beantwoord

abbo ns flex vooraf in rekening gebracht

Sinds vorige maand ben ik overgestapt op een nsflex dal vrij abonnement. Op de website van ns staat duidelijk dat de kosten aan het einden van de maand gefactureerd worden https://www.ns.nl/abonnementen

nu heb ik een factuur gehad waar afgelopen maand en komende maand in rekening wordt gebracht? Zojuist heb ik gebeld met de klantenservice, daar kreeg ik te horen dat ik gelijk heb maar ze niks voor mij kan doen...

hoe nu verder?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 22 juli 2019, 21:15

Goedenavond Raoul123 en welkom bij de NS Community!

Zonder jouw gegevens in te zien kan ik jouw specifieke situatie niet volledig toelichten, maar ik zal proberen om het tot stand komen en de onderdelen van een NS Flex factuur wat toe te lichten. Misschien snap je dan jouw situatie ook beter.

Grofweg vallen de kosten op een NS Flex factuur in drie categorieën:

1. Abonnementskosten voor de komende maand - deze betaal je vooraf voor het abonnement wat actief is op het moment dat de factuur wordt aangemaakt.
  2. Reiskosten gemaakt in de afgelopen maand - dit betaal je achteraf voor alle gemaakte reizen die niet gedekt werden door het toen actieve abonnement. Ook bus-, tram- en metroreizen vallen hieronder.
  3. Verrekening door wijziging - dit zijn abonnementskosten die je ofwel nog moet betalen ofwel terugkrijgt als gevolg van een wijziging, die niet meer op de vorige factuur terecht konden.

Het voornaamste punt van verwarring is punt 3, aangezien dit ervoor kan zorgen kan er op een bepaalde factuur voor twee maanden aan abonnementskosten in rekening worden gebracht. Een NS Flex factuur wordt namelijk aangemaakt een paar dagen voordat hij aan jou wordt gestuurd. Gecombineerd met de 'afkoelperiode' van een maand na het bestellen of wijzigen van je abonnement, kan het voorkomen dat de financiële gevolgen van een wijziging niet meer meegenomen kunnen worden op de factuur van die maand en daardoor verplaatsen naar de volgende maand.

Een voorbeeld:

Stel, je hebt op 01.06.2019 een NS Flex Dal Voordeel abonnement aangeschaft. Na een maand merk je echter dat je zoveel reist dat je het graag wilt veranderen in een NS Flex Dal Vrij.

Deze wijziging voer je uit op 01.07.2019, eerder kan niet. De factuur van 01.07 is echter een paar dagen eerder al aangemaakt. Op het moment dat de factuur is aangemaakt, had je nog een NS Flex Dal Voordeel actief. Op de factuur van 01.07 zul je dus ook de abonnementskosten van een NS Flex Dal Voordeel vooruitbetalen, voor de periode 01.07 - 31.07.

Fast forward naar de factuur van 01.08. In de afgelopen maand heb je gebruik gemaakt van een NS Flex Dal Vrij, maar je hebt hier nog niet voor betaald. De kosten hiervan betaal je nu achteraf. Dit wordt verrekend met de kosten van het Dal Voordeel wat je al wel hebt betaald, dus voor de maand 01.07 - 31.07 word er via deze factuur nog €106 - €5 = €101 in rekening gebracht.

Op deze factuur betaal je vervolgens ook de Dal Vrij kosten vooraf voor de periode 01.08 - 30.09. Nogmaals €106.

In totaal betaal je effectief dus voor twee maanden Dal Vrij. Ik kan me voorstellen dat dit raar overkomt, maar het klopt wel.

Hoe dit precies van toepassing is op jouw factuur weet ik niet, maar misschien kun je de onderdelen van de factuur aan de hand van deze uitleg wel iets beter plaatsen.
Bekijk origineel

23 reacties

Goedenavond Raoul123 en welkom bij de NS Community!

Zonder jouw gegevens in te zien kan ik jouw specifieke situatie niet volledig toelichten, maar ik zal proberen om het tot stand komen en de onderdelen van een NS Flex factuur wat toe te lichten. Misschien snap je dan jouw situatie ook beter.

