beantwoord

Abonnement overzetten - kaart verlopen

• 5 mei 2019
  • 2 reacties
  • 174 Bekeken

Hoe zet ik mijn abonnement over van mijn oude naar mijn nieuwe pas.

Mijn oude pas was verlopen eind februari van dit jaar, aangezien ik niet meteen een nieuwe persoonlijke OV had besteld heb ik een paar weekjes zonder een geldige pas gezeten. Eind maart heb ik mijn nieuwe OV in ontvangst mogen nemen. Ik reis eigenlijk praktisch nooit met het openbaar vervoer. Als ik dan al reis is het voornamelijk met de NS. Maar goed andere halve week geleden stond ik voor de dichte hekjes met mijn nieuwe pas. Wat ik op dat moment erg vreemd vond aangezien ik het Flex Dal abonnement erop had staan dacht ik. Aangezien ik vrij veel haast had, had ik er dan maar snel even wat geld opgezet. Ik keek wel heel even snel bij producten ophalen maar daar stond niks. Ik baalde best wel. Nu is het vandaag Bevrijdingsdag en het schiet me net zo pas te binnen dat ik toch maar eens moest kijken naar dat abonnement. Aangezien mijn kaartnummer vrij groot in beeld staat (oude kaart). Nu wil ik het abonnement overzetten en ik wordt gewoon nergens wijzer van. Op de site van OV heb ik gekeken en zelfs aangemeld. Ik wacht nog op een koppelcode. Maar goed nu moet ik vandaag met de trein en heb ik dit abonnement dus niet.

Ik ben eerlijk gezegd heel blij dat ik voornamelijk met eigen vervoer reis, echt fantastisch vind ik het niet.
Nu moet ik wel mijn compliment geven over het vroegtijdig op de hoogte stellen van een bijna verlopen kaart. Als ik op internet lees wordt er meer naar elkaar gewezen dan moet je bij die zijn. Over de verval dat lijkt mij toch logischer dat het bedrijf achter de OV chiphaart dit soort brieven stuurt. Dan een opmerking richting de NS, jullie geven netjes aan over de bijna verlopen kaart maar er in vermelden dat een abonnement niet automatisch overgezet wordt is dan nergens terug te vinden. Eigenlijk de keren dat ik nu reis met het OV moet ik ook gewoon nog eens gaan opladen. Ritje Amsterdam - Hoorn ben ik gewoon even 40 euro kwijt ongeveer aan het opladen omdat onder de 20 euro kan ik niet mee met de trein.
Het is een persoonlijke kaart, de NS neem ik aan heeft inkijk in de database van de OV waarom kan het dan niet geautomatiseerd worden dat abonnementen meteen overgezet worden op het moment dat er een nieuwe kaart is. Eigenlijk is de blockchain naar mijn mening hier een hele mooie uitkomst voor. De blockchain en het gehele OV.

Maar goed ik wil iedereen een fijne dag wensen alvast ik heb mijn hart ook weer even gelucht en gelijk een vraag geplaatst.
icon

Beste antwoord door Robert B 5 mei 2019, 04:27

Welkom bij de NS Community!

Op een nieuw bestelde ov-chipkaart komen niet automatisch je abonnementen te staan. Wél bij een (vóór de verloopdatum in gang gezette) kaartvernieuwing, die dan via NS gaat (verzoek nieuwe pasfoto e.d.)

Die procedure wordt normaal gesproken een week of 10 tot 8 van tevoren naar je gemaild. Wellicht heb je die mail gemist, staat in je spambox of om een andere reden. Als het goed is stuurt NS je ook nog een brief, een paar weken voordat je kaart verloopt.

Omdat je (via TLS/OV-chipkaart) al een nieuwe kaart hebt gekocht kan je via de klantenservice vragen om je abonnement(en) daarop over te zetten.

Ook kan je via ns.nl/abonnementen een nieuw NS Flex Dal abonnement op die kaart bestellen, en dan kan je binnen een uur alweer op pad (na bestellen en betalen even ophalen bij een kaartautomaat of supermarkt en zo).

Vergeet niet om dan je huidige Flex abonnement (staat nog op de inmiddels verlopen kaart) ook administratief stop te laten zetten, want anders betaal je dubbel natuurlijk. Dat zou je zelf ook nog misschien kunnen doen via Mijn NS (omzetten naar Flex Basis voor €0 per maand).

De klantenservice kan dat ook voor je doen, maar zeg er dan bij dat je kaart NIET vernieuwd is en dat je zelf een nieuwe aangeschaft hebt. De kosten daarvoor (€ 7,50) krijg je dan mogelijk ook nog vergoed.

Met TLS/OV-chipkaart heb je bijzonder weinig te maken, die maken en sturen de kaarten alleen maar. Dus als je geen koppelcode van hen krijgt is dat niet erg, of in ieder geval niet belangrijk in dit geval.
Bekijk origineel

2 reacties

Badge +3
Welkom bij de NS Community!

Op een nieuw bestelde ov-chipkaart komen niet automatisch je abonnementen te staan. Wél bij een (vóór de verloopdatum in gang gezette) kaartvernieuwing, die dan via NS gaat (verzoek nieuwe pasfoto e.d.)

Die procedure wordt normaal gesproken een week of 10 tot 8 van tevoren naar je gemaild. Wellicht heb je die mail gemist, staat in je spambox of om een andere reden. Als het goed is stuurt NS je ook nog een brief, een paar weken voordat je kaart verloopt.

Omdat je (via TLS/OV-chipkaart) al een nieuwe kaart hebt gekocht kan je via de klantenservice vragen om je abonnement(en) daarop over te zetten.

Ook kan je via ns.nl/abonnementen een nieuw NS Flex Dal abonnement op die kaart bestellen, en dan kan je binnen een uur alweer op pad (na bestellen en betalen even ophalen bij een kaartautomaat of supermarkt en zo).

Vergeet niet om dan je huidige Flex abonnement (staat nog op de inmiddels verlopen kaart) ook administratief stop te laten zetten, want anders betaal je dubbel natuurlijk. Dat zou je zelf ook nog misschien kunnen doen via Mijn NS (omzetten naar Flex Basis voor €0 per maand).

De klantenservice kan dat ook voor je doen, maar zeg er dan bij dat je kaart NIET vernieuwd is en dat je zelf een nieuwe aangeschaft hebt. De kosten daarvoor (€ 7,50) krijg je dan mogelijk ook nog vergoed.

Met TLS/OV-chipkaart heb je bijzonder weinig te maken, die maken en sturen de kaarten alleen maar. Dus als je geen koppelcode van hen krijgt is dat niet erg, of in ieder geval niet belangrijk in dit geval.
Goedemorgen Jeffarson en welkom bij de NS Community!

Het advies wat Robert B heeft gegeven is correct, uitgaande van een klassiek Reizen op Saldo abonnement.
Dit gedeelte is bij NS Flex echter niet het geval. Daarbij hebben wij namelijk nog niet de mogelijkheid om een abonnement over te zetten van de ene naar de andere kaart. In dit geval zal het NS Flex abonnement op je oude kaart dus beëindigd moeten worden (hiervoor zal je alsnog contact op moeten nemen met de Klantenservice) en kun je een nieuw abonnement bestellen op de nieuwe kaart.

Reageer