Administratiekosten bij wijzigen NS flex | NS Community
beantwoord

Administratiekosten bij wijzigen NS flex


Goedemorgen,

 

Ik heb al langere tijd een NS flex abonnement, waarbij ik regelmatig wissel NS flex basis, weekend vrij en weekend voordeel. Momenteel heb ik NS flex basis en dit wil ik wijzigen naar Weekend voordeel. Bij het kiezen van dit abonnement krijg ik nu ineens te zien dat ik eenmalig € 10,00 administratiekosten moet betalen, terwijl dit voorheen niet het geval was.

 

Moet je deze administratiekosten elke keer betalen als je wisselt naar een abonnement onder de € 5,00? Waarom zou ik dan nog voor NS flex kiezen?

icon

Beste antwoord door Momo 2 July 2022, 13:22

Bekijk origineel

44 reacties

Badge +3

Ik begreep van Robert dat de melding van de 10 euro administratiekosten bij een wijziging binnen NS Flex naar NS Flex basis helemaal niet meer ziet. Het grootste euvel kan worden afgestreept.

Om hier even op terug te komen, dat is als je al ingelogd bent (wijzigen vanuit Mijn NS). Ben je niet ingelogd dan staat er natuurlijk de 10 euro melding ‘voor nieuwe klanten’.

Ik heb tot november een ouderwets jaarlijks dalvoordeelabonnement en wilde het na het ontvangen van een mailtje omzetten naar flexbasis vanaf einddatum dalvoordeelabonnement.
Ook ik krijg 10 euro te zien. Dan staat er een opmerking dat het alleen geldt voor mensen die geen flexabonnement hebben en nieuwe klant zijn. Nou, nieuwe klant ben ik niet maar door het oude dalvoordeelabonnement ben ik ook geen flex. Zou ik dan nu toch dat tientje abonnementskosten moeten betalen?

Reputatie 7
Badge +3

Waarschijnlijk zul je dan inderdaad omdat je nog geen Flex hebt het tientje admimistratiekosten moeten betalen. Je kunt het testen door alle stappen om te wijzigen naar Flex Basis te doorlopen, behalve de laatste stap waar je moet betalen, dan zie je of die 10 euro wel of niet daadwerkelijk berekend wordt.

Je kunt ook nu al wijzigen naar Flex, ook al loopt je ouderwetste Dal Voordeel abonnement nog tot november, je krijgt dan het aantal dagen terug betaald wat je niet gebruikt hebt van je Dal Voordeel abonnement. Als je wel tot november gebruik wil maken van een Dal Voordeel abonnement, kun je nu wijzigen naar Flex Dal Voordeel. Bij dat Flex abonnement betaal je geen 10 euro administratiekosten en kun je na een maand dat Flex Dal Voordeel zonder kosten wijzigen naar Flex Basis.

Badge +3

Wat je ook nog kunt doen is NS Flex Dal Voordeel bestellen op een (gratis) nieuwe kaart, die is dan weer 5 jaar geldig.

De levertijd is een een week, ingangsdatum Flex kan tot 2 weken in de toekomst en je betaalt € 5,10 voor een maandje Dal Voordeel, waarna je het op elk moment kunt wijzigen.

Per de ingangsdatum van Flex beëindig je je huidige Dal Voordeel via de opzeghulp https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/online-beeindigen en haal je het van je huidige kaart af. Als je dit voor november doet wordt het niet verlengd (à € 61,20), reeds betaalde dagen krijg je terug. Die kaart kan je dan bewaren als reserve.

Nu een halfjaar geleden en het is noch steeds niet gewijzigd door NS ik heb zo'n vermoeden dat ze je in de toekomst wel gewoon een tientje willen laten betalen. (Of hoe moeizaam gaat alles bij deze organisatie)

Reputatie 7
Badge +1

Nu een halfjaar geleden en het is noch steeds niet gewijzigd door NS ik heb zo'n vermoeden dat ze je in de toekomst wel gewoon een tientje willen laten betalen. (Of hoe moeizaam gaat alles bij deze organisatie)

Het laatste, te beoordelen aan bugs die al jaren meegaan.