Grofweg vallen de kosten op een NS Flex factuur in drie categorieën:
  1. Abonnementskosten voor de komende maand - deze betaal je vooraf voor het abonnement wat actief is op het moment dat de factuur wordt aangemaakt.
  2. Reiskosten gemaakt in de afgelopen maand - dit betaal je achteraf voor alle gemaakte reizen die niet gedekt werden door het toen actieve abonnement. Ook bus-, tram- en metroreizen vallen hieronder.
  3. Verrekening door wijziging - dit zijn abonnementskosten die je ofwel nog moet betalen ofwel terugkrijgt als gevolg van een wijziging, die niet meer op de vorige factuur terecht konden.
Het voornaamste punt van verwarring is punt 3, aangezien dit ervoor kan zorgen kan er op een bepaalde factuur voor twee maanden aan abonnementskosten in rekening worden gebracht. Een NS Flex factuur wordt namelijk aangemaakt een paar dagen voordat hij aan jou wordt gestuurd. Gecombineerd met de 'afkoelperiode' van een maand na het bestellen of wijzigen van je abonnement, kan het voorkomen dat de financiële gevolgen van een wijziging niet meer meegenomen kunnen worden op de factuur van die maand en daardoor verplaatsen naar de volgende maand.

Een voorbeeld:
Stel, je hebt op 01.06.2019 een NS Flex Dal Voordeel abonnement aangeschaft. Na een maand merk je echter dat je zoveel reist dat je het graag wilt veranderen in een NS Flex Dal Vrij.
Deze wijziging voer je uit op 01.07.2019, eerder kan niet. De factuur van 01.07 is echter een paar dagen eerder al aangemaakt. Op het moment dat de factuur is aangemaakt, had je nog een NS Flex Dal Voordeel actief. Op de factuur van 01.07 zul je dus ook de abonnementskosten van een NS Flex Dal Voordeel vooruitbetalen, voor de periode 01.07 - 31.07.

Fast forward naar de factuur van 01.08. In de afgelopen maand heb je gebruik gemaakt van een NS Flex Dal Vrij, maar je hebt hier nog niet voor betaald. De kosten hiervan betaal je nu achteraf. Dit wordt verrekend met de kosten van het Dal Voordeel wat je al wel hebt betaald, dus voor de maand 01.07 - 31.07 word er via deze factuur nog €106 - €5 = €101 in rekening gebracht.
Op deze factuur betaal je vervolgens ook de Dal Vrij kosten vooraf voor de periode 01.08 - 30.09. Nogmaals €106.
In totaal betaal je effectief dus voor twee maanden Dal Vrij. Ik kan me voorstellen dat dit raar overkomt, maar het klopt wel.

Hoe dit precies van toepassing is op jouw factuur weet ik niet, maar misschien kun je de onderdelen van de factuur aan de hand van deze uitleg wel iets beter plaatsen.
Reputatie 3

Sorry dat ik een oud topic opgraaf… :wink:

Maar voor mij is dit nu ook van toepassing volgens mij. Ik ben van een (NS Flex) Altijd Voordeel vandaag overgestapt naar Altijd Vrij. Van 27-12 t/m 26-01 had ik dus Altijd Voordeel. En vandaag ben ik overgestapt naar Altijd Vrij. De factuur is al in gang gezet.

Wat Stijn dus zegt, is dat ik op 27 Februari het restant van het abonnementsgeld van Altijd Vrij voor 27-01  t/m 26-02 ACHTERAF betaal + daarboven op VOORAF betaal voor 27-02 t/m 26-03? Dat wordt een malse rekening in Februari dan, van rond de 700 Euro (even los van de overige OV-kosten)?

Wat overigens vreemd is, dat de mijn-NS omgeving weergeeft dat het zo is, zoals Stijn uitlegt…

maar dat er in de bevestigingsmail gesproken wordt over een Tussentijdse factuur ...

Tussentijdse factuur
U ontvangt binnen 2 werkdagen een e-mail met een melding dat uw factuur klaarstaat in Mijn NS. Ook vindt u in deze mail het bedrag dat u moet betalen of terugkrijgt en wanneer u dit ongeveer kunt verwachten.

