beantwoord

Beëindiging flex abonnement !!

• 22 maart 2019
  • 21 reacties
  • 1189 Bekeken

Jullie laten weten dat per 21-03-2019 mijn flex abonnement is beëindigd door een betalingsachterstand die niet klopt en dat jullie dit door zetten naar een Incasso Bureau ik heb met jullie diverse malen contact gehad dat de nota van februari niet klopt en ik die niet betaal voor die gecorrigeerd is door jullie tot op heden is dat nog steeds niet gebeurt en ik ga niet voor jullie fouten boeten daar pas ik voor ik wil alsnog de kosten die ik in februari daadwerkelijk gemaakt heb betalen maar dat willen jullie niet ik moet eerst die €66,09 betalen en dan gaan jullie de correctie pas toepassen zo werkt dat niet jullie zijn dan wel een Vervoersbedrijf maar fouten toegeven die jullie zelf maken kunnen jullie niet en dan gaan jullie maar dreigen met een Incasso Bureau nou ik zal hier heel duidelijk in zijn als ik wordt gebeld of een brief krijg van 't Incasso Bureau dan zal ik hun ook zeggen dat ik niet fout ben maar jullie en dat ik alleen de daadwerlijke gemaakte kosten alsnog wil betalen maar dat jullie daar niet mee akkoord gaan dit noem ik dus wanbeleid van NS !!
icon

Beste antwoord door Stijn NS 8 april 2019, 17:34

Update: Ik heb nog steeds geen privébericht ontvangen van Op het verkeerde pad en ga er dan ook van uit dat verdere assistentie niet meer gewenst is.

Voor de meelezers: Bij vragen over een NS Flex factuur is het verstandig om altijd eerst contact op te nemen met onze Klantenservice om uit te laten zoeken wat de precieze situatie is. Zoals door andere al is aangegeven is het, zeker bij NS Flex, niet aan te raden om een factuur te storneren. Er is een contractuele afspraak om de facturen te voldoen. Correcties en compensaties zijn vaak mogelijk, maar het is onverstandig om ervoor te kiezen een factuur niet te betalen.
Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Het is hier een openbaar forum en geen postadres van NS. U kunt deze brief beter richten aan Klantenservice. Het is wel zo als het eenmaal bij een Incassobureau ligt, er niet meer zoveel te regelen valt. Betalen en achteraf terug proberen te draaien, is vaak het goedkoopste.

Ik wijs u er op dat alles hier openbaar is en iedereen dit kan lezen. Ik denk dat u om die reden uw bijdrage beter even weg kunt halen. We kunnen het niet beoordelen en er ook niets aan veranderen.
Ik haal niks weg iedereen mag weten dat NS niet zijn eigen gemaakte fouten erkent en dus maar gaat dreigen met een Incasso Bureau wat nergens op slaat ze moeten bij NS eens leren hun zelf gemaakte fouten toe te geven en gelijk de correctie toe te passen als de klant contact heeft over de daadwerlijke gemaakte kosten dan ben je een goed Vervoersbedrijf maar NS is al jaren niet meer wat 't was en dan gaan ze ook nog dreigen met een Incasso Bureau hoe zielig is dat dan !!
Goedemorgen Op het verkeerde pad en welkom bij de NS Community.

Ik vind het jammer om te lezen dat je zoveel problemen ervaart met het betalen van een NS Flex factuur. Wat er precies aan de hand is durf ik niet te zeggen zonder je gegevens eerst in te zien. Wel kan ik aangeven dat een factuur zeker niet zomaar incorrect zal zijn. Als een factuur hoger is uitgevallen dan de reiskosten die je zou moeten hebben gemaakt, dan zal er hoogstwaarschijnlijk ergens iets verkeerd zijn gegaan met in- of uitchecken, waardoor er een correctietarief aan de factuur wordt toegevoegd. Gezien je alsnog een contractuele afspraak hebt om de facturen te betalen is het dan ook niet aan jou om de keuze te maken om een factuur niet te betalen.

