beantwoord

Automatische opzegging bij inactiviteit

  • 9 January 2024
  • 20 reacties
  • 353 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Jaren geleden heb ik NS Flex basis genomen, omdat het voordeliger was dan een gewone OV-chipkaart, zowel anoniem als op naam, en administratief ook nog eens simpeler. En soms reis ik meer dan een jaar niet met het OV.

Nu lees ik in de nieuwsbrief van vandaag, dat de voorwaarden van de OV-chipkaart gewijzigd zijn, per 1 januari 2024, en daarin staat, bij artikel 18, dat Transliink zich het recht voorbehoudt om het account voor Mijn OV0chipkaart te beeindigen als deze (de kaart dus, want account is onzijdig) voor een periode van 12 maanden achtereen niet wordt gebruikt.

Dit verwart mij, omdat ik niet zo’n account heb, alleen een account bij de NS, maar dat de kaart van NS Flex wel ook een OV-chipkaart is. En ik heb nou juist gekozen voor gemak, ook als ik heel weinig reis.

Daarom de vraag: Hoe zit dit nu precies? Gelden de voorwaarden van de OV-chipkaart onverminderd ook voor NS Flex? Ik zie daar bij de voorwaarden niets over inactiviteit.

icon

Beste antwoord door Robert B 10 January 2024, 22:19

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Een account bij OV-chipkaart staat los van een abonnement bij NS, of het nu een saldo of een Flex abonnement is. Het beëindigen van een account bij OV-chipkaart heeft dan ook geen invloed op een abonnement wat iemand heeft bij NS.

Met Flex zie je geen ritprijzen bij OV-chipkaart en heb je normaal gesproken ook weinig te maken met een OV-chipkaart account. Dus kan het voorkomen dat iemand met een account daar weinig gebruikt maakt ervan. Met een kaart saldo zal iemand wel vaker gebruik maken van een account bij OV-chipkaart om de saldotransacties in te zien.

Het niet hebben van een account bij OV-chipkaart of dat zij dit dit account beëindigen kan wel zorgen voor wat ongemak. Stel je raakt je OV-chipkaart kwijt, dan moet je die kaart blokkeren bij OV-chipkaart en een nieuwe aanvragen en daarvoor heb je een account nodig. Je hebt dan de verloopdatum nodig om de kaart toe te voegen. Die verloopdatum staat op je kaart, die je nu kwijt bent, dus wat was nu weer die verloopdatum? Als je al een account hebt en die kaart toegevoegd hebt kun je direct de kaart blokkeren. Heb je geen account moet je die eerst maken, bij OV-chipkaart je verloopdatum opvragen (of bij NS als je een abonnement hebt), en dan de kaart toevoegen voor je iets kunt doen, dus extra handelingen. En als NS weer eens niet automatisch een bijna verlopen kaart vernieuwt, moet je dat zelf doen bij OV-chipkaart, dan dus ook weer een account daar nodig. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij gaat de vraag over het niet gebruiken van de OV-chipkaart zelf, niet over het account. Ik denk echter dat dit een grammaticaal foutje op de site is, en dat de tekst wel degelijk op het niet gebruiken van het account slaat. Of zou je account beëindigd kunnen worden als je de chipkaart een jaar niet gebruikt?

Reputatie 7
Badge +3

De tekst van de voorwaarden gaan over het account en daar is dus mijn antwoord op gebaseerd. 

Reputatie 7
Badge +3

Sorry, had m'n reactie aangepast voor ik jouw reactie weer zag.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, grammaticaal gezien klopt het niet. Maar het “deze” in het tweede deel van de zin, moet wel verwijzen naar iets wat daaraan vooraf gaat. En daar is alleen sprake van het account, er wordt niet gesproken over de OV-chipkaart. 

En dan nog, als met “deze” wel de kaart bedoeld zou worden, zou het account worden beëindigd bij 12 maanden achtereen de kaart niet gebruiken. Dat over het beëindigen slaat wel duidelijk op het account. Soort van in de zin, je gebruikt de kaart niet, dan heb je ook je account niet nodig. 

Reputatie 7
Badge +3

Ja, dat laatste denk ik inmiddels ook.

Hoe dan ook, dit heeft sowieso geen invloed op het Mijn NS-account. Die zal niet worden beëindigd als je de kaart een jaar niet gebruikt, en ook niet als je een OV-chipkaart.nl-account een jaar niet gebruikt.