….dat is mega-verwarrend! Krijg ik nu nog een tussentijdse rekening of is het zoals Stijn het verteld? OF is er tussentijds al weer van alles veranderd na dit topic…….. :grin:

Ik durf daar niet zo antwoord op te geven, Croongetuige. Dit kan je het beste laten uitzoeken door onze klantenservice. Contact met ons opnemen gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). Je kan er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op [url=http://www.ns.nl/klantenservice/contact]deze[/url] pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op [url=http://www.twitter.com/ns_online]Twitter [/url]of [url=http://www.facebook.com/nederlandsespoorwegen]Facebook[/url].

Badge +3

Zo oud is het topic niet dus prima @Croongetuige 

Dit is sinds vorige zomer (2019) aangepast. Bij een abonnementswissel krijg je altijd vrijwel meteen een tusssentijdse debet/creditfactuur, waardoor je niet ergens eind februari voor twee maanden hoeft te betalen.

Het is verwarrend, maar wel zo prettig en eerlijk want jij hoeft niet later ineens een groot bedrag te betalen, de NS krijgen op tijd hun geld, en als jijzelf door de abonnementswissel geld tegoed hebt krijg je dat ook binnen een week en niet pas na een maand.

Je tussentijdse factuur is (omdat je precies op de factuurdatum gewisseld hebt) voor een maand Altijd Vrij (€351) minus wat je reeds betaald hebt voor je Altijd Voordeel (€24). Die reiskosten zijn nog niet gefactureerde reizen van de vorige periode (tot ‘vandaag’).

Per 26 februari krijg je de reguliere maandfactuur en die zal €351 zijn. Wissel je op die datum (of later ergens in maart) naar een goedkoper abonnement dan krijg je direct (binnen enkele dagen) het verschil terug.

Reputatie 3

Dit is sinds vorige zomer aangepast. Bij een abonnementswissel krijg je altijd vrijwel meteen een tusssentijdse debet/creditfactuur, waardoor je niet ergens eind februari voor twee maanden hoeft te betalen.

Het is verwarrend, maar wel zo prettig en eerlijk want jij hoeft niet later ineens een groot bedrag te betalen, de NS krijgen op tijd hun geld, en als jijzelf door de abonnementswissel geld tegoed hebt krijg je dat ook binnen een week en niet pas na een maand.

Je tussentijdse factuur is (omdat je precies op de factuurdatum gewisseld hebt) voor een maand Altijd Vrij (€351) minus wat je reeds betaald hebt voor je Altijd Voordeel (€24). Die reiskosten zijn nog niet gefactureerde reizen van de vorige periode (tot 26 januari).

Per 26 februari krijg je de reguliere maandfactuur en die zal €351 zijn. Wissel je op die datum (of later ergens in maart) naar een goedkoper abonnement dan krijg je direct (binnen enkele dagen) het verschil terug.

Uhm, je vergeet even dát ik dus al een factuur heb nu, voor de (Altijd Voordeel) periode van 27-12 t/m 26-01...dus dat bedrag is nog steeds gewoon groot! :neutral_face::wink:
Het is om het even...maar dit staat op de mijn-ns omgeving nou niet echt heel duidelijk op deze manier dan. Als je naar de screenshot kijkt…
Ik heb een NS-medewerker al bericht via twitter, voor de definitieve opheldering! Even afwachten. :sunglasses:

Laat je oNS weten wat de uitkomst is van dit contact, Croongetuige?

Reputatie 3

Hi Erryt!

Yes, laat ik weten!

Badge +3

Uhm, je vergeet even dát ik dus al een factuur heb nu, voor de (Altijd Voordeel) periode van 27-12 t/m 26-01...dus dat bedrag is nog steeds gewoon groot! :neutral_face::wink:

Als je mijn bericht goed leest zie je dat die reeds gefactureerde €24 voor Altijd Voordeel al in mindering is gebracht op de €351 van Altijd Vrij. Daarom betaal je nu €327 aan abonnementskosten bij voor de komende maand…

Wat klopt daar dan niet aan? Wacht die factuur gewoon even af want daarin staat alles super duidelijk.

Reputatie 3

Als je mijn bericht goed leest zie je dat die reeds gefactureerde €24 voor Altijd Voordeel al in mindering is gebracht op de €351 van Altijd Vrij. Daarom betaal je nu €327 aan abonnementskosten bij voor de komende maand…

Wat klopt daar dan niet aan? Wacht die factuur gewoon even af want daarin staat alles super duidelijk.