Als je wilt kan ik in ieder geval even mee kijken naar de situatie, alhoewel ik zoals Thom al aangaf waarschijnlijk niets kan veranderen gezien de factuur nu al bij het incassobureau ligt. Je mag mij hiervoor een privébericht sturen met je volledige naam, postcode, huisnummer, geboortedatum en e-mail adres.
Ik heb tot op heden nog geen privébericht ontvangen. @Op het verkeerde pad wil je dat ik nog even met je mee kijk?
Hallo Stijn ik wil echt niet moeilijk doen maar de factuur van €66,92 klopt niet en ik ga dat dan ook niet betalen men geeft aan mijn abonnement te hebben beëindigd maar stuurt mij nog wel steeds een aparte rekening hiervan en daarnaast heb ik onlangs een rekening betaald van €12,82 wat klopt hier niet en men geeft vandaag in een mail te kennen dat er een correctie is toegepast maar heb daar niks over gehoord of gezien ben er ook niet telefonisch over benadert als een grote vervoersorganisatie maakt NS veel fouten en wordt de klant daar de dupe van zo werkt dat niet als ik netjes op tijd aangeef voordat de factuur klaar staat dat er kosten in mijn NS Flex niet kloppen en mij vervolgens toch een foutieve rekening stuurt dan mag je verwachten dat die niet betaald wordt als je naar de winkel gaat en je moet meer betalen dan 't in werkelijkheid is dan betaal je de rekening ook niet totdat die juist is gecorrigeerd en dan betaal je maar NS doet maar wat die wil maar bij mij gaat dat helaas niet ik ben wat dit betreft nogal accuraat en ga niet meer betalen dan de daadwerkelijke kosten die plusminus €31 lager had moeten zijn maar niet gecorrigeerd wordt ook na mijn diverse telefoon gesprekken niet en dat vindt ik ronduit belachelijk en betreurenswaardig van NS als grootste vervoersorganisatie van Nederland laat ik dat duidelijk stellen !!

Met vriendelijke groet,
J.M Zitter
Het is duidelijk dat je het niet eens bent met wat er op de factuur wordt aangegeven. Dat wil echter niet zeggen dat de factuur niet klopt. Zoals ik eerder al aangaf zal er ongetwijfeld een verklaring voor zijn waarom de factuur naar jouw idee niet correct is. Daarom heb ik ook aangegeven om met je mee te willen kijken om die verklaring te kunnen opzoeken, waarvoor ik heb gevraagd om je privégegevens. Die heb je mij echter nog steeds niet gestuurd, waardoor je het mij ook erg lastig maakt om iets voor je te doen. Je mag mij die gegevens nog steeds sturen.

