beantwoord

1e / 2e klas - incheckmelding


Reputatie 1
Zonder Flex zag je bij het in/uitchecken of het eerste of tweede klas was en wat de schade was.. met Flex zie je niks van dat alles.
Waarom is dat?
icon

Beste antwoord door Rudi 8 januari 2019, 10:25

De berekening van de reiskosten bij NS Flex gebeurt achteraf (in de "backoffice"). Daar is geregistreerd welke reisproducten u heeft en welke kortingen op u van toepassing zijn. Op de OV-Chipkaart zelf staat alleen geregistreerd dat u NS Flex-klant bent (en dus reisrecht heeft).

Bij anonieme OV-Chipkaarten en persoonlijke kaarten zonder NS Flex staan de reisproducten op de kaart zelf. De berekening van de reiskosten gebeurt onmiddellijk; het saldo wordt op de kaart zelf bijgehouden. Het resultaat van de berekening is dan meteen bekend en kan op het scherm van de in-/uitcheckpaal getoond worden.

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 5
De berekening van de reiskosten bij NS Flex gebeurt achteraf (in de "backoffice"). Daar is geregistreerd welke reisproducten u heeft en welke kortingen op u van toepassing zijn. Op de OV-Chipkaart zelf staat alleen geregistreerd dat u NS Flex-klant bent (en dus reisrecht heeft).

Bij anonieme OV-Chipkaarten en persoonlijke kaarten zonder NS Flex staan de reisproducten op de kaart zelf. De berekening van de reiskosten gebeurt onmiddellijk; het saldo wordt op de kaart zelf bijgehouden. Het resultaat van de berekening is dan meteen bekend en kan op het scherm van de in-/uitcheckpaal getoond worden.
Reputatie 1
Rudi schreef:

De berekening van de reiskosten bij NS Flex gebeurt achteraf (in de "backoffice"). Daar is geregistreerd welke reisproducten u heeft en welke kortingen op u van toepassing zijn. Op de OV-Chipkaart zelf staat alleen geregistreerd dat u NS Flex-klant bent (en dus reisrecht heeft).



Maar er staat niet op of dat recht 1e of 2e klas is?

Dat maakt het voor reizigers wel lastig te controleren of alles wel in orde is.. qua korting en dergelijke.
Reputatie 7
Badge +2
@Thor89
Het is kiezen of delen, of de info op de kaart en geen flex of de info in het backoffice en wel flex. NS kan technisch niet toveren.
Reputatie 5
Controleren van de transacties bij NS Flex kan alleen maar achteraf, na verwerking in het centrale systeem.

Het OV-Chipkaartsysteem werkt met hele korte "contactmomenten" tussen de kaart en de paaltjes of poortjes van 100-200 miliseconde. Binnen die tijd is het onmogelijk om contact op te nemen met een centraal systeem, nog afgezien van het feit dat zo'n verbinding er niet altijd is. Dus je moet kiezen: òf alle gegevens - inclusief het tevoren geladen saldo - staan op de OV-Chipkaart zelf, òf de gegevens staan op een centrale plaats en zijn verbonden met een incassomachtiging van een (met naam bekende) reiziger.
Reputatie 1
Tamzin schreef:

@Thor89
Het is kiezen of delen, of de info op de kaart en geen flex of de info in het backoffice en wel flex. NS kan technisch niet toveren.



Er is technisch zoveel mogelijk dat dat niet bij voorbaat uit te sluiten is.

De uitleg van Rudi klinkt plausibel, wellicht is de eerste maand Flex gewoon even wennen..
Reputatie 7
Badge +2
Thor89 schreef:

Er is technisch zoveel mogelijk dat dat niet bij voorbaat uit te sluiten is.


Met het huidige systeem gebaseerd op offline en beperkte intelligentie in de paaltjes en kun je dat echt vergeten. Een volledig online systeem kan (NS noemde dat gisteren nog bij de proef met de bankpas) maar maakt het systeem extreem duur en zeer kwetsbaar voor communicatieproblemen waardoor je sowieso weer een offline back-up oplossing moet hebben.

Uit het bovengenoemde verhaal van NS gisteren begrepen ik dat er voor de nabije toekomst gemikt wordt op een systeem waarbij chipkaart en bankpas als identificatie worden gebruikt bij de paaltjes en de verdere afhandeling primair in een backend gebeurt. In wezen wat nu al bij Flex gebeurt. Op den duur zou dan de bankpas de chipkaart kunnen vervangen.

Reageer