beantwoord

25 euro moeten betalen voor wisselen klasse?


Ik wou wisselen van klasse en toen ik op het menu klikte kreeg ik maar 2 opties, keuzehulp en iets met 2-1 vandaag. Ik nam aan dat de tweede keuze voor het wisselen naar eerste klas was en klikte hierop en betaalde dit. Echter ben ik net ingelicht dat dit niet het wisselen is naar eerste klasse, wat is dit dan en hoe krijg ik mijn geld terug?

icon

Beste antwoord door MoDe 10 April 2021, 11:11

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het beste kun je telefonisch via Twitter Facebook of chat contact opnemen met NS klantenservice. Zij kunnen met jou meekijken.

Goedemorgen wbubberman. Welkom bij de NS Community.

De optie '2-1 vandaag’ houdt in dat je voor vandaag een klassewissel naar de 1e klas activeert. Een permanente klassewissel kan je in gesprek met de Klantenservice aanvragen, of bij de kaartautomaat op het station.

Reputatie 7
Badge +4

Reist u nog op saldo en heeft u een upgrade eerste klas gekocht voor een vast bedrag van 25 euro? Ik zou menen dat deze optie stil en al lang. afgeschaft was, maar mogelijk is dit niet zo.

 

U kunt het beste het advies van  Sascha en Mode opvolgen.

Badge +3

Bij klassieke vrij reizen abonnementen kan je nog altijd een klassewissel doen bij een automaat.

Je hebt dan de volgende keuzes (afhankelijk van je abonnement):

  • Toeslag 2-1 Dag: de hele dag van klasse wisselen voor € 25
  • Toeslag 2-1 Daluren: op maandag t/m vrijdag in de daluren (voor 6.30, tussen 9.00-16.00 uur en na 18.30 uur) van klasse wisselen, voor € 9
  • Toeslag 2-1 Weekenddag: in het weekend de hele dag in een andere klasse reizen, voor € 5

Zie ook https://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/klasse-wisselen.html. Als je Weekend Vrij hebt kan je alleen op zaterdag en zondag een klassewissel van €5 doen, die je dan bij de automaat betaalt. Doordeweeks heb je alleen de optie 'Vandaag 1e klas’, maar daar hoef je niets voor te betalen want dan wordt het 1e klas tarief via je saldo afgerekend.

Informeer inderdaad bij de Klantenservice waarom je €25 moest betalen.

Reputatie 7
Badge +4

@Robert B Het was het enige dat ik kon bedenken bij dat bedrag, goed dat je het even opzocht. Ik was nog aan het zoeken en dat hoeft dan niet meer, lol. Er was indertijd flink wat om te doen.

Badge +3

Ja, hoop gedoe toen om Weekend Vrij op de vrijdagavond.

Overigens kan je met kortingsabonnementen zoals Dal Voordeel, Altijd Voordeel en het VDU in het weekend óók die €5 klassewissel doen. Dat wist ik nog niet.

Reputatie 7
Badge +4

Klopt, een beetje een vergeten optie en dat is wel jammer. Met name ook voor senioren die hun kortingsabonnement aanhouden. Ik was het zelf ook wat kwijt eerlijk gezegd. We verflexen.

 

Wat betreft Altijd Voordeel is het wel zo dat dat abonnement nu nog alleen als Flex is te bestellen. Dalvoordeel op saldo en oud VDU zullen veelal de gebruikers zijn van deze optie. Voor wie geen keuzedagen heeft nog steeds interessant. Ik werd bij de vraag van TS getriggerd door deze oude kennis, lol.

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad een interessante optie met mijn VDU. Alleen gaan we eigenlijk nergens met de treinnaartoe op het moment.

Reputatie 7
Badge +4

In het weekend voor vijf euro extra eerste klas is natuurlijk best netjes maar inderdaad, het wordt dan voor een een of andere buitenactiviteit of zo.  Dat kun je moeilijk een noodzakelijke reis noemen.Wat deze constructie betreft is Flex wel degelijk een verslechtering.

Reputatie 7
Badge +3

Helemaal mee eens. Er wordt dan wel door NS geroepen dat Flex zoveel beter is omdat je tijdens je reis van klasse kunt wisselen. Maar dat weegt niet op tegen deze voordelen.

Voor mij hoeft dat hele Flex niet. Ik reis wel op saldo met automatisch opladen.

Badge +3

Een klassewissel met NS Flex is inderdaad helemaal niet beter, want je betaalt dan per rit/reis bij voor 1e klas (doordeweeks 65%, in het weekend 50% van wat je voor diezelfde reis 2e klas zou betalen, dus eventueel met 40% korting).

Enige voordeel daarvan is dat je tot 15 minuten na je incheck nog kunt wisselen naar 1e klas, dus als je in een volle trein belandt en toch graag een zitplaats wilt.

Bij Weekend Vrij (klassiek met €5 upgrade voor een dag bij een automaat) kan je bij NS Flex net zo goed een maandje 1e klas nemen voor €6 en dan reis je tot wel 5 weekenden onbeperkt 1e klas.

Reageer