Als je de factuur na meerdere herinneringen nog steeds niet hebt voldaan dan zal je abonnement stopgezet worden en de factuur uit handen gegeven worden aan een incassobureau. Die factuur zal echter nog steeds betaald moeten worden, het stopzetten van het abonnement maakt daar geen verandering in. Tevens zal er bij de factuur een verhoging worden toegevoegd, voor het inschakelen van een incassobureau.
Hallo Stijn NS
Ik laat hierbij mijn gegevens achter mijn naam is;
**** en laat nogmaals weten dat ik ruimschoots van tevoren heb aangegeven dat de factuur niet zou kloppen men heeft toen aangegeven te wachten tot de factuur opgemaakt is en dan contact op te nemen wat ik gedaan heb en blijf erbij de nota cq factuur hoort €31 lager te zijn en dat ik dat bereid ben te betalen en men heeft na de eerste herinnering maar gelijk mijn flex abonnement beëindigd wat nergens op slaat en de onbetaalde factuur van €66,92 door gezet naar een Incasso Bureau waar ik inmiddels bericht van heb gehad en hun ook even duidelijk heb gemaakt dat ze fout bezig zijn en niet eens de moeite nemen de zaak uit te zoeken en contact met mij op te nemen en ze gooien er maar gelijk even voor de goede orde €40 bovenop wat niet normaal is ik ben bereid 't bedrag van €35,92 te betalen als men dan ook mijn abonnement hersteld anders betaal ik niks helemaal niks ik wil hiermee even duidelijk maken dat als je in de winkel staat en de rekening is hoger dan je werkelijk moet betalen dan betaal je die ook niet totdat die correct is en dat verwacht ik dus ook van NS !!
Zoals Thom in het begin van dit topic al aangaf is dit een openbare Community, het is dus niet verstandig om je privégegevens openbaar te plaatsen. Ik heb ze bij deze dan ook verwijderd. Je kunt ze alsnog sturen via een privébericht naar mij.
Ik ben helemaal klaar met dat gezeik van jullie en betaal dus niks totdat de zaak grondig is uitgezocht NS maakt fouten en de klant is daar de dupe van de tering naar de nering met NS en Incasso Bureau jullie blijven in gebreke dan ik ook !!
Reputatie 7
Badge +3
Niet betalen zorgt er alleen voor dat de rekening steeds hoger wordt door aanmaningskosten. Die kosten krijg je niet terug, ook al word je in het gelijk gesteld.
Ik zou gewoon betalen en @Stijn NS een privé bericht sturen, zodat hij een en ander voor je kan uitzoeken.
Nogmaals ik ben helemaal klaar met NS met hun topic cq forum er bemoeien zich teveel mensen met de zaak en niemand die met een correct antwoord komt de klant stelt niks voor bij NS dat blijkt uit alles men heeft 't hier alleen maar over betalen en nog eens betalen maar de boel netjes voor je uitzoeken kan blijkbaar niemand dus Stop met dat geleuter en gezeik zorg dat ik een correcte factuur cq nota krijg ipv je fouten niet toe te geven en na één herinnering mijn abonnement te beëindigen en de openstaande rekening van €66,92 die niet correct is tocht te innen via een Incasso Bureau die er zonder pardon €40 bovenop gooit zonder contact met je te hebben gezocht vieze corrupte bende !!
Badge +3
Het ligt niet aan de reacties van medereizigers (en of die zijn wat je graag zou willen horen), maar de meeste reacties kloppen wél en jouw redenering is incorrect (mijn mening).

Je hebt een contract/overeenkomst met NS waarbij je toestemming hebt gegeven om facturen automatisch te incasseren. Weiger je dit, dan pleeg je contractbreuk en heeft NS het recht de overeenkomst eenzijdig op te zeggen, en eventuele (incasso)kosten op jou te verhalen.

Ben je het niet eens met een factuur/incasso en ga je die zelf maar terugboeken of een onvolledig bedrag overmaken dan ben je wanbetaler, met hetzelfde resultaat (product/dienst wordt beëindigd).

Een eenmaal aangemaakte factuur (met bijbehorende incasso) gaat echt niet meer veranderen. De juiste weg is dus om bij NS kenbaar te maken dat er iets niet klopt, en te vragen om een correctiefactuur of restitutie. Dat voorkomt in ieder geval het stoppen van je abonnement en de (automatische) weg naar een incassobureau (plus wettelijke kosten à €40, en die krijg je niet zomaar kwijtgescholden!).

Als NS fouten heeft gemaakt dan is het hun taak om die te herstellen, en niet aan jou om dan maar niets te betalen en de 'factuur te verscheuren'. Je hebt immers gebruik gemaakt van een product/dienst en daarvoor dien je gewoon te betalen. Niet geleverde diensten (bijv. reizen op de factuur die je helemaal niet gemaak hebt) krijg je dan terug (als je dit kunt aantonen of in overleg).

