beantwoord

Account loskoppelen

• 17 september 2020
  • 11 reacties
  • 191 Bekeken

Toen ik in het verleden een bijabonnement voor mijn vriendin wilde, was het handig om accounts toe te voegen.

Maar nu dat niet meer bestaat en ik een aparte NS flex voor mijn vriendin wil, krijg ik nogal problemen om voor haar een NS flex aan te maken, omdat we een samengevoegd account hebben en dat is niet meer los te koppelen heb ik gemerkt.

Nu lukt het niet omdat er steeds problemen zijn met haar nieuwe OV chipkaart over de geboortedatum.

Door het samenvoegen hanteren ze mijn geboortedatum voor alles.

Ik heb nu een ander e-mailadres moeten gebruiken om voor haar een NS flexabonnement te kunnen nemen. Dat is niet echt de bedoeling, lijkt mij. 

Ik wil gewoon mijn vriendin loskoppelen van mijn account, maar dat is niet te doen.

Bij gegevens komt alleen mijn account tevoorschijn en die van haar is spoorloos tot ik iets wil veranderen voor haar. Dit is heel erg irritant.

Is daar wel over nagedacht bij de verandering naar NS flex? Dat partners nu een apart account nodig hebben en dus niet meer samengevoegd kunnen zijn in 1 account

icon

Beste antwoord door Stijn NS 17 september 2020, 11:39

Goedemorgen Niekje69. Ik snap even niet zo goed wat jij bedoelt met het toevoegen van accounts, maar zal proberen uit te leggen wat er gaande is.

Een Mijn NS account kan maar van één persoon zijn. Dit wordt gekoppeld aan een klantregistratie in ons systeem, wat ook maar van één persoon is. Wanneer je echter een bijabonnement afsluit als toevoeging aan een bestaand hoofdabonnement, dan komt dat bijabonnement ook op jouw naam te staan. Jij wordt daar de contracthouder van, ook al wordt het abonnement door iemand anders gebruikt. Dat abonnement komt vervolgens ook in jouw Mijn NS account inzichtelijk te staan.

Misschien heeft dit de indruk gegeven dat het account een gezamenlijk account is geworden, alsnog blijft het echter een Mijn NS account van één persoon. Die ene persoon is simpelweg de beheerder van beide abonnementen.

In het begin was het bij NS Flex niet mogelijk om een abonnement te bestellen voor iemand anders. Daarbij moest de gebruiker ook de beheerder zijn. Destijds zou je dus een nieuw, eigen Mijn NS account voor je vriendin moeten hebben gemaakt, zodat zij ook een NS Flex abonnement zou kunnen afsluiten.

Tegenwoordig is dat echter niet het geval. Ook bij NS Flex kun jij de contracthouder worden van het abonnement, terwijl je vriendin het gebruikt. Het is dus niet per se noodzakelijk om een eigen Mijn NS account aan te maken voor je vriendin.

Dit is in ieder geval hoe het in zijn algemeenheid werkt. Hoe jullie situatie exact in elkaar zit kan ik natuurlijk niet toelichten. Daarvoor wil ik je adviseren om contact op te nemen met onze Klantenservice. We zijn telefonisch bereikbaar (030-7515155), via Twitter en Facebook, of je kunt een chatgesprek starten (optie 'Chat met NS'). Mijn collega's kunnen dan mee kijken hoe het precies zit.

Bekijk origineel

11 reacties

Goedemorgen Niekje69. Ik snap even niet zo goed wat jij bedoelt met het toevoegen van accounts, maar zal proberen uit te leggen wat er gaande is.

Een Mijn NS account kan maar van één persoon zijn. Dit wordt gekoppeld aan een klantregistratie in ons systeem, wat ook maar van één persoon is. Wanneer je echter een bijabonnement afsluit als toevoeging aan een bestaand hoofdabonnement, dan komt dat bijabonnement ook op jouw naam te staan. Jij wordt daar de contracthouder van, ook al wordt het abonnement door iemand anders gebruikt. Dat abonnement komt vervolgens ook in jouw Mijn NS account inzichtelijk te staan.

Misschien heeft dit de indruk gegeven dat het account een gezamenlijk account is geworden, alsnog blijft het echter een Mijn NS account van één persoon. Die ene persoon is simpelweg de beheerder van beide abonnementen.

In het begin was het bij NS Flex niet mogelijk om een abonnement te bestellen voor iemand anders. Daarbij moest de gebruiker ook de beheerder zijn. Destijds zou je dus een nieuw, eigen Mijn NS account voor je vriendin moeten hebben gemaakt, zodat zij ook een NS Flex abonnement zou kunnen afsluiten.

Tegenwoordig is dat echter niet het geval. Ook bij NS Flex kun jij de contracthouder worden van het abonnement, terwijl je vriendin het gebruikt. Het is dus niet per se noodzakelijk om een eigen Mijn NS account aan te maken voor je vriendin.

Dit is in ieder geval hoe het in zijn algemeenheid werkt. Hoe jullie situatie exact in elkaar zit kan ik natuurlijk niet toelichten. Daarvoor wil ik je adviseren om contact op te nemen met onze Klantenservice. We zijn telefonisch bereikbaar (030-7515155), via Twitter en Facebook, of je kunt een chatgesprek starten (optie 'Chat met NS'). Mijn collega's kunnen dan mee kijken hoe het precies zit.

