beantwoord

2-1 toeslag niet mogelijk

• 25 december 2020
  • 2 reacties
  • 243 Bekeken

Beste mensen, 

Ik heb een weekend vrij abonnement en reizen op rekening (NS flex?) aan staan.

voorheen kon ik voor €5 eurotjes op de kaart automaat een supplement toevoegen, en 1e klas reizen. Nu lijkt dat niet te kunnen, althans; niet als ik reizen met rekening aan heb staan. Lijkt me toch een enorm nadeel aangezien ik nu tientallen euro’s meer betaal voor een eerste klas ritje dan voorheen. Of is het toch mogelijk om los 2-1 toeslag toe te voegen op mijn kaart? Het is mij in mijn account en kaart automaat niet gelukt 

icon

Beste antwoord door Tochjo 25 december 2020, 11:23

Het klopt dat het bij NS Flex niet mogelijk is om voor een vast bedrag een abonnement voor de tweede klas voor een dag te upgraden naar de eerste klas. U betaalt bij NS Flex altijd een percentage van de ritprijs als u eerste klas wil reizen.

Voor reizen in het weekend met NS Flex Weekend Vrij is dat percentage 30 procent van de ritprijs tweede klas vol tarief. Ter illustratie: zou u in het weekend een reis willen maken die tweede klas vol tarief 10 euro kost, dan betaalt u (naast de abonnementskosten) voor die reis 3 euro om eerste klas te mogen reizen.

Als u regelmatig eerste klas reist, dan kunt u beter uw abonnement wijzigen. Bij NS Flex Weekend Vrij geldt dat onbeperkt eerste klas reizen in het weekend maar 6 euro duurder is dan onbeperkt tweede klas reizen in het weekend.

Bekijk origineel

2 reacties

Badge +3

Het klopt dat het bij NS Flex niet mogelijk is om voor een vast bedrag een abonnement voor de tweede klas voor een dag te upgraden naar de eerste klas. U betaalt bij NS Flex altijd een percentage van de ritprijs als u eerste klas wil reizen.

Voor reizen in het weekend met NS Flex Weekend Vrij is dat percentage 30 procent van de ritprijs tweede klas vol tarief. Ter illustratie: zou u in het weekend een reis willen maken die tweede klas vol tarief 10 euro kost, dan betaalt u (naast de abonnementskosten) voor die reis 3 euro om eerste klas te mogen reizen.

Als u regelmatig eerste klas reist, dan kunt u beter uw abonnement wijzigen. Bij NS Flex Weekend Vrij geldt dat onbeperkt eerste klas reizen in het weekend maar 6 euro duurder is dan onbeperkt tweede klas reizen in het weekend.

Badge +3

Met Flex kan je niets meer bij een automaat, behalve niet-gerelateerde dingen zoals een kaartje voor je fiets of hond kopen.

Per rit/reis, voor een dag of tot een bepaalde datum wisselen naar 1e klas kan via Mijn NS of in de NS app (tot een kwartier na een incheck of overstap).

Deze instelling geldt ook als je het abonnement zélf (via de website, kan niet via de app) wisselt naar 1e klas.

Buiten je vrij reizen periode (doordeweeks dus) kan je dus kiezen of je 1e of 2e klas reist, standaard staat dat op 2e klas.

Een reis van €10 is natuurlijk redelijk snel gemaakt, en je moet waarschijnlijk ook nog terug dus dan is een abonnementswissel aan te raden, zoals @Tochjo al aangeeft. Dan kan je voor €6 tot wel vijf weekenden onbeperkt 1e klas reizen.

Het rekenvoorbeeld op deze pagina klopt niet voor Weekend Vrij, want (zoals Tochjo ook aangeeft) krijg je op de 50% toeslag in het weekend nog 40% korting. Per saldo betaal je dus 30% van de prijs 2e klas voltarief.

Buiten het weekend met Weekend Vrij met doordeweekse dalkorting is dat 63% bij inchecken tijdens de spits en een kleine 38% bij inchecken in de daluren.

Reageer