beantwoord

Betalen voor beeindigd NS Flex abonnement

• 6 maart 2019
  • 17 reacties
  • 758 Bekeken

Dag allemaal,

Ik wil graag het volgende met jullie delen, misschien heeft één van jullie hier ook een negatieve ervaring mee:

Ik heb per 5 maart (gister) mijn NS Flex abonnement gewijzigd van 1e klasse altijd vrij naar NS Flex zonder abonnement. Per 5 maart heb ik dus geen abonnement meer en kan ik niet meer met dit abonnement 1e klas vrij reizen. Nu wordt er voor de maand maart tóch 581 euro in rekening gebracht, die ik de maand erop weer teruggestort krijg. Dit wil ik helemaal niet: dit geld heb ik gewoon hard nodig en kan ik niet missen. Na contact te hebben gehad blijkt dat er geen mogelijkheid is om de factuur voor maart per onmiddelijke ingang te crediteren. Ik vind dit een zeer klantonvriendelijke en inflexibele houding (wat niet past bij een 'flex' abonnement). Ik heb zeer sterk de indruk dat het hier om rente trekken gaat.

Ik zit er aan te denken dit gewoon niet te betalen en het verschuldigde bedrag pas te betalen op het moment dat ik de restitutie ontvang. De NS wil immers dat ik voor iets betaal, wat ik gewoon niet heb..

Heeft iemand hier ervaring mee? En wat is er in jouw geval gebeurd?
icon

Beste antwoord door Jouke NS 6 maart 2019, 13:10

Hallo supertrom en welkom bij de NS Community.

Ik vermoed dat je het abonnement na afloop van je 1ste maand hebt aangepast naar NS Flex zonder abonnement. Wanneer je het op of net na de ingang van de nieuwe maand wijzigt zijn de kosten voor de nieuwe maand al toegevoegd aan de nieuwe factuur. Dit kunnen wij niet terugdraaien omdat je jouw abonnement vooraf betaald. We kunnen helaas niet direct een restitutie voor je aanmaken omdat je nog steeds een contract hebt. Ook NS Flex zonder abonnement is een contract met NS waardoor er nog steeds elke maand een factuur komt. Storneren en afwachten kan tot gevolg hebben dat je te maken krijgt met incassokosten die je dan ook dient te betalen. Ik zou die stap dan ook afraden.
Bekijk origineel

17 reacties

Hallo supertrom en welkom bij de NS Community.

Ik vermoed dat je het abonnement na afloop van je 1ste maand hebt aangepast naar NS Flex zonder abonnement. Wanneer je het op of net na de ingang van de nieuwe maand wijzigt zijn de kosten voor de nieuwe maand al toegevoegd aan de nieuwe factuur. Dit kunnen wij niet terugdraaien omdat je jouw abonnement vooraf betaald. We kunnen helaas niet direct een restitutie voor je aanmaken omdat je nog steeds een contract hebt. Ook NS Flex zonder abonnement is een contract met NS waardoor er nog steeds elke maand een factuur komt. Storneren en afwachten kan tot gevolg hebben dat je te maken krijgt met incassokosten die je dan ook dient te betalen. Ik zou die stap dan ook afraden.
Dag Jouke,

Het abonnement was op z'n vroegst aan te passen op 5 maart. Dit heb ik 's ochtends gelijk gedaan, vandaar dat ik het vreemd vind dat er al reeds een factuur was opgemaakt. Ik zou de NS willen aanraden het moment van opstellen van de factuur verder van de datum waarop het mogelijk wordt om het abonnement aan te passen te zetten.

Dat er incassokosten worden berekend voor goed dat je niet krijgt kan natuurlijk niet. Het lijkt mij dat er hier geen sprake meer is van een koopovereenkomst, aangezien er geen diensten worden geleverd voor het door mij te betalen bedrag. In dit geval heb ik natuurlijk geen betalingsverplichting. In het geval er anders wordt beweerd is er sprake van wanprestatie: er wordt betaling geeist voor een dienst die niet geleverd kan worden. Kortom: volgens mij hoef ik dit niet te betalen.
Badge +3
Het is een veel gehoorde wens om de factuur een dag of twee later op te maken, om die dubbele betalingen te voorkomen én om alle reizen van de agelopen abonnementsperiode op je factuur te hebben (nu ontbreken er soms nog reizen, die komen dan op de volgende factuur te staan).

