beantwoord

Bankrekening bij Flex

• 8 januari 2020
  • 9 reacties
  • 153 Bekeken

Hallo,

Dochter krijgt een Flex abonnement. Dit moet betaald worden van haar eigen bankrekening. Hierop wordt door beide ouders geld gestort.

Helaas duurt de bankrekening langer dan verwacht.

Het Flex abonnement gaat nu van de bankrekening van 1 van de ouders af. Dit is voor nu even prima. Maar niet voor de toekomst.

Haar Flex is aangevraagd door een ouder, omdat het niet anders kan. De ouder heeft Mijn NS. Dochter heeft ook Mijn NS. Kan haar NS kaart straks door haarzelf beheerd worden in haar eigen Mijn NS? Kan zij straks haar bankrekening wijzigen in haar eigen Mijn NS? (zodat bankrekening van ouder blijft staan in zijn eigen Mijn NS).

icon

Beste antwoord door Robert B 8 januari 2020, 19:54

Alleen de contracthouder (de ouder) kan gegevens wijzigen in Mijn NS.

De kaarthouder (dochter) kan de kaart wel aan een eigen Mijn NS account koppelen en dingen inzien, maar wijzigen lukt niet.

Een IBAN wijziging zal dus via het account van de ouder gedaan moeten worden, waarbij er door of namens de dochter een iDeal betaling van € 0,01 gedaan moet worden.

Bekijk origineel

9 reacties

Badge +3

Alleen de contracthouder (de ouder) kan gegevens wijzigen in Mijn NS.

De kaarthouder (dochter) kan de kaart wel aan een eigen Mijn NS account koppelen en dingen inzien, maar wijzigen lukt niet.

Een IBAN wijziging zal dus via het account van de ouder gedaan moeten worden, waarbij er door of namens de dochter een iDeal betaling van € 0,01 gedaan moet worden.

Reputatie 7
Badge +4

Het heeft te maken met het feit dat uw dochter minderjarig is en dan moet u of uw vrouw de rekening van het reizen van uw dochter betalen. U of uw vrouw zijn aansprakelijk en staat er als volwassenen garant voor dat de reiskosten van uw minderjarige dochter betaald worden. NS kan die kosten niet op een minderjarig kind verhalen.

Een rekening waar beide ouders geld op storten, zonder dat die aan u of uw vrouw gekoppeld zijn, zal dus om die reden nooit werken. Ze kan haar abonnement pas zelf beheren als ze achttien is geworden.  Ze kan het wel in haar eigen Mijn NS zetten, maar ze kan ze niet naar haar eigen rekening omzetten.

NS is natuurlijk niet helemaal gek. Uw dochter is minderjarig, reist op krediet en NS wil gewoon de wettelijke middelen hebben om dat geld te innen. Uw bankrekening of die van uw vrouw wordt daarvoor gebruikt en als uw dochter niet betaald, zijn de kosten voor u of uw vrouw. Er is geen manier om daar onder uit te komen. NS wil wel een Flexabonnement aan jongeren verstrekken maar alleen als de betaling wettelijk is af te dwingen.

Dat is dan een verslechtering. Nu kan ze in Mijn NS de bankrekening wel wijzigen.

De NS controleert of de bankrekening van een volwassen persoon is?

Ik zie dit als antwoord van Iris NS. Gaat over een rekening van kind van gescheiden ouders. Ongeveer een jaar geleden, maar gaat over standaard abonnement:

Een andere optie is om haar eigen bankrekeningnummer te koppelen aan het abonnement en dan elke maand de abonnementskosten naar haar over te maken. Op deze manier worden dan alle kosten geïncasseerd van haar bankrekeningnummer en is ze dus zelf verantwoordelijk voor de kosten die buiten haar traject gemaakt worden.

Volgens mij is het zoals @Robert B aangeeft. Als het rekeningnummer wijzigt, dan verandert de contracthouder niet en deze is financieel verantwoordelijk voor het abonnement. Als de betaling van het rekeningnummer van je dochter niet goed gaat dan krijgt de contracthouder de betalingsherinnering. 

@Maxime NS we wachten af. Er is nog veel onduidelijk bij Flex. We gaan het meemaken.

In het NS Flex deel hiervan lijkt het me niet onduidelijk. Ik weet alleen persoonlijk niet hoe het zit met of minderjarigen iDEAL betalingen kunnen doen. Als zij die cent kan betalen via het Mijn NS-account van de contracthouder dan moet het gewoon werken.

Badge +3

In het NS Flex deel hiervan lijkt het me niet onduidelijk. Ik weet alleen persoonlijk niet hoe het zit met of minderjarigen iDEAL betalingen kunnen doen. Als zij die cent kan betalen via het Mijn NS-account van de contracthouder dan moet het gewoon werken.

Precies zoals ik het bedoelde. Je kunt elk IBAN gebruiken voor incasso, maar de contracthouder wijzigt niet. Dat is ook de enige die die wijziging kan doen.

Als dochter dus belt dat er iets gewijzigd moet worden krijgt ze een nee. Als contract(h)ouder belt dat dochterlief IBAN X heeft (en zelf voor voldoende saldo moet zorgen?) is het prima.

Reageer