Hoi Stijn,

Het probleem is steeds de geboortedatum op haar nieuwe OV chipkaart. Daar krijg ik geen NS flex op vanwege dat bij abonnement van de laatste jaren.

Want doordat trein- en bus kortingen op aparte chipkaarten moeten, heb ik een extra kaart voor ons beide besteld. Bij mij geen probleem, maar bij mijn vriendin wel. 

De NS heeft, lijkt het, van ons beide account 1 account gemaakt met mijn gegevens als leidend

Een geboortedatum zou geen problemen moeten opleveren, mits het overeenkomt met de gegevens van de kaarthouder/gebruiker. Maar nogmaals, ik heb geen inzage in jullie exacte situatie. Sowieso zal ik ook de gegevens van je vriendin niet in mogen kijken als zij niet zelf contact op neemt. Je kunt hiervoor het beste contact op nemen via onze Klantenservice.

Reputatie 7
Badge +3

Een Mijn NS account kan maar van één persoon zijn. Dit wordt gekoppeld aan een klantregistratie in ons systeem, wat ook maar van één persoon is.

De bron van alle accountgerelateerde problemen. Hoe wordt dit gekoppeld? Automatisch/handmatig? Op basis van welke gegevens? Wie bepaalt welk Mijn NS-account hoort bij welke klantregistratie?

Een goede tip is wel dat je nooit elkaars gegevens moet gaan koppelen of samenvoegen. Blijft met een eigen account doorgaan. 

Ik heb nu al voor de 3e keer problemen en moet zelf met oplossingen komen om te kijken hoe dingen het beste werken in NS flex.

Ik vind dat de NS beter moet informeren over dingen die niet goed werken in Flex.

Hetzelfde met bus- en treinkortingen. Neem een aparte OV chipkaart of het kost je erg veel geld.

Het mag wat makkelijker allemaal.

Ik ben weer ergens achter gekomen en hoop dat het het laatste is in Flex

Een Mijn NS account kan maar van één persoon zijn. Dit wordt gekoppeld aan een klantregistratie in ons systeem, wat ook maar van één persoon is.

De bron van alle accountgerelateerde problemen. Hoe wordt dit gekoppeld? Automatisch/handmatig? Op basis van welke gegevens? Wie bepaalt welk Mijn NS-account hoort bij welke klantregistratie?

Dat gaat aan de hand van de gegevens van de persoon. De eerste keer dat er ingelogd wordt met een nieuw Mijn NS account wordt er gevraagd om naam, adres, geboortedatum et cetera. Aan de hand daarvan koppelen we het (automatisch) aan de registratie in ons systeem.

Reputatie 7
Badge +3

Daar was ik al bang voor. Dat is natuurlijk ontzettend foutgevoelig. Wat als één van de gegevens niet overeenkomt? Wat als twee van de gegevens niet overeenkomen? Waarom zouden mensen bij hun Mijn NS-account per sé echte gegevens opgeven? Etc. Als ik naar mezelf kijk, ik heb meerdere abonnementen bij NS, meerdere Mijn NS-accounts, meerdere OV-chipkaarten, meerdere e-mailadressen, geen idee of ik overal letterlijk dezelfde gegevens heb ingevoerd. Hoe bepalen jullie welk account aan welke registratie wordt gekoppeld? Kunnen er meerdere Mijn NS-accounts aan één klantregistratie worden gekoppeld? Kunnen er meerdere klantregistraties aan één Mijn NS-account worden gekoppeld? Sorry, dit is gewoon vragen om problemen.

Kunnen er meerdere Mijn NS-accounts aan één klantregistratie worden gekoppeld? Kunnen er meerdere klantregistraties aan één Mijn NS-account worden gekoppeld?

Dit is beide nee. Maar voor de rest, daar heb ik geen antwoord op. Zijn überhaupt vragen die ik zelf ook wel eens heb gesteld.

Reputatie 7
Badge +3

Jammer dat daar dan blijkbaar nooit een antwoord op gekomen is. Ik durf van mezelf te zeggen dat ik echt wel het een en ander weet over dit soort systemen en ik heb echt het idee dat deze vreemde ‘koppeling’ bij NS de bron is van veel (accountgerelateerde) issues.

Er zal daar ongetwijfeld een deel mee te maken hebben, maar veel issues worden ook veroorzaakt doordat gegevens zelf niet goed bijgehouden worden. Als iemand een adreswijziging bijvoorbeeld niet doorgeeft, maar vervolgens wel een nieuwe bestelling plaatst met de nieuwe gegevens, zal er voor die nieuwe gegevens een nieuwe registratie aangemaakt worden. Als er eerder een Mijn NS account actief was, zal die echter nog gekoppeld staan aan de oude gegevens.

Het zal je verbazen hoe vaak die situatie voorkomt.

Reputatie 7
Badge +3

Nee, dat verbaast me juist niks. En daarom moet een systeem dus ook niet afhangen van dat soort ‘gebruikersfouten'. Maar goed, dit gaat een (te) technische discussie worden. Ik zie een hoop vacatures bij NS-IT, moet door Corona op zoek naar een nieuwe baan, toch 's op oriënteren :slight_smile:

Reageer