Voorwaarde voor die maand niet te hoeven betalen is dan natuurlijk wijzigen op de eerst toegestane datum én die dag nog geen gebruik gemaakt te hebben van het abonnement.

Een paar dagen eerder kunnen stopzetten/wijzigen (per 5 maart niet verlengen) zou natuurlijk nog mooier zijn.
NS Flex is nog steeds in ontwikkeling en zoals Robert B aangeeft is er inderdaad veel vraag naar de mogelijkheid om het abonnement in de toekomst te kunnen wijzigen of opzeggen om dergelijke situaties te voorkomen. Vooralsnog is dit echter niet het geval en betaal je dus in eerste instantie wel, ook al heb je het abonnement al aangepast.
Dag Jouke,

Dit dient dan veel duidelijker vermeld te worden bij het afsluiten van het abonnement. Niet iedereen heeft zoveel geld klaarliggen. In dit geval werd de eerste termijn betaald door de werkgever, de tweede maand is dat niet het geval.
De schuld geven aan het systeem vind ik in dit geval te gemakkelijk, zeker als het om zoveel geld gaat. Als men wil is er altijd een oplossing mogelijk, ook in dit geval. Kennelijk ontbreekt het de NS in dit geval aan de wil om dit op een klantvriendelijke manier op te lossen, iets wat de NS niet siert.
In de voorwaarden van het abonnement is duidelijk aangegeven dat je jouw abonnement vooraf betaald. Daarover kan geen discussie bestaan.
Daarover bestaat ook geen discussie. Discussie gaat over dat als je dit abonnement aanpast (om 06.30 's ochtends) alvorens er een factuur beschikbaar is (om 09.50 over gemaild), dat er alsnog betaald dient te worden. Na de aanpassing komt er in eerste instantie dan ook gewoon een '0' bedrag in de optelsom voor maart te staan, die later veranderd in 584 euro restitutie.

Het is mij in ieder geval duidelijk dat de NS de klant niet centraal stelt en dat iedereen gewaarschuwd is voor het afsluiten van een dergelijk abonnement.
Reputatie 7
Badge +3
Eerst de voorwaarden goed doorlezen voor je een contract afsluit kan ik iedereen aanraden.
Eerst de voorwaarden goed doorlezen voor je een contract afsluit is altijd verstandig
Dan zou ik u willen uitdagen om uit de NS Flex voorwaarden dat het op bovenstaande manier werkt. Productvoorwaarden vind je hier: https://www.ns.nl/binaries/_ht_1541409802284/content/assets/ns-nl/voorwaarden/productvoorwaarden-ns-flex.pdf

Het enige wat ik eruit kan halen is het volgende:
"U kunt een Flex Abonnement op elk moment wijzigen. Een Wijziging treedt direct in werking, tenzij u in een Wijzigingsperiode zit." --> dit klopt niet, aangezien je het alleen per volgende maand kunt aanpassen.
en
"Betaling van de maandelijkse abonnementskosten van uw NS Flex abonnement(en) en/of BTM Flex abonnement(en) geschiedt vooraf per automatische incasso."

Ik haal daar niet uit dat er een factuur op basis van voorwaarden van vóór de wijziging kan worden opgemaakt, nádat de wijziging is doorgevoerd.
Reputatie 7
Badge +3
Het opmaken en versturen van een factuur gebeurt niet op hetzelfde tijdstip.

Betaling vooraf betekent dat de factuur voor de vervaldatum wordt opgemaakt, opzeggen na de vervaldatum is dan dus later.
Badge +3
Een Wijziging treedt direct in werking, tenzij u in een Wijzigingsperiode zit.

En die wijzigingsperiode is een kalendermaand na een vorige wijziging. Daarna kan je het op elk moment weer wijzigen. Een soort bevriezingsperiode dus, zodat mensen niet te vaak gaan wijzigen.