Een geschil over gekochte diensten (geleverd of niet) ontslaat je in de regel dus niet van je betalingsverplichting.
Zo simpel ligt dat niet Robert, de NS is gemachtigd afschrijvingen te doen maar die dienen wel correct te zijn. Je komt er niet (altijd) mee weg door te zeggen "we maken het met de volgende factuur in orde". Mocht mijn factuur aanzienlijk te hoog zijn zal ik er ook voor zorgen dat deze niet afgeschreven wordt, in geval van TS gaat het om een (voor mij) relatief klein bedrag, maar als er door een fout ineens € 5000,- extra afgeschreven wordt ga ik niet tot de volgende maand wachten. En de hoogte van het bedrag dat je wel "even" kunt missen verschilt van persoon tot persoon.
Nogmaals ik ben helemaal klaar met NS met hun topic cq forum er bemoeien zich teveel mensen met de zaak en niemand die met een correct antwoord komt de klant stelt niks voor bij NS dat blijkt uit alles men heeft 't hier alleen maar over betalen en nog eens betalen maar de boel netjes voor je uitzoeken kan blijkbaar niemand dus Stop met dat geleuter en gezeik zorg dat ik een correcte factuur cq nota krijg ipv je fouten niet toe te geven en na één herinnering mijn abonnement te beëindigen en de openstaande rekening van €66,92 die niet correct is tocht te innen via een Incasso Bureau die er zonder pardon €40 bovenop gooit zonder contact met je te hebben gezocht vieze corrupte bende !!
Nogmaals, ik onderzoek de situatie graag voor je, zodat ik een correct antwoord kan geven. Daarvoor heb ik echter wel jouw gegevens nodig in een privébericht (volledige naam, postcode, huisnummer, geboortedatum en e-mail adres). Die heb ik nog steeds niet ontvangen, wat het inderdaad vrij onmogelijk maakt om iets uit te zoeken.
Reputatie 5
Ik heb zelf ook de situatie dat er teveel wordt geïncasseerd vanwege een fout van NS. Dat is vervelend, zeker. Maar je moet ook de andere kant begrijpen, het is een product waarbij NS strak op schulden moet zitten om niet teveel openstaande rekeningen te krijgen. Daarom storneer ik het niet maar regel ik dit achteraf, dat bespaart een incassobureau en blijft mijn track record als keurige reiziger netjes overeind in het systeem. Als je kiest voor de harde weg, zoals jij nu doet, dan krijg je ook alle bijbehorende consequenties.

Ik vraag me wel af welke reizen je precies teveel denkt te hebben betaald? Dacht je toevallig dat je met de 31 euro onbeperkt in het hele openbaar vervoer mocht reizen in het weekend? Dit is namelijk niet juist, alleen treinvervoer valt onder dit abonnement.

Tot slot moet je je goed beseffen dat je misschien vindt dat je gelijk hebt, maar dat het juridisch nog wel eens heel anders kan liggen. Heb je bijvoorbeeld de algemene voorwaarden goed doorgelezen wat betreft het betalen van facturen? Met name deze voorwaarden zetten de stornering in het ongelijk:
2.5 NS heeft het recht om openstaande credit en debet facturen met elkaar te verrekenen en u hiervan één totaalfactuur te sturen. Het is u echter niet toegestaan om de eventuele vordering die u op NS heeft, te verrekenen met de vordering die NS op u heeft.12.8 NS heeft het recht om, indien u uw factuur niet op tijd betaalt, NS Flex geheel of gedeeltelijk te blokkeren en/of met onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk te beëindigen. 12.9 Als u NS Flex of een Flex Abonnement aanvraagt en u een openstaande schuld hebt bij NS, dan heeft NS het recht om NS Flex of het betreffende Flex Abonnement niet aan u ter beschikking te stellen zolang de openstaande schuld niet is betaald.