Reputatie 7
Badge +3

Nu een halfjaar geleden en het is noch steeds niet gewijzigd door NS ik heb zo'n vermoeden dat ze je in de toekomst wel gewoon een tientje willen laten betalen. (Of hoe moeizaam gaat alles bij deze organisatie)

Dit staat er in voor nieuwe klanten. Bij de laatste stap wordt dit bedrag er weer af gehaald.

Ik heb vanochtend, vrijdag 27-01-2023 mijn Flex Voordeel Uren Abonnement gewijzigd in een Flex Basis Abonnement. Die administratie kosten van €10,- worden nog steeds getoond, hoor. Dus dit probleem is nog steeds actueel.

Ruim een jaar later en de melding staat er nog! 🤔 Zeer misleidend

 

Reputatie 7
Badge +3

Ruim een jaar later en de melding staat er nog! 🤔 Zeer misleidend

 

Er staat bij aanschaf van nieuw abonnement!

Als je al flex hebt, heb je al een abonnement.

Reputatie 7
Badge +3

Er staat bij aanschaf van nieuw abonnement!

Als je al flex hebt, heb je al een abonnement.

En als je vervolgens een ander abonnement neemt, is dat een nieuw abonnement!

Die melding moet gewoon weg, is verwarrend.

Reputatie 7
Badge +3

Er staat bij aanschaf van nieuw abonnement!

Als je al flex hebt, heb je al een abonnement.

En als je vervolgens een ander abonnement neemt, is dat een nieuw abonnement!

Die melding moet gewoon weg, is verwarrend.

Het blijft Flex.

Die melding moet niet weg maar anders: “Bij voor de 1e keer aanschaffen van Flex basis of weekend voordeel brengen wij eenmalige administratiekosten in rekening.”

Reputatie 7
Badge +1

Die melding moet niet weg maar anders: “Bij voor de 1e keer aanschaffen van Flex basis of weekend voordeel brengen wij eenmalige administratiekosten in rekening.”

NS weet echter dat je al Flex hebt, dus ze weten ook dat er geen kosten zijn. Die melding moet dus gewoon weg als er geen kosten zijn.

Badge +3

Die melding moet niet weg maar anders: “Bij voor de 1e keer aanschaffen van Flex basis of weekend voordeel brengen wij eenmalige administratiekosten in rekening.”

NS weet echter dat je al Flex hebt, dus ze weten ook dat er geen kosten zijn. Die melding moet dus gewoon weg als er geen kosten zijn.

Blijkbaar heeft de webshop bij die stap nog geen idee wat voor abonnement je hebt, al wijzig je vanuit Mijn NS (en ben je dus ingelogd).

Reputatie 7
Badge +3

In de webshop staat bij Flex Basis nu wel dit:

 

Reputatie 7
Badge +1

Maar ook vandaag dus weer:

 

 

Reputatie 7
Badge +3

NS heeft het nu toch nog wat aangepast, op de webshoppagina nu tekst erbij gezet dat het betalen van de €10 administratiekosten niet geldt als je je abonnement wijzigt. 

 

Reputatie 7
Badge +1

NS heeft het nu toch nog wat aangepast, op de webshoppagina nu tekst erbij gezet dat het betalen van de €10 administratiekosten niet geldt als je je abonnement wijzigt. 

 

Daar hebben ze dan 13 maanden over gedaan om deze simpele toevoeging te maken. Is wel een applaus waard. 

In de webshop staat bij Flex Basis nu wel dit:

 

Hartstikke knap dat ze slechts nét iets meer dan een jaar nodig hadden om één element aan te passen in de webshop. Heb je daarentegen wél een NS Flex-abonnement, dan staat er alsnog dit:

Dan kun je stellen: “Als je al een Flex-abonnement hebt, is het dus niet nieuw,” -- ik ontwerp echter niet jullie abonnementstructuur, en het wordt nergens duidelijk dat als je “Flex [X]” hebt, dat het dan niet meer “nieuw” is. Dat blijkt bijvoorbeeld uit mijn überhaupt terecht komen op deze pagina.

Het gedurende een aantal jaar kwijlend, zonder actie te ondernemen, kunnen blijven staren naar de almaar voortzettende stortvloed aan identieke klachten. Dat is waarom ik in 2015 voor de allerlaatste keer een trein uit stapte.

Reageer