Dat het moment van kunnen wijzigen (5 maart, na een vorige wijziging op 5 februari dus) precies samenvalt met de factuurdatum is in dit geval ongelukkig, met name bij zo'n duur abonnement dat je blijkbaar maar precies één maand gehad hebt.
Reputatie 7
Badge +3

Het enige wat ik eruit kan halen is het volgende:"U kunt een Flex Abonnement op elk moment wijzigen. Een Wijziging treedt direct in werking, tenzij u in een Wijzigingsperiode zit." --> dit klopt niet, aangezien je het alleen per volgende maand kunt aanpassen.

Na een maand kun je op elke gewenste dag je abonnement aanpassen. Na die wijziging moet je weer een maand wachten om opnieuw te kunnen wijzigen. M.a.w. Als jouw abonnement op 5 februari is ingegaan dan kun je op zijn vroegst op 5 maart aanpassen, maar dat kan ik dus ook op 15 maart of 26 april. Zolang er maar tussen elke wijziging minimaal een maand zit.
Je factuur krijg je altijd rond dat de datum dat je her abonnement bent aangegaan, ongeacht of je iets gewijzigd hebt.
Je betaald vooraf, wat in jouw geval ongunstig heeft uitgepakt.

NS doet dit echt niet om de rente, die is rond 0%.

Niet betalen of storneren gaat jou hogere kosten opleveren. Hoewel jij vindt dat je in je recht staat, is dat niet zo. Je hebt nog steeds een contract. Wil je je geld zo snel mogelijk terug, dan zul je dat contract moeten opzeggen.
Ik voel wel met TS mee, als je het eerst mogelijke moment dat je je abonnement kunt opzeggen benut en dan toch nog eerst een volledig maandbedrag moet afrekenen terwijl iedereen het er over eens is dat je dat terug krijgt voelt dat toch wrang. Dit wordt m.i. mede-veroorzaakt door het niet kunnen aangeven van een ingangsdatum van een Flex-wijziging. Dat dat maar eens per maand kan hoeft dat niet in de weg te staan, de ingangsdatum van de wijziging blijft dan hetzelfde, alleen kan dat onnodige incasso's (met terugboekingen die ook kosten met zich meebrengen) en ontevreden klanten voorkomen.
Badge +3
Het goede nieuws (sinds juli 2019) is dat als een abonnementswijziging leidt tot 'geld tegoed van de NS' dit verrekend wordt via een tussentijdse factuur.

Het reeds gefactureerde bedrag (van in dit geval €581 omdat je wijzigt op de eerst mogelijke dag) krijg je dus meteen weer terug, soms zelfs sneller dan de incasso ervan!

Bij een wisseling naar een duurder abonnement gedurende een lopende maand betaal je die per je eerstvolgende factuur, uiteraard met de kosten van de volgende maand daar óók bij.
Reputatie 7
Badge +3
Het is natuurlijk een goede ontwikkeling dat het geld terug van een Flex abonnement nu met een tussentijdse credit wordt verrekend (was bij mij in 3 dagen teruggestort), maar nog mooier zou het zijn wanneer je een datum in de toekomst kan aangeven wanneer je een abonnement wil stopzetten.
Zeker bij grote bedragen zoals de €581 van TS moet je wel eerst zorgen dat het geld op de rekening staat.
Badge +3
Zeker bij grote bedragen zoals de €581 van TS moet je wel eerst zorgen dat het geld op de rekening staat.
Wegens die vlotte restitutie is dat eigenlijk niet nodig, want een mislukte incasso kan je daarvan betalen via de e-accept die je daarna krijgt (en een week de tijd hebt om alsnog te betalen).

En vestzak-broekzak binnen een weekje moet wel lukken, toch?
Reputatie 7
Badge +3
Voor de meeste mensen misschien wel, maar er zijn ook genoeg mensen die hierdoor wel in de problemen kunnen komen. Denk maar eens aan de diverse topics waarin mensen vragen om de betaaldatum te wijzigen omdat bv net voor het storten van het salaris wordt afgeschreven.
En mogelijk lukt de incasso voor NS Flex wel, maar staat er daarna niet genoeg op de rekening voor de huur of energie rekening. Of je denkt genoeg saldo te hebben, want hé abonnement is opgezegd dus wordt niet afgeschreven, en je kan opeens niet pinnen in een winkel.

Flex zou nog meer flex zijn wanneer je wel van te voren kunt aangeven dat je wilt wijzigen, zowel qua stopzetten als beginnen.

Reageer