote drukte geconfronteerd word, kan ik ter plekke switchen naar 1e klas.
Nou doet zich alleen een probleem voor, en dat is de 15 minuten regel. Ik reis namelijk met een sprinter naar een intercitystation en stap daar over op de intercity voor een langere rit, en die wil nog wel eens druk zijn. Op het moment dat ik daar in stap, ben ik de 15 minuten gepasseerd en mag nik niet meer switchen.

Mijn vraag is dus: Waarom kan ik niet gewoon switchen naar 1e klas op elk moment en simpelweg de hele rit vanaf het moment van inchecken gewoon 1e klas betalen en reizen? Waarom mag dat niet meer na 15 minuten?

Verder valt mij op dat je hier ook niks van ziet in de NS app. Je kunt gewoon na 20 minuten naar 1e klas switchen en de app meldt dan dat je nu 1e klas mag zitten, terwijl je betaalt voor 2e klas en dus ook geen recht hebt op 1e klas.
icon

Beste antwoord door Slidestops 20 april 2019, 14:18

Om te voorkomen dat iedereen met flex met een 2e klas kaart in de 1e zit en als er controle komt snel even switcht 🙂
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 3
Deze reactie met oplossing las ik in een andere post.
Uit-en-inchecken bij overstap
(Lees daar alleen beginpost en antwoord, de overige vind ik niet relevant)
Deze reactie met oplossing las ik in een andere post.Uit-en-inchecken bij overstap(Lees daar alleen beginpost en antwoord, de overige vind ik niet relevant)

Ja, ik heb dat topic ook gelezen, maar de vraag bij mij blijft nog steeds, waarom er überhaupt een 15 minuten regel is.

De prijs wordt bij flex achteraf pas bepaalt, dus ik zou in principe op elk moment tijdens de rit moeten kunnen aangeven dat mijn huidige reis als een 1e klas reis beschouwd moet worden.
Reputatie 7
Om te voorkomen dat iedereen met flex met een 2e klas kaart in de 1e zit en als er controle komt snel even switcht 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Ja, ik heb dat topic ook gelezen, maar de vraag bij mij blijft nog steeds, waarom er überhaupt een 15 minuten regel is.
Ik neem dat je toch zelf wel begrijpt dat er dan op grote schaal gefraudeerd gaat worden.

Ja, ik heb dat topic ook gelezen, maar de vraag bij mij blijft nog steeds, waarom er überhaupt een 15 minuten regel is.Ik neem dat je toch zelf wel begrijpt dat er dan op grote schaal gefraudeerd gaat worden.

Dat zou je ook kunnen zeggen van het idee dat incheck kastjes binnen in voertuigen hangen, maar dat heb je ook in trams.

Het lijkt me dat met moderne techniek het prima te realiseren is. Je bent namelijk al verplicht om je reis als 1e klas te hebben aangemerkt als je je in de 1e klas bevindt. Een controleur moet kunnen zien hoe lang geleden je jouw reis als 1e klas hebt aangemerkt. Als iemand dus zichtbaar al in de 1e klas zit terwijl het systeem aangeeft dat hij pas 30 seconden geleden gewisseld heeft is dat dus eenvoudig aan te merken als misbruik. Ik snap ook wel dat met zo'n 15 minuten systeem je de makkelijke weg kiest om misbruik te voorkomen.

Het is alleen jammer dat dit systeem nu zo enorm beperkt is en in veel gevallen dus niet gebruikt zal worden.
Reputatie 7
Badge +3
@MetaMarty
Ik denk niet dat NS er over piekert om dit soort extreem fraudegevoelige regelingen in te voeren waar maar een paar reizigers om vragen. Wees een beetje realistisch, de trein is een massavervoermiddel waar dagelijks 1 tot 1.5 miljoen mensen van gebruik maken dan kun je niet allerlei voor een conducteur oncontroleerbaar, individueel maatwerk gaan leveren.

In uw geval is het wellicht het beste om de drukste uren sowieso te mijden en als u vermoed dat het druk wordt vooraf voor eerste klas te kiezen. En als u toch onverhoopt onderweg op een drukke trein stuit, een trein over te slaan. En wellicht is de auto in uw geval een beter alternatief, maar ik weet niet of u die optie heeft.
Reputatie 4
Een veel betere optie zou zijn om/bij in de eerste klas een chipkaartlezer te monteren waarmee je voor die trein 'incheckt' in de eerste klas. Net zoals met de toeslagpaaltjes voor de ICd.
Reputatie 7
Badge +3
Een veel betere optie zou zijn om/bij in de eerste klas een chipkaartlezer te monteren waarmee je voor die trein 'incheckt' in de eerste klas. Net zoals met de toeslagpaaltjes voor de ICd.
Dan koopt helemaal niemand meer vooraf een eerste klas kaartje en wacht iedereen tot hij de conducteur ziet komen. Bij de ICd zijn er overigens geen toeslagpaaltjes in de eerste klas maar op het perron zodat je alleen voor het instappen toeslag kunt laden, juist dat laatste is essentieel om misbruik te voorkomen. .

Los daarvan is de vraag of je de extreem berekenende reizigers die alleen eerste klas willen reizen als de tweede klas vol is wel moet faciliteren. Als namelijk iedereen zo redeneert kun je de eerste klas financieel nooit in stand houden.

Reageer