Reputatie 7
Badge +3

Ik hoop overigens wel dat OV-chipkaart voor het beëindigen van het account wel een mailtje stuurt en dat je met een keertje inloggen je account kan behouden. Wel zo makkelijk als je een keer je kaart moet vervangen wegens verlopen, verloren of defect. 

Reputatie 7
Badge +3

Hoe dan ook, dit heeft sowieso geen invloed op het Mijn NS-account. Die zal niet worden beëindigd als je de kaart een jaar niet gebruikt, en ook niet als je een OV-chipkaart.nl-account een jaar niet gebruikt.

Dat was ook mijn punt. Je kan ook prima een NS abonnement hebben zonder account bij OV-chipkaart. En met Flex abonnementen kun je verder niet zo veel met een OV-chipkaart account, je hebt immers geen saldo transacties. Ik denk dat er daarom steeds meer OV-chipkaart account langere tijd niet gebruikt worden, want hoe meer Flex abonnementhouders, hoe minder mensen een OV-chipkaart account actief gebruiken. 

 

Badge +3

Welkom bij de NS Community @ennob

Het gaat puur om je Mijn OV-chip account, dus zolang je eens per jaar inlogt is het sowieso prima.

Van Dale: ac·count (het/deo en mmeervoud: accounts)

Zie ook (het/de) ticket, een het/de (computer) modem en andere ‘vernederlandse’ woorden, maar ook het woord doolhof is de/het naar keuze.

Hoe dan ook, voordat ze je account beëindigen (dat ze daar het recht toe hebben wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk gebeurt) krijg je daar vast wel een mailtje over, net zoals de mail over een gekoppelde ov-chipkaart die over 6 weken verloopt.

Ik weet haast wel zeker dat dit alleen gaat om (inactieve) accounts waar geen geldige (of nog te vernieuwen) kaarten in staan. Het heeft dus niets te maken met het feit of een (nog geldige) ov-chipkaart actief gebruikt wordt.

Zou ook wel raar zijn als ze een kaart die aan een Mijn OV-chip account gekoppeld is zouden kunnen beëindigen, terwijl een niet gekoppelde kaart gewoon geldig blijft. Daarover geen zorgen dus.

Het gaat puur om je Mijn OV-chip account, dus zolang je eens per jaar inlogt is het sowieso prima.

Punt is alleen, dat ik daar helemaal geen account heb, omdat ik de kaart alleen gebruik als onderdeel van NS Flex, waarvoor ik uiteraard wel een account heb bij de NS zelf.

In zekere zin zou ik als klant van de NS dus kunnen zeggen dat ik weinig met de organisatie achter de OV-chipkaart te maken hebt, omdat die van mij uit gezien niet meer is dan een onderaannemer die de NS in staat stelt om deze dienst te leveren, zoals de fabrikant van de treinen dat ook is, en ProRail.

Die gedachte wordt alleen weer onderuit gehaald doordat de NS mij wel per mail waarschuwt voor een verandering in de voorwaarden van die onderaannemer. Dat is het hem dus.

 

Badge +3

Dit verwart mij, omdat ik niet zo’n account heb,

Die/dat account heb je dus blijkbaar wel, want anders zou je daar geen mails over krijgen van TLS/OV-chipkaart.

Een Mijn NS of Mijn OV-chip account zijn inderdaad totaal verschillend.

Als je via TLS/OV-chip een kaart vernieuwt (wegens verloopt bijna of zo) komt die óók automatisch in Mijn NS te staan!

Dus ja! Er is enige synergie tussen NS en OV-chipkaart 😅

Reputatie 7
Badge +3

Misschien heb je ooit in het verleden eens een account aangemaakt, bv voor een kaart op saldo nog voordat NS Flex was geintroduceerd, en ben je dat intussen weer vergeten (en wellicht ook het wachtwoord daarvoor). Nu met NS Flex heb je niet heel veel aan het account. Je zou er nog kunnen kijken of een in of uitcheck geregistreerd is als de reishistorie weer eens retetraag is je MijnNS account. En anders voor het aanvragen van nieuwe kaart bij verloren, defect of verlopen. Verder heb je er met Flex niet veel te zoeken, dus kan me voorstellen dat je daar dan ook niet kijkt. 

Maar wel of geen account daar of een (vergeten) account die ze beëindigen heeft geen invloed op je abonnement of je OV-chipkaart. Abonnement blijft actief tot je opzegt (of NS dat voor je doet als je niet betaalt) en je OV-chipkaart kun je blijven gebruiken tot die verloopt. 

