beantwoord

3 onduidelijkheden m.b.t. overstap naar NS Flex

• 16 februari 2019
  • 10 reacties
  • 312 Bekeken

1. Ik ben overgestapt naar een NS Flex abonnement DAL Vrij voor 134,- euro per maand. Ik had een Altijd Voordeel abonnement 1ste klas. Nu staat de NS Flex automatisch op 2e klas (volgens mij, er staat niks in de email van NS). Ik heb dat net omgezet op de NS website naar 1ste klas, maar het is mij onduidelijk wat ik nu ga betalen. Ik wil namelijk de DAL vrij houden en niet per rit hoeven te betalen.
  2. Hij staat nu op klassewissel voor onbepaalde tijd, want de kalender dee het niet.
  3. Mijn indruk is dat ik nu nog steeds ook per rit iets moet betalen. Is dat zo? Zo ja, hoeveel? En moet ik daarvoor saldo opladen?
icon

Beste antwoord door Tochjo 16 februari 2019, 14:07

U hebt een NS Flex Dal Vrij 1e klas-abonnement afgesloten. Daarmee reist u zonder meerkosten 1e klas als u in de daluren incheckt. In Mijn NS kunt u aangeven in welke klasse u wilt reizen als u in de spitsuren incheckt. Dat staat standaard op 2e klas, maar hebt u nu gewijzigd in 1e klas. Als u in de spitsuren incheckt, wordt nu vol tarief 1e klas in rekening gebracht. Als u in de spitsuren liever 1e klas reist, wijzig dan de keuze in Mijn NS weer in 2e klas. De keuze die u daar maakt, blijft geldig tot u hem verandert.

Alleen als u in de spitsuren incheckt, moet u betalen. U krijgt dan geen korting en betaalt dus de ritprijs vol tarief. Deze kosten worden achteraf gefactureerd en elke maand per automatische incasso van uw bankrekening afgeschreven. Met NS Flex reist u namelijk in het hele openbaar vervoer op rekening, dus ook de reiskosten voor bus, tram en metro (waarvoor u altijd vol tarief betaalt, want Dal Vrij is alleen geldig voor reizen per trein) worden achteraf van uw bankrekening afgeschreven.
Bekijk origineel

10 reacties

Badge +3
U hebt een NS Flex Dal Vrij 1e klas-abonnement afgesloten. Daarmee reist u zonder meerkosten 1e klas als u in de daluren incheckt. In Mijn NS kunt u aangeven in welke klasse u wilt reizen als u in de spitsuren incheckt. Dat staat standaard op 2e klas, maar hebt u nu gewijzigd in 1e klas. Als u in de spitsuren incheckt, wordt nu vol tarief 1e klas in rekening gebracht. Als u in de spitsuren liever 1e klas reist, wijzig dan de keuze in Mijn NS weer in 2e klas. De keuze die u daar maakt, blijft geldig tot u hem verandert.

Alleen als u in de spitsuren incheckt, moet u betalen. U krijgt dan geen korting en betaalt dus de ritprijs vol tarief. Deze kosten worden achteraf gefactureerd en elke maand per automatische incasso van uw bankrekening afgeschreven. Met NS Flex reist u namelijk in het hele openbaar vervoer op rekening, dus ook de reiskosten voor bus, tram en metro (waarvoor u altijd vol tarief betaalt, want Dal Vrij is alleen geldig voor reizen per trein) worden achteraf van uw bankrekening afgeschreven.
Beste Tochjo,

Dank je wel voor je bericht. Helder. Is er een mogelijkheid ook voor de spitsuren met korting te reizen?
Badge +3
Nee, helaas. Korting in de spits is alleen bij Altijd Voordeel (20% in de spits, 40% in de daluren) mogelijk, en bij Altijd Vrij natuurlijk.
Oke Robert, dank je wel!
Badge +3
Wellicht handig om te weten, er is bij het inchecken een marge van 5 minuten in het voordeel van de reiziger.

Dit betekent dat je t/m 06:34 of 16:04 en vanaf 08:55 of 18:25 (tijd rechtsboven op het schermpje telt!) kan inchecken met Dal Vrij.
Reputatie 2
Wellicht handig om te weten, er is bij het inchecken een marge van 5 minuten in het voordeel van de reiziger.

