beantwoord

Af en toe eerste klas reizen met NS Flex - conducteur ziet het niet

  • 29 januari 2020
  • 6 reacties
  • 309 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Hai, 

Ben eind vorig jaar geswitcht naar Flex, zodat ik af en toe kan schakelen naar eerste klas. Dit lukt idd in de app. Echter, de conducteur zag het niet in zijn systeem en vroeg waarom ik niet tweede klas zat. Kon mijn upgrade in de app wel laten zien, maar beetje ongemakkelijk.  

Kan dit worden aangepast?

icon

Beste antwoord door Slidestops 29 januari 2020, 16:45

Het kan zijn dat tijdens de controle nog niet alles administratief verwerkt is, of de handheld van de conducteur verbindingsproblemen heeft. Vooral op de HSL met de tunnels wil dat veel voorkomen.

In dit geval drukt een conducteur op “registreer afwijking” en vervolgens "reiziger reist 1e klasse i.p.v. 2e klasse.”. De eerste klasse wordt dan geregistreerd. Als u van te voren de upgrade heeft gedaan, is er niets aan de hand. Heeft u hem niet gedaan, dan komt er een correctietarief op uw factuur te staan.

Helaas weet niet iedere conducteur de ins en outs, wat wel vaker als klacht voorkomt op dit forum, wat betreft de registratie afwijking. Een slechte zaak en een verbeterpunt.

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U moet altijd kunnen aantonen dat u een geldig kaartje heeft. De conducteur kan het wel degelijk goed zien, maar het kost iets meer moeite. Het werkt nog niet perfect, gelukkig dat het door u in de app goed aan te tonen is.  Je vraagt je af of NS deze optie wel moet bieden als het nog niet moeiteloos te zien is.

 

Edit: Zie voor de afhandeling de bijdrage van @Slidestops . Als u daadwerkelijk correct een upgrade naar de eerste klas heeft gedaan, is er dan niks aan de hand.

Reputatie 5

Gefeliciteerd!! En dat meen ik. U bent vermoedelijk zo ongeveer vrijwel de enige reiziger die dus gecontroleerd wordt in de 1e klasse-het wemelt hier van klachten van mensen die er wel voor betalen maar zelfs niet kunnen zitten omdat naar hun mening die vol zit met glippende 2e klassertjes en dat er nooit controle komt om dit inte dammen.

Het punt wat U aansnijdt klopt overigens en is hier ook al vele keren zo gemeld-voorheen zelfs soms met onterecht toegekende boetes. Misschien dat het personeel zo moedeloos wordt van de slechte werkomstandigheden die NS als werkgever ze biedt dat ze het controleren dat toch maar allerlei onvoorziene vervelende situaties oplevert staken. Maar eerlijk: het kost ze slechts een klein beetje extra op dat masjientje tikken.

Reputatie 7

Het kan zijn dat tijdens de controle nog niet alles administratief verwerkt is, of de handheld van de conducteur verbindingsproblemen heeft. Vooral op de HSL met de tunnels wil dat veel voorkomen.

In dit geval drukt een conducteur op “registreer afwijking” en vervolgens "reiziger reist 1e klasse i.p.v. 2e klasse.”. De eerste klasse wordt dan geregistreerd. Als u van te voren de upgrade heeft gedaan, is er niets aan de hand. Heeft u hem niet gedaan, dan komt er een correctietarief op uw factuur te staan.

Helaas weet niet iedere conducteur de ins en outs, wat wel vaker als klacht voorkomt op dit forum, wat betreft de registratie afwijking. Een slechte zaak en een verbeterpunt.

Reputatie 6

Nette controleur. Die kijkt eerst even bij de passagier na of hij wel goed bezig is.

Dat is beter dan ‘hij stond verdacht lang op zijn Gameboy te rammelen en 's avonds kreeg ik een boete binnen’.

 

Reputatie 1

> dan komt er een correctietarief

Kan dit niet gewoon boete genoemd worden?

Reputatie 7
Badge +4

Nee, want NS schrijft gewoon af volgens de voorwaarden waarmee u accoord bent gegaan. Als iemand 50 euro moet betalen vcor een kaartje in de trein is dit ook een bedrag dat moet worden betaald vanwege het kopen in de trein. Her feit dat het een boete genoemd wordt, is heel begrijpelijk en bij mensen die ‘vergeten’ zijn in te checken  zal het zeker zo voelen. Dat het zo voelt, klopt dan in zekere zin.

 

U moet ook uitchecken en als u dat vergeet of ‘vergeet’, dan betaalt u het correctietarief. Bij Flex is dit in rekening te brengen en bij op saldo reizen niet volledig. Het instaptarief kan te laag zijn Ten koste van NS en de medereizigers die de kosten van het zwartrijden moesten opbrengen. Met Flex is dat probleem in ieder geval voor een deel opgelost.

U heeft zich bij het kopen van een abonnement zich verplicht in- en uit te checken. Het correctietarief werkt nog niet helemaal correct en in situaties van twijfel, kunt u er achter aan gaan. In tegenstelling tot wat hier altijd wordt beweerd over ‘sneaky’ conducteurs die er eentje uitschrijven, is het in veel gevallen wel degelijk terecht, al werkt het nog niet foutloos en dat zou wel moeten.

 

Reageer