Badge +3

Dit verwart mij, omdat ik niet zo’n account heb,

Die/dat account heb je dus blijkbaar wel, want anders zou je daar geen mails over krijgen van TLS/OV-chipkaart.

Deze informatie stond in een nieuwsbrief van NS.

Badge +3

Deze informatie stond in een nieuwsbrief van NS.

Ah, oke. Dat staat trouwens ook op de hompage van OV-chipkaart https://www.ov-chipkaart.nl/nieuwe-voorwaarden-vanaf-januari-2024

  • Bovendien verwijderen wij accounts bij inactiviteit. Dit hebben we toegevoegd aan artikel 18.
  • Translink behoudt zich het recht voor om het [de] account voor Mijn OV-chipkaart te beëindigen wanneer deze gedurende een aaneengesloten periode van tenminste 12 maanden niet actief wordt gebruikt.

Maar daar zal je vast en zeker een bericht over krijgen. Lijkt me overigens nogal drastisch om dat strikt na 12 maanden te doen, want er zullen genoeg mensen zijn die niet elk jaar inloggen.
Je account (het/de) dus pas verwijderen als er geen geldige kaarten meer in staan 😁

Reputatie 7
Badge +1

Deze informatie stond in een nieuwsbrief van NS.

Ah, oke. Staat trouwens ook op de hompage van OV-chipkaart https://www.ov-chipkaart.nl/nieuwe-voorwaarden-vanaf-januari-2024

  • Bovendien verwijderen wij accounts bij inactiviteit. Dit hebben we toegevoegd aan artikel 18.
  • Translink behoudt zich het recht voor om het account voor Mijn OV-chipkaart te beëindigen wanneer deze gedurende een aaneengesloten periode van tenminste 12 maanden niet actief wordt gebruikt.

Maar daar zal je vast en zeker een bericht over krijgen dus.

Misschien ook een idee om het account op dit forum bij een jaar inactiviteit te beëindigen??? Dan houden we wel nog weinig gebruikers over denk ik. 

Badge +3

Misschien ook een idee om het account op dit forum bij een jaar inactiviteit te beëindigen??? Dan houden we wel nog weinig gebruikers over denk ik. 

Dat denk je goed 😅 al zijn er ook gebruikers hier waarvan we jarenlang niets horen en pas terugkeren als ze weer een vraag hebben. Dat is verder prima natuurlijk, en staat leuk voor de ‘statistieken’.

Verder geen goed idee voor de leesbaarheid, als het gros van de topics en reacties ineens van ‘anoniem’ of ‘account verwijderd’ afkomstig is.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien ook een idee om het account op dit forum bij een jaar inactiviteit te beëindigen??? Dan houden we wel nog weinig gebruikers over denk ik. 

't Zou wel eerlijker zijn. Want hoeveel mensen krijgen nou daadwerkelijk antwoord van 82.015 reizigers? 😉

 

Badge +3

't Zou wel eerlijker zijn. Want hoeveel mensen krijgen nou daadwerkelijk antwoord van 82.015 reizigers? 😉

 

Och ja… (momentopname, copy/paste van de Community pagina)

  • 75.706 Topics
  • 500.820 Reacties
  • 114.632 Leden
Reputatie 7
Badge +3

Dit verwart mij, omdat ik niet zo’n account heb,

Die/dat account heb je dus blijkbaar wel, want anders zou je daar geen mails over krijgen van TLS/OV-chipkaart.

Deze informatie stond in een nieuwsbrief van NS.

Ah, die nieuwsbrief heb ik wel gehad, maar had niet verder geklikt naar die voorwaarden.

De meeste NS abonnementhouders zullen wel een account hebben bij OV-chipkaart, dus op zich wel een goede service dat NS in een nieuwsbrief aangeeft dat OV-chipkaart nieuwe voorwaarden heeft. OV-chipkaart verstuurt daar blijkbaar zelf geen bericht over, dat moet je dan maar zelf zien op de site. Klanten van NS die ingeschreven zijn voor de nieuwsbrief worden dan zo op de hoogte gebracht. 

Badge +3

De meeste NS abonnementhouders zullen wel een account hebben bij OV-chipkaart

Ik vermoed van niet.. maar ben ook wel benieuwd 🤣 Zou eigenlijk verplicht moeten worden.

Hey beste NS, waar vind ik de einddatum van mijn kaart en zo (behalve op de kaart zelf…) ❔

Tja, de NS Klantenservice moet ook werk hebben natuurlijk, dus wat is je woonadres en geboortedatum eigenlijk? 😴

 

Reageer