Dit zijn allemaal voorwaarden die jij zelf hebt geaccepteerd toen je NS Flex aanvroeg. Daarmee heb je zelf gekozen om een deel van je rechten in te leveren, voor het gemak van achteraf betalen. Als je dat niet wil, dan mag je gewoon op saldo blijven reizen zoals altijd al mocht. Maar het is niet de fout van NS dat jij NS Flex niet goed hebt begrepen.
Tot slot moet je je goed beseffen dat je misschien vindt dat je gelijk hebt, maar dat het juridisch nog wel eens heel anders kan liggen. Heb je bijvoorbeeld de algemene voorwaarden goed doorgelezen wat betreft het betalen van facturen? Met name deze voorwaarden zetten de stornering in het ongelijk:

2.5 NS heeft het recht om openstaande credit en debet facturen met elkaar te verrekenen en u hiervan één totaalfactuur te sturen. Het is u echter niet toegestaan om de eventuele vordering die u op NS heeft, te verrekenen met de vordering die NS op u heeft.12.8 NS heeft het recht om, indien u uw factuur niet op tijd betaalt, NS Flex geheel of gedeeltelijk te blokkeren en/of met onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk te beëindigen. 12.9 Als u NS Flex of een Flex Abonnement aanvraagt en u een openstaande schuld hebt bij NS, dan heeft NS het recht om NS Flex of het betreffende Flex Abonnement niet aan u ter beschikking te stellen zolang de openstaande schuld niet is betaald.
Dit zijn allemaal voorwaarden die jij zelf hebt geaccepteerd toen je NS Flex aanvroeg. Daarmee heb je zelf gekozen om een deel van je rechten in te leveren, voor het gemak van achteraf betalen. Als je dat niet wil, dan mag je gewoon op saldo blijven reizen zoals altijd al mocht. Maar het is niet de fout van NS dat jij NS Flex niet goed hebt begrepen.

Dat maakt storneren niet onmogelijk, er zijn wel situaties dat storneren onmogelijk is maar dat is het geval bij bv loterijen, CJIB en meer van dat soort dingen. Algemene voorwaarden zijn wel leuk, maar wat ze ook zeggen en hoe leuk en aardig het ook is dat je er mee akkoord gegaan bent, ze staan nooit boven de wet. Je levert dus ook geen rechten in, je mag gewoon een automatische incasso storneren, net als dat NS je abonnement mag beëindigen bij uitblijven van betaling. Het is dus net tot op welk niveau je de zaak op de spits wilt drijven.
Badge +3
Zo simpel ligt dat niet Robert, de NS is gemachtigd afschrijvingen te doen maar die dienen wel correct te zijn. Je komt er niet (altijd) mee weg door te zeggen "we maken het met de volgende factuur in orde". Mocht mijn factuur aanzienlijk te hoog zijn zal ik er ook voor zorgen dat deze niet afgeschreven wordt
Mee eens, maar de factuur en incasso gaan samen, dus voordat je de factuur hebt kunnen inzien is het bedrag al bijna of al lang van je IBAN af (en bij onvoldoende saldo of stornering/stornatie gaat het al heel snel richting incasobureau dus, wegens wanbetaling).

Daar zit het vershchil. De NS zeggen dat je ze kunt bellen of andere mogelijkheden voor contact (betalingsregeling desnoods)

Als iemand zelf bepaalt of zegt "Hey NS, dikke (middel)vinger, ik weiger ook maar één cent te betalen!"

Dan hebben diegene en de NS een probleem of geschil... Ik ben geen gokker maar ik weet nu al wie dat gaat winnen. Sorry @Op het verkeerde pad maar je hebt echt geen poot om om te staan (excuses als je in een rolstoel zit of zo).
Reputatie 5
Dat maakt storneren niet onmogelijk, er zijn wel situaties dat storneren onmogelijk is maar dat is het geval bij bv loterijen, CJIB en meer van dat soort dingen. Algemene voorwaarden zijn wel leuk, maar wat ze ook zeggen en hoe leuk en aardig het ook is dat je er mee akkoord gegaan bent, ze staan nooit boven de wet. Je levert dus ook geen rechten in, je mag gewoon een automatische incasso storneren, net als dat NS je abonnement mag beëindigen bij uitblijven van betaling. Het is dus net tot op welk niveau je de zaak op de spits wilt drijven.