De abonnementskosten begrijp ik...maar die losse reiskosten bedoel ik meer :sweat_smile:
We wachten het even af! :thumbsup:

Het zou wel fijn zijn als je de verschillende kortingsperiodes in kunt plannen! Tip voor in de toekomst!

Badge +3

Die reiskosten zijn je reizen van de laatste dag(en) met Altijd Voordeel (en bus/tram/metro).

Die staan namelijk nog niet op je vorige maandfactuur, dus nemen ze meteen maar mee (zeer binnenkort óf per je maandfactuur 26 februari)

Verschillende kortingsperiodes snap ik niet. Bij Flex kan je na een maand op elk moment per direct wijzigen. In jouw geval dus vanaf 26 februari weer, maar dat mag ook bijv. 10 maart zijn.

Reputatie 3

Die reiskosten zijn je reizen van de laatste dag(en) met Altijd Voordeel (en bus/tram/metro).

Die staan namelijk nog niet op je vorige maandfactuur, dus nemen ze meteen maar mee.

Oké! Ben benieuwd! :relaxed: De Twitter collega van Erryt, zegt ook dat het verrekend wordt op de volgende factuur. Die wacht ik even af. Kom ik daarna weer terug!

Bedankt alvast, beide!

Badge +3

Is goed, die factuur zal je morgen of in ieder geval deze week nog krijgen.

Reputatie 3

Het bedrag staat nu op mijn-ns weer als €351 + overige reiskosten… :grin:

Daarnaast hebben ze een losse rekening gemaakt voor de €24 verrekening…

...dus eerst wordt dat met de €187,11 afgeschreven, dan krijg ik €24 terug bijgeschreven...en vervolgens (aldus Robert deze week afgeschreven) komt de rekening van €388,48. Ligt misschien aan mij, maar echt Flex en handig loopt dit allemaal niet, toch? Het makkelijk switchen tussen verschillende abonnementen (het hele Flex-effect...) blijkt in praktijk allemaal toch wat lastiger? :smirk:

Badge +3

Die € 187,11 zijn je Altijd Voordeel voor 26-1 tot 25-2 plus je reiskosten tot ongeveer 23/24/25-1. Download de factuur want die zal dat bevestigen.

Omdat je per 26-1 je Altijd Voordeel ‘opgezegd’ hebt krijg je dat natuurlijk terug.

Waarom ze daar niet meteen de €351 voor je nieuwe Altijd Vrij bij hebben gezet snap ik niet, maar die zal binnenkort wel volgen (en anders €702 per eind februari, maar dat was juist niet de bedoeling!)

Die reiskosten van €37,48 zijn zoals gezegd voor de laatste paar dagen Altijd Voordeel (nog niet eerder gefactureerd), en komen dan waarschijnlijk op je factuur van eind februari terecht, of op eentje van €388,48 die je deze week nog krijgt.

En nogmaals, het overzicht Kosten deze periode in je screenshot is vaak nogal nietszeggend. Er lopen een aantal processen door elkaar (reiskosten, abonnemenmtskosten/wisselingen, factuurdata (regulier en tussentijds) plus de weergave in Mijn NS die allemaal vreemde dingen opleveren, maar als je over een tijdje al je faturen naast elkaar legt klopt het uiteindelijk allemaal (hopelijk, dus zeker in de gaten houden). Zonder factuur overigens géén onverwachte afschrijvingen heeft men plechtig beloofd. :sweat_smile:

Reputatie 3

Ik denk dat het uiteindelijk ook wel zal kloppen hoor. 😅

Even afwachten wat er gaat gebeuren. I'll keep you posted! 😀

Reputatie 3

De nota voor Altijd Vrij zou, volgens de Twitter medewerker van NS, halverwege de maand moeten komen…dat is nu nog nergens terug te zien op de site. Alleen bij navraag.