Dit betekent dat je t/m 06:34 of 16:04 en vanaf 08:55 of 18:25 (tijd rechtsboven op het schermpje telt!) kan inchecken met Dal Vrij.

Dalvrij 1e klas: je checkt in de daluren en maakt de reis af in de spits. Mag je de hele rit in de 1e klas uitzitten of moet je "verhuizen" naar de 2e klas zodra de spits-periode is aangebroken? En hoe dan ook geen extra kosten?
Reputatie 7
Badge +4
Als u incheckt in de daluren, mag u uw reis in de spits gratis afmaken. De tijd van inchecken bepaalt het tarief, niet wanneer u reist. U kunt gewoon in de eerste klas blijven zitten zonder kosten. U hoeft niet te verhuizen en er zijn hoe dan ook geen extra kosten, tot u weer uitcheckt.

Dit geldt voor een klassiek abonnement en ook voor Flex.
Als u incheckt in de spits, geldt het spitstarief tot u weer uitcheckt, ook al is dat in de daluren. Het werkt dus ook andersom.
Reputatie 2
Als u incheckt in de daluren, mag u uw reis in de spits gratis afmaken. De tijd van inchecken bepaalt het tarief, niet wanneer u reist. U kunt gewoon in de eerste klas blijven zitten zonder kosten. U hoeft niet te verhuizen en er zijn hoe dan ook geen extra kosten, tot u weer uitcheckt.

Dit geldt voor een klassiek abonnement en ook voor Flex.
Als u incheckt in de spits, geldt het spitstarief tot u weer uitcheckt, ook al is dat in de daluren. Het werkt dus ook andersom.

Ja, het tijdstip van 1e check is mij bekend.

Toen ik ging zoeken over Dal Vrij 1e klas icm spits, sprak iedereen over betalen in de spits voor 2e klas. Met jouw antwoord erbij over uitzitten in de 1e klas, blijkt dat men het eigenlijk alleen over het inchecken in de spits had. En net niet over wat ik wilde weten. Dank, @Thom

Nu weet ik ook inmiddels dat je met Dal Vrij 1e klas ook in de 2e klas mag zitten om met een bekende mee te kunnen reizen tijdens de daluren.

Dus ga ik nu voor Dal Vrij 1e klas kiezen.
Nu weet ik ook inmiddels dat je met Dal Vrij 1e klas ook in de 2e klas mag zitten om met een bekende mee te kunnen reizen tijdens de daluren.

Als abonnement houder kan je medereiziger in de daluren met korting met je mee! Wat ik zelf doe met meereizigers is met deze korting een eerste klasse kaart kopen omdat deze in mijn reizen net zoveel kost als volledige prijs tweede klasse. Natuurlijk kan je het geld ook lekker in je zak steken en toch tweede klasse reizen. Maar met bomvolle tweede klasses tegenwoordig doe ik het liever zo.
Reputatie 2

Als abonnement houder kan je medereiziger in de daluren met korting met je mee! Wat ik zelf doe met meereizigers is met deze korting een eerste klasse kaart kopen omdat deze in mijn reizen net zoveel kost als volledige prijs tweede klasse. Natuurlijk kan je het geld ook lekker in je zak steken en toch tweede klasse reizen. Maar met bomvolle tweede klasses tegenwoordig doe ik het liever zo.

Ja, ik merkte al dat het gezellig was in de spits (vanuit daluur ingerold). Op de ene rit zat een zakenman (zal ik maar zo noemen) gedraaid en op zijn knieën op de stoel te praten met anderen. Dat deed hij zeker 1 uur aan 1 stuk. 😂

En in een ander rit was het zo rustig dat er geen kip te zien was in mijn rijtuiggedeelte, terwijl achter mij (en achter glas) druk gepraat werd in de 2e klas.

Kortom, ik kon lekker in mijn boek zitten te lezen. Toevallig ook in de trein "Lekker lezen doe je in de trein", gistermiddag van Schiphol naar Eindhoven (richting Venlo). 😌

Het voelde prettig toeven in de 1e klas. En ik heb een meereisretour te besteden, waarmee ik voor 1 tientje iemand mag meenemen in de 1e klas.

Reageer