NS staat zeker niet boven de wet. Maar de productvoorwaarden van NS Flex zijn wel gewoon geldig, en daar staan strikte regels in wat betreft het betalen van facturen. Deze zijn streng, veel strenger dan bij normale abonnementen. De OP accepteert dat niet, maar is wel akkoord gegaan toen hij zijn abonnement afsloot. Dat vinkje heeft echt juridische betekenis. Het staat de OP nog altijd vrij om een normaal abonnement af te sluiten.
Als iemand zelf bepaalt of zegt "Hey NS, dikke (middel)vinger, ik weiger ook maar één cent te betalen!"

Dan hebben diegene en de NS een probleem of geschil... Ik ben geen gokker maar ik weet nu al wie dat gaat winnen. Sorry @Op het verkeerde pad maar je hebt echt geen poot om om te staan (excuses als je in een rolstoel zit of zo).

In dit geval weten we niet wat er aan het meningsverschil vooraf is gegaan, TS komt niet verder dan dat er een verschil van mening is over € 31,-. Of TS in zijn/haar recht staat om de incasso te storneren is dan ook niet goed te beoordelen, laat staan om te oordelen of er een "poot is om op te staan". Ik heb geschillen om minder gewonnen (recent nog om een gestorneerde € 10,- van bij een belbedrijf).

Dat vinkje heeft echt juridische betekenis. Het staat de OP nog altijd vrij om een normaal abonnement af te sluiten.

Dat vnikje heeft zeker (juridische) betekenis maar vrijwaart niet alle acties. Zoals ik hierboven ook al schrijf, we weten niet wat de reden is van het conflict, laat staan dat we kunnen stellen dat TS in zijn/haar (on)recht handelt.
Reputatie 5

In dit geval weten we niet wat er aan het meningsverschil vooraf is gegaan, TS komt niet verder dan dat er een verschil van mening is over € 31,-. Of TS in zijn/haar recht staat om de incasso te storneren is dan ook niet goed te beoordelen, laat staan om te oordelen of er een "poot is om op te staan". Ik heb geschillen om minder gewonnen (recent nog om een gestorneerde € 10,- van bij een belbedrijf).

Dat vnikje heeft zeker (juridische) betekenis maar vrijwaart niet alle acties. Zoals ik hierboven ook al schrijf, we weten niet wat de reden is van het conflict, laat staan dat we kunnen stellen dat TS in zijn/haar (on)recht handelt.

Uiteindelijk kan een rechter dit beoordelen als de OP dit zo ver wil laten komen.
De voorwaarden werken in elk geval nadelig voor de OP, maar als zijn kosten inderdaad onterecht zijn heeft hij nog een goede kans omdat de voorwaarden als onredelijk bezwarend kunnen worden aangemerkt.

Maar de manier hoe hij schrijft twijfel ik daar wel aan, daarom waarschuw ik hem liever om in dit geval terughoudend te zijn en eerst te kijken of de factuur echt niet klopt. De situatie kan snel bot worden als er incassobureau's bij komen kijken met alle bijkomende kosten.
Update: Ik heb nog steeds geen privébericht ontvangen van Op het verkeerde pad en ga er dan ook van uit dat verdere assistentie niet meer gewenst is.

Voor de meelezers: Bij vragen over een NS Flex factuur is het verstandig om altijd eerst contact op te nemen met onze Klantenservice om uit te laten zoeken wat de precieze situatie is. Zoals door andere al is aangegeven is het, zeker bij NS Flex, niet aan te raden om een factuur te storneren. Er is een contractuele afspraak om de facturen te voldoen. Correcties en compensaties zijn vaak mogelijk, maar het is onverstandig om ervoor te kiezen een factuur niet te betalen.

Reageer