Ik zou, als NS-zijnde wel er voor zorgen dat dit wel écht duidelijker weer gegeven gaat worden op de mijn-ns/app omgeving. Dat facturen/restituties wél halverwege/tussentijds kunnen komen zou wel fijn zijn om dat terug te kunnen zien…zoals Robert al aangeeft, in de informatie op de voorpagina: Kosten deze Periode. Geeft dit nu nog een vage incorrecte indicatie. En in de facturen-tab staat dus nog niets...
Dit zou echt wat betrouwbaarder en duidelijker moeten worden. Helemaal met de vakanties in aantocht en er ‘massaal’ tussen de verschillende NS Flex abonnementen geswitcht gaat worden.
We gaan het afwachten tot halverwege de maand! Ben benieuwd! :sunglasses::wink:

Reputatie 3

Vandaag zijn beide bedragen afschreven van mijn rekening. €351 van het nieuwe abonnement (NS Flex Altijd Vrij) en €163,11 van de reiskosten + verrekening andere abonnement (NS Flex Altijd Voordeel)! :sunglasses:

Het duurt ff,….maar dan heb je ook twee flinke afschrijfposten! :wink::bullettrain_side:

Badge +3

Dank voor de update!

Wel een fors bedrag, maar dan ben je in ieder geval helemaal bij en krijg je niet die €700 aan je broek aan het eind van de maand (voor februari én maart).

Dat het niet allemaal vorige week al geregeld was komt door vertragingen in de facturering/incasso’s wegens diverse storingen, vandaar dat men waarschijnlijk 'halverwege de maand' gezegd heeft, maar dat was dus een uitzondering en niet zoals normaal gebruikelijk.

Daar hebben/hadden overigens veel meer mensen ‘last’ van, en werd bevestigd door de NS.

Houd er ook rekening mee dat je eind deze maand waarschijnlijk dan ook nog ergens die €37,48 moet betalen (op je normale maandfactuur) want die zijn dus nog niet meegenomen in de factuur van €163,11 (reizen van vlak voor je abonnementswissel, zie gele balkje bij kosten huidige periode).

Reputatie 3

Ik heb bijna 900 euro betaald voor 1 maand altijd vrij 1e klas reizen. de creditnota is op 16 januari gemaakt, maar tot op heden geen rode cent ontvangen, maar incasseren doen ze wel op tijd!

Badge +3

Dan wordt het echt tijd om aan de bel te trekken, 16 januari was er nog geen storing bij mijn weten (alhoewel Mijn NS al wel de nodige sinds 7 januari)...

Reputatie 3

Dan wordt het echt tijd om aan de bel te trekken, 16 januari was er nog geen storing bij mijn weten (alhoewel Mijn NS al wel de nodige sinds 7 januari)...

ik heb vandaag al 3 x gebeld, 1e keer gebeld met het verzoek om mijn bank te bellen, 2e keer gebeld, zou gemaild worden naar de financiële administratie en mij op de hoogte brengen via de mail, en 3e keer gebeld dat er nu een storing is. In totaal heb ik denk ik zeker 6 x gebeld naar NS in de afgelopen 3 weken en nog steeds geen cent ontvangen. Ik neig ernaar om morgen de bank te bellen en het bedrag van 584 euro te storneren! Dan ga ik ook maar even NS op de hoogte brengen dat ik storing heb bij mijn bank en dat NS ook maar even 3 weken moet wachten op die 584 euro.

Badge +3

Storneren zou ik niet snel doen op eigen houtje, want dan ga je automatisch als ‘wanbetaler’ het systeem in en ben je nog veel verder van huis…

Je zult dan in ieder geval een mail krijgen met dreigende taal (die je met een korreltje zout kunt nemen want er volgen nog wel herinneringen voordat het naar een incassobureau gaat en er dingen geblokkeerd worden)… Maar toch, liever niet doen om erger te voorkomen.

Reputatie 3

Storneren zou ik niet snel doen op eigen houtje, want dan ga je automatisch als ‘wanbetaler’ het systeem in en ben je nog veel verder van huis…

Je zult dan in ieder geval een mail krijgen met dreigende taal (die je met een korreltje zout kunt nemen want er volgen nog wel herinneringen voordat het naar een incassobureau gaat en er dingen geblokkeerd worden)… Maar toch, liever niet doen om erger te voorkomen.

Snap ik ook wel, maar een maand wachten op mijn geld vind ik persoonlijk wel erg lang duren. En de wachtijden en hoe vaak ik telkens heb uitgelegd hoeveel tijd ik daar kwijt ben. Ik ben niet de veroorzaker...Ik geef NS wel even de tijd, want ik er wel gewoon recht op en ik zie inderdaad dat ik niet de enige ben…

Reageer